Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van den Berg en Von Martels over de staat van onderhoud van het Kanaal van Gent naar Terneuzen en wateroverlast Sluiskil
Vragen van de leden Van den Berg en Von Martels (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de staat van onderhoud van het Kanaal van Gent naar Terneuzen en wateroverlast Sluiskil (ingezonden 16 oktober 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
9 november 2018).
Vraag 1
Kent u de berichten «Mag de gemeente inwoners Sluiskil laten zwemmen» en «Wateroverlast
Sluiskil; Terneuzen wil wel adviseren, maar niet betalen»?1 2
Antwoord 1
Ja, deze berichten ken ik.
Vraag 2
Kunt u de Kamer informeren over de vervolgacties inzake de staat van onderhoud van
het Kanaal van Gent naar Terneuzen die genomen zijn sinds de leden Van den Berg en
Van Helvert (beiden CDA) daar schriftelijke vragen over gesteld hebben (Documentnummer
2017Z10380, 14 juli 2017)?
Antwoord 2
In mijn antwoord op genoemde Kamervragen d.d. 14 juli 2017 (Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2016–2017, nr. 2473), heb ik meerdere acties inzake de staat van onderhoud van het Kanaal van Gent naar
Terneuzen opgenomen. De stand van zaken van deze acties zet ik onderstaand uiteen:
– Rijkswaterstaat heeft het renovatieproject voor vervanging van een aantal damwanden
die aan het einde van hun technische levensduur zijn afgerond;
– Baggerwerkzaamheden om te voldoen aan het vereiste vaarwegprofiel zijn in 2017 uitgevoerd;
– Rijkswaterstaat en North Sea Port hebben in oktober 2018 gezamenlijk onderhoud uitgevoerd
aan het onderwatertalud voor de damwanden in zijkanaal B te Sluiskil, door bestorting
onder water aan te brengen;
– North Sea Port heeft het onderzoek naar de staat van de bij hen in beheer zijnde damwand
bij Sluiskil afgerond. De restlevensduur van de damwand is bepaald op meer dan 20
jaar;
– In 2018–2019 toetst Rijkswaterstaat de regionale keringen aan de huidige veiligheidsnorm.
Op basis van de uitkomsten wordt bepaald of en zo ja wanneer onderhoud en verbetermaatregelen
in het kader van waterveiligheid moeten plaatsvinden.
Vraag 3
Wat is volgens u de oorzaak van de vochtoverlast die men in de woningen in Sluiskil
ervaart?
Antwoord 3
Rijkswaterstaat heeft samen met North Sea Port en gemeente Terneuzen in 2017 een onafhankelijk
onderzoek laten uitvoeren naar de oorzaken van de grondwateroverlast in Sluiskil.
Hieruit komt naar voren dat er verspreid over Sluiskil structureel hoge grondwaterstanden
voorkomen. Deze hoge grondwaterstanden zorgen voor vochtoverlast in woningen die niet
bestand zijn tegen vocht. Deze woningen (bouwjaar 1940 en ouder) dateren van voor
het Bouwbesluit, waarin voor wateroverlast is bepaald dat verblijfruimtes waterdicht
moeten zijn.
Vraag 4
Deelt u de visie dat Rijkswaterstaat, de gemeente en North Sea Port een gezamenlijke
verantwoordelijkheid hebben ten aanzien van de vochtproblemen die ontstaan zijn? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, wat zijn daar dan de consequenties van?
Antwoord 4
Nee, Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het peilbeheer van het kanaal, welke
al sinds de jaren 60 van de vorige eeuw gehandhaafd wordt. Daarnaast is Rijkswaterstaat
verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van een deel van de waterkerende damwanden,
de waterbodem en waterkeringen. Hier aan zijn geen wijzigingen doorgevoerd.
Vraag 5
Is er een oplossing die de vochtoverlast in alle betreffende woningen volledig kan
verhelpen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u daar een inschatting van geven?
Antwoord 5
Er is niet één oplossing die de vochtoverlast in alle betreffende woningen volledig
kan verhelpen. Met bouwkundige oplossingen – het vochtresistent maken van woningen
– kan de bebouwing worden aangepast aan wateroverlast ten gevolge van hoge grondwaterstanden
en vochtoverlast worden tegengegaan. Naast aanpassen kan ook worden gekeken naar de
hoge grondwaterstand. Uit het onderzoek komt naar voren dat met het verlagen van het
grondwaterpeil de grondwateroverlast maar ten dele wordt voorkomen en nieuwe schades
door scheurvorming in woningen kunnen ontstaan.
Vraag 6
Bent u bereid in overleg te treden met de betrokken partijen opdat spoedig maatregelen
worden genomen die definitief een einde maken aan deze problematiek?
Antwoord 6
Rijkswaterstaat heeft met North Sea Port en gemeente Terneuzen afgesproken dat de
gemeente contact onderhoudt met betrokkenen. Binnen die afspraak zal Rijkswaterstaat
niet rechtstreeks in overleg treden met betrokken partijen. Dit weerhoudt Rijkswaterstaat
er niet van om, indien in de toekomst weer onderhoudsmaatregelen moeten worden uitgevoerd,
mee te zoeken naar een ontwerp wat helpt bij vermindering van de grondwaterproblematiek.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.