Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kuiken en Van den Hul over het bericht 'Kabinet komt afspraken hervestiging kwetsbare vluchtelingen niet meer na'
Vragen van de leden Kuiken en Van den Hul (beiden PvdA) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht «Kabinet komt afspraken hervestiging kwetsbare vluchtelingen niet meer na» (ingezonden 19 maart 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Harbers (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 9 april
2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Kabinet komt afspraken hervestiging kwetsbare vluchtelingen niet
meer na»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u een overzicht geven van het totaal aantal vluchtelingen die door de United
Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) geselecteerd als zijnde kwetsbare vluchtelingen
en in welke landen deze zich bevinden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Het aantal vluchtelingen uitgesplitst naar regio en land van eerste opvang waarvan
UNHCR heeft geoordeeld dat zij in aanmerking komen voor hervestiging wordt door de
UNHCR jaarlijks geactualiseerd en vermeld in de Projected Global Resettlement Needs (hierna: PGRN).2 Volgens de PGRN 2019 schat UNHCR in dat wereldwijd tegen de 1,4 miljoen vluchtelingen
toegang tot hervestiging nodig hebben en streeft UNHCR ernaar om in 2019 ruim 102.000
personen voor hervestiging voor te dragen.
Vraag 3
Hoeveel van deze vluchtelingen bevinden zich in landen waar het door u aangehaalde
veiligheidsvraagstuk niet speelt?
Antwoord 3
Het is mij niet duidelijk waar u in uw vraag naar verwijst.
Mogelijk bedoelt u te verwijzen naar mijn beantwoording van Kamervragen naar aanleiding
van de rapportage vreemdelingenketen,3 waarin ik opmerk dat de veiligheidssituatie ter plekke een van de factoren is die
wordt meegewogen bij het bepalen van missiebestemmingen. In dat geval luidt het antwoord
dat dit afhankelijk is van de actuele ontwikkelingen en situatie ter plekke in een
opvangland en de locatie waar een hervestigingsmissie zou moeten worden uitgevoerd.
Vraag 4
Wat zijn de gevolgen voor het niet nakomen van de afspraken die Nederland gemaakt
heeft over het aantal kwetsbare vluchtelingen dat hier zou worden opgevangen?
Antwoord 4
Hervestiging is een humanitair programma dat landen op vrijwillige basis uitvoeren,
het betreft geen verplichting. Het niet volledig uitvoeren van het door Nederland
toegezegde aantal, bijvoorbeeld als gevolg van een tussentijdse verlaging van de inzet,
heeft daarom vooreerst tot gevolg dat Nederland minder vluchtelingen vanuit landen
van eerste opvang in de regio zal selecteren en naar Nederland overbrengen. Dit kan
voor zowel de Nederlandse uitvoeringsorganisaties IND en COA als de organisaties waarmee
Nederland samenwerkt in de uitvoering van hervestiging (UNHCR, IOM) betekenen dat
zij hun voorgenomen planning moeten bijstellen.
Vraag 5
Hoe rechtvaardigt u de beslissing om de opgelopen achterstanden uit voorgaande jaren
niet meer na te komen en geen actie te ondernemen om alsnog aan de beloften te voldoen?
Antwoord 5
In 2018 zijn 610 vluchtelingen voor hervestiging geselecteerd in plaats van de voor
2018 toegezegde 750. Hiervan is in het kader van de nieuwe balans in het regeerakkoord
besloten dat dit tekort niet wordt gecompenseerd.
Ik ga er vanuit dat u met «voorgaande jaren» bedoelt de voorgaande jaren van het huidige
meerjarig beleidskader hervestiging dat loopt van 2016 tot en met 2019. Anders dan
wat uw Kamer is gemeld met betrekking tot het jaar 2018, is verder geen sprake van
achterstanden. In 2016 en 2017 zijn in totaal 1.030 vluchtelingen voor hervestiging
geselecteerd.
Het artikel dat ten grondslag ligt aan uw vragen gaat uit van een onjuiste voorstelling
van zaken. Er wordt verwezen naar aantallen aankomsten terwijl het nationale quotum ziet op het aantal selecties, welke vluchtelingen pas 6 maanden later – en daarmee grotendeels in het navolgende
jaar – in Nederland aankomen.4 Daarnaast wordt er geen rekening gehouden met het gegeven dat in 2016 de uitvoering
van hervestiging op grond van de EU-Turkije Verklaring (aanvang april 2016) meetelde
in het nationale quotum. Vanaf 2017 is de hervestiging op grond van Europese migratieafspraken
met Turkije losgetrokken van het nationale quotum.5
Vraag 6
Heeft u een reactie vanuit de Verenigde Naties (VN) ontvangen nu Nederland niet volgens
afspraak meewerkt aan de het VN-hervestigingsprogramma?
Antwoord 6
De regionale vertegenwoordiger van UNHCR voor West-Europa heeft 6 februari jongstleden
per brief zijn zorgen geuit over het terugdraaien van de verhoging in het regeerakkoord
van het nationale quotum van 500 naar 750 vluchtelingen en gevraagd om deze beslissing
te heroverwegen.
Vraag 7
Heeft u met uw beslissing rekening gehouden met het vertrouwen van andere landen die
deelnemen aan het VN-hervestigingsprogramma? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 7
Zoals ik ook aan de regionaal vertegenwoordiger van UNHCR voor West-Europa heb geantwoord,
blijft Nederland gecommitteerd aan hervestiging als belangrijk middel voor bescherming
en een duurzame oplossing voor kwetsbare vluchtelingen. Het nationale quotum is voor
de aankomende drie jaren vastgesteld op 500 vluchtelingen per jaar en in de uitvoering
daarvan zal Nederland het gebruikelijke patroon van selectiemissies voortzetten. Daarnaast
continueert Nederland de hervestiging van Syrische vluchtelingen uit Turkije. Verder,
in het geval in de toekomst sprake is van Europese migratiesamenwerking met derde
landen die leidt tot een verlaagde instroom in Nederland, blijft het kabinet bereid
om (bij voorkeur in Europees verband) een verhoogde inzet op hervestiging te overwegen
om de opvang in de regio te ontlasten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.