Schriftelijke vragen : Het bericht ‘slapeloze nachten voor hoogbegaafden nu het Leids initiatief voor educatie LIVE per 1 mei stopt’
Vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Slapeloze nachten voor hoogbegaafden nu het Leids initiatief voor educatie LIVE per 1 mei stopt» (ingezonden 25 april 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Slapeloze nachten voor hoogbegaafden nu het Leids initiatief
voor educatie LIVE per 1 mei stopt»?1
Vraag 2
Klopt het dat het samenwerkingsverband in die regio een taakstelling heeft met betrekking
tot thuiszitters? Zo ja, welke taakstelling is dit precies?
Vraag 3
Klopt het dat er leerlingen thuis komen te zitten omdat het project LIVE in Leiden
gestopt is? Klopt het dat er voor deze kwetsbare groep kinderen geen alternatief voorhanden
is? Zo ja, wat is de rol en taak van het betreffende samenwerkingsverband om deze
kinderen onderwijs te bieden?
Vraag 4
Kunt u een overzicht geven van hoeveel soortgelijke initiatieven er landelijk zijn
en hoeveel dergelijke initiatieven met sluiting bedreigd worden of gestopt zijn in
de afgelopen vijf jaar? En kunt u tevens aangeven wat de reden van eventuele stopzetting
is geweest?
Vraag 5
Kunt u aangeven wat de financiële reservepositie van het betreffende samenwerkingsverband
is?
Vraag 6
Kunt u aangeven welke inzet de gemeente via bijvoorbeeld jeugdzorg geleverd heeft
om te voorkomen dat deze kinderen thuis zouden komen te zitten?
Vraag 7
Kunt u aangeven wat de schade voor een kind is als het langdurig thuis zit? Kunt u
tevens uitrekenen wat de kosten voor de maatschappij zijn voor een langdurig thuiszittend
kind?
Vraag 8
Deelt u de mening dat er zo spoedig mogelijk een zo passend mogelijk aanbod dient
te komen voor deze leerlingen? Deelt u de mening dat het initiatief LIVE er voor zorgt
dat deze leerlingen niet thuis komen te zitten en dat dit initiatief daarom moet blijven
voortbestaan?
Vraag 9
Kunt u ons een update geven over de ontwikkelingen die gaande zijn omtrent het aanbod
voor passend onderwijs voor hoogbegaafden nu Leiden ondersteuning krijgt van Gedragswerk
en over het onderzoek van de inspectie naar deze casus?
Vraag 10
Deelt u de mening dat het regeerakkoord met een intensivering van 15 miljoen euro
per jaar voor onderwijs voor hoogbegaafde kinderen ruimte biedt om dit initiatief
te ondersteunen?
Vraag 11
Bent u bereid om in overleg te gaan met het betreffende samenwerkingsverband en de
gemeente om een oplossing te zoeken voor deze kinderen om te voorkomen dat ze langdurig
thuis komen te zitten? Kunt u bijvoorbeeld het voorbeeld van Trimaran uit Alkmaar
waar school, gemeenten en samenwerkingsverband samen een faciliteit bekostigen om
te voorkomen dat hoogbegaafde kinderen thuis komen te zitten als mogelijke oplossing
meenemen?
Indieners
-
Gericht aan
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
Indiener
R.J. (Rudmer) Heerema, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.