Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra, Laan-Geselschap en Nijkerken-de Haan over het bericht 'Tienduizenden boetes trajectcontrole A2-tunnel bij Maastricht zijn onterecht'
Vragen van de leden RemcoDijkstra, Laan-Geselschap en Nijkerken-de Haan (allen VVD) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Tienduizenden boetes trajectcontrole A2-tunnel bij Maastricht zijn onterecht» (ingezonden 13 februari 2019).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 29 maart 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2018–2019, nr. 1797.
Vraag 1
Kent u het bericht uit het Algemeen Dagblad genaamd «Tienduizenden boetes trajectcontrole
A2-tunnel bij Maastricht zijn onterecht»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3
Hoe komt het dat de bebording, ruim een jaar na de opening van de tunnel nog steeds
onduidelijk is geweest?
Is eerder melding gemaakt van het feit dat de bebording onduidelijk was? Zo ja, waarom
is daar niets mee gedaan? Zo nee, wanneer zijn de eerste klachten binnengekomen en
hoe lang heeft het geduurd voordat de bebording is aangepast?
Antwoord 2, 3
In december 2016 zijn de vier tunnelbuizen van de Koning Willem-Alexandertunnel in
gebruik genomen, met uitzondering van de N2-rijstrook naar twee lokale afritten. Deze
laatstgenoemde rijstrook is in april 2017 in gebruik genomen. Voorafgaand aan de openstelling
is de snelheidsbebording geplaatst conform de geldende richtlijnen voor het ontwerp
en de inrichting van autosnelwegen.
Aan de noordzijde van de Koning Willem-Alexandertunnel liggen de snelweg A2 en de
N2 naast elkaar, gescheiden door een tussenberm. In deze tussenberm stonden de snelheidsborden
voor zowel de A2 (100 km/u, geldend voor de linksgelegen snelweg) als voor de N2 (80
km/u, geldend voor de rechtsgelegen weg) met enige tussenruimte naast elkaar. De bebording
voldoet hiermee aan de geldende eisen voor het plaatsen van borden. Desondanks heeft
de nieuwe verkeerssituatie bij een deel van de weggebruikers tot verwarring geleid
over de op dat wegvak geldende snelheidslimiet.
Naar aanleiding van meldingen van weggebruikers bij de Landelijke Informatielijn van
Rijkswaterstaat over de snelheidsaanduiding op de N2 heeft het Projectbureau A2 hierover
advies gevraagd aan een verkeerspsycholoog. Op basis van zijn advies is besloten om
het verkeer eerst tijd te geven om te wennen aan de nieuwe verkeerssituatie, alvorens
veranderingen aan te brengen in de bebording.
In diezelfde periode is een wettelijk verplichte verkeersveiligheidsaudit (Road Safety
Audit) uitgevoerd voor de nieuwe verkeerssituatie in en rondom de Koning Willem-Alexandertunnel.
Op basis van de rapportage van deze audit (in juni 2017), in combinatie met de ingekomen
meldingen van weggebruikers, zijn verbeterpunten geformuleerd voor het gehele verkeerssysteem.
Als onderdeel hiervan zijn, ondanks het feit dat de bebording voldeed aan de geldende
eisen, medio november 2017 extra borden geplaatst om de maximumsnelheid (op zowel
de A2 als N2) te verduidelijken.
Vraag 4
Als de problemen rondom de onduidelijke bebording zijn opgelost, wordt dan de trajectcontrole
weer ingesteld? Welke garanties zijn er dat het nu wel goed gaat of zijn er redenen
om aan te nemen dat meer onterechte boetes uitgeschreven kunnen worden? Op welke termijn
wordt de trajectcontrole weer ingevoerd en wat gebeurt in de tussentijd met de trajectcontrole?
Antwoord 4
Zoals aangegeven, voldeed de bebording aan de geldende eisen. Omdat de bebording desalniettemin
bij sommige bestuurders tot onduidelijkheid heeft geleid en naar aanleiding van een
verkeersveiligheidsaudit, is de bebording aangepast. Het trajectcontrolesysteem bij
de A2-tunnel bij Maastricht wordt op dit moment dan ook gehandhaafd. Door middel van
maandelijkse schouwrapporten wordt gewaarborgd dat de aanwezige bebording in orde
is en periodiek worden de systemen gecontroleerd op juistheid.
Vraag 5
Klopt het dat het vonnis van de kantonrechter nu tienduizenden bekeuringen ongeldig
maakt? Zo ja, wanneer gaat het openbaar ministerie de onterechte boetes terugbetalen?
Welk bedrag zou hiermee gemoeid zijn? Om hoeveel boetes op dit stuk van de A2 gaat
dit?
Antwoord 5
Nee, dit klopt niet. De betrokkene heeft beroep ingesteld tegen de opgelegde boete.
De kantonrechter heeft in zijn beslissing geoordeeld dat de snelheidsovertreding in
deze zaak is begaan en dat de boete terecht is opgelegd. De kantonrechter heeft vervolgens,
vanwege het verweer dat de betrokkene heeft aangevoerd, reden gezien om het boetebedrag
op nihil te stellen.
De uitspraak van de kantonrechter heeft betrekking op de specifieke aan die rechter
voorgelegde casuïstiek. Een uitspraak van een kantonrechter heeft geen terugwerkende
kracht op onherroepelijke boetes. Een boete wordt onherroepelijk als er geen (tijdig)
beroep wordt ingesteld tegen deze boete of de rechter het ingestelde beroep ongegrond
verklaart.
Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat de bebording op de A2 voldoet aan de eisen inzake
verkeerstekens. Er is dan ook geen sprake van onterecht opgelegde boetes. Gelet op
het voorgaande, ziet het OM geen aanleiding om correcties te doen op de reeds opgelegde
boetes.
Vraag 6
Mocht sprake zijn van onterechte boetes gaat u dan per casus de boete individueel
afhandelen of via een collectieve regeling de boetes vernietigen? Hoe en per wanneer
worden mensen geïnformeerd?
Antwoord 6
Zie het antwoord op vraag 5.
Vraag 7
Herinnert u zich de Kamervragen inzake onterechte flitsboetes op de A29? Wat is de
juridische status van de afwikkeling hiervan? Hebben de gedupeerden de onterecht opgelegde,
al betaalde boetes terug gekregen?
Antwoord 7
Het Openbaar Ministerie heeft het Nederlands Meetinstituut (NMI) verzocht de meetlocatie
(specifiek de bochtstraal) bij de A29 nader te onderzoeken. Dit onderzoek toont aan
dat deze locatie ruim binnen de geaccepteerde normen valt. Tegen de eerder gedane
uitspraak staat geen hoger beroep open voor het Openbaar Ministerie, maar nog lopende
boetes worden met deze nieuwe informatie afgehandeld. Van onterechte boetes bij de
A29 is dus geen sprake.
Vraag 8
Zijn u andere locaties in Nederland bekend waarbij mogelijk hetzelfde zou kunnen spelen
en boetes ongeldig kunnen worden verklaard?
Antwoord 8
Dergelijke locaties of omstandigheden zijn mij niet bekend. Overigens is de boete
niet ongeldig verklaard, maar door de kantonrechter op nihil gesteld, gelet op de
specifieke omstandigheden (zie het antwoord op vraag 5).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.