Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Raan en Wassenberg over het bericht dat Rotterdam The Hague Airport alle vogels op de luchthaven wil en mag doden
Vragen van de leden Van Raan en Wassenberg (beiden PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het bericht dat Rotterdam The Hague Airport alle vogels op de luchthaven wil en mag doden (ingezonden 15 februari 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
            namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (ontvangen 28 maart 2019).
         
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Toestemming om alle vogels op luchthaven Rotterdam te mogen doden
               gaat veel te ver», «Natuurorganisaties dienen bezwaar in tegen ontheffing doden vogels
               op vliegveld», «Natuurorganisaties maken bezwaar tegen doden vogels Rotterdam Airport»
               en «Vogels op luchthaven Rotterdam vogelvrij verklaard»?1 2 3 4
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
            
Klopt het dat de verleende ontheffing het mogelijk maakt om «alle van nature in het
               wild levende vogels van soorten als bedoeld in artikel 1 van de Vogelrichtlijn te
               doden»?5 6
Klopt het dat van al deze soorte
               n ook de nesten, rustplaatsen en eieren vernield of weggenomen mogen worden?
            
Erkent u dat de ontheffing verder gaat dan strikt noodzakelijk is? Zo nee, waarom
               niet?
            
Erkent u dat de effectiviteit van de ontheffing onduidelijk is? Zo nee, waarom niet?
Erkent u dat Rotterdam The Hague Airport zich momenteel niet maximaal inspant om diervriendelijke
               maatregelen te nemen die bijdragen aan het verminderen van het risico op vogelaanvaringen?
               Zo nee, waaruit blijkt dat de luchthaven zich maximaal inspant om diervriendelijke
               maatregelen te nemen?
            
Erkent u dat de ontheffing in strijd is met de instandhoudingsdoelen van het Natura
               2000-gebied Voornes Duin, onder andere vanwege het doden van lepelaars? Zo nee, op
               welke wijze helpt de ontheffing bij het bereiken van de instandhoudingsdoelen van
               het Natura 2000-gebied Voornes Duin?
            
Klopt het dat er niet getoetst is op deze schending van het Natura 2000-gebied Voornes
               Duin? Zo nee, waarom niet? Zo ja, deelt u de mening dat de ontheffing alleen daarom
               al zou moeten worden ingetrokken?
            
Deelt u de mening dat de natuurorganisaties terecht bezwaar hebben gemaakt tegen de
               ontheffing om alle vogels op Rotterdam The Hague Airport te doden? Zo nee, waarom
               niet?
            
Wat gaat u doen om de provincie Zuid-Holland aan te moedigen om deze ontheffing in
               te trekken?
            
Wat is uw inzet om de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, Natuur- en Vogelwacht
               Biesbosch, KNNV afdeling Delfland, gewest KNNV Zuid-Holland, Vereniging voor Natuur-
               en Milieubescherming Pijnacker, Natuur- en Vogelwacht Rotta te steunen in hun strijd
               tegen het massaal doden van vogels?
            
Antwoord 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
            
De primaire verantwoordelijkheid voor het verlenen van ontheffingen in het kader van
               de Wet natuurbescherming is bij de provincies belegd. Ik ga ervan uit dat de provincie
               een goede afweging maakt bij het verlenen van ontheffingen. Daarnaast is een ontheffingsprocedure
               met voldoende waarborgen omkleed. Zo kan er bezwaar tegen worden gemaakt of beroep
               worden aangetekend bij de Bestuursrechter.
            
In het onderhavige geval is er bezwaar aangetekend tegen het verlenen van deze ontheffing.
               Tegen deze achtergrond is het niet gepast voor het kabinet om over deze zaak een oordeel
               te geven.
            
Vraag 12, 13, 14, 15
            
Deelt u de mening dat het doden van vogels ten faveure van pretvluchten symbolisch
               is voor hoe ver we als mens zijn afgedreven van de natuur? Zo nee, waarom niet?
            
Erkent u dat luchthavens meer nadrukkelijk zouden kunnen communiceren over het aantal
               dieren dat zij laten doden in naam van het vliegveld, bijvoorbeeld via informatieborden
               op het vliegveld? Zo nee, waarom niet?
            
Erkent u dat er bij de online en fysieke verkooppunten van vliegtickets meer informatie
               zou kunnen worden verschaft over het aantal dieren dat wordt gedood in naam van de
               vliegvelden waarop wordt gevlogen, bijvoorbeeld bij het betaalscherm, zodat de reiziger
               zich beter bewust wordt van de impact op de natuur? Zo nee, waarom niet?
            
Bent u bereid om de Nederlandse vliegvelden en online en fysieke verkooppunten aan
               te moedigen om meer nadrukkelijk te communiceren over het aantal dieren dat wordt
               gedood in naam van de vliegvelden waarop wordt gevlogen? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 12, 13, 14, 15
            
De vogelaanvaringspreventie op een luchthaven is een continu proces met als uitgangspunt
               dat de veiligheid van alle vluchten wordt geborgd. Er wordt geen onderscheid gemaakt
               tussen het type vlucht (lijnvlucht, chartervlucht of vrachtvlucht).
            
Cijfers over het populatiebeheer van beschermde soorten in het algemeen (ten behoeve
               van de bescherming van de vliegveiligheid, de volksgezondheid, flora en fauna en landbouwgewassen)
               zijn openbaar. Deze cijfers worden gepubliceerd in de jaarverslagen van de faunabeheereenheden.
            
Voor de borging van de luchtvaartveiligheid kan het nodig zijn om vogels te doden.
               Deze maatregel wordt echter alleen ingezet als andere maatregelen onvoldoende effectief
               werken.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.