Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht dat er afgelopen weekend zeecontainers in de Schelde terecht zijn gekomen
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat er afgelopen weekend zeecontainers in de Schelde terecht zijn gekomen (ingezonden 15 maart 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
10 april 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichtgeving dat er door rukwinden in het afgelopen weekend
verschillende zeecontainers in de Schelde terecht zijn gekomen?1
Antwoord 1
Ik ben bekend met de berichtgeving. Uit navraag bij het Havenbedrijf Antwerpen blijkt
dat de harde wind op 10 maart jl. enkele containers op de kade omver heeft geblazen
en dat daarbij één container van de kade het water van het Churchilldok is ingewaaid.
Deze is vervolgens geborgen. Dit incident heeft zich afgespeeld op Vlaams grondgebied,
achter de sluizen van het dok. De container is niet in de Schelde terecht gekomen.
Na het incident is geen melding gedaan van verontreiniging in het meldingssysteem
voor de (Wester)Schelde, waarin Frankrijk, België en Nederland elkaar informeren bij
verontreiniging.
Vraag 2
Kunt u toelichten wie er verantwoordelijk is voor de bescherming van natuur en milieu
in de overloop van de Schelde in de Westerschelde? Kunt u daarbij toelichten hoe omgegaan
wordt met vervuiling in de Westerschelde die is veroorzaakt door de haven Antwerpen?
Antwoord 2
De container die in het Churchilldok te water is gekomen, heeft niet geleid tot verontreiniging
in de Westerschelde.
Vlaanderen en Nederland zijn verantwoordelijk voor de bescherming van natuur en milieu
op hun eigen grondgebied. Beide landen hebben eigen wet- en regelgeving op het gebied
van natuur- en milieubescherming, die past binnen de Europese regelgeving voor natuur
en milieu (zoals Natura2000 en de Kaderrichtlijn Water) en informeren elkaar bij verontreiniging.
Aan Nederlandse zijde wordt deze verantwoordelijkheid ingevuld door zowel de rijksoverheid
als regionale overheden. Het Ministerie van IenW is hierbinnen verantwoordelijk voor
de Kaderrichtlijn Water en heeft de uitvoering hiervan belegd bij Rijkswaterstaat.
Indien er zich een calamiteit voordoet die de Nederlandse wateren vervuilt, heeft
de calamiteitenorganisatie van Rijkswaterstaat afspraken met gespecialiseerde partijen
die 24/7 paraat zijn om op te treden bij een incident waarbij het (water)milieu wordt
bedreigd.
Vraag 3
Kunt u aangeven wie er wettelijk aansprakelijk is voor de negatieve gevolgen voor
natuur en milieu in en rondom de Westerschelde?
Antwoord 3
Zie mijn antwoord op vraag 1. Aangezien de containers niet in de Westerschelde terecht
zijn gekomen, is er geen sprake van negatieve gevolgen voor natuur en milieu.
Vraag 4
Kunt u toezeggen dat negatieve gevolgen voor natuur en milieu in en rondom de Westerschelde
en het land van saeftinghe maximaal tegengegaan worden? Zo ja, op welke wijze gaat
u deze toezegging bewerkstelligen?
Antwoord 4
Zie mijn antwoord op vragen 1 en 3.
Vraag 5
Kunt u toelichten welke stappen er worden ondernomen om te voorkomen dat vervuiling
in de Schelde richting of in de Westerschelde stroomt?
Antwoord 5
Zie mijn antwoord op vragen 1 en 3. De containers zijn niet buiten het dok van de
haven terecht gekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.