Schriftelijke vragen : Misstanden in het Europese wegtransport
Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over misstanden in het Europese wegtransport (ingezonden 16 oktober 2018).
Vraag 1
Kent u het artikel «Vrachtwagens in de race naar beneden»?1
Vraag 2
Bestaat er een verschil in het aanvragen van chauffeursattesten in Europese landen?
Klopt het dat chauffeursattesten in bepaalde Europese landen zeer eenvoudig te verkrijgen
zijn? Zo ja, zijn de verzwaarde eisen voor het Nederlandse chauffeursattest in vergelijking
met andere Europese landen nadelig voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs?
Vraag 3
Is het correct dat er een «explosie» van aanvragen in Polen voor chauffeursattesten
is? Klopt het dat de Poolse weginstantie (GITD) slechts twintig procent van de chauffeursattesten
kan controleren? Bent u niet bevreesd dat door het gebrek aan controle er levensgevaarlijke
situaties kunnen ontstaan, ook op de Nederlandse wegen, doordat niet-gekwalificeerde
vrachtwagenchauffeurs op de Nederlandse wegen rijden?
Vraag 4
Heeft u zicht op het aantal chauffeurs van buiten de Europese Unie op de Nederlandse
wegen, zoals onder meer Moldaven, Wit-Russen, Oekraïners en Filipijnen? Hoeveel Nederlandse
transportfirma’s hebben een dochteronderneming in Oost-Europa, waarmee zij de Nederlandse wet- en regelgeving kunnen omzeilen?
Hoe beoordeelt u de zeer slechte leefomstandigheden van deze vrachtwagenchauffeurs,
maar ook die vanuit Midden- en Oost-Europa, die onder contract staan van onder andere
Nederlandse transportfirma’s?
Vraag 5
Hoe vaak heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) al opgetreden tegen de
slechte leefomstandigheden? Hoe vaak vinden er controles plaats op overnachten in
vrachtwagens en hoeveel boetes of waarschuwingen zijn er uitgedeeld? Vindt u het bovendien
ook onwenselijk dat de Europese regels rond rij- en rusttijden en tachograaffraude
massaal worden overtreden? Wat gaat u doen om de pakkans op nationaal en Europees
niveau te verhogen?
Vraag 6
In hoeverre zijn autofabrikanten en de voedings- en retailsector, als grootverbruikers
van het internationale wegvervoer, verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden
van vrachtwagenchauffeurs? Deelt u de mening dat deze bedrijven medeverantwoordelijk
zijn op grond van de Wet ketenaansprakelijkheid en de Wet aanpak schijnconstructies
voor uitbuiting en onderbetaling van vrachtwagenchauffeurs? Zo ja, in hoeverre zult
u deze bedrijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid en zo nodig handhaven?
Vraag 7
Hoe staat het met de uitvoering van de moties van Gijs van Dijk en Jasper van Dijk
om gelijk loon voor gelijk werk te bewerkstelligen en oneerlijke concurrentie in Europa
tussen vrachtwagenchauffeurs tegen te gaan en de transportsector ook onder de detacheringsrichtlijn
(96/71/EG) te laten vallen?2 3 Ziet u ook het grote risico dat de oneerlijke concurrentie voor Nederlandse vrachtwagenchauffeurs
blijft bestaan zolang er geen goede regeling is en er bovendien veel buitenlandse
vrachtwagenchauffeurs in slechte arbeidsomstandigheden aan het werk moeten blijven?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Hoe beoordeelt u het enorme verschil in minimumloon tussen Nederlandse chauffeurs
en vrachtwagenchauffeurs uit Midden- en Oost-Europa? Deelt u de mening dat het onwenselijk
is dat zij voor 250 tot 300 euro per maand in Nederland rondrijden? Vindt u het acceptabel
dat belastingvrije dagpremies, dus zonder sociaal vangnet, worden misbruikt om vrachtwagenchauffeurs
uit Midden- en Oost-Europa een iets hoger inkomen te geven? Vreest u niet dat Nederlandse
vrachtwagenchauffeurs hierdoor volledig uit de markt worden geprijsd? Bent u bereid
om dit enorme verschil in salaris op Europees niveau aan te kaarten en op te lossen?
Vraag 9
Deelt u de mening dat de eenvoudigste oplossing voor de grootschalige problemen van
rampzalige leefomstandigheden en de zeer slechte arbeidsvoorwaarden bestaat uit het
toepassen van de nationale arbeids- en loonvoorwaarden van de plaats waar de chauffeurs
werkelijk hun transportopdrachten uitvoeren? Zo nee, waarom kan een vrachtwagenchauffeur
van buiten de Europese Unie dan wel in Polen onder contract staan?
Vraag 10
Bent u bereid deze vragen een voor een en voor de begrotingsbehandeling van Infrastructuur
en Waterstaat te beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
G.J. (Gijs) van Dijk, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.