Schriftelijke vragen : Het model CARbonTAX dat gebruikt is om de verkopen van elektrische auto’s te voorspellen en er in 2018 meer dan 100% naast zat bij de schatting van de verkoop van het aantal elektrische auto’s
Vragen van de leden Omtzigt (CDA) en Lodders (VVD) aan de Staatssecretaris van Financiën, inzake het model CARbonTAX dat gebruikt is om de verkopen van elektrische auto’s te voorspellen en welke er in 2018 meer dan 100% naast zat bij de schatting van de verkoop van het aantal elektrische auto’s (ingezonden 15 januari 2019).
Vraag 1
            
Herinnert u zich dat de prognose van de autoverkopen in het CARbonTAX-model 3.0 onder
               autobrief 2 was dat er tussen de 394.000 en 430.000 auto’s verkocht zouden worden
               in 2018 met een puntschatting van 413.000 auto’s?1
Vraag 2
            
Klopt het dat er voorspeld is, op basis van het CARbonTAX-model 3.0, dat onder autobrief
               2 in 2018 de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s ten opzichte van 2016 niet zou stijgen en constant zou
               blijven op 105 gram/km?2
Vraag 3
            
Klopt het dat de voorspelling op basis van het CARbonTAX-model 3.0 is dat er onder
               autobrief 2 in 2018 ongeveer 11.000 elektrische auto’s verkocht zouden worden?3
Vraag 4
            
Heeft u kennisgenomen van het feit dat het aantal verkochte auto’s in 2018 ver buiten
               het betrouwbaarheidsinterval is uitgekomen op 447.000?
            
Vraag 5
            
Hoe hoog is de CO2-uitstoot van de nieuw verkochte auto’s in 2018 en hoe verhoudt zich dat tot de voorspellingen?
Vraag 6
            
Heeft u kennisgenomen van het feit dat er in 2018 maar liefst 24.024 elektrische auto’s
               verkocht zijn in Nederland en dus meer dan 120% meer dan de voorspelling onder CARbonTAX-model
               3.0?4
Vraag 7
            
Erkent u dat de Rijwiel en Automobiel-Industrie (RAI) voor volgend jaar een verkoop
               van 28.000 elektrische auto’s verwacht en dat dat dus wederom meer dan 80% boven de
               verwachtingen ligt?
            
Vraag 8
            
Erkent u dat de verkoop van Plug-in Hybrid auto’s (PHEV auto's), die niet meer gestimuleerd
               worden in 2018, onverwacht gestegen zijn naar ongeveer 4000 auto’s terwijl die auto’s
               geen enkele subsidie meer ontvangen en terwijl er in het CARbonTAX-model 3.0 geen
               enkele PHEV auto meer verkocht zou worden in 2019?
            
Vraag 9
            
Kunt u een staatje geven van wat de verwachtingen van de stimuleringskosten van elektrisch
               rijden onder autobrief 2 waren in 2015, uitgesplitst naar Belasting Personen Motorvoertuigen
               (BPM), motorrijtuigenbelasting (MRB) en Inkomstenbelasting/loonbelasting kortingen
               etc. over de hele periode (per jaar natuurlijk) en de uitkomsten voor elk van de jaren
               tot en met 2018?
            
Vraag 10
            
Hoe beoordeelt u het CARbonTAX-model 3.0 dat gebruikt wordt bij de voorspellingen
               van de autoverkoop onder autobrief 2 en zeer specifiek voor de voorspellingen van
               de verkoop van elektrische auto’s?
            
Vraag 11
            
Is het CARbonTAX-model 3.0 openbaar en kunnen wij het ontvangen inclusief de schattingen,
               zodat wij zaken kunnen reproduceren?
            
Vraag 12
            
Is het CARbonTAX-model 3.0 wetenschappelijk gevalideerd voor het doen van voorspellingen
               en het maken van beleid en het doen van langetermijnvoorspellingen met extreme belastingprikkels?
               Zo ja, wie heeft het gevalideerd en kunt u het bewijs van die validatie aan de Kamer
               doen toekomen?
            
Vraag 13
            
Klopt het dat de rijksoverheid tientallen modellen gebruikt voor de voorspelling en
               evaluatie van beleid?
            
Vraag 14
            
Kent u enig ander model bij de rijksoverheid dat er meer dan 100% naast zit bij de
               voorspellingen (hier: het aantal verkochte elektrische auto’s) en nog steeds gebruikt
               wordt? Zo ja, welk model is dat dan?
            
Vraag 15
            
Klopt het dat het model uitgaat van een constante prijselasticiteit?5
Vraag 16
            
Kunt u aangeven wat er volgens het model gebeurt als alle auto’s in het D-segment
               (zoals de Volkswagen Passat) in prijs gehalveerd worden en daardoor fors goedkoper
               worden dan de auto’s in het C-segment (zoals de Volkswagen Golf)? Hoeveel auto’s in
               het C-segment worden er dan verkocht en hoeveel auto’s in het D-segment?
            
Vraag 17
            
Acht u het realistisch dat als de auto’s in het D-segment goedkoper worden dan auto’s
               in het C-segment er überhaupt nog auto’s in het C-segment verkocht worden? Kunt u
               dit antwoord motiveren?
            
Vraag 18
            
Heeft u door dat het belachelijk klinkt dat wanneer een Volkwagen Passat goedkoper
               zou worden dan een Volkswagen Golf (of een Peugeot 508 goedkoper dan een Peugeot 308,
               of een Audi A5 goedkoper dan een Audi A3/Audi A2) mensen nog steeds een Volkswagen
               Golf zouden kopen?
            
Vraag 19
            
Beseft u dat u door grote belastingkortingen (BPM-vrijstelling, MRB-vrijstelling en
               dus 100% korting en 4% bijtelling in plaats van 22% bijtelling) u juist extreme testen
               aan het doen bent en dat dus de vraag over de effecten van enorme belastingskortingen
               en stimulansen zeer relevant is?
            
Vraag 20
            
Bent u bereid om het CARbonTAX-model 3.0 opnieuw op te bouwen en te callibreren zodat
               er wel een relatie is tussen de voorspellingen en de uitkomsten in de huidige autobrief
               2?
            
Vraag 21
            
Bent u bereid vervolgens schattingen te maken van de verkoop van elektrische auto’s
               en de kosten daarvan voor 2019 en 2020 die wel realistisch zijn?
            
Vraag 22
            
Indien u niet bereid bent dit te doen, heeft u dan door dat er opnieuw miljarden meer
               in een autobriefperiode uitgegeven wordt aan (semi-)elektrisch rijden op basis van
               een ondeugdelijk model?
            
Vraag 23
            
Wordt CARbonTAX-model 3.0 of een opvolger daarvan gebruikt voor doorrekeningen op
               dit moment, bij bijvoorbeeld het Ministerie van Financiën, het Ministerie van Infrastructuur
               en Waterstaat, het Centraal Planbureau (CPB) of het Planbureau voor de Leefomgeving?
               Kunt u aangeven waarvoor?
            
Vraag 24
            
Kunt u aangeven of de huidige versie van CARbonTAX wetenschappelijk gevalideerd is?
               Zo ja, door wie en wanneer en kunt u daarvan het bewijs aan de Kamer doen toekomen?
            
Vraag 25
            
Is het huidige CARbonTAX model beter in voorspellen dan het CARbonTAX model 3.0 en
               kunt u daarvoor bewijs aanleveren?
            
Vraag 26
            
Kunt u deze vragen een voor een, precies en binnen drie weken beantwoorden zodat de
               antwoorden er ruim voor het algemeen overleg over autogerelateerde belastingen op
               woensdag 13 februari 2019 zijn?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
M. Snel, staatssecretaris van Financiën - 
              
                  Indiener
P.H. Omtzigt, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
W.J.H. Lodders, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.