Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht ‘Landende Boeing blaast pannen van het dak’
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Landende Boeing blaast pannen van het dak» (ingezonden 15 mei 2018).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
31 mei 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Landende Boeing blaast pannen van het dak»1 en «Schade aan dak door landende Boeing»2 en het oorspronkelijke bericht «Landend vliegtuig zorgt voor schade»?3
Antwoord 1
Ja, hier ben ik mee bekend.
Vraag 2
Komt het in Nederland vaker voor dat er schade is in de aanvliegroute door een windstroom
door een vliegtuig? Zo ja, waar en hoe vaak?
Antwoord 2
Het gaat hier om zogenaamde Vortex-schade. Vortex is wervelwind die veroorzaakt wordt
door stijgende en dalende vliegtuigen van en naar een luchthaven. Vliegverkeer van
en naar een luchthaven kan soms door deze turbulentie fysieke schade veroorzaken aan
woningen gelegen in de directe nabijheid van de start- en landingsbanen.
In Nederland komt dit jaarlijks een aantal malen voor. Vorig jaar zijn er bij Schiphol
4 meldingen van vortexschade geweest. Bij de regionale burgerluchthavens waar ook
sprake is van groot commercieel verkeer is dit in de afgelopen jaren zelden of niet
voorgekomen. In de jaren 2016 en 2017 is er bij Maastricht Aachen Airport 2 keer een
melding geweest van schade aan dakpannen, beide bij een woning in Geverik (gemeente
Beek). In de gemeente Meerssen is dit de eerste keer.
Vraag 3
Welke maatregelen kunnen getroffen worden om dergelijke schade en gevaren te voorkomen?
Antwoord 3
Uit ervaringen bij Schiphol blijkt het vastzetten van dakpannen een effectieve maatregel.
Omdat in de gemeente Aalsmeer regelmatig schade aan dakpannen van woningen gelegen
in dezelfde wijk moesten worden hersteld zijn in 2014 de dakpannen van de woningen
in deze wijk vastgezet. Sindsdien is het aantal woningen dat schade heeft ten gevolge
van overvliegende vliegtuigen van Schiphol sterk verminderd (daling van circa 40 meldingen
per jaar naar 4 meldingen in 2017).
Vraag 4
Is het een idee om omwonenden van Maastricht Aachen Airport die te maken kunnen hebben
met luchtturbulentie van dalende vliegtuigen, net als in Aalsmeer in 2012 is gedaan,
aan te bieden om dakpannen preventief vast te zetten met stevige haken om zo schade
die kan ontstaan te voorkomen? Wie dient hier het voorstel voor te doen en bent u
bereid daar een rol in te spelen?
Antwoord 4
Alhoewel formeel de betrokken luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor dit
soort schade is het vast beleid van Maastricht Aachen Airport om bij meldingen van
vortexschade aan woningen direct actie te nemen en deze schade te herstellen. Ook
doet de luchthaven onderzoek naar de betrokken vlucht. Ik heb de luchthaven gevraagd
dit onderwerp en de uitkomsten van hun onderzoek verder te bespreken in de Commissie
regionaal overleg luchthaven Maastricht en indien daar aanleiding toe is verdere actie
te ondernemen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.