Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Beckerman, Van der Lee en Nijboer over woningen die eerst versterkt zouden worden, maar nu veilig blijken te zijn volgens het HRA-model
Vragen van de leden Beckerman (SP), Van der Lee (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over woningen die eerst versterkt zouden worden, maar nu veilig blijken te zijn volgens het HRA-model (ingezonden 7 december 2018).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 17 januari
2019).
Vraag 1, 2
Kent u de aangenomen motie-Agnes Mulder c.s. (Kamerstuk 33 529, nr. 491) waarin geregeld zou worden dat afgelopen zomer mensen uit verschillende batches
(1581 en 1588) een advies zouden krijgen om op basis daarvan tot een ruimhartige versterkingsaanpak
te komen?1 Zo ja, hoe voert u deze motie uit?
Kent u de aangenomen motie-Jetten c.s. (Kamerstuk 33 529 , nr. 508) waarin staat dat woningen uit batch 1581 met versterkingsadvies de mogelijkheid
geboden moet worden om dat advies uit te laten voeren, net als de eigenaren uit batch
1588?2 Zo ja, hoe voert u deze motie uit?
Antwoord 1, 2
Ik ben bekend met deze moties. Door het besluit om de gaswinning uit het Groningenveld
volledig af te bouwen is het perspectief veranderd. Desalniettemin is de versterking
van huizen waarvoor een versterkingsadvies op dat moment al was voorgelegd aan de
bewoner voortgezet. Voor de batch 1588 betekent dit dat de uitvoering doorgaat conform
de verstrekte adviezen. Het budget is beschikbaar. Er is intensief overleg tussen
Rijk, regio en NCG over de uitvoering van deze versterking om de uitvoering zo snel
mogelijk en met voldoende draagvlak te starten.
Voor de batch 1.581 geldt dat, op een enkele uitzondering na, op dat moment geen versterkingsadviezen
waren verstrekt, wat betekent dat de gewekte verwachtingen van een andere orde waren.
Versterking van adressen in deze batch die op basis van de HRA niet aan de veiligheidsnorm
voldoen, wordt uitgevoerd aan de hand van de al voorbereide versterkingsadviezen.
Hiermee is invulling gegeven aan de motie-Jetten c.s. Met de eigenaren van de woningen
die op basis van de HRA aan de veiligheidsnorm voldoen wordt een gesprek gevoerd.
Daarbij wordt aan hen de mogelijkheid geboden om het versterkingsadvies te laten actualiseren
aan de hand van de meest actuele NPR, of af te zien van versterkingsmaatregelen.
Vraag 3, 4, 5, 6
Bent u ervan op de hoogte dat de heer Warink uit Loppersum (batch 1581) een versterkingsrapport
(376 pagina’s) heeft en nu een brief heeft ontvangen dat zijn huis veilig is, omdat
het adres niet uit het HRA-model is gekomen?
Deelt u de mening dat dit haaks staat op wat de Kamer in de in vraag een en twee genoemde
moties heeft uitgesproken? Waarom worden de beloften die u heeft gedaan gebroken?
Hoe gaat u dat oplossen?
Bent u ervan op de hoogte dat de aannemer van de heer Warink niet aan versterking
durft te beginnen omdat de muren teveel op spanning staan? Wat denkt u dat het met
de heer Warink en zijn partner doet, dat nu volgens het HRA-model de woning toch veilig
schijnt te zijn?
Bent u er van op de hoogte dat een dorpsgenoot van de heer Warink, een pand bezit
dat niet in elkaar stort doordat het door verwarmingsbuizen bij elkaar wordt gehouden?
Maar dat dit pand niet uit het HRA-model is gekomen en dus nu veilig is verklaard?
Antwoord 3, 4, 5, 6
Het past mij als Minister niet om in het openbaar van gedachten te wisselen over een
individuele casus. Ik doe er alles aan om samen met alle betrokken partijen de onzekerheid
over versterking bij de bewoners zo veel en zo snel mogelijk te beperken. De versterkingsoperatie
is enkele jaren geleden gestart op basis van de toen beschikbare kennis en met een
voortdurende gaswinning in het vooruitzicht. Met het besluit om de gaswinning versneld
en volledig te beëindigen is een fundamenteel ander toekomstperspectief ontstaan.
Door de afbouw van de gaswinning wordt het veiliger in Groningen, en neemt de omvang
van de noodzakelijke versterking af. Dit is de conclusie van de Mijnraad op basis
van adviezen van het SodM, het KNMI, TNO, NEN en een panel van hoogleraren (zie Kamerstuk
33 529, nr. 502).
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 1 en 2 geldt voor slechts enkele bewoners
uit de batch 1.581 dat hen een versterkingsadvies is overlegd voorafgaand aan het
besluit om de versterkingsoperatie te herijken in het licht van de afbouw van de gaswinning.
Na dit moment zijn wel, in reactie op individuele verzoeken, aan een aantal bewoners
versterkingsadviezen verstrekt, die nog waren gebaseerd op de aanpak en veiligheidsrisico’s
behorende bij doorgaande gaswinning op een relatief hoog niveau. Dit betekent echter
niet dat huizen op basis van oude inzichten nog aangepakt gaan worden. Dat een huis
niet uit het HRA-model is gekomen als naar verwachting risicovol, betekent overigens
niet dat het veilig is verklaard. Een deskundige toets op de veiligheid van een individuele
woning wordt daarom mogelijk gemaakt.
Vraag 7
Staat u nog achter uw uitspraken dat het zo erg is dat mensen van anderen te horen
krijgen wat er met hun huis gebeurt en dat mensen daar zelf niet over gaan? Zo ja,
wat gaat u er dan aan doen om de mensen hun zeggenschap terug te geven?
Antwoord 7
De bewoner staat centraal in de vernieuwde aanpak van de versterkingsopgave. Het uitgangspunt
is dat de eigenaar het laatste woord heeft over de versterking van zijn woning. Het
ontwerp voor de versterking komt in nauwe samenspraak met de eigenaar/bewoner tot
stand komen. Dit gebeurt op basis van een beoordeling die is opgesteld door een expert.
De bewoner moet akkoord gaan met het plan voordat het uitgevoerd kan worden. Dit laat
onverlet dat zich de uitzonderlijke situatie kan voordoen dat de gemeente als bevoegd
gezag, gemotiveerd en na aanspreken van de eigenaar, moet kunnen ingrijpen om acuut
onveilige situaties te voorkomen. Daarnaast wordt met het oog op versnelling van de
uitvoering op dit moment gewerkt aan een catalogus van standaard-maatregelen. Dit
biedt aan bewoners de mogelijkheid om een keuze te maken uit verschillende mogelijke
maatregelen om tot de noodzakelijke versterking te komen.
Vraag 8
Wat denkt u dat het met de bewoners doet dat ze zo lang in onzekerheid zitten over
hun woning?
Antwoord 8
Wij werken hard om alle Groningers zo snel mogelijk duidelijkheid te geven. Dit doen
we conform de vernieuwde aanpak. Er is nog veel werk te verzetten, en ik wil geen
beloftes doen die ik niet kan nakomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.