Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over de berichten “Frankrijk wil tolvignet voor vrachtwagens” en “Franse minister wil tolvignet voor buitenlandse vrachtwagens”
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten «Frankrijk wil tolvignet voor vrachtwagens» en «Franse Minister wil tolvignet voor buitenlandse vrachtwagens» (ingezonden 27 september 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
17 oktober 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Frankrijk wil tolvignet voor vrachtwagens»1 en het nieuwsbericht «Franse Minister wil tolvignet voor buitenlandse vrachtwagens»?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe passen de aangekondigde maatregelen van de Franse Minister in het EU-beleid, waar
juist eenduidigheid het uitgangspunt is en een ratjetoe aan stickers, ontheffingen,
kastjes en vignetten vermeden moet worden?
Antwoord 2
Op dit moment hebben diverse landen in de EU een vignet voor vrachtvoertuigen. Nederland
heft met Denemarken, Zweden en Luxemburg het zogenaamde Eurovignet voor vrachtvoertuigen
boven 12 ton. Het Verenigd Koninkrijk heeft met ingang van 1 april 2014 nog een vignet
voor vrachtvoertuigen vanaf 12 ton ingevoerd, de zogenaamde heavy goods vehicle (HGV)
levy. Estland heeft op 1 januari 2018 nog een vignet ingevoerd voor vrachtvoertuigen.
De plannen van Frankrijk zijn in zoverre niet geheel afwijkend van wat in andere landen
te vinden is.
Binnen de EU geldt de Eurovignetrichtlijn waarin een kader wordt gegeven voor wegbeprijzing
voor vrachtvoertuigen. Met de huidige richtlijn kan zowel een vignet als een op afstand
gebaseerde heffing worden ingevoerd.
Vraag 3
Wat is uw mening over de eerste ideeën van de Franse regering?
Antwoord 3
De invoering van wegbeprijzing en het instrument dat daarbij wordt gekozen is een
nationale keuze. Dit moet wel in overeenstemming gebeuren met het EU recht ter zake,
in het bijzonder de Eurovignetrichtlijn. Binnen de EU is het niet toegestaan een vignet
in te voeren dat enkel van toepassing is op voertuigen uit andere landen.
Vraag 4
Hoe denkt u op te komen voor de belangen van de Nederlandse transporteurs die gebruik
maken van de Franse snelwegen?
Antwoord 4
Als een Frans vignet zal worden ingevoerd, zal ik er scherp op toezien dat onze Nederlandse
transporteurs niet gediscrimineerd worden.
Vraag 5
Is er een vergelijking mogelijk met Duitsland waar de EU de Duitsers op de vingers
heeft getikt vanwege hun tolplannen?
Antwoord 5
In beide gevallen betreft het een vignet dat recht geeft om met een voertuig gedurende
een bepaalde tijd gebruik te maken van het wegennet. Er zit evenwel een duidelijk
verschil in het Europese rechtskader. Binnen de EU geldt de Eurovignetrichtlijn waarin
een kader wordt gegeven voor wegbeprijzing voor vrachtvoertuigen. Deze richtlijn is
echter niet van toepassing op personenvoertuigen. Nu er momenteel geen nadere Europese
regels voor vignetten voor personenvoertuigen zijn, gelden de basisbeginselen van
het EU-recht, dat een maatregel niet discriminerend mag zijn of het vrije verkeer
mag verstoren. Het Duitse vignet voor personenvoertuigen wordt dus getoetst aan die
basisbeginselen. Een eventueel Frans vignet voor vrachtvoertuigen zal door de Europese
Commissie, als hoeder van het Europees recht, worden getoetst aan de Eurovignetrichtlijn.
Vraag 6
In hoeverre kunnen we er als Nederland zelf last van krijgen als de plannen uit het
regeerakkoord over een Maut voor vrachtwagens uitgevoerd gaan worden en het buitenland
kritiek zal leveren? In hoeverre communiceren wij met buurlanden over onze plannen
over een Maut en wat vinden zij daarvan?
Antwoord 6
Het is onwaarschijnlijk dat andere landen tegen de invoering van een vrachtwagenheffing
in Nederland zullen reageren.
Het Nederlandse voornemen is volledig in lijn met de reeds gerealiseerde kilometerheffingen
voor vracht in de buurlanden Duitsland en België. Zoals in het regeerakkoord staat,
zal zoveel mogelijk bij de systemen van die landen worden aangesloten. Om aan te sluiten
bij de bestaande praktijk heb ik ook het rapport «Internationaal onderzoek kilometerheffing
vracht» laten opstellen, hetgeen recentelijk bij de Verzamelbrief wegvervoer en verkeersveiligheid aan u is gestuurd.
Vraag 7
Wanneer kan het Franse idee multilateraal of bilateraal besproken worden en in welk
gremium? Gaat u dat ook doen, bijvoorbeeld op een aankomende milieu of Transportraad?
Hoe gaat u de Kamer over eventuele overleggen met de Franse Minister informeren? Wilt
u de Kamer hier uiterlijk voor het komende AO Transportraad over informeren?
Antwoord 7
Op dit moment gaat het om een voornemen dat in de media wordt genoemd en is er geen
nader concreet plan. Het ligt daarom voor de hand om dit vooral bilateraal met Frankrijk
te bespreken wanneer er daadwerkelijk een plan wordt ingediend.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.