Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Gijs van Dijk en Kuiken over grensoverschrijdende oefening in verband met een kernongeval
Vragen van de leden Gijs vanDijk en Kuiken (beiden PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Justitie en Veiligheid over grensoverschrijdende oefening in verband met een kernongeval (ingezonden 13 december 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 12 februari 2019)Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019,
nr. 1087
Vraag 1
Kent u het bericht «PvdA: Duitse en Nederlandse hulpdiensten moeten samen oefenen
voor kernongeval»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat de brand bij de kerncentrale en de informatievoorziening daarover
aantoont dat grensoverschrijdende oefening van hulpdiensten en andere betrokken instanties
hard nodig is? Zo ja, hoe gaat u ervoor zorgen dat dit voortaan wel gebeurt? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 2
Op donderdagavond 6 december jl. is er een brand geweest in een splijtstoffabriek
(ANF) die op ruim 1 km afstand (hemelsbreed) van de kerncentrale Emsland is gelegen.
Er was dus geen brand in de kerncentrale Emsland. De kerncentrale werd niet bedreigd
door de brand.
Zowel goede informatievoorziening als ook grensoverschrijdende oefening van hulpdiensten
en andere betrokken instanties is van groot belang. Grensoverschrijdende oefeningen
vinden regelmatig plaats. De Veiligheidsregio Twente stemt bij grensoverschrijdende
oefeningen af met de Duitse autoriteiten De eerstvolgende uitgebreide oefening met
Duitsland is de GEDEX oefening (German Dutch Emsland Exercise). Deze wordt in de eerste
helft van 2020 gepland. Veiligheidsregio Twente bereidt zich voor op deze oefening.
Vraag 3
Begrijpt u dat er naar aanleiding van die brand onrust ontstond bij bewoners in het
grensgebied met Duitsland? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Ja, wij begrijpen dat er mogelijke verwarring is ontstaan door de berichtgeving. Dit
ondanks de consistente lijn van communicatie door de Nederlandse autoriteiten dat
er nimmer sprake is geweest van een risico voor de bevolking in Nederland, en er bij
brand in de fabriek geen schadelijke stoffen zijn gemeten.
Vraag 4
Was er naar uw mening sprake van een adequate informatievoorziening aan de inwoners
en autoriteiten in Overijssel? Zo ja, waar blijkt dat uit? Zo nee, waarom niet en
wat gaat u doen om dit in de toekomst te verbeteren?
Antwoord 4
De Veiligheidsregio Twente en de ANVS hebben via hun eigen websites en twitteraccounts
het publiek geïnformeerd met feitelijk juiste informatie en contacten met de media
onderhouden. Zowel de Veiligheidsregio als de ANVS zien het als haar taak en prioriteit
om alert te zijn op en het monitoren van de maatschappelijke impact en zo nodig daarop
te reageren, naast de afhandeling van het incident en het beoordelen van eventuele
gevaren voor de bevolking.
Vraag 5
Hoe verhoudt het feit dat er blijkbaar geen grensoverschrijdende oefeningen worden
gehouden zich tot de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) «Samenwerken
aan nucleaire veiligheid» over samenwerking inzake kerncentrales in grensgebieden
met Duitsland en België?2 Hoe gaat u ervoor zorgen dat er, conform een van de aanbevelingen van de OVV, gezamenlijke
oefeningen gaan plaatsvinden?
Antwoord 5
Er vinden verschillende grensoverschrijdende oefeningen plaats. Met België is in 2018
geoefend in de nucleaire oefening Shining Spring. In de eerste helft van 2020 wordt
een GEDEX (German Dutch Emsland Exercise) oefening gepland.
In de brief van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan de Kamer
van 18 oktober 20183 wordt uitgebreid ingegaan op de opvolging van de aanbevelingen. In die brief staat
ook een overzicht van alle grensoverschrijdende oefeningen sinds 2015.
Vraag 6
Gaan de crisisplannen in grensregio’s in de buurt van kerncentrales op dit moment
voldoende in op grensoverschrijdende aspecten? Zo ja, waar blijkt dat uit? Zo nee,
wat gaat u doen om dit te verbeteren?
Antwoord 6
Er is een Rampbestrijdingsplan Kernkraftwerk Emsland. Die is opgesteld door de Veiligheidsregio
Twente en vastgesteld door de Veiligheidsregio’s Twente, Drenthe en IJsselland. Momenteel
wordt gewerkt aan een actualisatie van dit plan. Hierbij worden alle zeven Veiligheidsregio’s
betrokken, die binnen de 100 km zone rond de kerncentrale zijn gelegen (Groningen,
Fryslân, Drenthe, Flevoland, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland en Gelderland-Midden).
De Veiligheidsregio Twente heeft een overeenkomst met de Landkreis Emsland, waarin
de kerncentrale is gelegen, over het doormelden van incidenten op het terrein van
de kerncentrale. Ook kan er vanuit de Veiligheidsregio Twente een liaison gezonden
worden naar de crisisstaf van de Landkreis Emsland. In onderlinge samenwerking en
met ondersteuning van het Ministerie van Justitie en Veiligheid zijn langs de gehele
Nederlands-Duitse grens dergelijke liaisons opgeleid. De liaisons zullen ook over
en weer aan oefeningen deelnemen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.