Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Aalst over de chaos bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)
Vragen van het lid Van Aalst (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de chaos bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) (ingezonden 7 januari 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
25 januari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het nieuwsbericht van 4 januari jl., waarin duidelijk is geworden
dat beroepschauffeurs in de problemen komen door chaos bij het CBR?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u het met de PVV-fractie eens dat het onaanvaardbaar is dat beroepschauffeurs, die elke dag keihard werken voor Nederland, in grote problemen komen door
deze chaos bij het CBR?
Antwoord 2
Sinds het voorjaar van 2018 zijn in meerdere mate problemen met de doorlooptijden
van medische beoordelingen. Ik heb u hierover twee keer per brief geïnformeerd. Ook
heb ik het CBR afgelopen voorjaar gevraagd maatregelen te treffen. Eén maatregel is
dat sinds het voorjaar 2018 voorrang wordt gegeven aan beroepschauffeurs bij binnenkomst
van hun aanvraag voor een gezondheidsverklaring. Vervolgens dient een proces doorlopen
te worden, waarin de rijbewijshouder, het CBR, keuringsarts en eventueel medisch specialist
samen proberen binnen vier maanden de procedure af te ronden. In 1,6% van de gevallen
is het om uiteenlopende redenen niet gelukt het streven van vier maanden te halen.
Alle beroepschauffeurs die expliciet melden dat ze op hele korte termijn in de knel
(dreigen te) komen worden direct (verder) geholpen.
Vraag 3
Kunt u aangeven wanneer de chaos bij het CBR voorbij is?
Antwoord 3
De resultaten van genomen maatregelen en de digitalisering van het proces van medische
beoordelingen zullen in toenemende mate merkbaar moeten worden in de loop van 2019.
Het CBR verwacht dat de doorlooptijden uiterlijk in het najaar van 2019 weer op orde
zijn.
Vraag 4
Bent u, gezien het enorme belang van de transportsector voor de Nederlandse economie,
bereid om op korte termijn met een oplossing te komen?
Antwoord 4
In aanvulling op het antwoord van vraag 2 en 3 zijn diverse maatregelen door het CBR
genomen, waaronder verdere capaciteitsuitbreiding bij diverse CBR-procesonderdelen
door overwerk en inzet van externe mensen. Desondanks kunnen er in individuele gevallen
problemen optreden. Door het CBR is met TLN inmiddels een spoedprocedure ingericht
voor beroepschauffeurs.
Vraag 5
Kunt u zeggen wie de gedupeerde beroepschauffeurs die nu werkloos thuis zitten gaat
compenseren?
Antwoord 5
Ik vind het erg vervelend dat de langere doorlooptijden bij het CBR de beroepschauffeurs
raakt. Indien een burger een klacht heeft over het CBR, dan kan hij deze indienen
bij het CBR. Het CBR heeft hiervoor een eigen klachtenprocedure die is ingericht volgens
de richtlijnen «prettig contact met de overheid». Daarnaast heeft de burger, indien
hij er niet uitkomt met het CBR, ook de mogelijkheid om de Nationale ombudsman te
vragen om zijn klacht te behandelen. Mocht een burger (vervolg)schade ondervinden
als gevolg van het handelen van het CBR, dan kan de civiele rechter, in aanvulling
op een ingebrekestelling, gevraagd worden een uitspraak te doen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.