Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Rog en Van der Molen over Confuciusinstituten in Nederland
Vragen van de leden Rog en Van der Molen (beiden CDA) aan de Ministers voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over Confuciusinstituten in Nederland (ingezonden 4 februari 2019).
Mededeling van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), mede namens
de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media (ontvangen 26 februari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending «Xi, Xi wat jij niet ziet»1 en het bericht «Confucius Instituten voelen geen druk van Chinese zijde»2?
Vraag 2
Hoeveel Confuciusinstituten zijn er in Nederland, aan welke Nederlandse instellingen
zijn zij verbonden, welke activiteiten worden door hen aangeboden en door wie worden
de directeuren benoemd?
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat, vanuit China, de contracten die de hoger onderwijsinstellingen
(ho-instellingen) afsluiten met Confuciusinstituten geheim moeten blijven?
Vraag 4
Kunt u aangeven hoe dit zich verhoudt tot de Nederlandse gedragscode wetenschapsbeoefening
waar universiteiten zich aan gecommitteerd hebben en waarin principes van eerlijkheid,
zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, controleerbaarheid, onpartijdigheid en onafhankelijkheid
tot uiting komen?
Vraag 5
Acht u het nodig dat de ho-instellingen (zoals Universiteit Leiden) onderhandelen
over de contracten omdat in China alles politiek is, ook de Confuciusinstituten, en
de Chinese normen en waarden niet overeenkomen met de Nederlandse normen? Kunt u aangeven
in hoeverre de andere ho-instellingen ook onderhandeld hebben met de Confuciusinstituten
over de overeenkomst en of u de instellingen hierbij helpt en of ze met elkaar informatie
en tips uitwisselen?
Vraag 6
In hoeverre maakt u zich zorgen dat door het aanstellen van een hoogleraar bij de
Rijksuniversiteit Groningen met Confucius-middelen de onafhankelijkheid aangetast
wordt? Kunt u aangeven welke universiteiten in navolging van de Erasmus Universiteit,
naar aanleiding van het onderzoek «banden RSM met de fossiele industrie», een corporate
register gebruiken? Kunt u hierbij aangeven of Confucius ook hierop vermeld staan?
Kunt u tevens aangeven hoe het aanstellen van een hoogleraar past bij de drie doelstellingen
van het Confuciusinstituut die in de uitzending «Xi, Xi wat jij niet ziet» genoemd
worden?
Vraag 7
Is bij u bekend dat Confuciusinstituten ook invloed hebben op scholen in het basis-
en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs? Kunt u aangeven om welke
scholen dit gaat, met welke Confuciusinstituten zij samenwerken, hoe deze samenwerking
eruit ziet en hoeveel geld de scholen hiervoor krijgen?
Vraag 8
Hoe worden het curriculum en de eindtoetsen voor Chinees in het voortgezet onderwijs
bepaald? Wie zijn allemaal daarbij betrokken en op welke manier?
Vraag 9
Op welke manier gaan de scholen die geld krijgen vanuit een Confuciusinstituut om
met de lijst met boeken die ze toegestuurd krijgen? Op welke manier kan er volgens
u het beste tegenwicht geboden worden, zodat leerlingen niet louter een eenzijdig
beeld van China meekrijgen vanuit Chinees perspectief in de lessen?
Vraag 10
Komen Confuciusinstituten terug in de China-strategie waar het kabinet aan werkt?
Zo nee, waarom niet?
Mededeling
Op 04 februari 2019 jongstleden hebben de leden Rog en Van der Molen (beiden CDA)
van uw Kamer schriftelijke vragen gesteld (2019Z01944) over Confuciusinstituten in Nederland.
Tot mijn spijt is beantwoording binnen de gestelde termijn niet mogelijk, omdat de
beantwoording nadere afstemming behoeft. Ik zal de vragen van de leden Rog en Van
der Molen zo snel mogelijk beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.