Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Fritsma en Van Aalst over de asielbus tussen Ter Apel en Emmen
Vragen van de leden Fritsma en Van Aalst (beiden PVV) aan de Staatssecretarissen van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over de asielbus tussen Ter Apel en Emmen (ingezonden 11 april 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Harbers (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 30 april
2019).
Vraag 1
Kent u het artikel «Staatssecretaris: Ter Apel krijgt asielbus» van 10 april 2019?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Deelt u de mening dat deze asielbus er komt omdat overlastgevende asielzoekers het
personeel op lijn 73 stelselmatig intimideren en bedreigen?
Antwoord 2
Overlastgevende asielzoekers zijn een maatschappelijk probleem, dat zich onder andere
manifesteert in het openbaar vervoer. Aangezien zowel chauffeurs als medereizigers
ondanks de inzet van OV stewards ernstige overlast op lijn 73 ervaren, heb ik besloten
om bij wijze van proef drie maanden een pendelbus tussen Ter Apel en station Emmen
te laten rijden. Elk incident is er één teveel en het is belangrijk dat de overlastgevers
worden aangepakt.
Vraag 3
Deelt u de mening dat deze overlastgevende asielzoekers niet beloond moeten worden
voor deze agressie met een eigen pendeldienst, maar keihard moet worden aangepakt?
Antwoord 3
Zoals ik uw Kamer de afgelopen periode meerdere malen heb gemeld2 vindt dit Kabinet dit soort agressie volstrekt onacceptabel. Overlastgevend gedrag
wordt niet getolereerd, leidt tot lik-op-stuk maatregelen en kan zowel vreemdelingrechtelijke
als strafrechtelijke gevolgen hebben. De pendelbus tussen Ter Apel en station Emmen
is niet de oplossing, maar een van de stappen op weg naar een meer structurele aanpak
van overlastgevers. Over de invulling van het vervoer worden op korte termijn nadere
afspraken gemaakt met vervoerders en andere betrokkenen.
In mijn brief van 17 april 20193 meld ik dat ik opdracht heb gegeven tot de ontwikkeling van een landelijke «Top-X-aanpak»
voor de zwaarste groep overlastgevers. Door deze landelijke en gecoördineerde aanpak
kunnen al bestaande maatregelen doeltreffender en slagvaardiger worden ingezet en
moet het voor de overlastgevende vreemdeling zichtbaar en voelbaar worden dat hij
in beeld is en het gedrag niet getolereerd wordt én consequenties heeft.
Ondertussen werken de verschillende ketenpartners aan de terugkeer van die vreemdelingen
die niet langer in Nederland mogen verblijven.
Vraag 4
Bent u bereid een streep door deze pendeldienst te halen en in plaats daarvan een
pendeldienst tussen Ter Apel en Marrakech in het leven te roepen, om hen daar eruit
te gooien?
Antwoord 4
Nee.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.