Schriftelijke vragen : De twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX (ingezonden 14 maart 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Boeing moet heel snel uitzoeken wat er aan de hand is met de 737
MAX» en «Amerikanen laten omstreden Boeing-toestel vooralsnog vliegen»?1
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat op het gebied van luchtvaart, veiligheid de eerste prioriteit
zou moeten zijn?
Vraag 3
Welke luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels besloten de Boeing 737 MAX-toestellen
voorlopig aan de grond te houden en welke landen hebben besloten het luchtruim te
sluiten voor toestellen van het type Boeing 737 MAX?
Vraag 4
Wat vindt u ervan dat de Amerikanen de Boeing 737 MAX-toestellen vooralsnog laten
vliegen?
Vraag 5
Waarom ziet de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA)
geen aanleiding om in te grijpen? Wat moet er gebeuren waardoor de FAA wel aanleiding
ziet om in te grijpen?
Vraag 6
In hoeverre speelt de aandelenbeurs een rol in de beslissingen van de FAA?
Vraag 7
Wat is het Nederlandse toetsingskader om te bepalen voor hoelang de luchtruimsluiting
voor Boeing 737 MAX voor onbepaalde tijd blijft gelden voor zowel overvliegend luchtverkeer
als luchtverkeer met bestemming naar of vertrek vanuit Nederland?
Vraag 8
Kunt u in detail toelichten hoe u tot het besluit bent gekomen om het Nederlands luchtruim
te sluiten voor de Boeing 737 MAX en hoe dat besluitvormingsproces eruit heeft gezien
vanaf de gebeurtenis van het ongeluk in Ethiopië?
Vraag 9
Kunt u toelichten waarom het twee dagen heeft geduurd om tot het besluit te komen
om het luchtruim te sluiten?
Vraag 10
Wat is het standaardprotocol bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en/of
het European Aviation Safety Agency (EASA) met betrekking tot de bewijslast of een
vliegtuig vliegwaardig is? Is te bewijzen dat er een fout is of uitsluiting te geven
dat er geen fout aanwezig is na één of meerdere incidenten?
Vraag 11
Maakt de ILT altijd zelfstandige afwegingen in haar advies aan u, of volgt zij standaard
het advies van het Europese agentschap EASA?
Vraag 12
Klopt het dat de besluiten van Nederland en het Europese agentschap EASA met betrekking
tot het sluiten van het luchtruim voor de Boeing 737 MAX inhoudelijk van elkaar afwijken?
Kunt u de afwijkingen inhoudelijk toelichten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Klopt het dat Boeing 737 MAX-toestellen de luchthaven Schiphol 508 keer aan deden
in 2018? Hebben zich hierbij problemen voorgedaan? Zo ja, hoe vaak en welke dan?
Vraag 14
Wat is er tot nu toe bekend over de oorzaak of oorzaken van de vliegramp in Ethiopië
met de Boeing 737 MAX?
Vraag 15
Waarom is er tot op heden alleen een aanpassing geweest in het vlieghandboek, terwijl
onderzoek naar de Lion Air-crash aantoont dat er problemen zijn met hoogtesensoren
en/of vliegtuigsoftware?
Vraag 16
Waarom is Boeing nog niet met een software-update gekomen, terwijl ze dit na de vliegramp
van Lion Air wel hadden aangekondigd? Kunnen deze toestellen weer veilig vliegen,
indien een software-update is uitgevoerd?
Vraag 17
Hoe ziet het tijdspad eruit om de (software)oplossing te implementeren in alle Boeings
737 MAX? Is dit een minimale voorwaarde om de vliegtuigen weer vrij te geven?
Vraag 18
Wanneer en hoe vaak heeft de ILT contact gehad met Boeing sinds de vliegcrash in Indonesië?
Wat is hierbij besproken en is hierbij aangespoord om beloften na te komen?
Vraag 19
Wanneer en hoe vaak hebben EASA en FAA contact gehad met Boeing sinds de vliegcrash
in Indonesië? Wat is hierbij besproken en is hierbij aangespoord om beloften na te
komen?
Vraag 20
Zijn er Nederlandse luchtvaartmaatschappijen van plan nieuwe Boeing 737 MAX-toestellen
te bestellen? Zo ja, zijn de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen van plan om dit
op te schorten?
Vraag 21
Kunt u aangeven of er signalen of meldingen zijn gekomen van cabinepersoneel en/of
piloten die problemen zagen of bezwaar maakten om met de Boeing 737 MAX te vliegen?
Vraag 22
In welke situatie kunnen passagiers in aanmerking komen voor een vergoeding indien
zij al een vlucht hebben geboekt met de Boeing 737?
Vraag 23
Hoe kijkt u naar de situatie met de twee Boeings van reisorganisatie TUI die op dinsdag
12 maart 2019 onderweg waren naar Nederland en vanwege het sluiting van het Europese
luchtruim voor dit type vliegtuigen zijn uitgeweken naar Zuid-Europese luchthavens?
Zijn alle gestrande passagiers door de sluiting van het Europese luchtruim op de juiste
bestemming aangekomen? Voorzien de luchtvaartmaatschappijen hierin?
Vraag 24
Bent u bereid de vragen binnen één week te beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Jan Paternotte, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.