Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording van de leden Remco Dijkstra, Lodders en Laan-Geselschap over het bericht 'Kwart miljoen boetes voor 1 km/u te hard: 'Dit riekt naar spekken staatskas'
Vragen van de leden RemcoDijkstra, Lodders en Laan-Geselschap (allen VVD) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Financiën over het bericht «Kwart miljoen boetes voor 1 km/u te hard: «Dit riekt naar spekken staatskas»» (ingezonden 3 april 2019).
Mededeling van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Financiën (ontvangen 25 april
2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Kwart miljoen boetes voor 1 km/u te hard: «Dit riekt naar spekken
staatskas»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat verkeershandhaving er is om de verkeersveiligheid te waarborgen
en te verhogen en dat de systematiek met deze microboetes een andere indruk kan wekken?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het lastig uit te leggen is dat de administratiekosten bij deze
gevallen bijna even hoog zijn als de boetes zelf? Zo nee, waarom niet? Kunt u aangeven
hoe deze administratiekosten zijn opgebouwd en of deze door steeds verdere automatisering
op termijn uitgefaseerd kunnen worden? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, wat is er
nodig om de administratiekosten terug te dringen?
Vraag 4
Hoe beoordeelt u de vrees van politiebonden dat door deze situatie het draagvlak voor
bekeuren verdwijnt?
Vraag 5
Kunt u aangeven waarom op autosnelwegen waar 130 km/u is toegestaan geen ondergrens
bestaat voor bekeuring, terwijl op de meeste wegen een ondergrens van 4km/u geldt
voordat wordt bekeurd? Bent u bereid de ondergrens van een paar km/u ook te hanteren
op autosnelwegen waar 130 km/u is toegestaan? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Kunt u een overzicht geven van de boetes uitgesplitst naar de verschillende nationaliteiten?
Vraag 7
Kunt u aangeven of buitenlandse automobilisten uit landen als Polen, Duitsland, Frankrijk
en België de boetes thuis ontvangen en bedragen daadwerkelijk geïnd worden? Zo nee,
waarom is dit niet voor elkaar, waarom duurt dit zo lang en hoe rechtvaardig is dit
ten opzichte van de Nederlandse automobilisten?
Vraag 8
Kunt u aangeven hoe het staat met de motie-Zijlstra/Samsom om de opbrengsten van verkeersboetes
niet langer in de begroting van Justitie en Veiligheid te laten vloeien?2
Vraag 9
Kunt u aangeven of de op te nemen bepaling waarin specifiek is geregeld dat de Belastingdienst
voor het toezicht op en handhaving van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 camerabeelden
met kentekengegevens kan verwerken al in werking is en of hier in de praktijk gebruik
van gemaakt kan worden? Zo ja, kunt u de ervaringen over het eerste kwartaal 2019
delen, waarbij ingegaan wordt op de vraag hoeveel auto’s gesignaleerd zijn (binnen-
en buitenland) en hoeveel boetes zijn uitgegeven?
Vraag 10
Kunt u deze vragen een voor een beantwoorden?
Mededeling
Hierbij bericht ik u, mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en
de Staatssecretaris van Financiën dat de schriftelijke vragen van de leden Remco Dijkstra,
Lodders en Laan-Geselschap (allen VVD) over het bericht «Kwart miljoen boetes voor
1 km/u te hard; «Dit riekt naar spekken staatskas»» (ingezonden 3 april 2019) niet
binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord, aangezien nog niet alle
benodigde informatie ontvangen is.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
M. Snel, staatssecretaris van Financiën -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.