Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Is Interpol being manipulated by authoritarian regimes’
Vragen van het lid Den Boer (D66) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Is Interpol being manipulated by authoritarian regimes» (ingezonden 17 januari 2019).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Is Interpol being manipulated by authoritarian regimes»?1
Vraag 2
            
Deelt u de mening van Mr Browder dat er een patroon is waarbij Interpol in toenemende
               mate wordt ingezet door autoritaire en corrupte staten teneinde politieke vijanden
               en andere rivalen aan te pakken?2 Zo nee, waarom niet? Deelt u de mening dat deze observatie zorgelijk is?
            
Vraag 3
            
In hoeverre bent u van mening dat Interpol van binnenuit beter beschermd zou moeten
               worden tegen interne, kwaadwillende en mogelijke belangenverstrengeling?
            
Vraag 4
            
Hoe verklaart u de stijging van het aantal diffusions van 19,338 in 2015 naar 26,645
               in 2016 en de bijna verdubbeling naar 50,530 in 2017?3 Kunt u achterhalen waar deze stijging vandaan komt? Zijn er één of meerdere specifieke
               landen aan te wijzen die de afgelopen twee jaar een groter beroep op Interpol hebben
               gedaan?
            
Vraag 5
            
Zijn er signalen dat er diffusions worden uitgevoerd die eigenlijk als red notice
               zouden moeten worden uitgezet of signalen dat diffusions op een andere manier worden
               ingezet dan waar zij voor zijn bedoeld?4
Vraag 6
            
In hoeverre kunt u stellen dat het misbruik van Interpol en het red notice systeem
               door sommige lidstaten het afgelopen jaar is afgenomen? Kunt u dit onderbouwen met
               cijfers?
            
Vraag 7
            
Is er een patroon te vinden in het soort diffusions dat wordt uitgezet, afgezien van
               de 27,000 diffusions uit 2017 waarover Interpol zegt dat het vooral ging om hun buitenlandse
               terroristen project?
            
Vraag 8
            
Ziet u oplossingsmogelijkheden misbruik van opsporingslijsten door landen zoals Rusland
               en Turkije, zoals ook genoemd in het artikel, te voorkomen? Waar denkt u dan aan?
            
Vraag 9
            
Bent u van mening dat door de verhouding tussen private en publieke gelden bij Interpol
               de neutraliteit, dan wel de mate van onafhankelijkheid van bepaalde belangen nog steeds
               ter discussie staat? Heeft Nederland dit na 2015, sinds de nieuwe Secretaris-Generaal,
               de heer Stock is aangetreden, aan de orde gesteld? Heeft Nederland dit na 2015 aan
               de orde gesteld, zo ja, op welke wijze?
            
Vraag 10
            
Bent c.q. deelt u de mening dat Interpol te veel afhankelijk is van giften van derden?
               Bent u van mening dat Interpol kwetsbaar wordt voor manipulatie vanwege extra bijdragen
               van landen als Saoedi Arabië? Waarom wel of niet?
            
Vraag 11
            
Wat zijn de concrete resultaten van het actief inzetten op de afbouw van dergelijke
               private financieringspraktijken?
            
Vraag 12
            
Deelt u de mening van de in het artikel aan het woord zijnde Jago Russel, CEO van
               Fair Trials, dat de dreigende verzoeken vanuit Interpol, autoritaire bewinden kan
               helpen bij het creëren van een angstklimaat met als gevolg dat dissidenten zich niet
               meer veilig voelen, terwijl het doel van Interpol juist is veiligheid te waarborgen?
            
Vraag 13
            
Bent u van mening dat Interpol op dit moment de juiste voorzorgsmaatregelen in acht
               neemt teneinde misbruik te voorkomen? Ziet u hiervoor nog ruimte voor verbetering?
               Zo ja, bent u bereid zich hiervoor in te spannen op Europees niveau?
            
Vraag 14
            
Hoe verhoudt de zin in uw brief5 «Sinds november 2015 accepteert Interpol in geen enkel geval donaties van de tabaks-,
               wapen-, alcohol, seks- en gokindustrie» zich met het gegeven dat in de Interpol overzichten
               na 2015 van private donateurs er nog wel donaties zijn opgenomen van bijvoorbeeld
               de wapenindustrie? Waarom staat bij noot 2 in diezelfde overzichten dat nog niet alle
               namen van donateurs zijn opgenomen?6 Hoe kunt u dit verklaren? Deelt u de mening dat alle namen van alle donateurs openbaar
               moeten zijn?
            
Vraag 15
            
Hoe verhoudt dit bericht zich tot diezelfde brief waarin u aangeeft dat de balans
               tussen private en publieke gelden momenteel op een gezond niveau is? Bent u van mening
               dat deze stelling in strijd is met de observaties uit het eerst genoemde artikel?
            
Vraag 16
            
Vindt u dat samenwerkingsverbanden tussen private en publieke partijen en financiering
               door derden, waaronder private partijen of bedrijven, moeten worden opgeschort als
               bepaalde landen zich niet blijken te houden aan internationale mensenrechtenverdragen?7
Vraag 17
            
Is het volgens u wenselijk de governance van Interpol meer in te richten op de manier
               waarop de governance van Europol is georganiseerd, zoals bijvoorbeeld in de vorm van
               de Joint Parliamentary Scrutiny Group van Europol? Zo ja, worden hiertoe al stappen
               ondernomen? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 18
            
Welke verbeteringen ziet u verder voor het verbeteren van toezicht en transparantie
               bij Interpol? Hoe zet u zich hiervoor in op EU-niveau? Bent u bereid met collega’s
               daarin gelijk op te trekken en de Kamer hierover te informeren?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid - 
              
                  Indiener
M.G.W. den Boer, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.