Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Gijs van Dijk over landelijk meldpunt en onderzoek naar giftig chroom-6
Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Staatssecretarissen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat over landelijk meldpunt en onderzoek naar giftig chroom-6 (ingezonden 7 februari 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede namens
de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 6 maart 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Mogelijk veel meer mensen blootgesteld aan kankerverwekkend
anti-roestmiddel chroom-6»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat de kankerverwekkende stof chroom-6 in veel meer sectoren wordt gebruikt,
zoals de burgerluchtvaart, auto-industrie en bij de productie van windmolens? Bent
u volledig op de hoogte bij welke bedrijven en sectoren de kankerverwekkende stof
chroom-6 is gebruikt? Zo nee, vindt u het dan ook niet van groot belang dat er duidelijkheid
moet komen voor al die mensen die bij deze bedrijven werken?
Antwoord 2
Het klopt dat de kankerverwekkende stof chroom-6 in meerdere sectoren werd en wordt
gebruikt. De belangrijkste branches waar in het verleden gewerkt is met chroom-6 zijn
bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) reeds in beeld.
Verchromingshandelingen zijn tegenwoordig alleen nog toegestaan wanneer daar onder
de REACH wetgeving een autorisatie voor is afgegeven of waarvan een aanvraag voor
dergelijk gebruik nog in behandeling is. Deze autorisaties worden afgegeven door de
Europese Commissie waarbij ook lidstaten worden betrokken.
Zoals in de brief van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Kabinetsappreciatie
onderzoeksrapport chroom-6 in Tilburg, Kamerstuk 25 883, nr. 342) aan uw kamer aangegeven, werkt de Inspectie SZW risicogestuurd en richt zich daarom
op die sectoren en activiteiten waarbij er een kans bestaat dat nog met chroom-6 houdende
producten wordt gewerkt, of dat bestaande chroom-6 houdende oppervlakken moeten worden
bewerkt. Daarnaast doet de Inspectie een breder levenscyclus-onderzoek naar kankerverwekkende,
mutagene en reprotoxische stoffen. In deze brief is door de Staatssecretaris een inventarisatie
toegezegd van de reeds aanwezige kennis op het gebied van risicovolle toepassingen
en bewerkingen met chroom-6 en sectoren waar dergelijke toepassingen veel voorkomen.
Bij deze inventarisatie kunnen ook de minder voor de hand liggende toepassingen van
chroom-6 in kaart worden gebracht.
Vraag 3
Bent u bereid, zoals de FNV voorstelt, een landelijk onderzoek en meldpunt over het
gebruik van chroom-6 te starten?
Antwoord 3
Zoals in antwoord op de vorige vraag aangegeven, komt er een inventarisatie van de
reeds aanwezige kennis op het gebied van risicovolle toepassingen en bewerkingen met
chroom-6 en de sectoren waarin dergelijke toepassingen veel voorkomen.
Met betrekking tot een meldpunt over het gebruik van chroom-6 wijs ik er allereerst
graag op dat meldingen kunnen worden gedaan bij de Inspectie SZW. Als een vakbond,
OR, of arbo-professionals, waaronder arbeidshygiënisten en bedrijfsartsen een melding
doen bij de Inspectie, zal de Inspectie deze altijd in behandeling nemen.
Een centraal meldpunt zou een rol kunnen spelen als werknemers er met hun werkgever
niet uitkomen. Ten slotte is (ook wettelijk gezien) de werkgever de eerste waar problemen
op het terrein van de arbeidsomstandigheden moeten worden gemeld. De Staatssecretaris
van SZW gaat met sociale partners in overleg om te bezien of aanvullend op het bovenstaande
het vormgeven van een centraal meldpunt van toegevoegde waarde kan zijn.
Vraag 4
Deelt u de mening dat moet worden voorkomen dat slachtoffers een lange juridische
lijdensweg moeten ondergaan? Wilt u daarom ook een claimbeoordelingsinstituut opzetten,
waarbij mensen die denken ziek te zijn geworden door blootstelling aan chroom-6 zich
daar kunnen melden?
Antwoord 4
Wij delen de mening dat lange, juridische procedures voorkomen moeten worden wanneer
het gaat om schadeafhandeling bij beroepsziekten. Het is ook daarom dat er al verschillende
initiatieven ondernomen zijn om deze langdurige en complexe processen aan te pakken.
Helaas bleek het initiatief van SZW om in samenspraak met sociale partners te komen
tot de inrichting van een Expertise Centrum Causaliteit Beroepsziekten geen steun
van de werkgevers te hebben. In 2018 is daarom een subsidie verstrekt aan de Letselschaderaad
voor het ontwikkelen van een gedragscode voor de letselschadebranche ten behoeve van
een betere en snellere afhandeling van beroepsziekteclaims, waarbij de aangesloten
bedrijven zich committeren aan de naleving van deze gedragsregels.
Zoals aangegeven in de brief (Kabinetsappreciatie onderzoeksrapport chroom-6 in Tilburg,
5 maart 2019) aan uw Kamer zal in navolging van de aanbevelingen van de Commissie
Tilburg een commissie «Vergemakkelijk toekomstige schadeafhandeling bij beroepsziekten»
worden ingesteld. Deze commissie zal worden gevraagd om uitgangspunten te formuleren
voor compensatie en te adviseren over de wenselijkheid en mogelijkheid van breed gedragen
en gezamenlijk in de commissie bepaalde (landelijke) richtsnoeren voor compensatie
en voor de (onafhankelijke) uitvoering ervan. Daarbij verzoeken wij de commissie om
de voorstellen van de FNV over een landelijke voorziening of regeling voor gezondheidsschade
als gevolg van chroom-6 te betrekken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.