Schriftelijke vragen : De twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de twee vliegtuigongelukken met de Boeing 737 MAX (ingezonden 14 maart 2019).
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Boeing moet heel snel uitzoeken wat er aan de hand is met de 737
               MAX» en «Amerikanen laten omstreden Boeing-toestel vooralsnog vliegen»?1
Vraag 2
            
Bent u het ermee eens dat op het gebied van luchtvaart, veiligheid de eerste prioriteit
               zou moeten zijn?
            
Vraag 3
            
Welke luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels besloten de Boeing 737 MAX-toestellen
               voorlopig aan de grond te houden en welke landen hebben besloten het luchtruim te
               sluiten voor toestellen van het type Boeing 737 MAX?
            
Vraag 4
            
Wat vindt u ervan dat de Amerikanen de Boeing 737 MAX-toestellen vooralsnog laten
               vliegen?
            
Vraag 5
            
Waarom ziet de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA)
               geen aanleiding om in te grijpen? Wat moet er gebeuren waardoor de FAA wel aanleiding
               ziet om in te grijpen?
            
Vraag 6
            
In hoeverre speelt de aandelenbeurs een rol in de beslissingen van de FAA?
Vraag 7
            
Wat is het Nederlandse toetsingskader om te bepalen voor hoelang de luchtruimsluiting
               voor Boeing 737 MAX voor onbepaalde tijd blijft gelden voor zowel overvliegend luchtverkeer
               als luchtverkeer met bestemming naar of vertrek vanuit Nederland?
            
Vraag 8
            
Kunt u in detail toelichten hoe u tot het besluit bent gekomen om het Nederlands luchtruim
               te sluiten voor de Boeing 737 MAX en hoe dat besluitvormingsproces eruit heeft gezien
               vanaf de gebeurtenis van het ongeluk in Ethiopië?
            
Vraag 9
            
Kunt u toelichten waarom het twee dagen heeft geduurd om tot het besluit te komen
               om het luchtruim te sluiten?
            
Vraag 10
            
Wat is het standaardprotocol bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en/of
               het European Aviation Safety Agency (EASA) met betrekking tot de bewijslast of een
               vliegtuig vliegwaardig is? Is te bewijzen dat er een fout is of uitsluiting te geven
               dat er geen fout aanwezig is na één of meerdere incidenten?
            
Vraag 11
            
Maakt de ILT altijd zelfstandige afwegingen in haar advies aan u, of volgt zij standaard
               het advies van het Europese agentschap EASA?
            
Vraag 12
            
Klopt het dat de besluiten van Nederland en het Europese agentschap EASA met betrekking
               tot het sluiten van het luchtruim voor de Boeing 737 MAX inhoudelijk van elkaar afwijken?
               Kunt u de afwijkingen inhoudelijk toelichten? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 13
            
Klopt het dat Boeing 737 MAX-toestellen de luchthaven Schiphol 508 keer aan deden
               in 2018? Hebben zich hierbij problemen voorgedaan? Zo ja, hoe vaak en welke dan?
            
Vraag 14
            
Wat is er tot nu toe bekend over de oorzaak of oorzaken van de vliegramp in Ethiopië
               met de Boeing 737 MAX?
            
Vraag 15
            
Waarom is er tot op heden alleen een aanpassing geweest in het vlieghandboek, terwijl
               onderzoek naar de Lion Air-crash aantoont dat er problemen zijn met hoogtesensoren
               en/of vliegtuigsoftware?
            
Vraag 16
            
Waarom is Boeing nog niet met een software-update gekomen, terwijl ze dit na de vliegramp
               van Lion Air wel hadden aangekondigd? Kunnen deze toestellen weer veilig vliegen,
               indien een software-update is uitgevoerd?
            
Vraag 17
            
Hoe ziet het tijdspad eruit om de (software)oplossing te implementeren in alle Boeings
               737 MAX? Is dit een minimale voorwaarde om de vliegtuigen weer vrij te geven?
            
Vraag 18
            
Wanneer en hoe vaak heeft de ILT contact gehad met Boeing sinds de vliegcrash in Indonesië?
               Wat is hierbij besproken en is hierbij aangespoord om beloften na te komen?
            
Vraag 19
            
Wanneer en hoe vaak hebben EASA en FAA contact gehad met Boeing sinds de vliegcrash
               in Indonesië? Wat is hierbij besproken en is hierbij aangespoord om beloften na te
               komen?
            
Vraag 20
            
Zijn er Nederlandse luchtvaartmaatschappijen van plan nieuwe Boeing 737 MAX-toestellen
               te bestellen? Zo ja, zijn de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen van plan om dit
               op te schorten?
            
Vraag 21
            
Kunt u aangeven of er signalen of meldingen zijn gekomen van cabinepersoneel en/of
               piloten die problemen zagen of bezwaar maakten om met de Boeing 737 MAX te vliegen?
            
Vraag 22
            
In welke situatie kunnen passagiers in aanmerking komen voor een vergoeding indien
               zij al een vlucht hebben geboekt met de Boeing 737?
            
Vraag 23
            
Hoe kijkt u naar de situatie met de twee Boeings van reisorganisatie TUI die op dinsdag
               12 maart 2019 onderweg waren naar Nederland en vanwege het sluiting van het Europese
               luchtruim voor dit type vliegtuigen zijn uitgeweken naar Zuid-Europese luchthavens?
               Zijn alle gestrande passagiers door de sluiting van het Europese luchtruim op de juiste
               bestemming aangekomen? Voorzien de luchtvaartmaatschappijen hierin?
            
Vraag 24
            
Bent u bereid de vragen binnen één week te beantwoorden?
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Indiener
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
Jan Paternotte, Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.