Nota van wijziging : Nota van wijziging
35 000 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2019
Nr. 6 NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 5 oktober 2018
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor
het jaar 2019 komt te luiden:
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
(XII) voor het jaar 2019
Art.
Omschrijving
Stand van ontwerpbegroting na nota van wijziging
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
9.524.800
9.618.660
19.378
Beleidsartikelen
11
Integraal waterbeleid
30.755
45.362
0
13
Ruimtelijke ontwikkeling
26.820
41.436
4.450
14
Wegen en verkeersveiligheid
76.987
93.317
6.782
16
Openbaar vervoer en Spoor
11.497
13.157
0
17
Luchtvaart
40.424
27.329
1.365
18
Scheepvaart en havens
6.070
38.555
0
19
Uitvoering milieubeleid en internationaal
44.302
46.164
0
20
Lucht en geluid
24.825
27.603
0
21
Duurzaamheid
50.173
49.962
0
22
Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
29.349
33.802
250
23
Meteorologie, seismologie en aardobservatie
53.728
52.786
0
24
Handhaving en toezicht
108.072
108.072
0
25
Brede doeluitkering
898.544
899.965
0
26
Bijdrage investeringsfondsen
7.795.954
7.795.954
0
Niet-beleidsartikelen
97
Algemeen departement
50.214
62.073
1.101
98
Apparaatsuitgaven kerndepartement
293.059
299.115
5.430
99
Nominaal en onvoorzien
– 15.973
– 15.992
0
Toelichting
Algemeen
In het regeerakkoord is een enveloppe opgenomen ten behoeve van Klimaat (E23). In
deze nota van wijziging is de besteding van de Klimaatenvelop voor 2019 verwerkt. Over de Klimaatenvelop voor 2020 en verder wordt op een
later moment een besluit genomen, gekoppeld aan op de besluitvorming over het Klimaatakkoord.
Duurzame mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie en één
van de thema’s van het klimaatakkoord. Deze sector zal ook moeten bijdragen aan het
halen van de Nederlandse klimaatambities. De indicatieve reductieopgave voor 2030
die door de mobiliteitstafel ingevuld moet worden, bedraagt 7,3 Mton. Het einddoel
is dat onze mobiliteit geen uitstoot meer veroorzaakt in 2050. Ook de transitie naar
een circulaire economie kan een belangrijke bijdrage leven aan de klimaatdoelstellingen.
Door duurzamer met grondstoffen en producten om te gaan wordt minder CO2 uitgestoten. Een circulaire economie en een CO2-arme economie gaan hand in hand.
Onderdeel A
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Algemeen
Voor het jaar 2019 wordt de begroting van Infrastructuur en Waterstaat verhoogd met
middelen uit de Klimaatenvelop. In totaal gaat het om een bedrag van € 65,9 miljoen,
waarvan € 43,4 miljoen voor het onderdeel mobiliteit en € 22,5 miljoen voor het onderdeel
circulaire economie. De middelen voor mobiliteit worden overgeboekt naar het beleidsartikel
14 Wegen en Verkeersveiligheid. De middelen voor circulaire economie worden overgeboekt
naar beleidsartikel 21 Duurzaamheid. Hieronder worden de budgettaire consequenties
weergegeven.
Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid
Subsidies Duurzame mobiliteit
Laadinfrastructuur
Op dit artikel wordt € 2 miljoen ingezet om 3000 laadpunten te helpen realiseren op
gedeelde parkeerterreinen bij appartementencomplexen zodat het voor eigenaren van
appartementen aantrekkelijker wordt om een elektrische auto te rijden. Voor de uitvoering
wordt gebruik gemaakt van het Nationaal Energiebesparingsfonds (NEF).
Stadslogistiek
Op dit artikel wordt € 2 miljoen ingezet om schoon en efficiënt vervoer van goederen
over de weg te stimuleren en in 2025 zero emissie zones in G30 voor bestel- en vrachtwagens
te realiseren.
€ 1,5 miljoen is bestemd voor ondersteuning van gemeenten die pilots uitvoeren die
innovatief en opschaalbaar zijn. Dit geld wordt via het gemeentefonds beschikbaar
gesteld. De overige € 0,5 miljoen wordt ingezet om 20 miljoen kilometer met nul emissie
bestelbussen in plaats van diesel bestelbussen te stimuleren via een tegemoetkoming
van de onrendabele top in een innovatieve lease constructie.
Elektrificatie luchthavens
Op dit artikel wordt € 1 miljoen ingezet om een succesvolle pilot op te zetten voor
het ontwikkelen van een vol elektrische pushback dat wordt aangesloten op het landingsgestel
van het vliegtuig. Het doel is te komen tot opschaalbare initiatieven die in toenemende
mate reductie realiseren en op prijs concurrerend zijn. De overheid treedt op als
co-financier.
Demonstratieregelen klimaat, technologieën en innovaties (DKTI)
Op dit artikel wordt € 32 miljoen ingezet voor een impuls aan de Demonstratieregeling
Klimaattechnologieën en -innovaties in transport. Het doel is om bedrijven en kennisinstellingen
uit te dagen, met nieuwe ideeën en innovatieve oplossingen te komen, om bij te dragen
aan een versnelling van de transitie naar uiteindelijk zero emissie transport en mobiliteit.
RVO is de uitvoerende partij en Rijkswaterstaat monitort middels de Routeradar.
Opdrachten Duurzame mobiliteit en brandstofvisie
Smart charging
Op dit artikel wordt € 5 miljoen ingezet om in 2019 in samenwerking met gemeenten
en marktpartijen 30 laadpleinen te realiseren. Per laadplein worden pilots met één
of meer slimme laadconcepten uitgevoerd. Hiermee verbeteren we de laadinfrastructuur,
doen marktpartijen ervaring op richting zelfstandige uitrol van smart charging laadpleinen
en streven we ernaar om jaarlijks in totaal 24.000 ton CO2 te besparen. Voldoende slimme laadinfrastructuur is een randvoorwaarde voor meer
elektrisch vervoer en daarmee voor grootschalige CO2 reductie. Het Rijk is medefinancierder, naast gemeente en marktpartijen.
Procesgeld
Op dit artikel wordt ondermeer € 1,4 miljoen ingezet als ondersteuning voor de betrokken
partijen die bewezen maatregelen en interventies voor duurzame mobiliteit op systeemniveau
kunnen verankeren. Dit «procesgeld» wordt ingezet voor meerdere thema’s en projecten
op gebied van integrale duurzame mobiliteit. De overheid treedt op als co-financier.
Onderstaand is de opzet van artikel 14 vóór de NvW (was) en de opzet van artikel 14
na de NvW (wordt) opgenomen.
Was
art. 14 Wegen en verkeersveiligheid (x € 1.000)
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Verplichtingen
33.639
34.835
33.587
34.034
36.683
36.146
35.239
Uitgaven:
46.179
43.580
49.917
41.043
37.164
35.901
34.232
Waarvan juridisch verplicht
84%
14.01
Netwerk
30.705
27.088
33.397
24.300
19.663
18.387
16.618
14.01.01
Opdrachten
24.066
19.221
15.901
13.375
10.363
9.081
7.315
14.01.02
Subsidies
1.077
650
7.816
2.220
600
600
600
14.01.03
Bijdrage aan agentschappen
5.562
7.217
9.680
8.705
8.700
8.706
8.703
14.02
Veiligheid
15.474
16.492
16.520
16.743
17.501
17.514
17.614
14.02.01
Opdrachten
5.251
6.147
6.606
6.829
7.618
7.629
7.729
14.02.02
Subsidies
8.181
8.583
8.370
8.370
8.369
8.369
8.369
14.02.03
Bijdrage aan agentschappen
596
595
597
597
597
599
599
14.02.05
Bijdragen aan internationale organisaties
30
30
30
30
0
0
0
14.02.06
Bijdrage aan ZBO's en RWT's
1.416
1.137
917
917
917
917
917
Ontvangsten
5.278
6.782
6.782
6.782
6.782
6.782
5.782
Wordt
art. 14 Wegen en verkeersveiligheid (x € 1.000)
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Verplichtingen
33.639
34.835
76.987
34.034
36.683
36.146
35.239
Uitgaven:
46.179
43.580
93.317
41.043
37.164
35.901
34.232
Waarvan juridisch verplicht
84%
14.01
Netwerk
30.705
27.088
76.797
24.300
19.663
18.387
16.618
14.01.01
Opdrachten
24.066
19.221
22.301
13.375
10.363
9.081
7.315
14.01.02
Subsidies
1.077
650
44.816
2.220
600
600
600
14.01.03
Bijdrage aan agentschappen
5.562
7.217
9.680
8.705
8.700
8.706
8.703
14.02
Veiligheid
15.474
16.492
16.520
16.743
17.501
17.514
17.614
14.02.01
Opdrachten
5.251
6.147
6.606
6.829
7.618
7.629
7.729
14.02.02
Subsidies
8.181
8.583
8.370
8.370
8.369
8.369
8.369
14.02.03
Bijdrage aan agentschappen
596
595
597
597
597
599
599
14.02.05
Bijdragen aan internationale organisaties
30
30
30
30
0
0
0
14.02.06
Bijdrage aan ZBO's en RWT's
1.416
1.137
917
917
917
917
917
Ontvangsten
5.278
6.782
6.782
6.782
6.782
6.782
5.782
Artikel 21 Duurzaamheid
Opdrachten Duurzame Productketens
Klimaatneutraal en circulair inkopen
Er wordt € 7,5 miljoen ingezet om overheidsinkopen meer te richten op de transitie
naar een klimaatneutrale en circulaire economie. Daarbij worden samen met medeoverheden
pilotprojecten uitgevoerd, een verkenning gedaan naar een revolverend fonds en worden
effecten gemeten, ten behoeve van verdere kennisopbouw en -deling.
Subsidies Duurzame Productketens
Recycling van kunststoffen en consumptiegoederen
Er wordt € 10 miljoen ingezet om kunststoffenstromen en consumptiegoederen te recyclen
en daarmee CO2-uitstoot te reduceren. Daarbij wordt de verduurzaming van meerdere schakels in de
keten gestimuleerd, waaronder ontwerp, inzameling, sortering en hergebruik.
Opdrachten Natuurlijk Kapitaal
Recycling en hergebruik van asfalt, beton en staal in de infrasector
Er wordt € 5 miljoen ingezet voor het samen met marktpartijen testen van bijna marktrijpe,
CO2-arme innovaties voor asfalt, beton en staal. De maatregel wordt door Rijkswaterstaat
in samenwerking met ProRail, gemeenten en provincies uitgevoerd.
Onderstaand is de opzet van artikel 21 vóór de NvW (was) en de opzet van artikel 21
na de NvW (wordt) opgenomen.
Was
art 21. Duurzaamheid (bedragen x € 1.000)
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Verplichtingen
– 4.746
61.855
27.673
25.639
17.662
17.691
16.316
Uitgaven
21.740
60.014
27.462
25.639
17.662
17.691
16.316
Waarvan juridisch verplicht
84%
21.04
Duurzaamheidsinstrumentarium
617
284
1.188
1.247
1.247
847
847
21.04.01
Opdrachten
617
284
1.188
1.247
1.247
847
847
21.04.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
0
0
0
0
21.05
Duurzame Productketens
20.445
25.325
25.436
23.470
15.493
15.522
14.147
21.05.01
Opdrachten
10.724
7.637
13.503
13.722
5.793
5.821
5.821
21.05.02
Subsidies
2.541
10.140
4.216
2.031
2.003
2.004
629
21.05.03
Bijdrage aan agentschappen
7.180
7.078
7.247
7.247
7.247
7.247
7.247
21.05.06
Bijdrage aan ZBO en RWT
0
470
470
470
450
450
450
21.06
Natuurlijk kapitaal
678
550
838
922
922
1.322
1.322
21.06.01
Opdrachten
678
550
838
922
922
1.322
1.322
21.06.02
Subsidies
0
0
0
0
0
0
0
21.06.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
0
0
0
0
21.07
Duurzame mobiliteit
0
33.855
0
0
0
0
0
21.07.01
Opdrachten
0
5.343
0
0
0
0
0
21.07.02
Subsidies
0
23.746
0
0
0
0
0
21.07.03
Bijdrage aan agentschappen
0
4.766
0
0
0
0
0
Ontvangsten
618
0
0
0
0
0
0
Wordt
art 21. Duurzaamheid (x € 1.000)
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Verplichtingen
– 4.746
61.855
50.173
25.639
17.662
17.691
16.316
Uitgaven:
21.740
60.014
49.962
25.639
17.662
17.691
16.316
Waarvan juridisch verplicht
84%
21.04
Duurzaamheidsinstrumentarium
617
284
1.188
1.247
1.247
847
847
21.04.01
Opdrachten
617
284
1.188
1.247
1.247
847
847
21.04.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
0
0
0
0
21.05
Duurzame Productketens
20.445
25.325
42.936
23.470
15.493
15.522
14.147
21.05.01
Opdrachten
10.724
7.637
21.003
13.722
5.793
5.821
5.821
21.05.02
Subsidies
2.541
10.140
14.216
2.031
2.003
2.004
629
21.05.03
Bijdrage aan agentschappen
7.180
7.078
7.247
7.247
7.247
7.247
7.247
21.05.06
Bijdrage aan ZBO en RWT
0
470
470
470
450
450
450
21.06
Natuurlijk kapitaal
678
550
5.838
922
922
1.322
1.322
21.06.01
Opdrachten
678
550
5.838
922
922
1.322
1.322
21.06.02
Subsidies
0
0
0
0
0
0
0
21.06.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
0
0
0
0
21.07
Duurzame mobiliteit
0
33.855
0
0
0
0
0
21.07.01
Opdrachten
0
5.343
0
0
0
0
0
21.07.02
Subsidies
0
23.746
0
0
0
0
0
21.07.03
Bijdrage aan agentschappen
0
4.766
0
0
0
0
0
Ontvangsten
618
0
0
0
0
0
0
Meerjarige doorwerking
Meerjarige doorwerking verplichtingen (Bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2019
2020
2021
2022
2023
14
Wegen en Verkeersveiligheid
Stand vóór tweede nota van wijziging
33.587
34.034
36.683
36.146
35.239
Laadinfrastructuur
2.000
Smart charging
5.000
Elektrificatie luchthaven operaties
1.000
Stadslogistiek
2.000
Demonstratie-regelingen Klimaat, Technologieën en Innovaties (DKTI)
32.000
Procesgeld werkgeversaanpak
1.400
Stand na tweede nota van wijziging
76.987
34.034
36.683
36.146
35.239
21
Duurzaamheid
Stand vóór tweede nota van wijziging
27.673
25.639
17.662
17.691
16.316
Recycling van kunststoffen en consumptiegoederen
10.000
Klimaatneutraal en circulair inkopen
7.500
Recycling en hergebruik van asfalt, beton en staal in de infrasector
5.000
Stand na tweede nota van wijziging
50.173
17.639
17.662
17.691
16.316
Totaal
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Stand vóór tweede nota van wijziging
9.458.901
9.213.206
9.325.930
9.157.708
9.379.261
Maatregelen Klimaatenvelop 2018
65.900
Stand na tweede nota van wijziging
9.524.801
9.213.206
9.325.930
9.157.708
9.379.261
Meerjarige doorwerking uitgaven (Bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2019
2020
2021
2022
2023
14
Wegen en Verkeersveiligheid
Stand vóór tweede nota van wijziging
49.917
41.043
37.164
35.901
34.232
Laadinfrastructuur
2.000
Smart charging
5.000
Elektrificatie luchthaven operaties
1.000
Stadslogistiek
2.000
Demonstratie-regelingen Klimaat, Technologieën en Innovaties (DKTI)
32.000
Procesgeld werkgeversaanpak
1.400
Stand na tweede nota van wijziging
93.317
41.043
37.164
35.901
34.232
21
Duurzaamheid
Stand vóór tweede nota van wijziging
27.462
25.639
17.662
17.691
16.316
Recycling van kunststoffen en consumptiegoederen
10.000
Klimaatneutraal en circulair inkopen
7.500
Recycling en hergebruik van asfalt, beton en staal in de infrasector
5.000
Stand na tweede nota van wijziging
49.962
17.639
17.662
17.691
16.316
Totaal
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Stand vóór tweede nota van wijziging
9.552.760
9.295.201
9.330.714
9.168.914
9.378.838
Maatregelen Klimaatenvelop 2018
65.900
Stand na tweede nota van wijziging
9.618.660
9.295.201
9.330.714
9.168.914
9.378.838
De ontvangsten veranderen niet.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat