Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Schonis en Bergkamp over het artikel 'Vrouwen kunnen niet autorijden en dit is waarom'
Vragen van de leden Schonis en Bergkamp (beiden D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Vrouwen kunnen niet autorijden en dit is waarom» (ingezonden 3 april 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
7 mei 2019).
Vraag 1
Kent u het artikel «Vrouwen kunnen niet autorijden en dit is waarom»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u ermee bekend dat auto’s ontworpen zijn voor mannen en dat vrouwen 47 procent
meer kans hebben op zwaar letsel en zelfs 17 procent van de vrouwen meer kans hebben
op overlijden dan mannen bij een auto-ongeluk?
Antwoord 2
Ik ben niet bekend met deze cijfers. Auto’s worden ontworpen voor alle bestuurders,
niet alleen voor mannen. Auto’s moeten veilig zijn voor alle bestuurders, inzittenden
op zowel de voor- als achterbank en voor de overige verkeersdeelnemers.
Vraag 3
Kunt u toelichten waarom er decennialang geen gegevens zijn verzameld over de veiligheid
van vrouwelijke bestuurders in autotests?
Antwoord 3
Wereldwijd worden er al jaren cijfers verzameld over risico’s en analyses gericht
op vrouwelijke bestuurders. Van alle rijbewijsbezitters is ongeveer 45.5% vrouw.2 Grofweg een kwart van de autododen is vrouw. In de statistieken3 van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) staat nadere
informatie over risico’s en doden per reizigerskilometer. Relevant is in dit verband
hoeveel kilometers vrouwen afleggen in auto’s vergeleken met mannen. De vervoerswijze
auto4 uitgesplitst naar geslacht is immers wel bekend: mannen rijden beduidend meer kilometers
dan vrouwen. Het overlijdensrisico voor mannen in een auto ten gevolge van een verkeersongeval
is mede daarom ongeveer 60% hoger dan voor vrouwen.
Het risico op letsel voor jonge mannen5 (18–24 jaar) is 5 keer zo hoog als het letselrisico voor jonge vrouwen. Er is geen
statistisch relevante data met betrekking tot verschillen in letselernst tussen vrouwen
en mannen na de botsing, omdat er te weinig ongevallen gebeuren waarbij alle andere
factoren die mogelijk van invloed zijn, identiek zijn (zelfde snelheid, zelfde karakteristieken
van de man en de vrouw betrokken bij het ongeval).
Vraag 4
Deelt u de mening dat auto’s ook ontworpen moeten worden met de veiligheid van vrouwen
op het oog?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 5
Gezien het feit dat in de EU vrouwen niet enkel op de passagiersstoel, maar juist
ook zelf achter het stuur zitten, bent u bereid om in Europees verband te pleiten
voor het verplichten van veiligheidstesten met zowel een mannelijke als een vrouwelijke
dummy? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
De verplichte testen met de huidige dummy zijn zeer representatief voor zowel «gemiddelde»
mannen als «gemiddelde» vrouwen. Vanzelfsprekend is niet iedereen gemiddeld: Daarom
wordt al in verschillende testen (waaronder bijv. door Euro NCAP6) ook gebruik gemaakt van een dummy die een kleine vrouw representeert.7
Vraag 6
Bent u bereid om in gesprek te gaan met de Rijksdienst Wegverkeer (RDW), verantwoordelijk
voor de toelating van voertuigen op de Nederlandse markt, over het betrekken van de
veiligheid van de vrouw bij toelating van voertuigen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
De RDW is al decennia lang betrokken bij de wetgeving en testen rondom de toelating
van voertuigen en bij de Nederlandse inbreng rondom de ontwikkeling van dummies. Daarbij
wordt, zoals hierboven aangegeven, al rekening gehouden met vrouwen.
Vraag 7
Kunt u toelichten of u bereid bent maatregelen te nemen in nationaal en Europees verband
om de «data gender gap» te dichten op het gebied van autoveiligheid voor vrouwen?
Antwoord 7
In het antwoord op vraag 3 is aangegeven welke gegevens beschikbaar zijn en wat de
risico’s voor vrouwen en mannen in het verkeer zijn. Ik zie op dit moment geen aanleiding
om maatregelen te nemen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.