Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raan over de brief van Schiphol aan omwonenden
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de brief van Schiphol aan omwonenden (ingezonden 12 maart 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            3 april 2019).
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Experimentje van Schiphol: anderhalf miljoen «omwonenden» krijgen
               brief»?1
Antwoord 1
            
Ja. Ik heb kennisgenomen van het bericht.
Vraag 2 en 3
            
Kunt u een overzicht verschaffen van het gebied dat Schiphol klaarblijkelijk tot zijn
               omwonenden beschouwt?
            
Kunt u toelichten hoe de afbakening van dit gebied tot stand is gekomen?
Antwoord 2 en 3
            
Hiertoe worden de gemeenten gerekend die (gedeeltelijk) binnen de zogenaamde 48 Lden geluidcontour vallen. Deze gemeenten vallen ook onder het werkgebied van de Omgevingsraad
               Schiphol (ORS), zoals gedefinieerd in de Wet Luchtvaart. Binnen de 48 Lden geluidcontour worden door de ORS vijf geografisch afgebakende gebieden onderscheiden,
               de zogenaamde clusters. Deze vijf clusters zijn gerelateerd aan de start- en landingsbanen
               van Schiphol (Polderbaan, Zwanenburgbaan, Kaagbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan).
               De Schiphol-Oostbaan is opgenomen in het cluster van de Buitenveldertbaan.
            
De brief is verstuurd naar de clusters Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan.
               Dit zijn de clusters die meer hinder ondervinden door het afwijkend baangebruik tijdens
               het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan (cluster Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan),
               of juist minder hinder (cluster Zwanenburgbaan).
            
Vraag 4
            
Erkent u dat er ook buiten dit gebied klachten bestaan over Schiphol?
Antwoord 4
            
Ja. Ook buiten de 48 Lden geluidcontour kunnen de omwonenden hinder ondervinden. In de recente jaarrapportage
               2018 van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) – het informatiecentrum waar omwonenden
               terecht kunnen met al hun vragen en klachten over het vliegverkeer van, naar en op
               Schiphol – is ook te zien dat door omwonenden ook buiten de 48 Lden geluidcontour meldingen worden gedaan.
            
Vraag 5
            
Heeft het versturen van deze brief effect op de wijze waarop klachten van omwonenden,
               zowel binnen als buiten het door Schiphol aangeschreven gebied, in behandeling worden
               genomen of een plaats krijgen in de statistieken over klachten?
            
Antwoord 5
            
Nee. Zoals gebruikelijk worden meldingen over het vliegverkeer bij BAS geregistreerd
               en verwerkt in de diverse rapportages die BAS gedurende het jaar uitbrengt. Omwonenden
               met vragen of klachten over het vliegverkeer krijgen persoonlijk antwoord van BAS.
               Het versturen van de brief heeft geen effect op deze werkwijze en vragen of meldingen
               naar aanleidingen van de brief worden op overeenkomstige wijze in behandeling genomen.
            
Vraag 6
            
Welke juridische procedures en vergunningen zijn er nodig geweest om de onderhoudswerkzaamheden
               mogelijk te maken waar deze brief betrekking op had?
            
Antwoord 6
            
Jaarlijks voert Schiphol, naast klein onderhoud en regulier onderhoud, groot baanonderhoud
               aan de start- en landingsbanen op Schiphol. Ieder jaar komt één van de banen aan de
               beurt voor het groot onderhoud. Dit jaar stond het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan
               op de planning. Op 17 december 2018 heeft Schiphol mij per brief gevraagd om in verband
               met dit groot onderhoud voor gebruiksjaar 2019 af te mogen wijken van de regels in
               het Luchthavenverkeerbesluit (LVB).
            
Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Minister van Infrastructuur
               en Waterstaat vrijstelling van regels voor baan- en routegebruik verlenen en vervangende
               grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten vaststellen, indien ten
               gevolge van groot onderhoud van een baan of een rijbaan, het normale gebruik van een
               luchthaven naar zijn oordeel ernstig wordt belemmerd. Het betreft gevallen waarin
               als gevolg van groot onderhoud een baan enige tijd niet gebruikt kan worden, waardoor
               het luchtverkeer op een andere wijze moet worden afgehandeld. De onderhavige regeling
               strekt daartoe.
            
Het Nationaal Ruimtevaart Laboratorium (NLR) heeft een contra-expertise uitgevoerd
               op de berekeningen voor de vervangende grenswaarden. Het NLR heeft geadviseerd om
               de door Schiphol aangevraagde vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting in
               de handhavingspunten toe te passen voor het gebruiksjaar 2019. De vrijstellingsregeling
               is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) getoetst op uitvoerbaarheid,
               handhaafbaarheid en fraudebestendigheid. De ILT heeft geconcludeerd dat de regeling
               uitvoerbaar, handhaafbaar en fraudebestendig is.
            
De regeling is vervolgens gepubliceerd in de Staatscourant op 5 februari 2019. Dit
               is de normale gang van zaken voor besluiten met betrekking tot werkzaamheden op Schiphol
               die leiden tot ander baangebruik.
            
Vraag 7
            
Wat was de aanleiding om, in tegenstelling tot het verleden, nu wel een grote groep
               mensen te informeren over onderhoudswerkzaamheden op Schiphol?
            
Antwoord 7
            
Schiphol heeft de ambitie om de informatievoorziening richting omwonenden uit te breiden
               en te verbeteren. Vandaar dat Schiphol heeft besloten om dit jaar alle inwoners van
               de clusters Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan persoonlijk te informeren
               over het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan middels een brief. Dit zijn de inwoners
               die meer hinder ondervinden door het afwijkend baangebruik tijdens het groot onderhoud
               (Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan), of juist minder hinder (Zwanenburgbaan).
            
In de brief worden omwonenden tevens uitgenodigd om zich te registeren voor een e-mailnotificatie.
               Deze notificatie maakt het mogelijk om omwonenden in de toekomst gericht (op postcode)
               te informeren over voor hen relevantie informatie over baanonderhoud en afwijkend
               baangebruik door het jaar heen. Ook bij ongepland onderhoud. Bewoners die de brief
               hebben ontvangen, maar ook andere geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via www.schiphol.nl/onderhoud.
            
Vraag 8
            
Waarom wordt er in tijden van onderhoud niet gekozen voor minder vluchten op Schiphol,
               zodat de overlast niet hoeft toe te nemen?
            
Antwoord 8
            
Net zoals in het openbaar bus- en treinvervoer, maakt de luchtvaart gebruik van dienstregelingen.
               Dit betekent onder meer dat, ongeveer een half jaar voor de start van een nieuw seizoen,
               luchtvaartmaatschappijen moeten aangeven welke slots ze (opnieuw) nodig hebben om
               hun dienstregelingen uit te kunnen voeren. De continuïteit van deze dienstregelingen
               is essentieel om de netwerkkwaliteit van Schiphol te borgen binnen de afgesproken
               milieugrenzen. Omdat Schiphol over meerdere start- en landingsbanen beschikt, kan
               de luchthaven ten tijde van (groot) onderhoud gebruik maken van andere start- en landingsbanen.
            
Onderhoud aan start- en landingsbanen is noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen
               en onverwachte storingen te voorkomen. Schiphol streeft ernaar om de overlast voor
               omwonenden én voor reizigers tijdens onderhoud zoveel als mogelijk te beperken. Zo
               wordt de onderhoudsperiode zo kort als mogelijk gehouden door dag en nacht te werken,
               en bovendien werkzaamheden te bundelen. Ook is het onderhoud aan de Zwanenburgbaan
               zo vroeg mogelijk in het seizoen gepland om het drukke(re) zomerseizoen te vermijden.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.