Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dik-Faber over het eigen voedselkeuzelogo van Coca-Cola
Vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het eigen voedselkeuzelogo van Coca-Cola (ingezonden 5 februari 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
19 februari 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Coca-Cola wil een groen stoplicht»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat Coca-Cola zelf een logo introduceert om consumenten te informeren
over de samenstelling van hun product?
Antwoord 2
Ik betreur het dat één individueel bedrijf, Coca-Cola, nu een stoplichtensysteem zet
op zijn etiketten op de Nederlandse markt. Dit initiatief van Coca-Cola past niet
in de afspraak uit het Nationaal Preventieakkoord. In het Nationaal Preventieakkoord
heb ik met veel partijen, waaronder de brancheorganisatie van de levensmiddelenindustrie
(FNLI), afgesproken dat de rijksoverheid uiterlijk in 2020 een nieuw, breed gedragen
voedselkeuzelogo introduceert. Ik werk nu in nauw overleg met de partijen aan een
traject om in 2020 te komen met een nieuw voedselkeuzelogo. Voor dit logo is brede
steun bij de betrokken partijen een essentiële randvoorwaarde, mede omdat het logo
op zoveel mogelijk producten in het winkelschap te zien moet zijn en omdat het werken
met verschillende logo’s de duidelijkheid niet ten goede komt.
Vraag 3
Bent u van mening dat consumenten door het gebruik van dit logo adequaat geïnformeerd
worden? Waarom?
Antwoord 3
Het is belangrijk dat een logo begrijpelijk en niet misleidend is voor de consument.
Dit logo specifiek op frisdranken geeft een vertekend beeld omdat op de betreffende
suikerhoudende frisdrank veel groene kleuren te zien zijn.
Ik vind gebruik van een logo door één of enkele producenten per definitie geen goed
idee. Consumenten worden op deze wijze niet adequaat geïnformeerd over gezonde voeding.
Door een logo kunnen producten met elkaar worden vergeleken, maar dan moet wel eenzelfde
logo gebruikt worden.
Vraag 4
Hoe verhoudt deze stap van Coca-Cola zich tot het door u aangekondigde onderzoek naar
een breed gedragen voedselkeuzelogo op basis van een gedegen en onafhankelijk consumentenonderzoek?
Op welke wijze worden Europese onderzoeken en onderzoeken uit andere Europese landen
hierin meegenomen?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 2. Het is het verwarrend voor de consument als individuele
bedrijven eigenstandig een logo gaan introduceren. Met een gezamenlijke afspraak in
het Nationaal Preventieakkoord over een nieuw te introduceren logo wil ik juist een
wildgroei aan logo’s voorkomen.
Naast een onafhankelijk onderzoek onder Nederlandse consumenten zal ik ook de resultaten
van andere consumentenonderzoeken, voor zover relevant ook uit andere EU-landen, meenemen
in de afweging voor het besluit voor het nieuwe voedselkeuzelogo.
Vraag 5
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is met betrekking tot de realisatie van een
onafhankelijk voedselkeuzelogo?
Antwoord 5
Nadat het Nationaal Preventieakkoord was ondertekend, ben ik het traject gestart om
te komen tot een nieuw voedselkeuzelogo. Ik ben in overleg met belanghebbenden zoals
de Consumentenbond, gezondheidsfondsen, levensmiddelenindustrie, supermarkten, horeca
en catering. Daarnaast benut ik de expertise van het RIVM en het Voedingscentrum.
In dit overleg bereiden we het consumentenonderzoek voor. Nadat het resultaat van
het consumentenonderzoek beschikbaar is, besluit ik over het nieuwe voedselkeuzelogo.
Ik verwacht voor het einde van dit jaar deze keuze te kunnen maken.
Vraag 6
Bent u van plan Coca-Cola tot de orde te roepen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Ik ga binnenkort in gesprek met Coca-Cola om mijn standpunt zoals ook in deze beantwoording
verwoord met hen te delen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.