Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Lee over het artikel ‘Tekort aan stroomkabels voor grote hoeveelheid zonne-energie’
Vragen van het lid Van der Lee (GroenLinks) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het artikel «Tekort aan stroomkabels voor grote hoeveelheid zonne-energie» (ingezonden 16 januari 2019).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 13 februari
2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 1317.
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het artikel «Tekort aan stroomkabels voor grote hoeveelheid
zonne-energie»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bereid zich in te spannen om netbeheerders eerder inzage te geven in de locaties
voor windmolens en zonneparken zodat zij zich sneller en beter kunnen voorbereiden
op de benodigde infrastructuur? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
De inzet van mijn beleid is erop gericht dat iedereen aangesloten kan worden op het
net. Investeringen in het elektriciteitsnet moeten ook noodzakelijk en efficiënt zijn,
wij betalen als burgers immers allemaal mee aan de elektriciteitsnetten. Het verzwaren
van het net kost enige tijd; zo moet ruimte worden gevonden voor stations, is er tijd
nodig om een goede inspraak van onder andere burgers te organiseren en moeten nieuwe
kabels getrokken worden. Oplossingen liggen op twee vlakken: ten eerste het tijdig
investeren en uitbreiden van het elektriciteitsnet en ten tweede een locatiecheck
in de gebieden. In het ontwerpKlimaatakkoord zijn over beide zaken suggesties opgenomen.
Ik onderzoek met ACM en de netbeheerders welke oplossing passend is voor tijdig investeren
en of de regelgeving daarvoor gewijzigd moet worden.
Anderzijds krijgen de netbeheerders een adviserende rol bij het opstellen van de Regionale
Energie Strategieën (RES). Daar wordt door middel van locatiechecks ingezet op het
zo slim mogelijk koppelen van decentrale productie en beschikbaarheid op het net.
Ik ben ook samen met de netbeheerders, decentrale overheden, ACM en andere betrokkenen
aan het bezien welke overige maatregelen eerder dan via wijziging van wet- en regelgeving
en de RES soelaas kunnen bieden.
Daarnaast is er reeds intensief overleg tussen de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
(RVO.nl) en de netbeheerders over de impact van de subsidieverleningen vanuit de SDE+-verleningen.
Vraag 3
Klopt het dat een verlaging van de leveringszekerheidseis voor zonne-energieprojecten
van 99,9% naar 99% veel menskracht en tijd zou schelen omdat er minder kabels gebruikt
hoeven te worden?
Antwoord 3
Een lagere redundantie-eis voor duurzame opwek levert direct extra capaciteit in het
net op. Het versoepelen van deze netontwerpeis voor duurzame opwek kan bij de netbeheerder
leiden tot lagere arbeids- en materiaalkosten, aangezien minder additionele netinvesteringen
dan verplicht zijn.
Ik ben met onder andere netbeheerders in overleg over alle mogelijke oplossingen om
het net zo effectief mogelijk te gebruiken. Daarbij wordt ook gekeken naar huidige
eisen op het gebied van leveringszekerheid. Hierbij moet wel altijd een afweging gemaakt
tussen de impact van een uitvalsituatie, de faalkans van een netonderdeel en de kosten
om uitval te voorkomen of gevolgen te beperken.
Overigens kan niet in het algemeen gesteld worden dat de leveringszekerheid daalt
van 99,9% naar 99%, dit is altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van de verbindingen
waarbij ieder geval anders is.
Vraag 4, 5
Maakt het tijdelijk verlagen en/of uitstellen van sommige van de eisen rondom de leveringszekerheidseis
het inlopen van de achterstand rondom het aansluiten van duurzame energie mogelijk?
Zo ja, met hoeveel jaren? Welk effect heeft dit op de realisatie van zonne- en windenergie
in 2020? Zo nee, waarom niet?
Bent u bereid om in samenspraak met de sector te kijken naar het (tijdelijk) versoepelen
van de eisen rondom de leveringszekerheidseis? Zo ja, hoe ziet u dat voor zich? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 4, 5
In de Elektriciteitswet 1998 is middels wet Voortgang Energietransitie de eis opgenomen
dat een net met een spanningsniveau van 110 kV en hoger zo is ontworpen en in werking
is dat het transport ook verzekerd is indien zich een uitvalsituatie voordoet (N-1).
Bij algemene maatregel van bestuur kan hiervoor structureel vrijstelling of ontheffing
worden verleend. Het voldoen aan N-1 is namelijk niet voor alle uitvalsituaties doelmatig.
Voor aansluitingen lager dan 110 kV geldt geen eis voor redundantie. Zie verder het
antwoord op vraag 2.
Vraag 6
Kunt u deze vragen beantwoorden voordat het algemeen overleg Klimaat en energie, dat
momenteel op 13 februari 2019 gepland staat, plaatsvindt?
Antwoord 6
Ja.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Moorlag (PvdA),
ingezonden 16 januari 2019 (vraagnummer 2019Z00511).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.