Schriftelijke vragen : De twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX (ingezonden 19 maart 2019).
Vraag 1
            
Kent u het artikel «Flawed analysis, failed oversight: How Boeing, FAA certified the
               suspect 737 MAX flight control system»?1
Vraag 2
            
Hoe apprecieert u de typeringen en goedkeuringen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit
               Federal Aviation Administration (FAA)?
            
Vraag 3
            
Klopt het dat de oorspronkelijke veiligheidsanalyse die Boeing aan de FAA gaf voor
               een nieuw besturingssysteem voor de vlucht op de MAX – een rapport dat werd gebruikt
               om het vliegtuig te certificeren als veilig om te vliegen – verschillende cruciale
               tekortkomingen had?
            
Vraag 4
            
Klopt het dat het boordsysteem dat voor een evenwichtige vlucht moet zorgen, het zogeheten
               Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), ernstige mankementen vertoonde?
            
Vraag 5
            
Klopt het dat de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX grotendeels in handen
               was van de vliegtuigfabrikant zelf? Zo ja, wat is uw beoordeling hiervan?
            
Vraag 6
            
Kunt u aangeven of alle mankementen waren opgelost, voordat het vliegtuig vliegveilig
               is verklaard? Zo nee, wat is uw beoordeling hiervan?
            
Vraag 7
            
In hoeverre zijn de Nederlandse autoriteiten en/of diensten op de hoogte geweest of
               hebben zij informeel of formeel signalen ontvangen dat er iets aan de hand was met
               de goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 MAX en/of met het toestel zelf?
            
Vraag 8
            
Klopt het dat medewerkers van de FAA al zeven jaar geleden klaagden over de verregaande
               invloed van Boeing op het toezicht?
            
Vraag 9
            
Kunt u toelichten op welke wijze Boeing en Airbus betrokken zijn bij het opstellen
               van beleid rondom vliegveiligheid en bij het European Aviation Safety Agency (EASA)?
            
Vraag 10
            
In hoeverre heeft bij de handelwijze van de FAA de felle concurrentiestrijd die Boeing
               heeft met de Europese fabrikant Airbus meegespeeld?
            
Vraag 11
            
Waarom houdt het EASA in het ingestelde vliegverbod voor luchtvaartmaatschappijen
               de mogelijkheid open om hun 737 MAX-toestellen zonder passagiers terug te vliegen
               naar de thuisbasis?
            
Vraag 12
            
Kunt u aangeven of u op de hoogte bent gesteld van deze mogelijkheid van het EASA,
               of u het eens bent met deze mogelijkheid en of u het verantwoord vindt dat luchtvaartmaatschappijen
               van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken en gebruik hebben gemaakt?
            
Vraag 13
            
Hebben de inwoners van Nederland gevaar gelopen, toen één van de beide gestrande Boeings
               737 MAX van TUI fly Nederland zaterdagochtend 16 maart 2019 vanuit Las Palmas is geland
               op Schiphol, terwijl het Europese luchtruim was gesloten voor de MAX? Is de in Sofia
               gestrande MAX ook teruggekeerd naar Nederland? Zo ja, wanneer en was dit veilig en
            
verantwoord?
Vraag 14
            
Klopt het dat de eerste onderzoeken naar de zwarte dozen van de neergestorte Ethiopische
               Boeing 737 MAX uitwijzen dat er duidelijke overeenkomsten zijn met het ongeluk van
               het identieke toestel van Lion Air, vijf maanden daarvoor?
            
Vraag 15
            
Klopt het dat binnen één week tot tien dagen (geteld vanaf 16 maart 2019) vliegtuigfabrikant
               Boeing met een software-update komt voor de Boeing 737 MAX? Heeft dit gevolgen voor
               de huidige sluiting van het Europese luchtruim? Zo ja, welke?
            
Vraag 16
            
Bent u bereid om deze aanvullende vragen voor het algemeen overleg Vliegveiligheid
               op woensdag 3 april 2019 te beantwoorden?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Indiener
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
Jan Paternotte, Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.