Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Kooten-Arissen over het bericht dat een “omstreden teckelfokker naar Hongarije verkast”
Vragen van het lid Van Kooten-Arissen (PvdD) aan de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het bericht dat omstreden teckelfokker naar Hongarije verkast (ingezonden 10 september 2018).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen 30 oktober
2018). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 46.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Omstreden teckelkennel verkast uit Woerden naar Hongarije»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met het bericht «Woerdense teckelfokkers verhuizen naar Hongarije»?2
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Wat is uw reactie op het bericht dat de kennelhouders over woonruimte beschikken in
Hongarije en dat daar al circa 100 honden naartoe gebracht zouden zijn, in het kader
van het lopende strafrechtelijk onderzoek?
Antwoord 3
Het welzijn van dieren gaat mij aan het hart. Indien iemand zijn vervolging of zijn
straf voor overtredingen op het terrein van dierenwelzijn ontloopt betreur ik dit.
Ik heb echter niet de mogelijkheid om iemand in Nederland te houden via een vrijheidsbeperkende
maatregel. Dit kan alleen via het strafrecht onder bepaalde omstandigheden.
Vraag 4
Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe gaat voorkomen worden dat deze fokkers straks
ongestraft en buiten het bereik van de Nederlandse autoriteiten en toezichthouders
hun malafide puppyhandel en dierenmishandeling in Hongarije voort kunnen zetten?
Antwoord 4
Ik heb begrepen dat de autoriteiten in Hongarije handhavend hebben opgetreden tegen
de fokkers. De Hongaarse autoriteiten dienen nu te besluiten over het vervolg aldaar.
Het is mogelijk dat de fokkers alsnog worden vervolgd op het moment dat zij weer in
Nederland terugkomen. Het OM kan hiertoe besluiten.
Vraag 5
Hoeveel kansen vindt u dat een fokker moet krijgen, in overweging nemende dat de Nederlandse
Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) na de 157 in beslag genomen hondjes in juni 2018,
op 6 augustus wederom 20 teckeltjes wegens slechte gezondheid en leefomstandigheden
in beslag heeft genomen bij desbetreffende Woerdense teckelfokkers en bij alle vier
controles in 2018 door de gemeente Woerden ten aanzien van het aantal aanwezige honden
is geconstateerd dat de fokkers zich niet aan het maximale aantal honden zoals bepaald
in de omgevingsvergunning hielden?3
Antwoord 5
Op dit moment bepaalt alleen de strafrechter of een bedrijf wordt stil gelegd of een
houdverbod krijgt opgelegd. De rechter weegt daarbij alle feiten en omstandigheden
mee. Ik kan en wil niet treden in dit oordeel. Met het wetsvoorstel voor een houdverbod
van dieren dat nu ter consultatie op internet is geplaatst wordt de Wet Dieren aangepast
waarmee ook ik een bedrijf om dierenwelzijnsredenen tijdelijk stil kan leggen. Zodra
deze wijziging wordt doorgevoerd wordt deze sanctie opgenomen in het interventiebeleid
van de NVWA en waar passend toegepast.
Vraag 6
Wat zegt het over de efficiëntie en de slagkracht van de Nederlandse overheid en toezichthoudende
instanties bij de aanpak van internationale malafide puppyhandel waar Nederland een
belangrijke schakel in vormt, wanneer deze fokkers kans op kans krijgen en deze kansen
keer op keer onwaardig blijken, wanneer hondjes voor een habbekrats, zonder papieren
en ongevaccineerd op Facebook worden aangeboden onder voorwaarde dat de kersverse
eigenaar zes maanden niet naar de dierenarts mag, wanneer de fokkers de gelegenheid
en de tijd krijgen om hun criminele praktijken en de overgebleven hondjes te verplaatsen
naar Hongarije, en u er maar liefst twee volle maanden over doet om de eerste set
schriftelijke vragen over deze misstanden te beantwoorden?4
Antwoord 6
Ik acht het instrumentarium om op te treden tegen misstanden, zeker na de inwerkingtreding
van het genoemde wetsvoorstel over het houdverbod toereikend. Ik verwijs u naar mijn
antwoorden op uw vragen van 27 juni 2018 voor de inzet van de capaciteit van de NVWA
(Kamerstuk 28 286, nr. 991). Ik roep elke potentiële koper ook op om zelf goed te onderzoeken of de fokker bij
wie men koopt deugt. Ik verwijs hier onder andere naar de puppychecklist van het LICG
(Externe link:www.licg.nl) die hierin een goed hulpmiddel vormt.
Vraag 7
Kunt u toelichten hoeveel waarde er volgens u in de praktijk gehecht wordt aan rechterlijke
uitspraken waarin besloten is dat dieren wezens met gevoel zijn en het belang van
de dieren zelfstandig moet worden meegewogen in de toelaatbaarheid van het menselijk
handelen jegens het dier, als de NVWA op 16 juni 2018 circa 100 hondjes heeft achtergelaten
bij de fokker waarbij «herstel op locatie» mogelijk was «onder de uitdrukkelijke voorwaarde
dat de fokker zorgt dat maatregelen worden genomen om de gezondheid en het welzijn
van de dieren zo snel mogelijk te herstellen», als al snel bij vervolginspecties blijkt
dat het dierenwelzijn nog niet op orde is en ook dan niet alle hondjes in beslag worden
genomen?
Antwoord 7
Het is van te voren soms lastig in te schatten of mensen de mogelijkheid die hen geboden
wordt tot herstel van de situatie benutten. Voor het dierenwelzijn is herstel op locatie
vaak beter omdat de dieren niet onder vaak extra stressvolle omstandigheden afgevoerd
hoeven te worden. Helaas betekent dat ook dat situaties als deze kunnen voorkomen.
Met de uitbreiding van de mogelijkheid tot het opleggen van een houdverbod wordt het
sanctieinstrumentarium om op te treden in dergelijke situaties verder verbeterd.
Vraag 8
Waarom zijn niet alle aanwezige honden op 6 augustus door de NVWA in beslag genomen
nu de fokkers meermalen hebben laten zien het dierenwelzijn niet op orde te kunnen
krijgen en de advocaat van de fokkers vergoelijkend tegen journalisten zegt dat het
bedrijf de fokkers boven het hoofd gegroeid is en geen sprake is van kwade opzet?
Vindt u niet dat de hondjes, levende wezens met gevoel, tegen fokkers in bescherming
moeten worden genomen die al via hun advocaat laten weten onmachtig te zijn om de
boel op orde te brengen?5
Antwoord 8
Voor het verloop van deze zaak en de meldingen verwijs ik naar mijn beantwoording
van uw vragen van 27 juni 2018 (Kamerstuk 28 286, nr. 991).
Vraag 9
Wat is uw reactie op het onderzoek van Dogzine, waaruit blijkt dat de fokker haar
honden niet registreerde bij een Nederlandse databank, waardoor deze honden als het
ware «onder de radar» bleven en de frauderende fokkers zo vele malen meer dieren kunnen
fokken dan in de papieren terug te vinden zijn?
Antwoord 9
Zoals ook aangegeven in mijn beleidsbrief dierenwelzijn van 4 oktober jl. zullen er
wijzigingen worden doorgevoerd in I&R hond (Kamerstuk 28 286, nr. 991).
De geboorteregistratie zal dan gedaan moeten worden door de dierenarts of geregistreerde
chipper. De consument moet bij het kopen van een pup zich ervan vergewissen dat de
pup gechipt is én geregistreerd staat. De fokker of handelaar dient een registratiebewijs
van een aangewezen databank te kunnen overhandigen om dit aan te tonen. Pups die niet
geregistreerd staan moeten niet worden gekocht. Geen registratie geeft aan dat de
fokker buiten beeld is en zijn verplichtingen in dit kader niet na komt.
De handelwijze van betreffende fokker in dit kader is onderdeel van strafrechtelijk
onderzoek. Hierover kunnen lopende het onderzoek geen mededelingen worden gedaan.
Vraag 10
Klopt het dat registratie van de puppy’s door de fokker bij een van de Nederlandse
huisdierendatabanken verplicht is? Hoe handhaaft de Belastingdienst en/of de NVWA
deze verplichting? Klopt het dat het een economisch delict is om de hondjes niet te
registreren bij hun geboorte?
Antwoord 10
Ja, dit is verplicht en het niet registreren is een economisch delict. Indien een
dergelijke overtreding wordt geconstateerd door een van de aangewezen toezichthouders
(NVWA, LID of politie) kan dit tot vervolging leiden. De officier besluit hiertoe
op grond van de Wet op de economische delicten.
Vraag 11
Klopt het dat door grootschalige fraude door de Woerdense malafide hondenfokker door
bovengenoemde registratie na te laten, de NVWA noch de Belastingdienst zicht heeft
op hoeveel honden er gefokt en verkocht zijn?
Antwoord 11
Indien een fokker zijn wettelijke verplichtingen niet nakomt, wordt verkrijgen van
inzicht in de omvang van handel en fokkerij daardoor ernstig bemoeilijkt. Bijvoorbeeld
wanneer de fokker identificatie- en registratieverplichtingen niet nakomt of de import
en export van dieren niet conform Europese Regelgeving in Traces (webapplicatie waarin
veterinaire bevoegde autoriteiten documenten uitwisselen t.b.v. de handel in dieren
en dierlijke producten) meldt.
Vraag 12
Klopt het dat de gemeente al in 2011 meldingen heeft gekregen van overlast door blaffende
honden, zoals blijkt uit zienswijzen die zijn ingediend en via een Wet openbaarheid
van bestuur (Wob-)verzoek zijn opgevraagd door Dogzine? Klopt het dat de buren toentertijd
bezwaar hebben ingediend tegen de aangevraagde omgevingsvergunning voor uitbreiding
naar 20 honden? Wat is er toentertijd met deze meldingen gedaan? Is de gemeente op
controle geweest naar aanleiding van deze meldingen? Heeft de gemeente de NVWA op
de hoogte gesteld van eventuele dierenwelzijnsmisstanden tijdens de controles op naleving
van het bestemmingsplan en geluidsoverlast? Op welke gronden is de omgevingsvergunning
voor 20 honden door de gemeente verleend?
Antwoord 12
Op grond van art. 2.1 lid 1 onder e van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
(Wabo) is in 2011 een omgevingsvergunning voor het oprichten of het in werking hebben
van een inrichting verleend. Met deze omgevingsvergunning is het houden en fokken
van teckels vergund. In 2011 hebben omwonenden in de zienswijzen die zijn ingediend
op de ontwerpomgevingsvergunning aangegeven te vrezen voor overlast door blaffende
honden. Naar aanleiding van deze zienswijzen is in de omgevingsvergunning een voorschrift
opgenomen dat bepaalt dat ter plaatse maximaal 20 honden en hun pups zijn toegestaan.
Daarnaast zijn in de omgevingsvergunning geluidsnormen opgenomen en is bepaald dat
er een geluidsscherm gerealiseerd diende te worden. Beide voorschriften zijn in de
vergunning opgenomen met als doel overlast door blaffende honden tegen te gaan. Zowel
het voorschrift met betrekking tot de geluidsnormen als het voorschrift met betrekking
tot het maximaal aantal honden is overtreden. Tegen deze beide overtredingen loopt
er op dit moment een handhavingstraject. Van eventuele dierenwelzijnsmisstanden ten
tijde van het verlenen van de vergunning is niet gebleken. De gemeente is ook niet
bevoegd en deskundig om dierenwelzijnsmisstanden vast te stellen. Vermoedens van misstanden
worden wel gemeld bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming en/of NVWA.
Vraag 13
Hoe verklaart u dat er in 2011 al meldingen komen van overlast, er vanaf 2013 meisjes
die stage liepen bij de Vliegende Kiep laten weten dat de situatie waarin de honden
leven slecht is, waarbij meerdere stagiaires weglopen of weg worden gestuurd omdat
ze hadden gevraagd naar de huisvestingsomstandigheden van de dieren, er klachten van
mensen circuleren die een hond bij de fokkers hebben aangeschaft via Facebook, het
op hondenshows opvalt dat de dieren lusteloos en bang door de ring lopen en dat de
fokkers voor en na de shows geen aandacht aan de dieren besteden en in de kennels
laten zitten, de gemeente minimaal vanaf december 2016 op de hoogte was van de toestand
bij de fokkers en begin 2017 de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID)
heeft geïnformeerd, er tóch pas in het voorjaar van 2017 een eerste controle wordt
uitgevoerd door de NVWA en de LID? Zijn er in de tussentijd meldingen geweest van
overlast, overtreding van het bestemmingsplan en/of vermeende verwaarlozing? Zo ja,
wat is er toen met die meldingen gedaan?
Antwoord 13
Ik verwijs u hiervoor naar mijn antwoorden op uw eerdere vragen van 27 juni waarin
ik uitleg hoe de NVWA met beperkte capaciteit met meldingen omgaat.
Het is helaas niet mogelijk om elke melding op te volgen.
Vraag 14
Hoe is het mogelijk dat een fokker waar een strafrechtelijk onderzoek naar loopt,
waar meerdere dwangsommen verbeurd zijn, waar circa 179 honden in beslag zijn genomen
voor onder meer verwaarlozing, waar fraude met registratie van paspoorten wordt vermoed,
nog altijd honden zonder papieren kan verkopen via online platformen als Facebook?
Is dit niet op zijn minst reden alle honden onmiddellijk in beslag te nemen, niet
alleen met het oog op verdere verwaarlozing maar ook met het oog op gedupeerde consumenten?
Antwoord 14
Zoals ik heb aangegeven in de eerdere set vragen van 27 juni heeft de rechter een
langere termijn voor herstel van de situatie gegund. De NVWA dient zich hieraan te
houden (Kamerstuk 28 286, nr. 991).
Vraag 15
Heeft u nog vertrouwen in de mate van zelfregulering van online platformen als Facebook
en Marktplaats, waarop al sinds jaar en dag hondjes worden aangeboden van malafide
hondenhandelaren? Zo ja, kunt u uitleggen waar u dat vertrouwen op baseert?
Antwoord 15
Er vindt constructief overleg met Marktplaats plaats, waarbij gekeken wordt naar de
informatie die een verkoper moet verstrekken voor het kunnen plaatsen van een advertentie.
Tevens wordt de informatieverstrekking aan kopers op Marktplaats uitgebreid. De handel
via Marktplaats zal daarmee transparanter gemaakt worden.
Vraag 16
Bent u, in het licht van uw ambitie voor het terugdringen van het aantal impulsaankopen
en de noodzaak van betere voorlichting, bereid een voorbeeld te nemen aan een recent
besluit van de Britse regering, door een eind te maken aan de verkoop van honden via
online platformen en andere tussenpartijen, zoals dierenwinkels, markten en beurzen?
Zo nee, waarom niet?6
Antwoord 16
Nee. Indien dergelijke openbare kanalen waar elke Nederlander en ook toezichthouders
toegang toe hebben worden verboden, dan vindt de handel andere wegen die naar verwachting
veel minder transparant zijn. Dierenwinkels en beurzen dienen zich te houden aan de
dierenwelzijnseisen waaronder verzorgings- en huisvestingsnormen, verstrekken van
voorlichting en ook de aanwezigheid van een vakbekwame beheerder. Indien men de regels
respecteert kan mijns inziens verantwoord omgegaan worden met dieren.
Vraag 17
Kunt u uitleggen hoe het mogelijk is, zoals blijkt uit uw antwoord op vraag 26 van
de eerdere schriftelijke vragen, dat de fokker sinds 5 mei 2017 een Uniek Bedrijfsnummer
(UBN) heeft verkregen en of het klopt, dat de fokker daarmee ook een bewijs van vakbekwaamheid
heeft verkregen? Wordt er in de beoordelingsprocedure voor het verkrijgen van zo’n
bewijs, niet meegewogen dat de aanvrager drie maanden eerder een last onder bestuursdwang
opgelegd heeft gekregen, waarbij de houder binnen twee uur de honden van vers water
moest voorzien en de huisvesting moest verbeteren op het gebied van bewegingsruimte
en hygiëne? Zo nee, kunt u uitleggen wat zo’n bewijs van vakbekwaamheid dan voor waarde
heeft? Kan een bewijs van vakbekwaamheid ook weer ingetrokken worden, als blijkt dat
de fokker zich niet aan de gestelde regels houdt? Kunt u cijfers overleggen hoe vaak
dit in de afgelopen vijf jaar is gebeurd?
Antwoord 17
Nee. Een registratie houdt in dat een bedrijf is geregistreerd bij de overheid.
Het doel van registratie is het bedrijf te kunnen controleren. Het betreft geen vergunning
met voorafgaande toets voor wat betreft dierenwelzijn. Registratie houdt niet automatisch
in dat ook een bewijs van vakbekwaamheid is verkregen. Een bewijs van vakbekwaamheid
kan worden verkregen middels het volgen van een opleiding en wordt verstrekt door
aangewezen onderwijsinstellingen. Een verkregen bewijs kan niet worden ingetrokken.
Vraag 18
Klopt het dat de fokker in 2011 een vergunning is verleend voor het bedrijfsmatig
houden van dieren, maar er pas in 2017 werd geconstateerd dat er geen UBN is aangevraagd?
Is het verkrijgen van zo’n vergunning niet afhankelijk van het correct aangeven van
bedrijfsmatige activiteiten bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)? Hoe
controleren de gemeente en de RVO hierop?
Antwoord 18
De gemeente heeft geen vergunning verleend voor het bedrijfsmatig houden van honden.
Wel is er een omgevingsvergunning verleend voor het hebben van een inrichting waar
ten hoogste 20 honden en hun pups gehouden mogen worden. De gemeente laat weten dat
voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een bedrijfsmatige activiteit
geen UBN nummer vereist is.
Vraag 19
Vindt u het wenselijk, gezien het feit dat de overheid welzijnsregels stelt voor het
bedrijfsmatig houden van honden, mede op het gebied van voortplantingstechnieken,
het overgeven van ernstige erfelijke afwijkingen en ziektes, dat het aan een private
organisatie als de Raad van Beheer (RvB) met slechts een beperkte opsporingsbevoegdheid
wordt overgelaten om stambomen te controleren en af te geven, waarmee u, zoals u schrijft
in uw antwoord op vraag 33 van de eerdere schriftelijke vragen, geen bemoeienis heeft?
Antwoord 19
Ja. Het is geen taak van de overheid om stambomen af te geven. Indien de Raad van
Beheer op misstanden stuit heeft zij de plicht dit zo snel mogelijk aan de NVWA te
melden.
Vraag 20
Hoe wordt ervoor gezorgd dat deze en andere geroyeerde fokkers na royering bij de
Raad van Beheer (RvB), zich niet kunnen inschrijven bij een andere rasvereniging en
zo ongestraft door kunnen gaan met hun praktijken?
Antwoord 20
De Raad van Beheer en de bij haar aangesloten rasverenigingen zijn volledig privaat.
Indien zij misstanden constateren dan kan ik op basis van een melding onderzoek doen.
Ik kan echter geen eisen stellen aan het lidmaatschap van een private vereniging of
de uitgifte van stambomen.
Vraag 21
Hoe garandeert u een proactieve en efficiënte uitwisseling van informatie tussen verschillende
instanties, zodat er een tijdige en volledige inschatting van de ernst van de situatie
kan worden gemaakt, en zodat zaken als ernstige verwaarlozing, ontbrekende bedrijfsregistratie,
overtredingen van het bestemmingsplan, fraude met databank registratie en paspoorten,
niet als geïsoleerde zaken maar in samenhang behandeld worden, gezien het hoge aantal
instanties wat betrokken is bij deze zaak, te weten RVO.nl, de gemeente, de NVWA,
de Raad van Beheer en aangesloten rasverenigingen, de LID en de politie?
Antwoord 21
Eenieder die misstanden ontdekt waarbij een link is met dierenwelzijn dient dit te
melden bij de NVWA.
De NVWA is eerstverantwoordelijke voor toezicht en controle op hondenhandel en -fokkerij.
Ten behoeve van effectief en doelmatig toezicht werkt de NVWA in de praktijk vaak,
en veelal constructief, samen met andere betrokken instanties. Dit op basis van het
convenant samenwerking dierenhandhaving. De LID is een belangrijke samenwerkingspartner,
evenals de politie. Maar ook met gemeente en RVO.nl. wordt samengewerkt. Waar nodig
wordt ook samengewerkt met de Raad van Beheer. Ten behoeve van gegevensuitwisseling
tussen partijen zijn de Wpg en AVG van toepassing. Momenteel wordt gewerkt aan de
opzet van structurele samenwerking van de NVWA met Landelijke Informatie en Expertise
Centrum en de Regionale Informatie en Expertise Centra (LIEC en RIEC’s).
Vraag 22
Klopt het dat de NVWA voor specifiek hondenhandel vier fte beschikbaar heeft, zoals
op de website gemeld wordt? Zo ja, hoe verhoudt zich dat tot uw antwoord op vraag
16 uit de eerdere schriftelijke vragen waarin u schrijft dat de NVWA zes fte beschikbaar
heeft voor toezicht en controle op hondenhandel en de fokkerij?7
Antwoord 22
De NVWA heeft voor toezicht en controle op hondenhandel en -fokkerij, binnen de beschikbare
uren voor dierenwelzijn, 6 fte beschikbaar sinds 2016. Daarvan is 5 fte werkzaam in
de buitendienst. Op de website van de NVWA stond abusievelijk nog 4 fte vermeld. Dit
is inmiddels aangepast.
Vraag 23
Bent u bereid om meer te gaan inzetten op voorlichting? Zo ja, via welke kanalen en
instanties, nu u in antwoord op vraag 19 uit de eerdere schriftelijke vragen schrijft
dat de oplossing van het probleem deels ligt in voorlichting aan potentiële kopers?
Antwoord 23
Het LICG voert vaker campagnes over het verantwoord houden van dieren.
Bij deze breng ik graag de puppychecklist nogmaals onder de aandacht: Externe link:https://www.licg.nl/honden/de-puppy-checklist/
Vraag 24
Kunt u aangeven wanneer het strafrechtelijk onderzoek naar deze fokker zal worden
afgerond, de zaak voor de rechter komt en/of wanneer de uitspraak zal zijn? Zo nee,
wanneer verwacht u antwoord te kunnen geven op vragen die u in het kader van het lopende
strafrechtelijke onderzoek niet kunt beantwoorden? Bent u bereid om deze vragen op
dat moment alsnog te beantwoorden?
Antwoord 24
Het strafrechtelijk onderzoek is nog in volle gang. Recent heeft het Openbaar Ministerie
bijvoorbeeld beslag gelegd op onroerend goed en op bankrekeningen van de verdachten.
Meer kan ik op dit moment niet over het lopende onderzoek zeggen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.