Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht ‘Goederenlocomotief blokkeert weg na ontsporing’
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Goederenlocomotief blokkeert weg na ontsporing» (ingezonden 28 december 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 23 januari 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Goederenlocomotief blokkeert weg na ontsporing»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is de oorzaak van de ontsporing van de goederenlocomotief al bekend? Zo ja, kunt u
deze toelichten? Zo nee, waarom niet en wanneer kunnen we meer informatie verwachten?
Antwoord 2
Ja. Het blijkt dat de machinist bij het radiografisch en op afstand besturen van de
locomotief voor een stootjuk te laat de remming heeft ingezet. Op het bewuste spoor
is een afstandssignalering tot het stootjuk aanwezig waarmee de machinist de afstand
tot het stootjuk kan bepalen. Deze voorziening is door de machinist echter niet gebruikt/geactiveerd.
Dit had tot gevolg dat de locomotief door de snelheid in combinatie met de massa door
het stootjuk heen is gereden en is ontspoord. Het is beperkt gebleven tot materiële
schade. Er vindt nog nader vervolgonderzoek plaats.
Vraag 3
Had deze situatie niet kunnen worden voorkomen, nu vorig jaar (2017) op dit tracé
ook een ongeluk is gebeurd en ProRail daarna maatregelen heeft getroffen? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 3
Met uw vraag doelt u op de ontsporing van een ketelwagen op 27 november 2017 in een
spoorboog nabij de Frankrijkweg in hetzelfde havengebied. Dit betrof een incident
van geheel andere aard. Na grondig onderzoek is vastgesteld dat een combinatie van
factoren, waaronder verweerde houten dwarsliggers, een rol speelde bij dit incident.
Naar aanleiding hiervan heeft ProRail bij vergelijkbare spoorbogen in het land onderzoek
gedaan, waarbij nergens vergelijkbare problemen zijn aangetroffen. Op het spoor bij
Vlissingen zijn maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Bij het incident van
24 december 2018 speelden geen van deze factoren een rol. ProRail heeft na inspectie
vastgesteld dat de spoorinfrastructuur ter plaatse op dit moment goed is onderhouden,
in goede conditie is en voldoet aan de norm.
Vraag 4
Vindt een evaluatie plaats van dit ongeluk en wordt de effectiviteit van de vorig
jaar getroffen maatregelen daarbij betrokken?
Antwoord 4
Ja. Het incident wordt conform procedure nader onderzocht door de betrokken partijen.
Daarbij wordt naar soortgelijke incidenten gekeken om vast te stellen of er specifieke
maatregelen dienen te worden genomen.
Zoals in antwoord op vraag 3 is aangegeven staan daarbij de vorig jaar getroffen maatregelen
los van dit incident.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.