Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Özütok over de penitentiaire inrichting Sint Maarten
Vragen van het lid Özütok (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de penitentiaire inrichting Sint Maarten (ingezonden 16 oktober 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
15 november 2018).
Vraag 1, 2
Kent u het rapport van de Raad voor de Rechtshandhaving over de penitentiaire inrichting Sint Maarten?1 Kloppen de bevindingen dat de gevangenis detentieongeschikt, inhumaan en onder meer
met het oog op brandgevaar zeer onveilig is?
Wat vindt u van de oproep van de Raad dat de Nederlandse regering niet kan blijven
wegkijken van de onhoudbare situatie waarin de Point Blanchegevangenis op Sint Maarten
verkeert? Wat vindt u van de constatering dat de aanbevelingen van het CPT stelselmatig
worden genegeerd en dat de veiligheidsrisico’s voor de samenleving onverantwoord hoog
zijn?
Antwoord 1, 2
Ik ken het rapport van de Raad voor de Rechtshandhaving (hierna: de Raad) over de
penitentiaire inrichting Sint Maarten. Ik herken de conclusies dat de penitentiaire
inrichting Sint Maarten niet naar behoren functioneert en dat (basale) zaken die onmisbaar
zijn voor een gesloten setting van een gevangenis al geruime tijd ontbreken of niet
door Sint Maarten op orde worden gebracht. De Raad constateert opnieuw dat Sint Maarten
stelselmatig zijn aanbevelingen en de aanbevelingen van het CPT niet opvolgt. Ook
dit patroon herken ik. Natuurlijk is de situatie complexer geworden, doordat de gevangenis
ruim een jaar geleden getroffen werd door de orkaan Irma. Desalniettemin laat de Raad
laat zien dat het overgrote deel van deze problematiek dateert van vóór Irma. Het
is aan het land Sint Maarten om de veiligheidsrisico’s voor de samenleving te minimaliseren,
bijvoorbeeld door te investeren in resocialisatie. Door verdere herstelwerkzaamheden
aan het gebouw uit te voeren en de personele bezetting op orde te brengen, kan vervolgens
een basisdagprogramma worden ingevoerd.
Nederland heeft na orkaan Irma bijstand verleend voor de gevangenis vanuit de wederopbouwmiddelen.
Hieraan waren afspraken verbonden. Ik heb het afgelopen jaar meerdere malen bij Sint
Maarten aangedrongen op het nakomen van deze afspraken. Op basis van correspondentie
met Sint Maarten en een Ministerieel Overleg op 4 september jl. moest ik opnieuw vaststellen
dat Sint Maarten deze afspraken niet, dan wel niet volledig, en niet binnen de gestelde
termijn nakwam. Op initiatief van de Minister voor Rechtsbescherming en mijzelf vond
er sinds 28 september een aantal overleggen plaats met de regering van Sint Maarten,
hetgeen heeft geleid tot de ondertekening van een overeenkomst tussen de regering
van Sint Maarten en de Minister voor Rechtsbescherming en ondergetekende op 19 oktober
2018. Er is afgesproken dat Sint Maarten nu op korte termijn een serie van verbetermaatregelen
zal doorvoeren om de staat van Point Blanche significant te verbeteren. Sint Maarten
heeft aangegeven dat het zelf ruimte op de begroting reserveert om de betreffende
verbetermaatregelen te bekostigen. Het is aan Sint Maarten om deze afspraken om te
zetten in aantoonbare acties en daarvan verslag te doen. Dit is voorwaardelijk voor
eventuele verdere Nederlandse technische assistentie.
Vraag 3, 4
Bent u het met de Raad eens dat vanuit het Koninkrijk moet worden gezorgd dat de geldende
wet- en regelgeving wordt nageleefd? Zo ja, welke maatregelen bent u voornemens te
treffen?
Wat vindt u van de constatering van de Raad dat de staatsrechtelijke systematiek van
controle, toezicht en waarborging binnen het Land en het Koninkrijk niet functioneert?
Deelt u de mening dat de waarborgfunctie ex artikel 43 Statuut voor het Koninkrijk
in dit geval geëffectueerd moet worden? Zo ja, bent u bereid daartoe de nodige stappen
te ondernemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3, 4
Het detentiewezen is een landsaangelegenheid van Sint Maarten. Sint Maarten is dan
ook zelf verantwoordelijk voor naleving van geldende wet- en regelgeving. De inzet
van de waarborgfunctie is een ultimum remedium. Slechts wanneer in Sint Maarten geen redres mogelijk blijkt te zijn van een ontoelaatbare
toestand ten aanzien van de handhaving van de mensenrechten, de rechtszekerheid of
de deugdelijkheid van bestuur, en alle mindere zware mogelijkheden tot het nemen van
maatregelen geen of onvoldoende resultaat hebben opgeleverd, kan de waarborgtaak van
het Koninkrijk aan de orde komen. Dit is op dit moment niet het geval. Immers, Sint
Maarten heeft op 19 oktober jl. met de Minister voor Rechtsbescherming en mij een
overeenkomst gesloten om een serie van verbetermaatregelen door te voeren in het detentiewezen.
Hier heeft de Raad van Ministers van Sint Maarten inmiddels mee ingestemd. Deze verbetermaatregelen
voor de korte termijn komen onder andere voort uit een plan van aanpak sanctietoepassing
dat medio september – op verzoek van Sint Maarten en bekostigd vanuit wederopbouwmiddelen
– door een expertteam van de Dienst Justitiële Inrichtingen is opgeleverd. Dit plan
van aanpak is vervolgens op 25 september jl. door de Raad van Ministers van Sint Maarten
vastgesteld. Voor de uitvoering van dit plan van aanpak zal Sint Maarten wijzigingen
in de begroting doorvoeren.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.