Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kerstens over foutieve inning eigen bijdrage door het CAK
Vragen van het lid Kerstens (PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over foutieve inning eigen bijdrage door het CAK (ingezonden 12 maart 2019).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 25 maart
2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «CAK heeft interne processen nog niet op orde»?1
Antwoord 1
Ja. Het rapport «Uitvoering wettelijke taken door het CAK Verantwoordingsjaar 2017»
van de NZa heb ik op 7 maart 2019 aan uw Kamer gestuurd. In mijn begeleidende Kamerbrief
reageer ik op een aantal belangrijke bevindingen uit het rapport.2
Vraag 2
Kunt u een overzicht bieden van de maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen
om de interne processen van het CAK te verbeteren? Waardoor is de situatie verslechterd
in plaats van verbeterd?
Antwoord 2
Het CAK heeft al veel verbetermaatregelen genomen die eerder zijn aanbevolen door
de NZa en de ADR. Ten opzichte van de situatie in 2016 is nu beter in beeld gebracht
wat de structurele verbeteropgave van het CAK is en worden stappen gezet deze opgave
te realiseren. Een verbetering in 2017 is bijvoorbeeld dat er geen sprake meer is
van de boekhoudkundige vervlechting van de geldstromen wettelijke taken en de beheerskosten.
Tot en met 2016 had het CAK door deze vervlechting een complexe administratie. In
de bestuurlijke verantwoording 2017 is dit punt verder uitgezocht en opgelost. Bovendien
zijn er maatregelen genomen om de interne controleprocessen te verbeteren en te versterken,
waardoor ik verwacht dat dit soort problemen in de toekomst beter voorkomen worden.
Dat de NZa nieuwe onzekerheden constateert, betekent niet dat de situatie van het
CAK verslechterd is, maar dat het CAK voor een stevige veranderopgave staat. Daar
is de Raad van Bestuur van het CAK zich terdege van bewust.
Vraag 3 en 4
Deelt u de mening dat mensen zeker moeten kunnen zijn van de hoogte van hun zorgkosten
en niet achteraf met correcties geconfronteerd zouden moeten worden?
Bent u bereid gedupeerde cliënten tegemoet te komen? Zo ja, op welke manier? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 3 en 4
Ik vind het zeer onwenselijk dat een burger geconfronteerd kan worden met een hoge
naheffing als gevolg van een herziening van de eigen bijdrage, veroorzaakt door een
ernstige tekortkoming van het CAK of een van zijn ketenpartners. Ik heb daarom aangekondigd
de terugwerkende kracht van herzieningen, die ontstaan naar aanleiding van een ernstige
tekortkoming of ernstige vertraging door het CAK of ketenpartners, te verkorten naar
twaalf maanden.3 Daarnaast creëer ik meer ruimte voor het CAK om in zeer specifieke gevallen maatwerk
te leveren.
Dit betekent overigens niet dat alle correcties onwenselijk zijn. Het komt voor dat
het verzamelinkomen van een cliënt achteraf hoger wordt vastgesteld dan de inkomensgegevens
waar het CAK zich bij het berekenen van de eigen bijdrage op gebaseerd had. In dat
geval kan de eigen bijdrage worden bijgesteld en krijgt de cliënt een correctiefactuur.
Dit gebeurt nu en zal ook in de toekomst blijven. Omgekeerd kunnen correcties ook
in het belang zijn van cliënten.
Vraag 5
Welke aanvullende maatregelen gaat u nemen om te verzekeren dat het CAK zijn taken
naar behoren gaat uitvoeren?
Antwoord 5
Zoals ik in mijn Kamerbrief van 7 maart schrijf, stelt het CAK op basis van een extern
advies een plan op om de structurele en noodzakelijke verbeteringen voor de langere
termijn door te voeren. Ik vind het goed dat er een extern advies is op het totaal
van organisatie, en zie in dat dit kan bijdragen aan het in brede zin meer in control
komen. Het Ministerie van VWS zal daarbij met het CAK afspraken maken om de voortgang
op koers te houden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.