Schriftelijke vragen : Het Amsterdamse parkeervergunningenbeleid
Vragen van de leden Remco Dijkstra en Ziengs (beiden VVD) aan de Minister en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het Amsterdamse parkeervergunningenbeleid (ingezonden 26 maart 2019).
Vraag 1
Bent u beiden op de hoogte van het huidige parkeervergunningenbeleid van gemeente
Amsterdam?1
Vraag 2
Waarom hanteert gemeente Amsterdam een discriminerend parkeerbeleid sinds juli 2017?
Zou een classificatie op basis van euroklassen, conform het register van de Rijksdienst
Wegverkeer (RDW), niet eerlijker zijn dan het hanteren van leeftijdseisen voor voertuigen?
Zo ja, wat is daarvoor nodig?
Vraag 3
Waarom komen oldtimers die op benzine rijden niet meer in aanmerking voor een parkeervergunning
in Amsterdam? Kunt u aangeven hoeveel kilometers oldtimers gemiddeld op jaarbasis
rijden? Is het dan niet een zwaar middel om iemand zijn/haar hobby moeilijker te maken?
Vraag 4
Vindt u het niet zonde dat iemand die in Amsterdam woont en een mooie klassieker uit
de jaren «70/'80 heeft, die auto niet meer kan parkeren? Bent u op de hoogte dat dealers
elders in het land hun Amsterdamse klandizie verliezen? Waarom wordt Amsterdamse autoliefhebbers
de kans ontnomen om in de stad te wonen en een leuke auto met een vergunning te bezitten?
Vraag 5
Deelt u de mening dat iedere auto die door de algemene periodieke keuring (apk) is
gekomen en door de RDW toegelaten is, eigenlijk overal op het nationale wegennet zou
moeten kunnen rijden en zeker moet kunnen parkeren? Hoeveel viezer is een oldtimer
of oudere auto die geparkeerd staat ten opzichte van eentje die van meer recente datum
is?
Vraag 6
In hoeverre zijn gemeenten autonoom om dit allemaal zelf te regelen en hoe rechtvaardig
is dit?
Vraag 7
Kunt u, daar de gemeente schermt met een algemeen belang van schone lucht, aangeven
welke Amsterdamse straten anno 2018 nog de Europese norm voor luchtkwaliteit overschrijden?
Vraag 8
Wat is ervoor nodig om de Wegenverkeerswet zodanig te wijzigen dat de mogelijkheid
van aanvullende eisen op gemeentelijk grondgebied kan worden aangepast? Welke concrete
wetsartikelen moeten daarvoor worden aangepast? Hoe snel kan dat geregeld worden met
een Kamermeerderheid?
Indieners
-
Gericht aan
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
E. Ziengs, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.