Schriftelijke vragen : Brexit, veterinaire keurpunten en levende dieren
Vragen van de leden Geurts en Omtzigt (beiden CDA) aan de Minister-President en de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over Brexit, veterinaire keurpunten en levende dieren (ingezonden 25 maart 2019).
Vraag 1
            
Herinnert u zich het verslag van de Brexit-rapporteurs van 26 februari 2019 (Kamerstuk
               23 987 nr. 320)?
            
Vraag 2
            
Herinnert u zich dat de rapporteurs aangegeven hebben dat uitvoerende diensten nog
               niet klaar zijn voor een no deal-Brexit en dat speciale aandacht uit dient te gaan
               naar diensten die onmiddellijk extra taken krijgen, zoals de Douane en de Nederlandse
               Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)? Zo ja, wat heeft u daarop ondernomen?
            
Vraag 3
            
Herinnert u zich dat de rapporteurs de aanbevelingen hebben gedaan om inspecties tijdelijk
               onder strak horizontaal toezicht te laten plaatsvinden of af te spreken met Duitsland
               dat zij controles op dieren uit Nederland, die daar geslacht worden, tijdelijk overneemt
               om capaciteit bij de NVWA vrij te maken? Zo ja, welke actie is hierop ondernomen?
            
Vraag 4
            
Bent u ervan op de hoogte dat er geen veterinair keurpunt noordoever Nieuwe Waterweg
               aanwezig is en dat dit bij het verlaten van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese
               Unie en de douane-unie nodig is voor het controleren van alle goederen (zoals vlees,
               vis en andere dierlijke producten) en dieren?
            
Vraag 5
            
Kunt u aangeven wat in de huidige situatie gebeurt met de goederen vlees, levende
               dieren, dierlijke producten, groenten zoals verse tomaten, planten zoals snijbloemen
               indien zij via Hoek van Holland geïmporteerd worden, dan wel via Hoek van Holland
               geëxporteerd worden na een harde Brexit op 12 april en kunt u bij elk van deze goederen
               tien voorbeelden aangeven van welke keuringen nodig zijn, waar zij kunnen plaatsvinden
               en of dat ook zeven dagen per week kan?
            
Vraag 6
            
Kunt u verklaren waarom er van de 80 dierenartsen die nodig zijn bij de NVWA bij de
               export op 12 april nog 0 operationeel zijn en wat er in de afgelopen 15 maanden –
               sinds de aankondiging dat er geworven zou worden – gedaan is om dit te voorkomen?
            
Vraag 7
            
Ziet u als oplossing een tijdelijke corridor van de noordzijde naar de zuidzijde van
               de Nieuwe Waterweg om veterinaire goederen daarheen te vervoeren? Zo ja, bent u zich
               bewust van de grote afstand (via de Beneluxtunnel/A4), de drukte van vrachtverkeer
               aan de zuidzijde langs de A15 en de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van
               een logistieke chaos op het wegennet rond Rotterdam als er een tijdelijke corridor
               komt?
            
Vraag 8
            
Hoe gaat u ervoor zorgdragen dat de noordoever binnen het Buitengrens Inspectiepost
               (BIP-gebied) komt te liggen, zodat van de ferryterminal veterinaire goederen naar
               een keurpunt vervoerd kunnen gaan worden en bent u zich ervan bewust dat het ontbreken
               van een BIP-gebied op de noordoever gaat betekenen dat inkomende veterinaire goederen
               vanuit het VK de ferryterminal niet mogen verlaten?
            
Vraag 9
            
Ziet u als oplossing om het terrein van Stena Line in Hoek van Holland als tijdelijk
               douanegebied aan te wijzen en daar een tijdelijk keurpunt voor veterinaire goederen
               (dus niet levende dieren) in te richten? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 10
            
Bent u ervan op de hoogte dat tussen het VK en Nederland veel paarden, voornamelijk
               racepaarden, vervoerd worden met de ferry en dat in de komende situatie terugsturen
               naar het VK geen zin heeft, omdat het VK het ongekeurde paard niet zal accepteren?
            
Vraag 11
            
Welke gevolgen heeft het feit dat paarden de terminal bij aankomst in Nederland vanuit
               het VK niet mogen verlaten door het ontbreken van een keurpunt precies en kan het
               betekenen dat paarden op de ferryterminal moeten blijven of in het uiterste geval
               afgemaakt moeten worden? Zo ja, dan kan dat toch niet de bedoeling zijn?
            
Vraag 12
            
Bent u ervan op de hoogte dat uit het VK komende gezelschapsdieren bij meer dan vijf
               dieren per passagier gekeurd moeten worden en dat het ontbreken van een keurpunt aan
               de noordoever van de Nieuwe Waterweg kan betekenen dat de dieren of tot hun einde
               der dagen op de terminal moeten blijven of mogelijk moeten worden afgemaakt?
            
Vraag 13
            
Wie wordt verantwoordelijk voor deze «dierentuin» in de Rotterdamse haven?
Vraag 14
            
Wat vindt u ervan dat de NVWA heeft aangekondigd de openingstijden te beperken, op
               werkdagen alleen nog van 6.30 tot 18.00 uur?
            
Vraag 15
            
Deelt u de mening dat de capaciteit en openingstijden NVWA ontoereikend zullen zijn
               en kunt u een inschatting geven wat dit voor de Nederlandse economie zou betekenen?
            
Vraag 16
            
Bent u ervan op de hoogte dat er recent een volledig uitgerust keurpunt voor alle
               goederen is aangelegd bij de Kanaaltunnel in Frankrijk, kunt u aangegeven hoe de financiering
               van de bouw van het keurpunt is geregeld en wat gaat u ondernemen als blijkt dat het
               Franse keurpunt mede uit publieke middelen is gefinancierd?
            
Vraag 17
            
Deelt u de mening dat als de bouw van het Franse keurpunt uit publieke middelen is
               gefinancierd, het gelijke speelveld in het geding is en welke gevolgen heeft dit volgens
               u voor de Franse keuringstarieven die mogelijk lager uitvallen dan de Nederlandse?
            
Vraag 18
            
Welke extra keurpunten worden ingericht in Nederland met het oog op de Brexit en zijn
               op 12 april operationeel, en is dit voldoende voor de Nederlandse export en import?
            
Vraag 19
            
Bent u zich ervan bewust dat als de vervoersstromen zich naar Frankrijk verplaatsen,
               de ervaring leert dat dergelijke vervoersstromen niet tot nauwelijks terug te halen
               zijn en kunt u een inschatting geven wat dit voor de Nederlandse economie zou betekenen?
            
Vraag 20
            
Kunt u deze vragen één voor één voor het debat over de Europese Top en de Brexit beantwoorden?
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit - 
              
                  Gericht aan
M. (Mark) Rutte, minister-president - 
              
                  Indiener
J.L. Geurts, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
P.H. Omtzigt, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.