Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Wiersma over het artikel ‘Werkgevers overstelpt met loonsancties UWV over uitvoering ziektewet’
Vragen van het lid Wiersma (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het artikel «Werkgevers overstelpt met loonsancties UWV over uitvoering ziektewet» (ingezonden 6 maart 2019).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 1 april
2019).
Vraag 1
Kent u het artikel «Werkgevers overstelpt met loonsancties UWV over uitvoering ziektewet»?1
Antwoord 1
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
Is het waar dat het aantal boetes aan private uitvoerders zo fors is opgelopen? Wat
is daar volgens u de reden van?
Antwoord 2
Of het aantal sancties dat is opgelegd aan private uitvoerders zo fors is opgelopen
kan niet gezegd worden. Er zijn geen cijfers hierover. UWV houdt namelijk het aantal
sancties bij, maar maakt in de reguliere beleids- en verantwoordingsinformatie geen
onderscheid in sancties die zijn opgelegd aan publieke en privaat verzekerde werkgevers.
Vraag 3
Wat is uw reactie op de kritiek dat het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
(UWV) minder strenge maatstaven hanteert voor werkgevers die de uitvoering aan de
dienst zelf hebben toevertrouwd?
Antwoord 3
Eerst wil ik opmerken dat er geen sprake is van gewijzigd beleid. Werkgevers kunnen
zelf kiezen hoe zij de Ziektewet (laten) uitvoeren. Werkgevers kunnen de betaling
van het ziekengeld en de re-integratieverplichtingen overlaten aan UWV. Zij kunnen
ook zelf het ziekengeld betalen ingeval van ziekte en eigenrisicodrager voor de ZW
worden. Bijvoorbeeld omdat zij meer mogelijkheden zien om de kosten van ziekteverzuim
te beperken door de werknemer zelf te (laten) begeleiden tijdens ziekte. Als werkgevers
de uitvoering in eigen hand willen houden dan is dat voor hen een vrijwillige keuze
die zij bewust maken. Op grond van de geldende wetgeving gelden er voor eigenrisicodragers
ten aanzien van re-integratie van voormalig werknemers andere voorwaarden dan bij
uitvoering van de Ziektewet door het UWV. Ik zal de verschillen hieronder nader toelichten.
In artikel 63a van de Ziektewet is geregeld dat de eigenrisicodrager op dezelfde manier
verantwoordelijk is voor de re-integratie van zijn voormalig werknemers als voor werknemers
die onder een dienstverband vallen. Dit geldt zowel voor het eerste spoor (werkhervatting
bij de eigen werkgever) als voor het tweede spoor (werkhervatting bij een andere werkgever).
Kortom, na het einde van het dienstverband wordt de begeleiding van de zieke ex-werknemer
voortgezet alsof de werknemer nog bij de eigenrisicodrager in dienst is. Als er mogelijkheden
zijn om werk in het oorspronkelijke bedrijf te hervatten, dan moeten deze mogelijkheden
benut worden. Voor de re-integratie van voormalig werknemers van publiek verzekerde
werkgevers is er geen vergelijkbare bepaling. UWV hoeft de re-integratie in het eerste
spoor niet te onderzoeken. Het UWV heeft deze mogelijkheid ook niet, want het UWV
heeft hier immers niet de rol van werkgever en heeft ook niet de mogelijkheden die
een werkgever wel in huis heeft. Bij de toetsing op de re-integratie inspanningen
moet UWV nagaan of de publiek verzekerde werkgever voldoende re-integratie inspanning
heeft geleverd (in zowel het eerste en tweede spoor) gedurende de tijd dat de werknemer
in dienst was. Voor ZW-eigenrisicodragers moet UWV ook toetsen of er na einde van
het dienstverband voldoende inspanningen zijn geleverd.
De werkwijzer poortwachter helpt werkgevers, bedrijfsartsen, arbodiensten en re-integratiebedrijven
in de begeleiding en re-integratie van zieke of arbeidsongeschikte werknemers. UWV
heeft de werkwijzer poortwachter verduidelijkt naar aanleiding van ontvangen vragen
en opmerkingen bij een eerdere versie.
Vraag 4
Wat is uw reactie op de kritiek dat het UWV loonsancties kan opleggen aan werkgevers
die een gewezen werknemer geen vast contract aanbieden, terwijl het UWV zelf alleen
maar inzet op re-integratie bij een andere werkgever («Spoor 2»)?
Antwoord 4
Zoals in het antwoord op vraag 3 is toegelicht, gelden op grond van de Ziektewet andere
voorwaarden voor ZW-eigenrisicodragers ten aanzien van de re-integratie van voormalig
werknemers. Bij de beoordeling van de re-integratie inspanningen is het uitgangspunt
van UWV dat de werkgever datgene doet wat redelijkerwijs van hem verwacht kan worden.
De begeleiding van zieke werknemers is maatwerk. UWV beoordeelt elke casus afzonderlijk
en betrekt daarbij de individuele omstandigheden van dat geval. Ik kan daarom geen
algemene uitspraken doen over het ontbreken van een vast contract als reden voor het
opleggen van een sanctie.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het hybride model, waarbij er de keuze is om de zorg voor re-integratie
van zieke werknemers uit te besteden aan private uitvoerders, valt en staat bij een
gelijk speelveld en eventuele verschillen daarin zo snel mogelijk gelijk te trekken?
Antwoord 5
Op grond van de Ziektewet gelden voor ZW-eigenrisicodragers ten aanzien van de re-integratie
van voormalig werknemers inderdaad andere voorwaarden dan bij de uitvoering van de
Ziektewet door UWV. Zie ook het antwoord op vraag 3. Ik vind het vooral belangrijk
dat het voor werkgevers duidelijk is wat de spelregels van beide modaliteiten zijn.
Ik zie geen aanleiding om de voorwaarden voor eigenrisicodragers aan te passen.
Vraag 6
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het algemeen overleg arbeidsongeschiktheid
op 27 maart 2019?
Antwoord 6
Ja, daartoe ben ik bereid.
Vraag 7
Bent u bereid deze vragen mee te nemen in de gesprekken die u op dit moment voert
met het UWV over de uitvoering en waarover u reeds heeft toegezegd de Kamer voor de
zomer te informeren?
Antwoord 7
Ik ben regelmatig in gesprek met het UWV. Als er aanleiding toe is zal ik de Kamer
informeren.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.