Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Beertema en Kops over het bericht 'Slob: leerplicht gaat vóór klimaatspijbelen'
Vragen van de leden Beertema en Kops (beiden PVV) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Slob: leerplicht gaat vóór klimaatspijbelen» (ingezonden 4 februari 2019).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 26 februari
2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Slob: leerplicht gaat vóór klimaatspijbelen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening van de leerplichtambtenaren dat er formeel gezien «pas sprake is
van spijbelen als de school deze activiteit niet vindt aansluiten bij het onderwijsprogramma»?
Antwoord 2
Het is niet de bedoeling dat leerplichtige leerlingen ongeoorloofd lesverzuimen (spijbelen).
Scholen moeten verzuim van de leerling melden bij de leerplichtambtenaar als een leerling
te vaak ongeoorloofd afwezig is. Het is inderdaad aan scholen om te beoordelen of
kinderen spijbelen. Voordat de wettelijke grens van 16 uur ongeoorloofde afwezigheid
in vier weken bereikt is, is het aan scholen om te beoordelen of zij de leerplichtambtenaar
willen betrekken.
Vraag 3
Deelt u de opvatting dat spijbelen voor welk onderwerp dan ook in geen enkel geval
aansluit bij het onderwijsprogramma?
Antwoord 3
Inderdaad, spijbelen vind ik nooit een oplossing. Wel vind ik het zinvol om binnen
het onderwijsprogramma jongere generaties te betrekken bij maatschappelijke discussies,
bijvoorbeeld over het klimaat. De betrokkenheid van leerlingen bij belangrijke maatschappelijke
thema’s vind ik een goed gegeven en dit is ook een van de doelen van het burgerschapsonderwijs.
Daarom heb ik na de demonstratie over het klimaat op donderdag 7 februari jl. hierover
nog gesproken met een aantal van de initiatiefnemers. Ter geruststelling: dat gesprek
vond aan het eind van de middag plaats.
Vraag 4
Deelt u de mening dat, zoals de rector van het Vossius Gymnasium stelt, het toestaan
van spijbelen voor het klimaat, en bijvoorbeeld niet tegen massa-immigratie of tegen
het klimaatakkoord, een illustratief voorbeeld is van linkse vooringenomenheid?2
Antwoord 4
Scholen hebben in verband met de vrijheid van onderwijs ruimte om discussies over
bijvoorbeeld het klimaat op te nemen in hun onderwijsprogramma. Mochten de uitspraken
van de rector vragen oproepen, dan is het aan ouders en leerlingen van de school om
hier – bijvoorbeeld in de medezeggenschapsraad – aandacht aan te besteden.
Vraag 5
Bent u bereid, ongeacht of scholen deelname aan klimaatdemonstraties gerechtvaardigd
vinden of niet, de leerplichtambtenaren op «klimaatspijbeldagen» naar de scholen te
sturen om de afwezige, spijbelende leerlingen te registreren voor ongeoorloofd verzuim?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Nee, dit is aan de leerplichtbeambte in de gemeente en aan de school. De school hoeft
pas bij een afwezigheid van 16 uur in 4 weken de leerling te melden bij de gemeente.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.