Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Dam over het bericht ‘Politiebureau Leidschenveen-Ypenburg sluit voor onbepaalde tijd’
Vragen van het lid Van Dam (CDA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Politiebureau Leidschenveen-Ypenburg sluit voor onbepaalde tijd» (ingezonden 24 september 2018).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 6 november 2018).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 332.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Politiebureau Leidschenveen-Ypenburg sluit voor onbepaalde
tijd»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Klopt het dat het politiebureau op de Brigantijnlaan in ’s-Gravenhage wordt gesloten?
Zo ja, kunt u aangeven waarom en wanneer het politiebureau gesloten wordt?
Bent u bekend met de brief die uw voorganger op 23 februari 2015 aan de Kamer heeft
gestuurd, met in die brief (onder andere) een overzicht van de huisvestingslocaties
van de Nationale Politie in 2025.2 Deelt u de observatie dat het bureau op de Brigantijnlaan te ’s-Gravenhage in dit
overzicht staat en dus niet kan worden gesloten?
Antwoord 2 en 3
Er is geen sprake van definitieve sluiting van het bureau.
Zoals uw Kamer met de brief van 23 februari 2015 is geïnformeerd, maakt het bureau
aan de Brigantijnlaan te ’s-Gravenhage deel uit van de huisvestingslocaties van de
politie eind 2025. Met het oog op de kwaliteit van de arbeidsomstandigheden in het
pand waarin het politiebureau is gevestigd, bestaat het voornemen het pand te renoveren.
In de besluitvorming over de renovatie van het pand wordt tevens bekeken hoe de politiezorg
voor het gebied tijdens de renovatie geborgd kan worden en waar de betrokken politieonderdelen
tijdelijk elders kunnen worden gehuisvest. De definitieve datum voor de aanvang van
de renovatiewerkzaamheden is nog niet vastgesteld.
Vraag 4
Deelt u de opvatting dat het ongewenst is af te wijken van deze locatielijst en dat
het verder sluiten van politiebureaus nu niet aan de orde kan zijn? Deelt u de opvatting
dat het sluiten van meer of andere politiebureaus dan in de brief verwoord, alleen
kan plaatsvinden nadat u dit voornemen hebt gedeeld met de Kamer zodat zij in de gelegenheid
is hierover een standpunt in te nemen?
Antwoord 4
In het Strategisch Huisvestingsplan Politie – dat na afstemming met het lokaal gezag
is vastgesteld – zijn de kaders en uitgangspunten voor de huisvesting van de politie
opgenomen, om te komen tot betere en efficiëntere huisvesting. Afwijken van de lijst
met locaties kan alleen binnen de gestelde kaders en na afstemming met het lokaal
gezag.
In afstemming met het lokaal gezag wordt gezocht naar een zo goed mogelijk gebruik
van de locaties, waarbij de kwaliteit van de dienstverlening voortdurend wordt gemonitord.
Vraag 5
Bent u bekend met de bij de begrotingsbehandeling ingediende motie-Van Dam3 die oproept tot politiebeleid dat gericht is op het zo snel mogelijk aangifte kunnen
doen alsmede uw reactie hierop per brief van 27 juni 2018?4 Klopt het dat «laagdrempelig contact» de essentie is van het huidige serviceconcept
van onze politie?
Antwoord 5
Ik ben bekend met deze stukken. Zoals is gemeld in de brief van 27 juni 2018 wil de
politie een moderne, effectieve en benaderbare organisatie zijn, waarbij wordt gewerkt
vanuit een nieuwe visie op burgercontact. Het doel van deze visie is om de dienstverlening
persoonlijker te maken, waarbij de keuze voor de wijze van contact – tijdstip en kanaal
– is afgestemd op de wens van de burger.
Het burgercontact van de politie is altijd gericht op het zo snel en laagdrempelig
mogelijk kunnen doen van een melding of aangifte, bijvoorbeeld tijdens een wijkagentspreekuur
of eventueel bij de burger thuis. De politie onderzoekt doorlopend naar nieuwe mogelijkheden
om in contact te zijn met burgers. Enkele initiatieven van de politie om op een laagdrempelige
manier in contact te komen met burgers zijn via steunpunten in gemeentekantoren, pop-up
politiebureaus of de pilot webcare. Door laagdrempelig contact en bekendheid met politie
wordt de stap om meldingen te maken en zo nodig aangifte te doen kleiner gemaakt.
Vraag 6
Klopt het dat de inwoners van de wijken Ypenburg-Leidschenveen na de sluiting van
het bureau aan de Brigantlijn worden verwezen naar het politiebureau aan de Slachthuislaan
in Den Haag? Deelt u de opvatting dat de afstand tussen enerzijds de wijken Ypenburg
en Leidschenveen en anderzijds het bureau aan de Slachthuislaan onaanvaardbaar groot
is en per definitie niet kan passen in het nieuwe serviceconcept? Kunt u zich voorstellen
dat deze oplossing voor de inwoners van de wijken Ypenburg-Leidschenveen niets met
«laagdrempelig contact» te maken heeft?
Antwoord 6
Vooruitlopend op de besluitvorming over de renovatie van het bureau aan de Brigantijnlaan
wordt bekeken hoe de politiezorg voor het gebied tijdens de renovatie van het bureau
geborgd zal worden. Hierbij zijn de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de politie
cruciaal. Eén van de opties die wordt verkend, is om deels vanuit bureau Laak aan
de Slachthuislaan te werken en daarnaast te zorgen voor een passend bureau met een
publieksfunctie in de wijk Ypenburg-Leidschenveen zelf. Deze optie wordt meegenomen
in de besluitvorming.
Om aansluiting te houden met de samenleving is het van belang dat de politie meegaat
met in de ontwikkelingen in de maatschappij. Dit noopt tot aanpassingen binnen de
politieorganisatie. Voor de gebiedsgebonden politiezorg (GGP) is hiervoor de ontwikkelagenda
GGP opgesteld. Het verder invulling geven aan moderne nabijheid in de wijk met aandacht
voor de lokale context, maakt hier onderdeel van uit.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.