Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Gijs van Dijk over minimumleeftijd voor taxichauffeurs
Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over minimumleeftijd voor taxichauffeurs (ingezonden 17 januari 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 8 maart 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «23 jaar en 2 jaar rijervaring: PvdA wil minimumleeftijd
voor taxichauffeurs»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het waar dat taxichauffeurs onder de 23 jaar en met weinig rijervaring meer schade
en ongelukken veroorzaken dan oudere taxichauffeurs?
Antwoord 2
Er zijn mij geen onderzoeken bekend waaruit nu al blijkt dat specifiek taxichauffeurs
onder de 23 jaar met weinig rijervaring meer schade en ongelukken veroorzaken dan
oudere taxichauffeurs. Maar naar aanleiding van de ongevallen die recent hebben plaats
gevonden, heb ik de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)
gevraagd om het aantal ongevallen met taxi’s nader te analyseren. Het onderzoek richt
zich in de eerste plaats op de toe- of afname van het aantal ongelukken. Vervolgens
zal op basis van de beschikbare bronnen worden gekeken naar onderscheid op locaties,
leeftijd van chauffeur en aanbieder.
Over het algemeen geldt wel dat jonge automobilisten (18–24 jaar) naar verhouding
vaker bij een ongeval betrokken zijn dan oudere automobilisten. Het hogere risico
van jonge automobilisten komt zowel door gebrek aan ervaring als door factoren die
samenhangen met de leeftijd. Dit geldt voor automobilisten in het algemeen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat een taxichauffeur een grote verantwoordelijkheid heeft en dat
rijervaring daarbij van groot belang is?
Antwoord 3
Ja, ik deel die mening. Elke bestuurder van een (gemotoriseerd) voertuig heeft een
grote verantwoordelijkheid.
Vraag 4
Wat vindt u van het voorstel, afkomstig van de Amsterdamse PvdA-fractie, om een minimumleeftijd
van 23 jaar in te stellen voor alle taxichauffeurs? Bent u bereid om zo een regeling
te overwegen en zo snel mogelijk in te voeren om verdere ongelukken te voorkomen?
Antwoord 4
Taxichauffeurs moeten met goed gevolg een vakbekwaamheidsexamen (theorie en praktijk)
bij het CBR afleggen alvorens zij bevoegd zijn om een taxi te mogen besturen. Om toegelaten
te worden tot dit examen dient men over een rijbewijs B, verklaring omtrent gedrag
(VOG) en geneeskundige verklaring te beschikken. Veel taxiondernemers stellen zelf
aanvullende voorwaarden aan de rijervaring van hun chauffeurs, passend bij de taximarkt
ter plaatse waar ze opereren. Ik wil niet vooruitlopen op het onderzoek van de SWOV.
Op dit moment zie ik geen aanleiding om de minimumleeftijd om toegelaten te worden
tot het examen aan te passen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.