Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Gijs van Dijk over bezorgdheid vanwege komst Uber Freight naar Nederland
Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Minister Infrastructuur en Waterstaat over bezorgdheid vanwege komst Uber Freight naar Nederland (ingezonden 22 maart 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
19 april 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Uber komt met vrachtdienst naar Europa, om te beginnen
in Nederland»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de komst van Uber Freight naar Nederland? Wat zijn de voorwaarden
om als transportondernemer in Nederland te starten? Hoe kunt u garanderen dat Uber
Freight zich direct aan alle wet- en regelgeving (bijv. rij- en rusttijden) gaat houden?
Antwoord 2
Er lijken positieve kanten te zitten aan de dienst vanwege de mogelijkheden om tot
meer logistieke effiency en transparantie te komen. De dienst die Uber wil gaan aanbieden
zal gaan concurreren met bestaande, soortgelijke web based logistieke platforms. Uber
Freight is juridisch te beschouwen als een expediteur die aanbod van lading en vervoercapaciteit
bijeen brengt. De transportbedrijven die gebruik willen maken van Uber Freight dienen
zich te houden aan alle wet- en regelgeving. Hiermee wordt het gelijk speelveld geborgd.
Uber Freight zal dit derhalve in zijn voorwaarden dienen op te nemen.
Vraag 3
Wat vindt u van de zorgen van Transport en Logistiek Nederland (TLN) over dat met
de komst van Uber een race naar de bodem kan veroorzaken? Bent u niet bevreesd door
deze race naar de bodem de verkeersveiligheid op de weg in het geding kan komen?
Antwoord 3
Het is aan de markt om te beslissen of een tarief renderend is. De transportbedrijven
die gebruik willen maken van Uber Freight dienen zich te houden aan alle wet- en regelgeving.
Hiermee wordt het gelijk speelveld en de verkeersveiligheid geborgd.
Vraag 4
Ziet u ook niet het risico dat door de komst van Uber in de transportsector dit mogelijk
leidt tot uitbuiting van chauffeurs?
Antwoord 4
Chauffeurs in loondienst die ritten uitvoeren die via Uber Freight zijn geboekt, zijn
beschermd door het stelsel van sociale wetgeving. Zelfstandig opererende chauffeurs
zullen net als bij andere bedrijven zelf moeten bepalen of zij door Uber Freight aangeboden
ritten tegen een bepaalde prijs willen accepteren.
Vraag 5
Bent u bekend met de reputatie van Uber, zoals in de taxibranche en maaltijdbezorging,
waarbij zij vaak de randen van nationale wet- en regelgeving opzoekt en haar werknemers
geen verantwoordelijkheid neemt? Bent u daarom bereid om voordat Uber Freight in Nederland
met haar werkzaamheden start met Uber in gesprek te gaan om de veiligheid voor verkeersdeelnemers
en de veilige werkomstandigheden vrachtwagenchauffeurs te garanderen?
Antwoord 5
Ik ben bekend met de berichtgeving over de kwaliteit en veiligheid van Uber taxichauffeurs
en Uber maaltijdbezorgers en de lange dagen die zij maken. Ik ga met Uber Freight
in gesprek om mij ervan te vergewissen dat de dienst vooraf voldoende waarborgen inbouwt
dat vervoerders zich houden aan wet en regelgeving, waaronder de eis van dienstbetrekking
en het beschikken over een transportvergunning.
Antwoord op de mondelinge vraag van het lid Von Martels
«Gister werd bekend dat Uber zijn vrachtwagendienst Uber Freight gaat uitbreiden naar
Europa. Met dit platform worden verladers gekoppeld aan vervoerders en vice versa.
Hoe kijkt de staatssecretaris hiernaar en hoe wordt hierbij een gelijk speelveld geborgd?»
Voor het antwoord verwijs ik naar het antwoord op vraag 2 van de heer Van Dijk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.