Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Von Martels en Van der Molen over het bericht ‘Afsluitdijk dicht ook Fietsersbond baalt'
Vragen van de leden Von Martels en Van der Molen (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Afsluitdijk dicht: ook Fietsersbond baalt» (ingezonden 18 maart 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
8 april 2019)
Vraag 1
Kent u het artikel «Afsluitdijk dicht: ook Fietsersbond baalt», waarin melding wordt
gemaakt van de open brief van de Fietsersbond, Wandelnet, het Landelijk Fietsplatform
en de wielersportbond (de NTFU) aan Rijkswaterstaat aangaande de afsluiting van de
Afsluitdijk voor fietsverkeer?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Weet u dat tegen het besluit om de Afsluitdijk met ingang van 1 april 2019 voor een
periode van drie jaar af te sluiten behoorlijk protest is aangetekend? Welke specifieke
maatregelen heeft u tot nu toe publiekelijk voorgesteld om het gemis van de fietsroute
voor gebruikers te compenseren?
Antwoord 2
Ja, ik ben mij ervan bewust dat over het (geheel en soms gedeeltelijk) afsluiten van
het fietspad voor drie jaar onvrede is geuit. De reden van de sluiting is dat de Afsluitdijk
straks één van de grootste bouwputten van Nederland wordt: op veel verschillende momenten
wordt op veel verschillende plekken aan de dijk tegelijk gewerkt. Daarom is alternatief
vervoer (een fietsbus) over het afgesloten traject geregeld.
Indien mogelijk zal het deel van de dijk waar veiligheid gegarandeerd kan worden open
gesteld worden voor fietsverkeer. Zo is de afsluiting in april en mei alleen tussen
Den Oever en het monument. Ook op andere momenten is de dijk deels per fiets berijdbaar
en zal deels gebruik moeten worden gemaakt van de fietsbus.
Vraag 3
Kunt u uitsluiten dat het hier zou gaan om een 1 april-grap?
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
Bent u bereid om ten minste tijdens het hoogseizoen (de zomermaanden) de werkzaamheden
zodanig in te richten dat er gebruik kan worden gemaakt van de bestaande fietsroute,
al dan niet met tijdelijke voorzieningen om de veiligheid van de fietsers en wielrenners
te garanderen?
Antwoord 4
Ik onderzoek of met tijdelijke voorzieningen op een aantal dagen in het hoogseizoen
fietsen over de Afsluitdijk veilig mogelijk kan worden gemaakt. Dit is onlangs ook
besproken in het gesprek met de fiets- en wandelorganisaties. Omdat het bestaande
fietspad voor een deel wordt verwijderd en voor een deel wordt afgesloten om werkzaamheden
veilig uit te voeren is het niet mogelijk de bestaande fietsroute in de zomermaanden
helemaal open te stellen. Er wordt op veel verschillende momenten op veel verschillende
plekken aan de dijk gewerkt.
Zo wordt voor het plaatsen van de blokken vanaf de zeezijde één van de grootste kranen
ter wereld ingezet waar een veilige ruimte omheen gemaakt moet worden, ontstaan op
de plek waar twee gemalen komen twee bouwputten van 20 meter diep en ontstaan ten
behoeve van de bouw van de spuisluizen twee bouwputten van bijna 10 meter diep. Dit
is op de plek waar nu 1 snelweghelft loopt en het fietspad. Bij de verschillende werkzaamheden
bij Den Oever en Kornwerderzand moeten grote hei-installaties en ander groot materiaal
worden ingezet waarbij een veilige afstand tot weggebruikers vereist is. Eventuele
tijdelijke openstellingen zijn alleen mogelijk indien er niet gewerkt wordt en er
een veilige doorgang langs de bouwplaatsen gerealiseerd kan worden.
Vraag 5
Welke maatregelen gaat u treffen om de reeds geplande wielerevenementen, waaronder
de IJsselmeer Challenge, doorgang te kunnen laten vinden?
Antwoord 5
Zoals ik in mijn antwoord op vraag vier heb aangegeven onderzoek ik of met tijdelijke
voorzieningen op een aantal dagen in het hoogseizoen fietsen over de Afsluitdijk veilig
mogelijk kan worden gemaakt. Dat geldt ook voor de IJsselmeer Challenge. Ik hoop hier
in de loop van april duidelijkheid over te kunnen geven.
Vraag 6
Welke voorzorgsmaatregelen bent u bereid te treffen om hinder op de veelgebruikte
toeristische fietsroutes, zoals de Zuiderzeeroute en de Waddenzeeroute, breed bekend
te maken bij toeristen, anders dan met behulp van vermeldingen bij of op de Afsluitdijk?
Hoe informeert u alle relevante informatiepunten voor gebruikers?
Antwoord 6
De gebruikers van het fietspad en toeristische routes waar de Afsluitdijk onderdeel
van uitmaakt worden via verschillende kanalen geïnformeerd. Er is een website (www.deafsluitdijk.nl) van de gezamenlijke overheden waarop alle informatie over werkzaamheden op de Afsluitdijk
is te vinden. Via de media en social media worden de doelgroepen geïnformeerd en er
is een informatieblad gemaakt dat wordt verspreid op de relevante toeristische locaties.
De fiets- en wandelorganisaties en de ANWB hebben hun informatiekanalen hiervoor ter
beschikking gesteld.
Vraag 7
Welke mogelijkheden voor een betere fasering van de werkzaamheden, om daardoor gebruik
van de fietspaden mogelijk te maken, kunt u op dit moment (nog) treffen? Welke voorschriften
of eisen voor het mogelijk (ongehinderd) behoud van de fietsroutes tijdens de werkzaamheden
heeft u meegenomen bij de aanbesteding van de werkzaamheden? Welke afspraken zijn
gemaakt en vervolgens vastgelegd met de uitvoerders na de aanbesteding?
Antwoord 7
De werkzaamheden om de Afsluitdijk klaar te maken voor de toekomst zijn zeer omvangrijk.
Er worden nieuwe spuisluizen en gemalen gebouwd en bestaande spuisluizen gerenoveerd
en versterkt op de plaats waar het fietspad ligt. Ook wordt de dijk verhoogd en van
een nieuwe bekleding voorzien aangrenzend aan het fietspad. In opdracht van Windpark
Fryslân wordt er bovendien van Breezanddijk tot Kornwerderzand een hoogspanningskabel
onder het fietspad aangelegd. De ruimte op de dijk is beperkt waardoor er geen plaats
is voor een omleiding. De aannemer kan de veiligheid van de fietsers en wandelaars
daarom niet garanderen. Dit alles maakt dat de aannemer heeft moeten kiezen voor het
regelen van vervangend fietsvervoer en niet voor de optie het fietspad af en toe tijdelijk
stremmen. Ik heb de bouwcombinatie daarom de mogelijkheid geboden het fietspad af
te sluiten, mits alternatief vervoer is geregeld. Alleen zo zijn de werkzaamheden
veilig uit te voeren.
Vraag 8
Bent u bereid uw antwoord op de open brief van de hiervoor aangegeven vertegenwoordigende
organisaties in afschrift aan de Kamer te sturen?
Antwoord 8
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.