Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kuiken en Jasper van Dijk over Albanese migranten die bij de gemeente Moerdijk in vrachtwagen klimmen
Vragen van de leden Kuiken (PvdA) en Jasper vanDijk (SP) aan de Minister en Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over Albanese migranten die bij de gemeente Moerdijk in vrachtwagen klimmen (ingezonden 14 september 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Harbers (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 2 oktober
2018) Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 164.
Vraag 1
Kent u het bericht «Moerdijk zucht onder groeiende toestroom Albanese «inklimmers»«?1 Herinnert u zich de antwoorden op de Kamervragen van de leden Hoogland en Kerstens
(beiden PvdA) over de berichten «Boete voor wachtende chauffeurs» en «Verstopt tussen
bloemen en wasmachines; Hoek van Holland geliefde startplaats gelukszoekers»?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is de aard en de omvang van het in het bericht geschetste probleem dat Albanese
mannen in de buurt van Moerdijk en station Lage Zwaluwe proberen in vrachtwagens te
klimmen met bestemming Engeland?
Antwoord 2
Naar aanleiding van de signalen van de gemeente Moerdijk over de inklimmersproblematiek,
heeft een brede ambtelijke delegatie vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid,
de Koninklijke Marechaussee (KMar) en Politie op 27 september jl. een bezoek afgelegd
aan de gemeente Moerdijk om zich hierover nader te laten informeren. De problematiek
in de gemeente Moerdijk, en meer specifiek verzorgingsplaats Streepland, heeft de
volle aandacht van alle relevante partijen (overheid en privaat) om zodoende de best
werkbare oplossing te vinden en de aanpak van inklimmers verder te intensiveren.
Vraag 3
Welke autoriteiten en diensten zijn betrokken bij het tegengaan van deze praktijken
en met welk resultaat?
Antwoord 3
De afgelopen jaren zijn de controles van de Koninklijke Marechaussee en de Zeehavenpolitie
en het toezicht van de politie aan de maritieme grensdoorlaatposten in en rondom de
havengebieden geïntensiveerd. Ook de private sector (onder andere de vervoerders zelf)
heeft maatregelen getroffen, zoals het verhogen van het hekwerk bij de havens. Dit
lijkt er toe geleid te hebben dat het inklimmersvraagstuk verschuift naar andere delen
van het land. Ook daar wordt door de politie in samenwerking met de lokale autoriteiten
en organisaties opgetreden. De aanpak van het inklimmersvraagstuk vraagt om een integrale
aanpak waarbij actief wordt samengewerkt met alle relevante partijen (overheid en
privaat). Veelal is daar maatwerk per locatie geboden. Zie ook beantwoording vraag
9.
Vraag 4
Is er sprake van strafbare feiten bij het doen van pogingen om via vrachtauto’s naar
Engeland te komen? Zo ja, welke strafbare feiten? Wat betekent dit voor de personen
die betrapt worden?
Antwoord 4
Er kan sprake zijn van strafbare feiten. Mogelijke strafbare feiten zijn:
1. Overtreding van de APV (waaronder kan worden verstaan het dumpen van afval en illegaal
kamperen).
2. Vernieling (art. 350 Sr) door inklimmen in de vrachtauto en forceren van de sloten
of portieren/laadklep, etc.
3. Overtreding van art. 461 Sr (verboden toegang).
4. Niet voldoen aan de identificatieplicht (art. 447e Sr).
5. Mensensmokkel (art. 197a Sr).
6. Ongewenste vreemdeling (art. 197 Sr) als een vreemdeling wordt aangetroffen die eerder
op grond van een wettelijk voorschrift tot ongewenst vreemdeling is verklaard.
Op basis van de feiten en omstandigheden in een strafzaak beslist de officier van
justitie of het opportuun is om te vervolgen. Naast het strafrechtelijk traject kan
ook vreemdelingrechtelijk worden opgetreden. Zie ook beantwoording vraag 5.
Vraag 5
Wat gebeurt er met personen die trachten via vrachtauto’s naar Engeland te komen en
die worden betrapt? Hoe kan worden voorkomen dat Albanezen met een geldig paspoort
opnieuw een poging wagen naar Engeland te komen?
Antwoord 5
Wanneer personen die via vrachtauto’s illegaal willen uitreizen worden aangetroffen,
moeten ze vertrekken naar het land waar ze een verblijfsrechtelijke status hebben.
Als mensen niet vrijwillig vertrekken worden ze gedwongen uitgezet. Ze zullen in de
regel in bewaring worden geplaatst tenzij ze onmiddellijk het land kunnen verlaten.
Daarbij worden een inreisverbod en een terugkeerbesluit opgelegd.
Vraag 6
Wat is uw reactie op de brandbrief van de burgemeester van Moerdijk met betrekking
tot genoemde problemen? Deelt u zijn mening dat de problematiek de gemeente Moerdijk
te boven gaat? Zo ja, wat gaat u concreet doen om de gemeente te helpen? Zo nee, waarom
niet en waaruit zou dan blijken dat de capaciteit en kennis bij die gemeente afdoende
is om deze problematiek zelf aan te kunnen?
Antwoord 6
De situatie in de gemeente Moerdijk heeft mijn aandacht. Zoals ook in de beantwoording
van vraag 2 aangegeven heeft een ambtelijke delegatie van het Ministerie van Justitie
en Veiligheid zich nader laten informeren over de problematiek die speelt in de gemeente
Moerdijk en daarbij zijn ook mogelijke oplossingen besproken, zoals het intensiveren
van de controles. Daarnaast wordt er door de KMar, de Nationale Politie (NP), het
Openbaar Ministerie (OM) en het Ministerie van Justitie en Veiligheid gewerkt aan
een landelijk handelingskader voor het aanpakken van de inklimmersproblematiek (zie
ook beantwoording vraag3. Ik zal zelf eveneens, samen met de Minister van Justitie en Veiligheid, in overleg
treden met de burgemeester van Moerdijk.
Vraag 7
Acht u de kans aanwezig dat er sprake is van een aanzuigende werking en dat rond Moerdijk
zich een situatie kan gaan ontwikkelen die vergelijkbaar is met de situatie zoals
die in Calais was? Zo ja, waarom en wat doet u om dit te laten voorkomen? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 7
Op dit moment zijn er geen signalen dat er zich een situatie zal gaan ontwikkelen
zoals die in Calais. Nederland houdt al enige tijd de migratiestromen goed in de gaten
en wij kijken continu of aanvullende maatregelen nodig zijn. Daarnaast werken we nauw
samen met andere (inter-)nationale partners. In dit verband wordt bijvoorbeeld actief
informatie over trends gedeeld met de Belgische, Britse en Franse collega’s bij de
aanpak van inklimmers zodat eventuele signalen tijdig bij ons bekend zijn. Daarnaast
wordt er samengewerkt op het terrein van grenscontroles, (strafrechtelijke) onderzoeken
en uitwisseling van gebruik van technologie.
Vraag 8
Kent ook u de signalen dat ook verder landinwaarts er sprake is van een groeiend probleem
van inklimmers? Zo ja, waar bestaan die uit?
Antwoord 8
Zie het antwoord op vraag 3.
Vraag 9
Wat is uw reactie op het pleidooi van Transport en Logistiek Nederland voor meer beveiligde
en bewaakte parkeerplaatsen?
Antwoord 9
De wenselijkheid van meer beveiligde truckparkeerplaatsen wordt onderschreven. Het
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincies en bedrijfsleven werken gezamenlijk
aan een plan dat onder andere voorziet in een uitbreiding van het netwerk van beveiligde
truckparkings langs de goederencorridors.
Daarnaast worden vanuit zowel diverse regio’s, als vanuit het Ministerie van Justitie
en Veiligheid en de Koninklijke Marechaussee al voorlichtingsinitiatieven richting
de sector ondernomen. Daarnaast zijn sectorpartijen als Transport en Logistiek Nederland
ook zelf actief richting hun leden in het delen van praktische tips wat te doen tegen
inklimmers.
Vraag 10
Bent u bereid op bezoek te gaan bij de gemeente, om de vragen en wensen van de autoriteiten
en lokale bevolking te inventariseren?
Zie het antwoord op vraag 6.
Vraag 11
Welke mogelijkheden zijn er ten aanzien van het visumbeleid van Albanezen om dit probleem
aan te pakken?
Antwoord 11
Uw Kamer is eerder door mijn ambtsgenoot van Buitenlandse Zaken uitgebreid geïnformeerd
over de (on)mogelijkheden van de inzet van de noodremprocedure in relatie tot visumvrije
landen, waaronder Albanië. Hiervoor verwijs ik u naar de brief die op 18 december
2017 naar de Kamer is gestuurd. 4
Vraag 12
Bent u bereid een plan van aanpak te maken inzake deze problematiek?
Antwoord 12
De inzet vanuit mijn ministerie bij de aanpak van de inklimmersproblematiek wordt
gecontinueerd. In dit verband wordt er door de KMar, NP, OM en het Ministerie van
Justitie en Veiligheid al gewerkt aan een landelijk handelingskader voor de aanpak
van het inklimmersvraagstuk. Dit handelingskader zal voor eind van dit jaar door de
betrokken partijen worden vastgesteld.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.