Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Ziengs over het Amsterdamse parkeervergunningenbeleid
Vragen van de leden RemcoDijkstra en Ziengs (beiden VVD) aan de Minister en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het Amsterdamse parkeervergunningenbeleid (ingezonden 26 maart 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 14 mei 2019).
Vraag 1
Bent u beiden op de hoogte van het huidige parkeervergunningenbeleid van gemeente
Amsterdam?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3
Waarom hanteert gemeente Amsterdam een discriminerend parkeerbeleid sinds juli 2017?
Zou een classificatie op basis van euroklassen, conform het register van de Rijksdienst
Wegverkeer (RDW), niet eerlijker zijn dan het hanteren van leeftijdseisen voor voertuigen?
Zo ja, wat is daarvoor nodig?
Waarom komen oldtimers die op benzine rijden niet meer in aanmerking voor een parkeervergunning
in Amsterdam? Kunt u aangeven hoeveel kilometers oldtimers gemiddeld op jaarbasis
rijden? Is het dan niet een zwaar middel om iemand zijn/haar hobby moeilijker te maken?
Antwoord 2, 3
Gemeenten bepalen binnen de kaders van de Gemeentewet hun beleid ten aanzien van parkeervergunningen.
Voor de argumentatie voor de invoering van het parkeervergunningenbeleid van de gemeente
Amsterdam en het beleid ten aanzien van oldtimers verwijs ik u graag naar het Collegebesluit
en de Nota van Beantwoording «Maatregelenpakket Schone Lucht voor Amsterdam» d.d.
12 april 2016.
Om de harmonisatie van milieuzones mogelijk te maken, heb ik de Rijksdienst voor het
Wegverkeer (RDW) gevraagd de emissieklasse van voertuigen vast te leggen. Deze aanpassing
van het kentekenregister wordt medio dit jaar voltooid. Vanuit het oogpunt van handhaving
heeft de gemeente daarom gekozen voor een indeling op basis van datum eerste toelating
op het kentekenbewijs. Amsterdam heeft gekozen voor jaartallen die zo goed mogelijk
aansluiten op de invoering van verschillende Europese emissiestandaarden.
Volgens meest recente data van het CBS reden oldtimers van 40 jaar of ouder in 2016
gemiddeld 1.700 kilometer.
Vraag 4
Vindt u het niet zonde dat iemand die in Amsterdam woont en een mooie klassieker uit
de jaren «70/'80 heeft, die auto niet meer kan parkeren? Bent u op de hoogte dat dealers
elders in het land hun Amsterdamse klandizie verliezen? Waarom wordt Amsterdamse autoliefhebbers
de kans ontnomen om in de stad te wonen en een leuke auto met een vergunning te bezitten?
Antwoord 4
Het Amsterdamse parkeervergunningenbeleid heeft betrekking op parkeren op straat.
Een inwoner van Amsterdam kan met zijn/haar oldtimer nog steeds gebruik maken van
parkeergarages, waarvoor desgewenst een abonnement afgesloten kan worden.
Ik ken geen cijfers over verlies van klandizie bij dealers elders in Nederland.
Vraag 5
Deelt u de mening dat iedere auto die door de algemene periodieke keuring (apk) is
gekomen en door de RDW toegelaten is, eigenlijk overal op het nationale wegennet zou
moeten kunnen rijden en zeker moet kunnen parkeren? Hoeveel viezer is een oldtimer
of oudere auto die geparkeerd staat ten opzichte van eentje die van meer recente datum
is?
Antwoord 5
Een APK-goedgekeurde auto voldoet aan de eisen met betrekking tot de veiligheid, het
milieu en de registratie en is daarmee in principe gerechtigd tot gebruik op de weg.
Dit betekent echter niet dat gemeenten geen verkeersregulering of parkeerregulering
mogen toepassen, zie ook vraag 6.
PBL heeft in 2012 onderzoek gedaan naar de milieueffecten van oldtimers (destijds
nog gedefinieerd als auto’s ouder dan 25 jaar). Daaruit blijktonder andere dat de
NOx-uitstoot van benzineoldtimers fors hoger is dan die van nieuwe auto’s2.
Vraag 6
In hoeverre zijn gemeenten autonoom om dit allemaal zelf te regelen en hoe rechtvaardig
is dit?
Antwoord 6
De Gemeentewet biedt een grondslag voor het heffen van belastingen in het kader van
parkeerregulering (artikel 225) en een grondslag voor het handhaven van (parkeer)verordeningen
(artikel 154). Verder volgt uit de Grondwet (artikel 124, eerste lid) en de Gemeentewet
(artikelen 121 en 149) dat gemeenten in autonomie regels kunnen stellen over zaken
die zij voor de huishouding van de gemeente van belang achten. Die autonome ruimte
kan gebruikt worden voor (andere) regels met betrekking tot parkeerregulering zolang
dit niet leidt tot strijdigheid met hogere regelgeving.
Vraag 7
Kunt u, daar de gemeente schermt met een algemeen belang van schone lucht, aangeven
welke Amsterdamse straten anno 2018 nog de Europese norm voor luchtkwaliteit overschrijden?
Antwoord 7
Uit de meest recente NSL Monitoringsrapportage 2018, welke rapporteert over de luchtkwaliteit
over het gepasseerde jaar 2017, blijkt dat er sprake is van overschrijdingen van de
norm voor NO2 in Amsterdam op de volgende locaties: Nassaukade, Stadhouderskade, Amsteldijk, Wibautstraat,
Weesperstraat, Valkenburgerstraat, Prins Hendrikkade en langs het Oosterdok.
Uit de NSL monitoringsrapportage 2019 welke eind 2019 naar uw Kamer wordt gezonden,
zal blijken of er over het jaar 2018 sprake is van resterende NO2-overschrijdingen.
Vraag 8
Wat is ervoor nodig om de Wegenverkeerswet zodanig te wijzigen dat de mogelijkheid
van aanvullende eisen op gemeentelijk grondgebied kan worden aangepast? Welke concrete
wetsartikelen moeten daarvoor worden aangepast? Hoe snel kan dat geregeld worden met
een Kamermeerderheid?
Antwoord 8
De Wegenverkeerswet heeft ten doel het verzekeren van de veiligheid op de weg, het
beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het
waarborgen van de bruikbaarheid van de weg. Gelet op voornoemde doelen ligt het niet
voor de hand om de Wegenverkeerswet te wijzigen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.