Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Lodders over het bericht 'Trekkerrijbewijs zorgt voor uitsluiten buitenlandse stagiaires'
Vragen van het leden RemcoDijkstra en Lodders (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Trekkerrijbewijs zorgt voor uitsluiten buitenlandse stagiaires» (ingezonden 4 oktober 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 oktober 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «Trekkerrijbewijs zorgt voor uitsluiten buitenlandse stagiaires»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het waar dat mensen in Nederland alleen een land- en bosbouwtrekker (LBT) en een
voertuig met beperkte snelheid (MMBS) mogen besturen als men een Nederlands rijbewijs
heeft voor de categorie T of een Nederlands rijbewijs met de categorie B, mits afgegeven
voor 1 juli 2015?
Antwoord 2
Ja, met dien verstande dat de rijbewijsplicht alleen voor het besturen van trekkers
op de openbare weg geldt. Overigens mag ook met een EU rijbewijs B afgegeven voor
1 juli 2015 en (EU) rijbewijs C een land- en bosbouwtrekker (LBT) en een voertuig
met beperkte snelheid (MMBS) worden bestuurd.
Vraag 3
Kunt u toelichten waarom personen met een rijbewijs categorie B afgegeven voor 1 juli
2015 wel een LBT en of MMBS mogen besturen en personen met een rijbewijs categorie
B afgegeven na deze datum niet?
Antwoord 3
Uitgangspunt is dat voor het besturen van LBT's en MMBSen het rijbewijs T vereist
is. Bestuurders die voor 1 juli 2015 een B-rijbewijs hebben gekregen, houden de bevoegdheid
om daarmee LBT's en MMBSen te blijven besturen. Zij worden geacht voldoende rijervaring
te hebben opgedaan om de verkeersveiligheid niet nadelig te beïnvloeden.
Vraag 4
Wat vindt u van de situatie dat buitenlandse stagiaires, afkomstig uit een land waar
men geen rijbewijs T kent, maar die wel in het bezit zijn van een rijbewijs B geen
LBT of MMBS mogen besturen?
Antwoord 4
Zij mogen voor de beoefening van de besturing en bediening van landbouwwerktuigen
op eigen terrein een LBT of MMBS besturen. Echter voor het rijden op de openbare weg
moeten ze een in Nederland geldig rijbewijs hebben. De belangrijkste reden voor de
invoering van het T-rijbewijs is het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Vraag 5
Kunt u aangeven welke eisen werden gesteld aan het behalen van een rijbewijs B voor
1 juli 2015 en welke na 1 juli 2015?
Antwoord 5
De eisen voor het behalen van het rijbewijs B zijn met de invoering van het T rijbewijs
niet gewijzigd.
Vraag 6
Kunt u aangeven waarom een rijbewijs B in Frankrijk gebruikt mag worden voor het besturen
van een personenauto, een LBT en een MMBS en dit in Nederland alleen gebruikt mag
worden voor het besturen van een personenauto, tenzij het rijbewijs behaald is voor
1 juli 2015?
Antwoord 6
De Europese Unie heeft geen regels opgesteld ten aanzien van het T-rijbewijs.
De regeling van het T-rijbewijs is daarmee een nationale aangelegenheid.
Vraag 7
Kunt u aangeven wat het verschil in vraag 6 is tussen een rijbewijs behaald in Frankrijk
voor 1 juli 2015 en na 1 juli 2015?
Antwoord 7
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 8
Kunt u aangeven welke landen in Europa een rijbewijs T kennen?
Antwoord 8
België, Duitsland, Bulgarije, Tsjechië, Estland, Ierland, Kroatië, Luxemburg, Hongarije,
Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Finland en Noorwegen hebben op hun
nationale rijbewijs een categorie staan voor landbouwvoertuigen. Niet in alle landen
heet dit de categorie T. De eisen aan het rij-examen voor landbouwvoertuigen verschillen
per land.
Vraag 9
Deelt u de mening dat de huidige situatie een blokkade opwerpt voor buitenlandse stagiaires
afkomstig uit landen waar men geen rijbewijs T kent? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Stagiaires kunnen ervaring opdoen met het werken met landbouwwerktuigen op besloten
terrein.
Over het wetsvoorstel is destijds advies gevraagd aan o.a. LTO Nederland, de AOC Raad,
Aequor, CUMELA Nederland, STOAS Wageningen, Vilentum Hogeschool en de SBV. Er is daarbij
niet gebleken dat er mogelijke problemen zouden zijn met buitenlandse stagiaires omdat
deze niet op de openbare weg zouden mogen rijden.
Vraag 10
Deelt u de mening dat de uitwisseling van buitenlandse studenten van toegevoegde waarde
is en deze blokkade opgelost zou moeten worden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Buitenlandse studenten kunnen voldoende werkervaring opdoen met het werken met landbouwvoertuigen
op eigen terreinen. Uitgesloten wordt alleen het rijden op de openbare weg. De eis
van het T-rijbewijs is in overeenstemming met het recht van de Europese Unie. De eis
is non-discriminatoir en geldt voor iedereen, ongeacht nationaliteit. De eis is gerechtvaardigd
om onze gezamenlijke doelstelling, het bevorderen van de verkeersveiligheid, te behalen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.