Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Stoffer, Remco Dijkstra, Van der Graaf, Von Martels, Gijs van Dijk, Van Aalst, Schonis en Laçin over de nieuwe prijsverhoging voor tachograafkaarten
Vragen van de leden Stoffer (SGP), RemcoDijkstra (VVD), Van der Graaf (ChristenUnie), Von Martels (CDA), Gijs vanDijk (PvdA), Van Aalst (PVV), Schonis (D66) en Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de nieuwe prijsverhoging voor tachograafkaarten (ingezonden 27 december 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
25 januari 2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het voorstel om het tarief voor tachograafkaarten opnieuw
te verhogen?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe waardeert u het voorstel van de producent van tachograafkaarten, Kiwa, om het
tarief voor tachograafkaarten in 2019 opnieuw te verhogen, met ruim 5%?1
Antwoord 2
Het tarief voor de huidige generatie tachograafkaarten is niet verhoogd en blijft
op een bedrag van 95 euro per kaart. Voertuigen die vanaf 15 juni 2019 worden geregistreerd
moeten voorzien zijn van de tweede generatie digitale tachograaf, de «smart» tachograaf.
Daarbij behoren andere, zogenaamde tweede generatie tachograafkaarten. De invoering
van deze tachograaf en de aanvullende eisen die, vanuit nieuwe Europese regelgeving,
worden gesteld aan het uitgifteproces en de extra functionaliteiten die aan de tachograafkaart
worden toegevoegd leiden tot hogere kosten. Daarom is dit tarief bepaald op een hoger
bedrag van 100 euro.
Vraag 3
Is de veronderstelling juist dat het tarief voor de Nederlandse tachograafkaart substantieel
hoger ligt dan de tarieven in omliggende landen? Is de veronderstelling juist dat
een tachograafkaart in Duitsland slechts € 40 kost?
Antwoord 3
Er is een onderscheid in verschillende typen tachograafkaarten, namelijk de bestuurderskaarten,
bedrijfskaarten, werkplaatskaarten en controlekaarten. Nederland hanteert hierbij
1 uniform tarief. In het buitenland verschillen deze tarieven van kaart tot kaart
en soms zelfs tussen provincies of deelstaten. Op dit moment wordt door een extern
bureau een internationale benchmark naar de tarieven in de transportsector uitgevoerd,
waarin de tarieven voor de bestuurderskaart en de bedrijfskaart in Nederland worden
vergeleken met die in België, Duitsland (Noordrijn-Westfalen), Polen, Spanje en het
Verenigd Koninkrijk.
Vraag 4
Hoe waardeert u het prijsverschil tussen Nederlandse tachograafkaarten en die in omliggende
landen?
Antwoord 4
Een waardering over het prijsverschil met omliggende landen, zal onderdeel uitmaken
van de reactie op de eerder genoemde benchmark bij vraag 3. In deze benchmark zal
namelijk ook worden gekeken naar de totstandkoming van de tarieven.
Vraag 5
Kunt u de uitkomsten van het benchmarkonderzoek naar de kostprijs en verkooptarieven
van verschillende verkeer- en vervoervergunningen in verschillende landen naar de
Kamer sturen?
Antwoord 5
Ik zal uw Kamer na afronding van het onderzoek informeren over de uitkomsten.
Vraag 6
Kunt u een eerste indicatie geven van de verschillen met betrekking tot tachograafkaarten?
Antwoord 6
Ik wacht de resultaten van het benchmarkonderzoek af. Zie tevens antwoorden op vragen
nrs. 3, 4 en 5.
Vraag 7
Waarom is het nieuwe stelsel voor de Inspectie Leefomgeving en Transport- en Kiwa-tarieven
voor verkeer en vervoer nog steeds niet definitief ingevoerd, in weerwil van de eerdere
inschatting (bij de begrotingsbehandeling Infrastructuur en Waterstaat in 2017) dat
het nieuwe stelsel per 1 juli 2018 in werking zou treden? Wanneer gaat dit gebeuren?
Antwoord 7
De laatste jaren is toegewerkt naar een wijziging van het tariefstelsel om het transparanter
en eenvoudiger te maken. Dit betreft niet alleen wegvervoer, maar vergunningen voor
de diverse modaliteiten (binnenvaart, bus, goederenvervoer, luchtvaart, spoor, taxi,
visserij en koopvaardij). Het huidige stelsel werd ontwikkeld door de verschillende
voorgangers van de ILT met veel verschillen tussen sectoren. De stelselherziening
heeft consequenties voor de vele partijen en sectoren. Ik hecht hierbij aan een zorgvuldig
proces en consulatie van alle belanghebbenden. De stelselherziening blijkt helaas
complexer en daardoor langer te duren dan eerder voorzien. Ik hoop uw Kamer in de
loop van dit jaar te informeren over het nieuwe tarievenstelsel.
Vraag 8
Is de veronderstelling juist dat het nieuwe tarievenstelsel zal zorgen voor een sterke
daling van het Kiwa-tarief voor tachograafkaarten in verband met het uitgangspunt
dat de prijzen kostendekkend moeten zijn en dat geen kruissubsidiëring plaats mag
vinden?
Antwoord 8
Voor de berekening van de tarieven na de stelselherziening is het interdepartementale
rapport «Maat houden 2014» het uitgangspunt. Hierin staat opgenomen dat een tarief
de werkelijke kosten niet mag overschrijden.
Vraag 9
Bent u bereid, mede gelet op de aangenomen motie Bisschop c.s. (Kamerstuk 34 000 XII, nr. 45), de prijsverhoging op te schorten zolang het nieuwe tarievenstelsel nog niet van
kracht is geworden?
Antwoord 9
Nee, de tarieven voor de tachograafkaarten blijven op de vastgestelde prijs. Met de
invoering van het nieuwe stelsel voor de door de Inspectie Leefomgeving en Transport-
en Kiwa gehanteerde tarieven voor verkeer en vervoer wordt invulling gegeven aan de
uitvoering van de motie Bisschop c.s. (Kamerstuk 34 000 XII, nr. 45).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.