Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Özütok over de verlopen vergunning voor medisch noodtransport vanaf Sint Eustatius
Vragen van het lid Özütok (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de verlopen vergunning voor medisch noodtransport vanaf Sint Eustatius (ingezonden 30 januari 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) mede
namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 19 februari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat de traumahelikopter van Sint Eustatius en Saba geen
nachtvluchten meer mag uitvoeren door het verlopen van de noodzakelijke vergunningen?1
Zo ja, hoe heeft dit precies kunnen gebeuren?
Antwoord 1
Ja. Voor het gebruik van een vliegoperatie buiten de reguliere openstellingstijden
(tussen 21:00 en 07:00 uur) op de luchthaven op Sint Eustatius zijn twee ontheffingen
noodzakelijk: een ontheffing ex artikel 39 Luchtvaartwet BES (LVW BES) voor een ruimer
gebruik door de exploitant van de luchthaven, en een ontheffing ex artikel 40 LVW
BES voor gezagvoerders van de betreffende luchtvaartuigen voor hetzelfde medegebruik.
De ontheffing ex artikel 39 LVW BES liep in december 2017 af. De luchthaven, evenals
National Helicopters Inc., werden eerder door de Inspectie Leefomgeving en Transport
(ILT) gewezen op het tijdig aanvragen van een verlenging alsook op het feit dat zonder
beide ontheffingen geen gebruik mocht worden gemaakt van de luchthaven. National Helicopters
Inc. vroeg in november 2017 verlenging van de artikel 40 LVW BES ontheffing aan. Deze
ontheffing beslaat de periode van 7 december 2017 tot 1 december 2019.
Bij een administratieve controle, uitgevoerd op 21 januari 2019, is niet gebleken
dat de luchthaven na december 2017 om verlenging van de artikel 39 LVW BES ontheffing
had verzocht. Zowel de luchthaven als National Helicopters Inc. zijn daarop geïnformeerd
dat zonder de artikel 39 LVW BES ontheffing de luchthaven tussen 21:00 en 07:00 uur
niet mocht worden gebruikt. De betreffende helikopter is vervolgens uitgeweken naar
Saba om toch direct medische vluchten uit te kunnen voeren.
Vraag 2
Zijn u gevallen bekend waarin het ontbreken aan adequaat nachtelijk transport naar
het ziekenhuis van Sint Maarten heeft geleid tot ernstige medische complicaties? Kunt
u aangeven hoe op dit moment wordt voorzien in nachtelijke medische spoedhulp op Sint
Eustatius en Saba?
Antwoord 2
Uit navraag bij de openbare lichamen Saba en Sint Eustatius is gebleken dat er geen
medische complicaties zijn opgetreden ten gevolge van de ontstane situatie.
Vraag 3
Bent u bereid om de afgifte van de noodzakelijke vergunningen zo spoedig mogelijk
af te ronden? Bent u daarnaast bereid maatregelen te treffen om herhaling te voorkomen?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Om de luchthaven van Sint Eustatius tussen 21:00 uur en 07:00 uur voor noodzakelijke
medische vluchten te kunnen gebruiken en om de helikopter weer in de op Sint Eustatius
gevestigde hangaar onder te kunnen brengen, heeft de ILT tijdelijk en versneld het
verzoek, zoals op 22 januari 2019 door het openbaar lichaam ingediend, om ontheffing
ex artikel 39 LVW BES op 31 januari 2019 aan de exploitant van de luchthaven verleend.
Deze ontheffing is geldig tot 1 maart 2019.
De ontheffing is tijdelijk afgegeven omdat deze ontheffing vanwege het maatschappelijk
belang met spoed diende te worden verlengd. De aanvraag wordt voor 1 maart 2019 formeel
beoordeeld, alvorens er een ontheffing voor een langere periode kan worden afgegeven.
Naar de vraag waarom niet over is gegaan tot aanvraag na de eerste verwittiging van
de ILT in december 2017 loopt intern onderzoek bij het openbaar lichaam Sint Eustatius.
Als onderdeel van de ingezette acties naar aanleiding van de Tijdelijke Wet Taakverwaarlozing
wordt de ambtelijke organisatie gereorganiseerd, en waar nodig opgeleid, en worden
werkprocessen herzien. Het proces tot verlenen van vergunningen is daar onderdeel
van.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.