Motie : Motie van het lid Ouwehand over de CO2-heffing voor grote bedrijven niet afschaffen
36 848 Kabinetsformatie 2025
Nr. 82
MOTIE VAN HET LID OUWEHAND
Voorgesteld 26 februari 2026
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het kabinet van plan is de belasting voor grote vervuilende bedrijven,
de CO2-heffing, af te schaffen;
overwegende dat middenin de klimaatcrisis het kabinet zich absoluut niet kan veroorloven
om een maatregel af te schaffen die het klimaat ten goede komt en dat het een rechtvaardig
principe is om niet de burger maar de vervuiler te laten betalen;
verzoekt de CO2-heffing voor grote bedrijven niet af te schaffen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ouwehand
Indieners
Esther Ouwehand, Kamerlid
Appreciatie (oordeel)
Appreciatie:
Ontraden
De minister of staatssecretaris is het niet eens met de motie en adviseert de Kamer om tegen de motie te stemmen. Bijvoorbeeld omdat hij of zij vindt dat de motie wettelijk niet klopt, te veel geld kost om uit te voeren, of helemaal niet uitvoerbaar is.
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
| Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
|---|---|---|
| D66 | 26 | Tegen |
| VVD | 22 | Tegen |
| GroenLinks-PvdA | 20 | Voor |
| PVV | 19 | Tegen |
| CDA | 18 | Tegen |
| JA21 | 9 | Tegen |
| FVD | 7 | Tegen |
| Groep Markuszower | 7 | Tegen |
| BBB | 3 | Tegen |
| ChristenUnie | 3 | Voor |
| DENK | 3 | Voor |
| PvdD | 3 | Voor |
| SGP | 3 | Tegen |
| SP | 3 | Voor |
| 50PLUS | 2 | Tegen |
| Keijzer | 1 | Tegen |
| Volt | 1 | Voor |