Antwoord schriftelijke vragen (nader) : Nader antwoord op vragen van de leden Amhaouch en Paternotte over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX (ingezonden 19 maart 2019).
Nader antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
            (ontvangen 3 april 2019)Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr.
            2087.
         
Vraag 1
            
Kent u het artikel «Flawed analysis, failed oversight: How Boeing, FAA certified the
               suspect 737 MAX flight control system»?1
Vraag 2
            
Hoe apprecieert u de typeringen en goedkeuringen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit
               Federal Aviation Administration (FAA)?
            
Vraag 3
            
Klopt het dat de oorspronkelijke veiligheidsanalyse die Boeing aan de FAA gaf voor
               een nieuw besturingssysteem voor de vlucht op de MAX – een rapport dat werd gebruikt
               om het vliegtuig te certificeren als veilig om te vliegen – verschillende cruciale
               tekortkomingen had?
            
Vraag 4
            
Klopt het dat het boordsysteem dat voor een evenwichtige vlucht moet zorgen, het zogeheten
               Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), ernstige mankementen vertoonde?
            
Vraag 5
            
Klopt het dat de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX grotendeels in handen
               was van de vliegtuigfabrikant zelf? Zo ja, wat is uw beoordeling hiervan?
            
Vraag 6
            
Kunt u aangeven of alle mankementen waren opgelost, voordat het vliegtuig vliegveilig
               is verklaard? Zo nee, wat is uw beoordeling hiervan?
            
Vraag 7
            
In hoeverre zijn de Nederlandse autoriteiten en/of diensten op de hoogte geweest of
               hebben zij informeel of formeel signalen ontvangen dat er iets aan de hand was met
               de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX en/of met het toestel zelf?
            
Vraag 8
            
Klopt het dat medewerkers van de FAA al zeven jaar geleden klaagden over de verregaande
               invloed van Boeing op het toezicht?
            
Vraag 9
            
Kunt u toelichten op welke wijze Boeing en Airbus betrokken zijn bij het opstellen
               van beleid rondom vliegveiligheid en bij het European Aviation Safety Agency (EASA)?
            
Vraag 10
            
In hoeverre heeft bij de handelwijze van de FAA de felle concurrentiestrijd die Boeing
               heeft met de Europese fabrikant Airbus meegespeeld?
            
Vraag 11
            
Waarom houdt het EASA in het ingestelde vliegverbod voor luchtvaartmaatschappijen
               de mogelijkheid open om hun 737 MAX-toestellen zonder passagiers terug te vliegen
               naar de thuisbasis?
            
Vraag 12
            
Kunt u aangeven of u op de hoogte bent gesteld van deze mogelijkheid van het EASA,
               of u het eens bent met deze mogelijkheid en of u het verantwoord vindt dat luchtvaartmaatschappijen
               van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken en gebruik hebben gemaakt?
            
Vraag 13
            
Hebben de inwoners van Nederland gevaar gelopen, toen één van de beide gestrande Boeings
               737 MAX van TUI fly Nederland zaterdagochtend 16 maart 2019 vanuit Las Palmas is geland
               op Schiphol, terwijl het Europese luchtruim was gesloten voor de MAX? Is de in Sofia
               gestrande MAX ook teruggekeerd naar Nederland? Zo ja, wanneer en was dit veilig en
            
verantwoord?
Vraag 14
            
Klopt het dat de eerste onderzoeken naar de zwarte dozen van de neergestorte Ethiopische
               Boeing 737 MAX uitwijzen dat er duidelijke overeenkomsten zijn met het ongeluk van
               het identieke toestel van Lion Air, vijf maanden daarvoor?
            
Vraag 15
            
Klopt het dat binnen één week tot tien dagen (geteld vanaf 16 maart 2019) vliegtuigfabrikant
               Boeing met een software-update komt voor de Boeing 737 MAX? Heeft dit gevolgen voor
               de huidige sluiting van het Europese luchtruim? Zo ja, welke?
            
Vraag 16
            
Bent u bereid om deze aanvullende vragen voor het algemeen overleg Vliegveiligheid
               op woensdag 3 april 2019 te beantwoorden?
            
Nader antwoord
            
Inleiding:
In de heden aan u toegestuurde antwoorden op de Kamervragen van de leden Amhaouch
                  en Paternotte dd. 19 maart jl. staat een fout. In de brief staat vermeld:
               
Vraag 13
Hebben de inwoners van Nederland gevaar gelopen, toen één van de beide gestrande Boeings
                  737 MAX van TUI fly Nederland zaterdagochtend 16 maart 2019 vanuit Las Palmas is geland
                  op Schiphol, terwijl het Europese luchtruim was gesloten voor de MAX? Is de in Sofia
                  gestrande MAX ook teruggekeerd naar Nederland? Zo ja, wanneer en was dit veilig en
                  verantwoord?
               
Antwoord 13
EASA heeft aangegeven dat onbemande ferry-vluchten toelaatbaar zijn en Nederland heeft
                  in overeenstemming daarmee ook haar besluit tot luchtruimsluiting genomen. Beide TUI
                  Boeing 737-MAX toestellen zijn teruggekeerd naar Nederland.
               
Inmiddels is gebleken dat een toestel toch nog in Sofia staat. De informatie waarop
               het antwoord is gebaseerd, blijkt bij nader inzien niet te kloppen. Het juiste antwoord
               op vraag 13 hoort te zijn:
            
Antwoord 13
EASA heeft aangegeven dat onbemande ferry-vluchten toelaatbaar zijn en Nederland heeft
                  in overeenstemming daarmee ook haar besluit tot luchtruimsluiting genomen. De TUI
                  Boeing 737-MAX uit Las Palmas is teruggekeerd naar Nederland, het andere toestel staat
                  nog aan de grond in Sofia.
               
Ik bied u mijn verontschuldiging aan voor de ontstane verwarring.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.