Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Amhaouch en Paternotte over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX (ingezonden 19 maart 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            29 maart 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2011.
         
Vraag 1
            
Kent u het artikel «Flawed analysis, failed oversight: How Boeing, FAA certified the
               suspect 737 MAX flight control system»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Hoe apprecieert u de typeringen en goedkeuringen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit
               Federal Aviation Administration (FAA)?
            
Antwoord 2
            
Ik volg uiteraard de ontwikkelingen omtrent de FAA. Ik beschik op dit moment niet
               over informatie op grond waarvan ik een oordeel kan geven over de het handelen van
               de FAA in dit proces.
            
Vraag 3, 6
            
Klopt het dat de oorspronkelijke veiligheidsanalyse die Boeing aan de FAA gaf voor
               een nieuw besturingssysteem voor de vlucht op de MAX – een rapport dat werd gebruikt
               om het vliegtuig te certificeren als veilig om te vliegen – verschillende cruciale
               tekortkomingen had?
            
Kunt u aangeven of alle mankementen waren opgelost, voordat het vliegtuig vliegveilig
               is verklaard? Zo nee, wat is uw beoordeling hiervan?
            
Antwoord 3, 6
            
Certificatie van Boeing-vliegtuigen is primair de verantwoordelijkheid van de FAA.
               Voor de toelating in Europa is het Europese Agentschap voor de Luchtvaartveiligheid
               (EASA) verantwoordelijk. EASA valideert en gebruikt de FAA-certificatie daarbij als
               startpunt. Nederland heeft op basis van de Europese regelgeving geen betrokkenheid
               bij de certificatie of validatie van de Boeing 737 MAX. De Inspectie Leefomgeving
               en Transport (ILT) beschikt derhalve ook niet over deze veiligheidsanalyse.
            
Vraag 4
            
Klopt het dat het boordsysteem dat voor een evenwichtige vlucht moet zorgen, het zogeheten
               Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), ernstige mankementen vertoonde?
            
Antwoord 4
            
Uit het voorlopige rapport van de Indonesische luchtvaartautoriteit over het ongeval
               met het Lion Air toestel blijkt dat hiervoor aanwijzingen zijn. Boeing heeft naar
               aanleiding van dit voorlopige rapport handboekwijzigingen geadviseerd die door de
               FAA en EASA vervolgens verplicht gesteld zijn. Overigens wijs ik er op dat het onderzoek
               naar het ongeluk met het Lion Air-toestel nog niet is afgerond. Het trekken van conclusies
               is daarom prematuur.
            
Vraag 5
            
Klopt het dat de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX grotendeels in handen
               was van de vliegtuigfabrikant zelf? Zo ja, wat is uw beoordeling hiervan?
            
Antwoord 5
            
Het basisprincipe van zowel het FAA-certificatieproces als het EASA-validatieproces
               is dat de aanvrager, in dit geval Boeing, aantoont dat het vliegtuig aan de luchtwaardigheidseisen
               voldoet en dat de autoriteiten erop toezien dat dit correct en volledig is aangetoond.
               Nederland heeft geen rol in het certificatie- en validatieproces en heeft geen inzicht
               in de feitelijke gang van zaken tijdens dit proces.
            
Vraag 7
            
In hoeverre zijn de Nederlandse autoriteiten en/of diensten op de hoogte geweest of
               hebben zij informeel of formeel signalen ontvangen dat er iets aan de hand was met
               de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX en/of met het toestel zelf?
            
Antwoord 7
            
Ik heb geen eerdere signalen ontvangen dat er iets aan de hand was met de goedkeuringsprocedure
               of het toestel zelf.
            
Vraag 8
            
Klopt het dat medewerkers van de FAA al zeven jaar geleden klaagden over de verregaande
               invloed van Boeing op het toezicht?
            
Antwoord 8
            
Ik heb hier geen informatie over.
Vraag 9
            
Kunt u toelichten op welke wijze Boeing en Airbus betrokken zijn bij het opstellen
               van beleid rondom vliegveiligheid en bij het European Aviation Safety Agency (EASA)?
            
Antwoord 9
            
De totstandkoming van de Europese regels is een openbaar proces waarbij alle betrokkenen
               kunnen inspreken, waardoor het voor een ieder duidelijk is hoe deze tot stand is gekomen.
            
Vraag 10
            
In hoeverre heeft bij de handelwijze van de FAA de felle concurrentiestrijd die Boeing
               heeft met de Europese fabrikant Airbus meegespeeld?
            
Antwoord 10
            
Ik heb hier geen informatie over.
Vraag 11
            
Waarom houdt het EASA in het ingestelde vliegverbod voor luchtvaartmaatschappijen
               de mogelijkheid open om hun 737 MAX-toestellen zonder passagiers terug te vliegen
               naar de thuisbasis?
            
Antwoord 11
            
EASA heeft bij de uitgifte van de luchtwaardigheidsaanwijzing rekening gehouden met
               het feit dat deze luchtvaartuigen terug moeten kunnen naar een locatie waar onderhoud
               mogelijk moet zijn. Door alleen een ferry-vlucht zonder passagiers of lading toe te
               staan wordt het maatschappelijk risico beperkt.
            
Vraag 12
            
Kunt u aangeven of u op de hoogte bent gesteld van deze mogelijkheid van het EASA,
               of u het eens bent met deze mogelijkheid en of u het verantwoord vindt dat luchtvaartmaatschappijen
               van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken en gebruik hebben gemaakt?
            
Antwoord 12
            
Ja, Nederland heeft in navolging van EASA haar luchtruim ook opengesteld voor deze
               zogeheten ferryvluchten. Ondertussen zijn de vliegtuigen van TUI weer terug op Schiphol.
            
Vraag 13
            
Hebben de inwoners van Nederland gevaar gelopen, toen één van de beide gestrande Boeings
               737 MAX van TUI fly Nederland zaterdagochtend 16 maart 2019 vanuit Las Palmas is geland
               op Schiphol, terwijl het Europese luchtruim was gesloten voor de MAX? Is de in Sofia
               gestrande MAX ook teruggekeerd naar Nederland? Zo ja, wanneer en was dit veilig en
               verantwoord?
            
Antwoord 13
            
EASA heeft aangegeven dat onbemande ferry-vluchten toelaatbaar zijn en Nederland heeft
               in overeenstemming daarmee ook haar besluit tot luchtruimsluiting genomen. Beide TUI
               Boeing 737-MAX toestellen zijn teruggekeerd naar Nederland.
            
Vraag 14
            
Klopt het dat de eerste onderzoeken naar de zwarte dozen van de neergestorte Ethiopische
               Boeing 737 MAX uitwijzen dat er duidelijke overeenkomsten zijn met het ongeluk van
               het identieke toestel van Lion Air, vijf maanden daarvoor?
            
Antwoord 14
            
Het is de Ethiopische luchtvaartautoriteit die verantwoordelijk is voor het onderzoek
               naar dit ongeval. Zij heeft nog geen andere informatie betreffende de zwarte dozen
               bekend gemaakt dan dat deze succesvol zijn uitgelezen. De gegevens worden momenteel
               door experts geanalyseerd. Het onderzoek moet verder worden afgewacht.
            
Vraag 15
            
Klopt het dat binnen één week tot tien dagen (geteld vanaf 16 maart 2019) vliegtuigfabrikant
               Boeing met een software-update komt voor de Boeing 737 MAX? Heeft dit gevolgen voor
               de huidige sluiting van het Europese luchtruim? Zo ja, welke?
            
Antwoord 15
            
Boeing heeft op 27 maart 2019 bekend gemaakt dat de software-update gereed is. Het
               is nu aan de FAA en EASA om te oordelen of het vliegtuig na het toepassen van de software-update
               luchtwaardig is. Zolang FAA en EASA het toestel niet luchtwaardig hebben verklaard,
               zal de sluiting van het Europese luchtruim in stand blijven. Ik kan geen uitspraken
               doen wanneer deze hele procedure zal zijn afgerond.
            
Vraag 16
            
Bent u bereid om deze aanvullende vragen voor het algemeen overleg Vliegveiligheid
               op woensdag 3 april 2019 te beantwoorden?
            
Antwoord 16
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.