Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL 1 Begrotingsstaat (najaarsnota)B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1 Arbeidsmarkt3.2 Artikel 2 Bijstand, Participatie en Toeslagenwet3.3 Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid3.4 Artikel 4 Jonggehandicapten3.5 Artikel 5 Werkloosheid3.6 Artikel 6 Ziekte en verlofregelingen3.7 Artikel 7 Kinderopvang3.8 Artikel 8 Oudedagsvoorziening3.9 Artikel 9 Nabestaanden3.10 Artikel 10 Tegemoetkoming ouders3.11 Artikel 11 Uitvoering3.12 Artikel 12 Rijksbijdragen3.13 Artikel 13 Integratie en maatschappelijke samenhang4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 96 Apparaatsuitgaven Kerndepartement4.2 Artikel 99 Nog onverdeeld5 Bijlagen5.1 Bijlage 1: Lijst van afkortingen
36 850 XV Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2025‒2026
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,M.L.J.Paul
1 Begrotingsstaat (najaarsnota)
Begrotingsstaat premiegefinancierd
Tabel 1 Wijziging begrotingsstaat premiegefinancierd van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen)
Mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
87.822.149
87.822.149
258.562
309.903
309.903
10.438
Beleidsartikelen
1
Arbeidsmarkt
636.451
636.451
0
11.456
11.456
0
3
Arbeidsongeschiktheid
18.033.689
18.033.689
0
101.515
101.515
0
5
Werkloosheid
4.706.013
4.706.013
258.562
119.761
119.761
10.438
6
Ziekte en verlofregelingen
6.312.739
6.312.739
0
185.506
185.506
0
8
Oudedagsvoorziening
55.281.822
55.281.822
0
‒ 80.715
‒ 80.715
0
9
Nabestaanden
367.201
367.201
0
322
322
0
11
Uitvoeringskosten
2.484.234
2.484.234
0
‒ 27.942
‒ 27.942
0
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Tabel 2 Ondergrenzen conform Rijksbegrotingsvoorschriften
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
De mutaties van de 2e suppletoire begroting worden toegelicht volgens deze staffel.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire begrotingsgefinancierde uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
2025
Stand begroting 2025 (inclusief NvW)
59.996.991
Stand suppletoire begroting September 2025
61.312.216
Belangrijkste 2e suppletoire mutaties
Bijstelling Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (WAJONG)
4
‒ 74.093
Bijstelling Ziekte en verlofregelingen
6
‒ 8.433
Bijstelling Kinderopvangtoeslag (KOT)
7
‒ 119.474
Niet-kaderrelevant
12
29.966
Overboekingen met andere begrotingshoofdstukken
div
‒ 54.268
Overige mutaties
div
‒ 925
Stand 2e suppletoire begroting 2025
61.084.989
Toelichting
Belangrijkste mutaties 2e suppletoire begroting 2025
Bijstelling Wajong
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven aan de Wajong voor 2025 met € 74,1 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt voort uit een daling van de gemiddelde jaaruitkering.
Bijstelling Ziekte en verlofregelingen
Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB wordt de Tegemoetkomingsregeling stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB)- en de Tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS)-uitgaven bijgesteld omdat het aantal toekenningen lager is dan eerder werd verwacht. Daarnaast is in 2025 een beroepsziekte minder toegevoegd aan de regeling dan eerder beoogd.
Bijstelling KOT
De uitgaven aan de kinderopvangtoeslag voor 2025 zijn met € 119,4 miljoen naar beneden bijgesteld. Het gebruik van kinderopvang komt lager uit dan eerder werd verwacht, met name in de dagopvang. Onderliggend zijn zowel het aantal kinderen dat gebruik maakt van kinderopvang als het gemiddeld aantal opvanguren per kind naar beneden bijgesteld.
Niet-kaderrelevant
De Rijksbijdragen voor de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten en de zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor zelfstandigen (ZEZ) zijn omhoog bijgesteld met respectievelijk € 20,2 miljoen en € 9,7 miljoen. De rijksbijdragen volgen de uitgaven aan de regelingen. Omdat de uitgaven gestegen zijn, zijn de rijksbijdragen opwaarts bijgesteld.
Overboekingen met andere begrotingshoofdstukken
Er is voor per saldo voor € 54,3 miljoen aan overboekingen met andere begrotingshoofdstukken verwerkt. De grootste zijn:
– € 40,0 miljoen naar het gemeentefonds voor de compensatie van de medewerkers van sociaal ontwikkelbedrijven. Conform het amendement Van Kent was bij de Miljoenennota € 40 miljoen toegevoegd aan de SZW-begroting voor inkomensverlies als gevolg van een combinatie van fiscale maatregelen en de reguliere indexatie van de inkomstenbelasting.
– € 9,8 miljoen naar het gemeentefonds voor een aanvullende overboeking voor het jaar 2025 voor energiehulp. Met deze Decentrale Uitkering (DU) krijgen gemeenten een impuls zodat zij huishoudens die hulp nodig hebben bij het verlagen van hun energierekening beter kunnen bereiken. Met de middelen uit de bestaande Specifieke Uitkering Energiearmoede hebben veel gemeenten al een lokale aanpak op energiearmoede opgezet. Voor deze DU wordt een bedrag van € 0,2 miljoen overgeboekt naar het Btw-compensatiefonds.
– € 5,5 miljoen naar het gemeentefonds voor 35 arbeidsmarktregio's die een tijdelijk impulsbudget ontvangen. Deze middelen zijn bedoeld om samen slagkracht te maken en gezamenlijke dienstverlening (op het gebied van werk en ontwikkeling) te ontwikkelen met de partners in de arbeidsmarktregio.
Overige mutaties
Er zijn diverse kleine mutaties.
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire begrotingsgefinancierde ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
2025
Stand begroting 2025 (inclusief NvW)
2.501.533
Stand suppletoire begroting September 2025
2.645.295
Belangrijkste 2e suppletoire mutaties
Bijstelling boeteontvangsten
1
‒ 4.100
Afrekening Toeslagenwet (TW)
2
22.804
Bijstelling Kinderopvangtoeslag (KOT)
7
‒ 61.803
Bijstelling Wet op het Kindgebonden Budget (WKB)
10
‒ 50.000
Afrekening UWV en SVB
11
43.503
Overige mutaties
div
1.030
Stand 2e suppletoire begroting 2025
2.596.729
Toelichting
Belangrijkste mutaties 2e suppletoire begroting 2025
Bijstelling boeteontvangsten
Veel factoren spelen een rol voor de hoogte van de boeteontvangsten, zoals incidenteel hoge boetes en een hoge variëteit in type zaken en ondernemingen. Uit de praktijk blijkt dat de voorspelbaarheid van de boeteontvangsten daarmee onzeker is. De verwachte boeteontvangsten worden daarom gelijkgesteld aan de realisatie van de afgelopen drie tertalen. De boeteontvangsten 2025 nemen op basis van de realisatie van september 2024 tot en met augustus 2025 af met € 4,1 miljoen naar in totaal € 12,4 miljoen.
Afrekening TW
De geraamde uitgaven aan de Toeslagenwet bedroegen voor 2024 € 479,9 miljoen. De gerealiseerde uitgaven bedragen € 457,0 miljoen voor 2024. Dit resulteert in een afrekening van € 22,8 miljoen.
Bijstelling KOT
De ontvangsten Kinderopvangtoeslag zijn op basis van realisatiecijfers tot en met augustus 2025 met € 61,8 miljoen naar beneden bijgesteld. Met name leiden definitieve vaststellingen over de toeslagjaren 2023 en 2024 minder vaak tot een terugvordering dan in de raming werd aangenomen.
Bijstelling WKB
De uitvoeringsinformatie tot en met augustus 2025 geeft aanleiding om geraamde Wet op het Kindgebonden Budget-ontvangsten in 2025 neerwaarts bij te stellen met € 50,0 miljoen. Definitieve vaststellingen over toeslagjaar 2024 leiden minder vaak tot een terugvordering dan in de raming werd aangenomen.
Afrekening UWV en SVB
– Er is een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2024. De grootste terugontvangst is op de Basisdienstverlening (€ 5,3 miljoen).
– Ook zijn er terugontvangsten op de uitvoeringskosten UWV Crisisdienstverlening naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2024. Het gaat om terugontvangsten op de NOW 6 (€ 9,1 miljoen), uitvoering kassierstaak (€ 1,8 miljoen) en landelijke ondersteuning aanvullende dienstverlening (€ 2,7 miljoen).
– Er is een terugontvangst op de uitvoeringskosten SVB naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag SVB 2024 (€ 22,9 miljoen). Hierbij gaat het voornamelijk om terugontvangsten op de uitvoeringskosten van de AKW.
Overige mutaties
Er zijn diverse kleine mutaties.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire premiegefinancierde uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
2025
Stand begroting 2025 (inclusief NvW)
83.107.660
Stand suppletoire begroting September 2025
87.822.149
Belangrijkste 2e suppletoire mutaties
Bijstelling Compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid (CRTV LAO)
1
12.202
Bijstelling Inkomensvoorziening voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten (IVA)
3
‒ 80.286
Bijstelling Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
3
‒ 28.013
Bijstelling Regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)
3
208.512
Bijstelling Werkloosheidswet (WW)
5
119.761
Bijstelling Wet Arbeid en Zorg (WAZO)
6
22.509
Bijstelling Wet betaald ouderschapsverlof (WBO)
6
51.580
Bijstelling Wet Invoering Extra Geboorteverlof (WIEG)
6
11.049
Bijstelling Regeling Zelfstandig En Zwanger (ZEZ)
6
‒ 7.214
Bijstelling Ziektewet (ZW)
6
107.506
Bijstelling Algemene Ouderdomswet (AOW)
8
‒ 80.879
Bijstelling UWV
11
‒ 27.437
Overboekingen met andere begrotingshoofdstukken
11
‒ 505
Overige mutaties
div
1.813
Stand 2e suppletoire begroting 2025
88.132.747
Toelichting
Belangrijkste mutaties 2e suppletoire begroting 2025
Bijstelling CRTV LAO
De uitgaven aan de Compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid (CRTV LAO) worden in 2025 naar boven bijgesteld met € 12,2 miljoen op basis van de bijstellingennota van het UWV. De opwaartse bijstelling is het effect van enerzijds een opwaartse bijstelling van het volume en anderzijds een neerwaartse bijstelling van de gemiddelde uitkering.
Bijstelling IVA
De uitkeringslasten van de Inkomensvoorziening voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten worden in 2025 bijgesteld op basis van de bijstellingennota van het UWV. De IVA kent een meevaller van € 80,3 miljoen die voortkomt uit minder overgangen van de WGA naar de IVA dan eerder verwacht. Daardoor hangt deze meevaller samen met de tegenvaller in de WGA.
Bijstelling WAO
De uitkeringslasten van de Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering worden in 2025 bijgesteld op basis van de bijstellingennota van het UWV. De WAO kent ten opzichte van de januarinota een meevaller van € 28 miljoen in 2025. Deze komt voort uit een hogere uitstroom dan eerder verwacht.
Bijstelling WGA
De uitkeringslasten van de Regeling Werkhervatting gedeeltelijk Arbeidsgeschikten eigenrisicodragers (WGA ERD) worden in 2025 naar boven bijgesteld met € 75,8 miljoen op basis van de bijstellingennota van het UWV. Als gevolg van een hoger aantal uitkeringsjaren stijgen de verwachte uitkeringslasten van de WGA ERD ten opzichte van de januarinota. Ook de hogere gemiddelde prijs draagt bij aan de hogere verwachte uitkeringslasten.
De uitkeringslasten van de WGA publiek worden in 2025 met € 132,7 miljoen opwaarts bijgesteld op basis van de bijstellingennota van het UWV. De WGA kent een tegenvaller die veroorzaakt wordt door een hoger dan verwachte instroom en een lager dan verwachte doorstroom naar de IVA. Deze tegenvaller wordt gedempt door een hoger dan verwachte uitstroom.
Bijstelling WW
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven aan de Werkloosheidswet (WW) voor 2025 met € 119,8 miljoen naar boven bijgesteld. Dat komt met name door een hogere gemiddelde WW-uitkering, een iets lagere uitstroom en een lager verhaal door UVW op de faillissementsuitkering dan eerder verwacht. Door het lagere verhaal nemen de verwachte uitgaven toe.
Bijstelling WAZO
De uitgaven aan zwangerschaps- en bevallingsverlof voor werknemers (WAZO) zijn naar boven bijgesteld (€ 22,5 miljoen). Dit komt vooral doordat het gemiddelde loon waarop de uitkering is gebaseerd hoger is uitgekomen dan verwacht.
Bijstelling WBO
De uitgaven aan het betaald ouderschapsverlof (WBO) zijn met € 51,6 miljoen naar boven bijgesteld. Dit komt met name doordat het gebruik van betaald ouderschapsverlof in 2025 hoger uitkomt dan verwacht.
Bijstelling WIEG
De verwachte uitgaven aan het aanvullend geboorteverlof voor partners (WIEG) wordt omhoog bijgesteld met € 11,0 miljoen. Dit komt met name doordat het gebruik van het aanvullend geboorteverlof in 2025 hoger uitkomt dan verwacht. De gemiddelde uitkering is iets minder sterk toegenomen dan eerder geraamd.
Bijstelling ZEZ
De uitgaven aan de Zwanger en zelfstandigen-regeling (ZEZ) zijn met € 7,2 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt grotendeels doordat het aantal zelfstandigen dat in 2025 een beroep doet op de regeling lager uitkomt dan verwacht.
Bijstelling ZW
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven aan de Ziektewet (ZW) per saldo met € 107,5 miljoen opwaarts bijgesteld voor 2025. Deze toename komt met name door een opwaartse bijstelling van het ZW-volume voor de groep ziekte bij zwangerschap en de eindedienstverbanders.
Bijstelling AOW
Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB zijn de Algemene Ouderdomswet (AOW) uitgaven per saldo naar beneden bijgesteld met € 80,9 miljoen. De voornaamste verklaring is een iets lagere gemiddelde opbouw van AOW-rechten dan verwacht. Hierdoor vallen uitkeringen lager uit. Daarnaast is er een iets hoger aandeel alleenstaanden die een hogere AOW-uitkering krijgen dan samenwonenden en een iets hoger aantal AOW-gerechtigden dan verwacht.
Bijstelling UWV
Dit betreft een vrijval van middelen van € 27,4 miljoen door lager uitgevallen uitvoeringskosten voor UWV op basis van uitvoeringstoetsen en incidentele meevallers bij het UWV.
Overboekingen met andere begrotingshoofdstukken
Er wordt € 0,5 miljoen overgeboekt naar Economische Zaken voor inputfinanciering.
Overige mutaties
Er zijn diverse kleine mutaties.
Tabel 6 Belangrijkste suppletoire premiegefinancierde ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Art.
2025
Stand begroting 2025 (inclusief NvW)
245.359
Stand suppletoire begroting September 2025
258.562
Belangrijkste 2e suppletoire mutaties
Bijstelling Uitvoeringsfonds voor de overheid (UFO)
5
10.438
Stand 2e suppletoire begroting 2025
269.000
Toelichting
Belangrijkste mutaties 2e suppletoire begroting 2025
Bijstelling UFO
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de Uitvoeringsfonds voor de overheid (UFO)-ontvangsten naar boven bijgesteld. Hogere UFO-ontvangsten betekenen dat de totale WW-uitkeringslasten per saldo afnemen.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1 Arbeidsmarkt
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Arbeidsmarkt, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
602.524
5.594
608.118
Uitgaven
676.336
‒ 3.700
672.636
1.0
Arbeidsmarkt
676.336
‒ 3.700
672.636
Inkomensoverdrachten
258.678
281
258.959
Lage-inkomensvoordeel
131.960
2.018
133.978
Minimumjeugdloonvoordeel
0
205
205
Loonkostenvoordelen
126.718
‒ 1.942
124.776
Subsidies (regelingen)
368.929
‒ 2.198
366.731
Overige subsidies algemeen
8.968
1.860
10.828
Duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen
3.167
‒ 1.425
1.742
Stimuleringregeling LLO in MKB
78.869
‒ 2.650
76.219
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid
133.742
4
133.746
Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden
139.243
23
139.266
Subsidie meer uren werkt
4.940
‒ 10
4.930
Opdrachten
42.082
‒ 964
41.118
Opdrachten
42.082
‒ 964
41.118
Bekostiging
100
0
100
Bekostiging
100
0
100
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
185
‒ 114
71
Ministerie van VWS
56
0
56
Ministerie van EZ en LVVN
129
‒ 114
15
Bijdrage aan agentschappen
5.462
0
5.462
Agentschap RIVM
5.364
0
5.364
Agentschap CJIB
98
0
98
Bijdrage aan medeoverheden
900
‒ 705
195
DU Work in NL
900
‒ 705
195
Ontvangsten
17.680
‒ 4.100
13.580
Tabel 8 Ontvangsten artikel 1 Arbeidsmarkt, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Ontvangsten
17.680
‒ 4.100
13.580
1.0
Arbeidsmarkt
17.680
‒ 4.100
13.580
Ontvangsten
17.680
‒ 4.100
13.580
Algemeen
1.180
0
1.180
Boeten
16.500
‒ 4.100
12.400
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt ‒ € 3,7 miljoen bij de uitgaven en € 5,6 miljoen bij de verplichtingen. Bij de ontvangsten is de mutatie ‒ € 4,1 miljoen. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Verplichtingen
Een aantal subsidies wordt dit jaar toegekend maar wordt in latere jaren uitbetaald. Daarom wordt de verplichtingenruimte vergroot voor 2025. Dit heeft geen effect op de kasuitgaven van 2025.
Ontvangsten
Veel factoren spelen een rol voor de hoogte van de boeteontvangsten, zoals incidenteel hoge boetes en een hoge variëteit in types zaken en ondernemingen. Uit de praktijk blijkt dat de voorspelbaarheid van de boeteontvangsten daarmee onzeker is. De verwachte boeteontvangsten worden daarom gelijkgesteld aan de realisatie van de afgelopen drie tertalen. De boeteontvangsten 2025 nemen op basis van de realisatie van september 2024 tot en met augustus 2025 af met € 4,1 miljoen naar in totaal € 12,4 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Arbeidsmarkt, premiegefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
636.451
11.456
647.907
Uitgaven
636.451
11.456
647.907
1.0
Arbeidsmarkt
636.451
11.456
647.907
Inkomensoverdrachten
636.451
11.456
647.907
Compensatieregeling transitievergoeding na langdurige AO
625.751
12.202
637.953
Compensatieregeling transitievergoeding bij pensionering
10.700
‒ 746
9.954
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 11,5 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Inkomensoverdrachten
De uitgaven aan de Compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid (CRTV LAO) worden in 2025 naar boven bijgesteld met € 12,2 miljoen op basis van de bijstellingennota van het UWV. De opwaartse bijstelling is het effect van enerzijds een opwaartse bijstelling van het volume en anderzijds een neerwaartse bijstelling van de gemiddelde uitkering.
3.2 Artikel 2 Bijstand, Participatie en Toeslagenwet
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Bijstand, Participatie en Toeslagenwet, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
9.079.686
‒ 30.449
9.049.237
Uitgaven
9.084.717
‒ 43.349
9.041.368
2.0
Bijstand, Participatiewet en toeslagenwet
9.084.717
‒ 43.349
9.041.368
Inkomensoverdrachten
8.829.925
13.743
8.843.668
Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming
7.780.858
‒ 1.062
7.779.796
Tozo en Bijstand zelfstandigen bedrijfskrediet (Bbz 2004)
7.276
0
7.276
Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO)
518.068
7.887
525.955
Toeslagenwet (TW)
511.365
6.801
518.166
Bijstand overig
838
117
955
Onderstand (Caribisch Nederland)
11.520
0
11.520
Subsidies (regelingen)
139.914
4.487
144.401
Stichting Beheer Collectieve Middelen (SBCM)
2.800
0
2.800
NIBUD
951
50
1.001
Overige subsidies algemeen
33.873
5.708
39.581
Alle kinderen doen mee
15.665
1.525
17.190
Waarborgfonds sanering
0
2.000
2.000
Energiefonds
59.000
‒ 2.700
56.300
Geldzorgen Armoede en Schulden (Gas)
10.420
‒ 1.649
8.771
Subsidies Arbeidsmarktinfrastructuur
17.205
‒ 447
16.758
Opdrachten
47.706
‒ 19.741
27.965
Opdrachten algemeen
44.195
‒ 16.661
27.534
Opdrachten Arbeidsmarktinfrastructuur
3.511
‒ 3.080
431
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
3.479
‒ 961
2.518
Financiën
3.479
‒ 961
2.518
Bijdrage aan sociale fondsen
10.000
0
10.000
Pensioenfonds Wsw
10.000
0
10.000
Bijdrage aan agentschappen
870
‒ 720
150
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
510
‒ 420
90
DUO
360
‒ 300
60
Bijdrage aan medeoverheden
52.814
‒ 40.157
12.657
Bijzondere uitkeringen
11.275
‒ 125
11.150
Sociaal ontwikkelbedrijven
40.000
‒ 40.000
0
SPUK Grensinformatiepunten
1.539
‒ 32
1.507
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
9
0
9
Contributie Administratief Centrum voor de sociale zekerheid van de Rijnvarenden (CASS)
9
0
9
Ontvangsten
68.293
22.804
91.097
Tabel 11 Ontvangsten artikel 2 Bijstand, Participatie en Toeslagenwet, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Ontvangsten
68.293
22.804
91.097
2.0
Bijstand, Participatiewet en toeslagenwet
68.293
22.804
91.097
Ontvangsten
68.293
22.804
91.097
Algemeen
17.930
22.804
40.734
Tozo retour kapitaal verstrekkingen
50.363
0
50.363
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt ‑ € 30,4 miljoen bij de verplichtingen en ‒ € 43,3 miljoen bij de uitgaven. Bij de ontvangsten is de mutatie € 22,8 miljoen. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Verplichtingen
Binnen artikel 2 worden dit jaar subsidies verleend voor de komende jaren. Daarom wordt de verplichtingenruimte vergroot voor 2025. Dit heeft geen effect op de kasuitgaven.
Subsidies
Er is een overboeking van € 9,8 miljoen naar het gemeentefonds voor een aanvullende overboeking voor het jaar 2025 voor energiehulp. Met deze Decentrale Uitkering (DU) krijgen gemeenten een impuls zodat zij huishoudens die hulp nodig hebben bij het verlagen van hun energierekening beter kunnen bereiken. Met de middelen uit de bestaande Specifieke Uitkering Energiearmoede hebben veel gemeenten al een lokale aanpak op energiearmoede opgezet. Voor deze DU wordt een bedrag van € 0,2 miljoen overgeboekt naar het Btw-compensatiefonds.
Bijdrage aan medeoverheden
Via een overboeking naar het gemeentefonds ontvangen gemeenten het budget dat nodig is voor de compensatie van medewerkers van sociaal ontwikkelbedrijven. Conform het amendement Van Kent was bij de Miljoenennota € 40 miljoen toegevoegd aan de SZW-begroting voor inkomensverlies als gevolg van een combinatie van fiscale maatregelen en de reguliere indexatie van de inkomstenbelasting.
Ontvangsten
De geraamde uitgaven aan de Toeslagenwet bedroegen voor 2024 € 479,9 miljoen. De gerealiseerde uitgaven bedragen € 457,0 miljoen voor 2024. Dit resulteert in een afrekening van € 22,8 miljoen.
3.3 Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Arbeidsongeschiktheid, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
11.626
‒ 1.961
9.665
Uitgaven
11.626
‒ 1.961
9.665
3.0
Arbeidsongeschiktheid
11.626
‒ 1.961
9.665
Inkomensoverdrachten
1.442
0
1.442
Ongevallenverzekering (Caribisch Nederland)
1.442
0
1.442
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
10.184
‒ 1.961
8.223
Uitvoering individuele plaatsing & steun
10.184
‒ 1.961
8.223
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt ‒ € 2,0 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Arbeidsongeschiktheid, premiegefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
18.033.689
101.515
18.135.204
Uitgaven
18.033.689
101.515
18.135.204
3.0
Arbeidsongeschiktheid
18.033.689
101.515
18.135.204
Inkomensoverdrachten
17.892.575
98.415
17.990.990
WAO
3.085.013
‒ 28.013
3.057.000
IVA
5.973.286
‒ 80.286
5.893.000
WGA
5.497.269
132.731
5.630.000
WAZ
69.798
‒ 1.798
68.000
WGA eigenrisicodragers
573.219
75.781
649.000
sociale lasten
2.693.990
0
2.693.990
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
141.114
3.100
144.214
Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW
141.114
3.100
144.214
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 101,5 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Inkomensoverdrachten
– Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO): de uitkeringslasten van de WAO worden in 2025 bijgesteld op basis van de bijstellingennota van het UWV. De WAO kent ten opzichte van de januarinota een meevaller van € 28,0 miljoen in 2025. Deze komt voort uit een hogere uitstroom dan eerder verwacht.
– Inkomensvoorziening voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten (IVA): de uitkeringslasten van de IVA worden met € 80,3 miljoen in 2025 naar beneden bijgesteld op basis van de bijstellingennota van het UWV. De IVA kent een meevaller die voortkomt uit minder overgangen van de WGA naar de IVA dan eerder verwacht. Daardoor hangt deze meevaller samen met de tegenvaller in de WGA.
– Regeling Werkhervatting gedeeltelijk Arbeidsgeschikten publiek (WGA): de uitkeringslasten van de WGA publiek worden in 2025 met € 132,7 miljoen opwaarts bijgesteld op basis van de bijstellingennota van het UWV. De WGA kent een tegenvaller die veroorzaakt wordt door een hoger dan verwachte instroom en een lager dan verwachte doorstroom naar de IVA. Deze tegenvaller wordt gedempt door een hoger dan verwachte uitstroom.
– Regeling Werkhervatting gedeeltelijk Arbeidsgeschikten eigenrisicodragers (WGA ERD): de uitkeringslasten van de WGA Eigenrisicodragers (ERD) worden in 2025 naar boven bijgesteld met € 75,8 miljoen op basis van de bijstellingennota van het UWV. Als gevolg van een hoger aantal uitkeringsjaren stijgen de verwachte uitkeringslasten van de WGA-eigenrisicodragers ten opzichte van de januarinota. Ook de hogere gemiddelde uitkeringshoogte draagt bij aan de hogere verwachte uitkeringslasten.
3.4 Artikel 4 Jonggehandicapten
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Jonggehandicapten, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
4.809.867
‒ 74.093
4.735.774
Uitgaven
4.809.867
‒ 74.093
4.735.774
4.0
Jonggehandicapten
4.809.867
‒ 74.093
4.735.774
Inkomensoverdrachten
4.718.268
‒ 67.993
4.650.275
Wajong
4.718.268
‒ 67.993
4.650.275
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
91.599
‒ 6.100
85.499
Re-integratie Wajong
91.599
‒ 6.100
85.499
Ontvangsten
19.650
0
19.650
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt - € 74,1 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Inkomensoverdrachten
Op basis van uitvoeringsinformatie van UWV zijn de uitgaven aan de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) voor 2025 met € 68,0 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt voort uit een daling van de gemiddelde jaaruitkering. Deze meevaller wordt gedempt door een lagere verwachte uitstroom.
3.5 Artikel 5 Werkloosheid
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
122.498
5.464
127.962
Uitgaven
122.498
‒ 2.936
119.562
5.0
Werkloosheid
122.498
‒ 2.936
119.562
Inkomensoverdrachten
101.460
‒ 484
100.976
Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW)
101.455
‒ 484
100.971
Cessantiawet (Caribisch Nederland)
5
0
5
Subsidies (regelingen)
8.356
‒ 1.925
6.431
Overige subsidies algemeen
75
0
75
Coördinatie arbeidsmarktdienstverlening
4.281
‒ 1.925
2.356
Werkgeverssubsidie praktijkleren
4.000
0
4.000
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
12.158
‒ 466
11.692
Arbeidsmarktdienstverlening
12.158
‒ 466
11.692
Bijdrage aan agentschappen
524
‒ 61
463
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
524
‒ 61
463
Ontvangsten
2.458
0
2.458
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 5,5 miljoen bij de verplichtingen en ‒ € 2,9 miljoen bij de uitgaven.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid, premiegefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
4.706.013
119.761
4.825.774
Uitgaven
4.706.013
119.761
4.825.774
5.0
Werkloosheid
4.706.013
119.761
4.825.774
Inkomensoverdrachten
4.688.321
119.761
4.808.082
WW
3.984.015
119.761
4.103.776
sociale lasten
704.306
0
704.306
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
17.692
0
17.692
Re-integratie WW
3.000
0
3.000
Scholing WW
14.692
0
14.692
Ontvangsten
258.562
10.438
269.000
Tabel 17 Ontvangsten artikel 5 Werkloosheid, premiegefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Ontvangsten
258.562
10.438
269.000
5.0
Werkloosheid
258.562
10.438
269.000
Ontvangsten
258.562
10.438
269.000
Ufo
258.562
10.438
269.000
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 119,8 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven. Bij de ontvangsten is de mutatie € 10,4 miljoen. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Inkomensoverdrachten
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven aan de Werkloosheidswet (WW) voor 2025 met € 119,8 miljoen naar boven bijgesteld. Dat komt met name door een hogere gemiddelde WW-uitkering, een iets lagere uitstroom en een lager verhaal door UVW op de faillissementsuitkering dan eerder verwacht. Door het lagere verhaal nemen de verwachte uitgaven toe.
Ontvangsten
Op basis van realisaties van het UWV worden tot en met het einde van het jaar meer ontvangsten van het Uitvoeringsfonds voor de overheid (Ufo-ontvangsten) verwacht. De ontvangsten worden met € 10,4 miljoen naar boven bijgesteld.
3.6 Artikel 6 Ziekte en verlofregelingen
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Ziekte en verlofregelingen, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
28.737
‒ 8.433
20.304
Uitgaven
28.737
‒ 8.433
20.304
6.0
Ziekte en verlofregelingen
28.737
‒ 8.433
20.304
Inkomensoverdrachten
28.737
‒ 8.433
20.304
Tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS)
7.755
‒ 1.489
6.266
Ziekteverzekering (Caribisch Nederland)
8.412
0
8.412
Organo Psycho Syndroom (OPS)- fonds
51
‒ 25
26
Tegemoetkomingsregeling stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB)
12.519
‒ 6.919
5.600
Ontvangsten
2.681
648
3.329
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt - € 8,4 miljoen bij de verplichtingen en de uitgaven. Bij de ontvangsten is de mutatie € 0,6 miljoen. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Inkomensoverdrachten
Op basis van realisatiegegevens van de SVB zijn de verwachte uitgaven aan de Tegemoetkomingsregeling stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB) naar beneden bijgesteld. De realisaties laten een lager aantal toekenningen zien dan eerder verwacht. Daarnaast is in 2025 één beroepsziekte minder toegevoegd aan de regeling dan eerder beoogd. De verwachte TSB-uitgaven van 2025 worden gelijkgesteld aan wat al aan de SVB is voorgeschoten. Dit is € 6,9 miljoen lager dan begroot.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 19 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Ziekte en verlofregelingen, premiegefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
6.312.739
185.506
6.498.245
Uitgaven
6.312.739
185.506
6.498.245
6.0
Ziekte en verlofregelingen
6.312.739
185.506
6.498.245
Inkomensoverdrachten
6.312.739
185.506
6.498.245
ZW
2.547.813
107.548
2.655.361
WAZO
1.796.389
15.329
1.811.718
WAZO aanvullend geboorteverlof partners
280.974
11.049
292.023
Wet Betaald ouderschapsverlof (WBO)
739.418
51.580
790.998
sociale lasten
948.145
0
948.145
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 185,5 miljoen bij de verplichtingen en de uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Inkomensoverdrachten
– Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven aan de Ziektewet (ZW) per saldo met € 107,5 miljoen opwaarts bijgesteld voor 2025. Deze toename komt met name door een opwaartse bijstelling van het ZW-volume voor de groep ziekte bij zwangerschap en de eindedienstverbanders.
– Op basis van nieuwe realisatiegegevens van het UWV zijn de verwachte WAZO-uitgaven (zwangerschaps- en bevallingsverlof) opwaarts bijgesteld met per saldo € 15,3 miljoen. De uitgaven aan zwangerschaps- en bevallingsverlof voor werknemers zijn naar boven bijgesteld (€ 22,5 miljoen). Dit komt vooral doordat het gemiddelde loon waarop de uitkering is gebaseerd hoger is uitgekomen dan verwacht. De uitgaven aan de Zwanger en zelfstandigen-regeling (ZEZ) zijn met € 7,2 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt grotendeels doordat het aantal zelfstandigen dat in 2025 een beroep doet op de regeling lager uitkomt dan verwacht.
– De verwachte uitgaven aan het aanvullend geboorteverlof voor partners (WIEG) wordt omhoog bijgesteld met € 11,0 miljoen. Dit komt met name doordat het gebruik van het aanvullend geboorteverlof in 2025 hoger uitkomt dan verwacht. De gemiddelde uitkering is iets minder sterk toegenomen dan eerder geraamd.
– Het betaald ouderschapsverlof (WBO) wordt naar boven bijgesteld met € 51,6 miljoen. Het gebruik is sterker toegenomen dan in de raming werd ingeschat.
3.7 Artikel 7 Kinderopvang
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Kinderopvang (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
5.847.714
‒ 113.894
5.733.820
Uitgaven
5.849.714
‒ 115.894
5.733.820
7.0
Kinderopvang
5.849.714
‒ 115.894
5.733.820
Inkomensoverdrachten
5.795.537
‒ 114.474
5.681.063
Kinderopvangtoeslag
5.795.537
‒ 114.474
5.681.063
Subsidies (regelingen)
25.520
‒ 400
25.120
Kinderopvang
4.100
‒ 400
3.700
Subsidies Caribisch Nederland
21.420
0
21.420
Opdrachten
5.239
‒ 1.020
4.219
Overige Opdrachten
2.325
‒ 175
2.150
Opdrachten Caribisch Nederland
2.214
‒ 820
1.394
Opdrachten Stelselherziening KO
700
‒ 25
675
Bekostiging
1.878
0
1.878
Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid van de Vereniging van Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland (Projectbureau PGV)
1.878
0
1.878
Bijdrage aan agentschappen
9.909
0
9.909
Agentschap DUO
9.909
0
9.909
Bijdrage aan medeoverheden
11.631
0
11.631
Versterking Kinderopvang Samenwerking BES(t) 4 kids CN
5.441
0
5.441
SPUK kwijtschelden schulden Kinderopvang
6.190
0
6.190
Ontvangsten
2.086.321
‒ 61.803
2.024.518
Tabel 21 Uitsplitsing ontvangsten artikel 7 Kinderopvang (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Ontvangsten
2.086.321
‒ 61.803
2.024.518
7.0
Kinderopvang
2.086.321
‒ 61.803
2.024.518
Ontvangsten
2.086.321
‒ 61.803
2.024.518
Algemeen
480
0
480
Terugontvangsten kinderopvangtoeslag
278.846
‒ 61.803
217.043
Werkgeversbijdrage Kinderopvang
1.806.995
0
1.806.995
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt - € 115,9 miljoen bij de uitgaven en ‒ € 113,9 miljoen bij de verplichtingen. Bij de ontvangsten is de mutatie - € 61,8 miljoen. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Inkomensoverdrachten
De uitgaven aan Kinderopvangtoeslag voor 2025 zijn met € 114,5 miljoen naar beneden bijgesteld. Het gebruik van kinderopvang komt lager uit dan eerder werd verwacht, met name in de dagopvang. Onderliggend zijn zowel het aantal kinderen dat gebruik maakt van kinderopvang als het gemiddeld aantal opvanguren per kind naar beneden bijgesteld.
Ontvangsten
De ontvangsten Kinderopvangtoeslag zijn op basis van realisatiecijfers tot en met augustus 2025 met € 61,8 miljoen naar beneden bijgesteld. Met name leiden definitieve vaststellingen over de toeslagjaren 2023 en 2024 minder vaak tot een terugvordering dan in de raming werd aangenomen.
3.8 Artikel 8 Oudedagsvoorziening
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 22 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Oudedagsvoorziening, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
64.560
709
65.269
Uitgaven
64.722
709
65.431
8.0
Oudedagsvoorziening
64.722
709
65.431
Inkomensoverdrachten
63.873
274
64.147
AOV inclusief tegemoetkoming (Caribisch Nederland)
62.568
0
62.568
Overbruggingsregeling AOW
765
14
779
Gebaar erkenning Surinaamse ouderen
540
260
800
Opdrachten
849
435
1.284
Opdrachten
849
435
1.284
Ontvangsten
2.205
‒ 766
1.439
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 0,7 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven. Bij de ontvangsten is de mutatie - € 0,8 miljoen.
Tabel 23 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Oudedagsvoorziening, premiegefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
55.281.822
‒ 80.715
55.201.107
Uitgaven
55.281.822
‒ 80.715
55.201.107
8.0
Oudedagsvoorziening
55.281.822
‒ 80.715
55.201.107
Inkomensoverdrachten
55.281.822
‒ 80.715
55.201.107
AOW
55.281.822
‒ 80.879
55.200.943
Inkomensondersteuning AOW
0
164
164
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt ‑ € 80,7 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Inkomensoverdrachten
Op basis van uitvoeringsinformatie van SVB zijn de uitgaven aan de Algemene Ouderdomswet (AOW) per saldo naar beneden bijgesteld met € 80,9 miljoen. De voornaamste verklaring is een iets lagere gemiddelde opbouw van AOW-rechten dan verwacht. Hierdoor vallen uitkeringen lager uit. Daarnaast is er een iets hoger aandeel alleenstaanden die een hogere AOW-uitkering krijgen dan samenwonenden en een iets hoger aantal AOW-gerechtigden dan verwacht.
3.9 Artikel 9 Nabestaanden
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 24 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Nabestaanden, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.230
0
3.230
Uitgaven
3.230
0
3.230
9.0
Nabestaanden
3.230
0
3.230
Inkomensoverdrachten
3.230
0
3.230
AWW (Caribisch Nederland)
3.230
0
3.230
Ontvangsten
0
0
0
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 25 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Nabestaanden, premiegefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
367.201
322
367.523
Uitgaven
367.201
322
367.523
9.0
Nabestaanden
367.201
322
367.523
Inkomensoverdrachten
367.201
322
367.523
ANW
342.309
275
342.584
Tegemoetkoming ANW
5.705
47
5.752
sociale lasten
19.187
0
19.187
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 0,3 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen.
3.10 Artikel 10 Tegemoetkoming ouders
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 26 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 10 Tegemoetkoming ouders, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
10.061.032
1.615
10.062.647
Uitgaven
10.061.032
1.615
10.062.647
10.0
Tegemoetkoming ouders
10.061.032
1.615
10.062.647
Inkomensoverdrachten
10.061.032
1.615
10.062.647
Algemene Kinderbijslagwet (AKW)
4.768.390
4.581
4.772.971
Wet op het Kindgebonden Budget (WKB)
5.277.092
‒ 2.966
5.274.126
Kinderbijslagvoorziening BES
15.550
0
15.550
Ontvangsten
341.909
‒ 47.997
293.912
Tabel 27 Uitsplitsing ontvangsten artikel10 Tegemoetkoming ouders, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Ontvangsten
341.909
‒ 47.997
293.912
10.0
Tegemoetkoming ouders
341.909
‒ 47.997
293.912
Ontvangsten
341.909
‒ 47.997
293.912
Terugontvangsten
341.909
‒ 47.997
293.912
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 1,6 miljoen bij de verplichtingen en de uitgaven. Bij de ontvangsten is de mutatie ‑ € 48,0 miljoen. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Ontvangsten
– De uitvoeringsinformatie tot en met de maand augustus 2025 geeft aanleiding om de geraamde ontvangsten voor de Wet op het Kindgebonden Budget (WKB) in 2025 neerwaarts bij te stellen met € 50,0 miljoen. Definitieve vaststellingen over toeslagjaar 2024 leiden minder vaak tot een terugvordering dan in de raming werd aangenomen.
– Daarnaast heeft de SVB in 2024 circa € 2,0 miljoen minder aan kinderbijslag uitgegeven dan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aanvankelijk aan de SVB heeft bevoorschot. Dit bedrag is in 2025 als ontvangst verrekend.
3.11 Artikel 11 Uitvoering
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 28 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Uitvoering, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
726.740
2.340
729.080
Uitgaven
726.540
2.340
728.880
11.0
Uitvoering
726.540
2.340
728.880
Opdrachten
1.842
‒ 1.101
741
Handhaving en gegevensuitwisseling
1.842
‒ 1.101
741
Bekostiging
10.517
‒ 800
9.717
Uitvoeringskosten CN
10.517
‒ 800
9.717
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
711.660
4.241
715.901
Uitvoeringskosten UWV
508.729
3.617
512.346
Uitvoeringskosten SVB
184.026
‒ 595
183.431
Uitvoeringskosten Bureau Informatie Diensten Nederland (BIDN)
18.905
1.219
20.124
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
2.521
0
2.521
Landelijk Clientenraad
2.521
0
2.521
Ontvangsten
0
43.503
43.503
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 2,3 miljoen bij de verplichtingen en de uitgaven. Bij de ontvangsten is de mutatie € 43,5 miljoen. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
– Er is een meevaller van € 7,6 miljoen bij de begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten van het UWV door lager uitgevallen kosten op basis van uitvoeringstoetsen en het gedeeltelijk niet uitkeren van loon- en prijsbijstelling in 2025 vanwege incidentele meevallers bij UWV.
– Er is een nabetaling op de uitvoeringskosten UWV Crisisdienstverlening naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2024. De grootste nabetalingen betreffen de NOW 3 (€ 4,8 miljoen) en NOW 4 (€ 1,7 miljoen). Daarnaast zijn er nabetalingen op de NOW 1, 2 en 5 en Skills.
Ontvangsten
– Er is een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2024. De grootste terugontvangst is op de Basisdienstverlening (€ 5,3 miljoen).
– Ook zijn er terugontvangsten op de uitvoeringskosten UWV crisisdienstverlening naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2024. Het gaat om terugontvangsten op de NOW 6 (€ 9,1 miljoen), uitvoering kassierstaak (€ 1,8 miljoen) en landelijke ondersteuning aanvullende dienstverlening (€ 2,7 miljoen).
– Er is een terugontvangst op de uitvoeringskosten SVB naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag SVB 2024 (€ 22,9 miljoen). Hierbij gaat het voornamelijk om terugontvangsten op de uitvoeringskosten van de Algemene Kinderbijslagwet (AKW).
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 29 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Uitvoering, premiegefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.484.234
‒ 27.942
2.456.292
Uitgaven
2.484.234
‒ 27.942
2.456.292
11.0
Uitvoeringskosten
2.484.234
‒ 27.942
2.456.292
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
2.484.234
‒ 27.942
2.456.292
Uitvoeringskosten UWV
2.259.377
‒ 27.942
2.231.435
Uitvoeringskosten SVB
224.857
0
224.857
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt - € 27,9 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Dit betreft een vrijval van € 27,9 miljoen door lager uitgevallen uitvoeringskosten UWV op basis van uitvoeringstoetsen, en het gedeeltelijk niet uitkeren van loon- en prijsbijstelling in 2025 vanwege incidentele meevallers bij UWV.
3.12 Artikel 12 Rijksbijdragen
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 30 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 Rijksbijdragen, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
29.154.352
29.966
29.184.318
Uitgaven
29.154.352
29.966
29.184.318
12.0
Rijksbijdragen
29.154.352
29.966
29.184.318
Bijdrage aan sociale fondsen
29.154.352
29.966
29.184.318
Kosten heffingskortingen AOW
3.916.800
0
3.916.800
Vermogenstekort Ouderdomsfonds
24.940.300
0
24.940.300
Tegemoetkoming arbeidsongeschikten
185.081
20.219
205.300
Zwangere zelfstandigen
112.171
9.747
121.918
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 30,0 miljoen bij de verplichtingen en de uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Bijdrage aan sociale fondsen
De Rijksbijdragen voor de tegemoetkoming arbeidsongeschikten en de zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor zelfstandigen (ZEZ) zijn omhoog bijgesteld met respectievelijk € 20,2 miljoen en € 9,7 miljoen. De rijksbijdragen volgen de uitgaven aan de regelingen. Omdat de uitgaven gestegen zijn, zijn de rijksbijdragen opwaarts bijgesteld.
3.13 Artikel 13 Integratie en maatschappelijke samenhang
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 31 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Integratie en maatschappelijke samenhang, begrotingsgefinancierd (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
60.469
‒ 4.947
55.522
Uitgaven
60.469
‒ 7.547
52.922
13.0
Integratie en maatschappelijke samenhang
60.469
‒ 7.547
52.922
Inkomensoverdrachten
38.064
0
38.064
Remigratiewet
38.064
0
38.064
Subsidies (regelingen)
8.703
459
9.162
Opbouw kennisfunctie integratie
2.736
‒ 41
2.695
Vluchtelingenwerk Nederland
1.208
‒ 32
1.176
Overige subsidies algemeen
4.759
532
5.291
Opdrachten
13.702
‒ 8.006
5.696
Opdracht Integratie
13.002
‒ 7.306
5.696
Remigratie
700
‒ 700
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt ‒ € 4,9 miljoen bij de verplichtingen en ‒ € 7,5 miljoen bij de uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Opdrachten
– Het ministerie van SZW ondersteunt de inspanning van gemeenten om de arbeidsparticipatie van statushouders zo snel mogelijk na het verkrijgen van de status te verbeteren door middel van Startbanen. Hiervoor is € 3,8 miljoen overgeboekt naar het gemeentefonds.
– Daarnaast zijn er nog diverse kleinere overboekingen naar andere begrotingshoofdstukken voor integratie.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 96 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Tabel 32 Artikel 96 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
647.779
5.825
653.604
Uitgaven
648.607
5.825
654.432
96.0
Apparaat Kerndepartement
648.607
5.825
654.432
Personele uitgaven
523.115
10.227
533.342
eigen personeel
501.571
‒ 1.140
500.431
externe inhuur
16.747
7.978
24.725
overige personele uitgaven
4.797
3.389
8.186
Materiële uitgaven
125.492
‒ 4.402
121.090
overige materiële uitgaven
24.226
‒ 3.092
21.134
ICT
33.436
‒ 5.693
27.743
bijdrage aan SSO's
67.830
4.383
72.213
Ontvangsten
104.098
‒ 855
103.243
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt € 5,8 miljoen bij de verplichtingen en de uitgaven. Bij de ontvangsten is de mutatie ‑ € 0,9 miljoen.
4.2 Artikel 99 Nog onverdeeld
Tabel 33 Artikel 99 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
9.769
‒ 9.769
0
Uitgaven
9.769
‒ 9.769
0
99.0
Nog onverdeeld
9.769
‒ 9.769
0
Nog te verdelen
9.769
‒ 9.769
0
waarvan apparaat
619
‒ 619
0
waarvan programma
9.150
‒ 9.150
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt ‒ € 9,8 miljoen bij de verplichtingen en uitgaven. Hieronder worden de mutaties van de 2e suppletoire begroting toegelicht volgens de staffel van tabel 2.
Uitgaven
– Er is in totaal € 30,2 miljoen niet tot besteding gekomen. De grootste onderuitputting vond plaats doordat het wetsvoorstel handhaving sociale zekerheid is vertraagd (€ 14,0 miljoen). Daarnaast deden BZK (bij Najaarsnota) en I&W (bij suppletoire begroting september) een bijdrage voor het besparingsverlies voor het niet-halen van de banenafspraak (in totaal € 6,4 miljoen). Tot slot valt budget voor de EU-richtlijn loontransparantie vrij (€ 2,3 miljoen) vanwege de uitgestelde implementatie.
– Van de eerder opgelegde incidentele taakstelling op de SZW-begroting uit 2020 was tot op heden € 19,0 miljoen niet nader ingevuld. Dit wordt nu ingevuld met de gerealiseerde onderuitputting op de SZW-begroting (zie hierboven).
– Er was een reservering van € 6,0 miljoen voor het Waarborgfonds saneringskredieten. Op basis van de prognose van de liquiditeit is € 2,0 miljoen overgeboekt naar artikel 2 en valt € 4,0 miljoen vrij.
5 Bijlagen
5.1 Bijlage 1: Lijst van afkortingen
Tabel 34 Afkortingen
Afkorting
Betekenis
ACOI
Adviescommissie Openbaarheid en Informatiehuishouding
AFM
Autoriteit Financiële Markten
AHK
Algemene heffingskorting
AIO
Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen
AKW
Algemene Kinderbijslagwet
AMvB
Algemene maatregel van bestuur
Anw
Algemene Nabestaandenwet / Nabestaandenfonds
AO
Arbeidsongeschiktheid, of Algemeen Overleg
Aof
Arbeidsongeschiktheidsfonds
AOV
Algemene Ouderdomsverzekering Caribisch Nederland, of Arbeidsongeschiktheidsverzekering
AOW
Algemene Ouderdomswet / Ouderdomsfonds
APP
Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
Arbo
Arbeidsomstandigheden
ASB
Assurantiebelasting
ATW
Arbeidstijdenwet
avv
Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten
AWf
Algemeen Werkloosheidsfonds
Awir
Algemene Wet Inkomensafhankelijke Regelingen
AWW
Algemene Weduwen- en Wezenverzekering Caribisch Nederland, of Algemene Weduwen en Wezenwet
AZC
Asielzoekerscentrum
BAZ
Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen
Bbz
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen
BES
Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (samen Caribisch Nederland)
BIKK
Bijdrage in kosten kortingen
BKWI
Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen
BMIP
Brabants Migratie Informatiepunt
BNC
Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen
BNPL
Buy Now Pay Later
BRP
Basisregistratie Personen
Brzo
Besluit risico’s zware ongevallen
BZ
(Ministerie van) Buitenlandse Zaken
BZK
(Ministerie van) Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
cao
Collectieve arbeidsovereenkomst
CASS
Administratief Centrum voor de sociale zekerheid van de Rijnvarenden
CBS
Centraal Bureau voor de Statistiek
CIZ
Centrum Indicatiestelling Zorg
CJIB
Centraal Justitieel Incassobureau
CMD
Common Mental Disorder
CN
Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius, Saba)
COA
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
CPB
Centraal Planbureau
CSE
Chronic solvent-induced encephalopathy, een aandoening van het centrale zenuwstelsel als gevolg van de langdurige blootstelling aan oplosmiddelen
Ctgb
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden
DGA
Duurzaam geen arbeidsvermogen
DI
Duurzame inzetbaarheid
DKIZ
Dubbele kinderbijslag intensieve zorg
DMS
Document Management Systeem
DNB
De Nederlandsche Bank
DUO
Dienst Uitvoering Onderwijs
EK
Eerste Kamer
ELA
European Labour Authority (Europese Arbeidsautoriteit)
EMU
Economische en Monetaire Unie
EPA
Ernstige psychische aandoening
EPSCO
Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken
ERD ZW
Eigenrisicodragen Ziektewet
ESB-regeling
Subsidieregeling voor scholing en re-integratie van personen met arbeidsbeperkingen en ernstige scholingsbelemmeringen
ESF
Europees Sociaal Fonds
ESF+
Europees Sociaal Fonds Plus
ETK-regeling
Extra Territoriale Kosten regeling
EU
Europese Unie
EZ
(Ministerie van) Economische Zaken
FIN
(Ministerie van) Financiën
G&VW
Gezond en Veilig Werken
GGD
Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst
GGZ
Geestelijke gezondheidszorg
GHOR
Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio
GIPs
Grensinformatiepunten
GWV
Generieke Werkgeversvoorziening
havo
Hoger algemeen voortgezet onderwijs
HLA
Hoofdlijnenakkoord
HVP
Herstel- en Veerkrachtplan
IAS
Instituut Asbestslachtoffers
IB
Inlichtingenbureau
IBO
Interdepartementaal Beleidsonderzoek
IBPV
Instelling voor bedrijfspensioenvoorziening
I&W
Infrastructuur en Waterstaat
IHH
Informatiehuishouding
ILO
International Labour Organization
IO&E
Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed
IOAOW
Inkomensondersteuning AOW-gerechtigden
IOAW
Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers
IOAZ
Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen
IORP
Europese Pensioenfondsrichtlijn
IOW
Inkomensvoorziening Oudere Werklozen
IPS
Individuele Plaatsing en Steun
IUSD
Integratie-uitkering sociaal domein
IVA
Inkomensvoorziening voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten
JenV
(Ministerie van) Justitie en Veiligheid
Jeugd-LIV
Tegemoetkoming verhoging minimumjeugdloon, of Minimumjeugdloonvoordeel
KIS
Kennisplatform Inclusief Samenleven
KO
Kinderopvang
KOT
Kinderopvangtoeslag
LCR
Landelijke Cliëntenraad
LIV
Lage-inkomensvoordeel
LKS
Loonkostensubsidie
LKV
Loonkostenvoordelen
LLO
Leven Lang Ontwikkelen
LOCOV
Longitudinaal Onderzoek Cohort Oekraïense Vluchtelingen
LOCS
Longitudinaal Onderzoek Cohort Statushouders
LRK
Landelijk Register Kinderopvang
mbo
middelbaar beroepsonderwijs
MCKW
Mobiliteitscentrum Kolenketen Westhaven
MDIEU
Maatwerkregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden
MEV
Macro-economische Verkenning
MIP
Meerjarig investeringsprogramma
Mkb
Midden- en kleinbedrijf
MKBA
Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse
Mln
Miljoen
NCDR
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme
NEA
Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden
NGF
Nationaal Groeifonds
Nibud
Nationaal instituut voor budgetvoorlichting
NL
Nederland
NLA
Nederlandse Arbeidsinspectie
NOW
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid
NPLV
Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid
NVVK
Branchevereniging voor schuldhulpverlening, sociaal bankieren en bewindvoering
NWO
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
OBR
Overbruggingsregeling AOW
OCTAS
Onafhankelijke commissie toekomst arbeidsongeschiktheidsstelsel
OCW
(Ministerie van) Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
OPS
Organo Psycho Syndroom
OV
Ongevallenverzekering Caribisch Nederland
Pgb
Persoonsgebonden budget
PGV
Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid van de Vereniging van Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland
PIP
Plan Inburgering en Participatie
POC KOT, of POK
Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag
PPI
Premiepensioeninstelling
PRK
Personenregister Kinderopvang
Pro
Praktijkonderwijs
pSG
Plaatsvervangend secretaris-generaal
PWRI
Pensioenfonds Werk en (Re-)Integratie
RBK
Register Buitenlandse Kinderopvang
RBV
Rijksbegrotingsvoorschriften
RCN
Rijksdienst Caribisch Nederland (unit Sociale Zaken en Werkgelegenheid)
RI&E
Risico-inventarisatie en -evaluatie
RIHH
Regeringscommissaris Informatiehuishouding
RIS
Rapportage integratie en samenleven
RIVM
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
RNI
Registratie niet-ingezetenen
RMT
Regionaal mobiliteitsteam
RSO
Rijksschoonmaakorganisatie
RVO
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
RVU
Regeling voor vervroegde uittreding
RvW
Regeling van Werkzaamheden
RWC
Regionale werkcentra
RWT
Rechtspersoon met een Wettelijke Taak
SBB
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
SBCM
Stichting Beheer Collectieve Middelen
SCP
Sociaal en Cultureel Planbureau
SEA
Strategische Evaluatie Agenda
SER
Sociaal-economische Raad
SG
Secretaris-generaal
SiSa
Single information Single audit
SLIM
Stimuleringsregeling leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen
SMI
Sociaal-medische indicatie
SPUK
Specifieke Uitkering
SSO
Shared Service Organisatie
STAP
Stimulering Arbeidsmarktpositie
Stb.
Staatsblad
SUWI
Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen
SVB
Sociale Verzekeringsbank
Sw
Sociale werkvoorziening
SZ
Sociale Zekerheid
SZI
(Directoraat Generaal) Sociale Zekerheid en Integratie
SZW
(Ministerie van) Sociale Zaken en Werkgelegenheid
TAS
Regeling Tegemoetkoming Asbestslachtoffers
TK
Tweede Kamer
TNO
Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek
TOGS
Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19
Tozo
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers
TSB
Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten
TVL
Tegemoetkoming Vaste Lasten
TW
Toeslagenwet
Twv
Tewerkstellingsvergunning
Ufo
Uitvoeringsfonds voor de overheid
UN
United Nations
UVB
Uitvoering Van Beleid
UWV
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
Vbar
Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
VE
Voorschoolse educatie
VGR
Voortgangsrapportage
VIA
Voor een Inclusieve Arbeidsmarkt
VIM
Vereenvoudiging Inkomensondersteuning voor Mensen
VN
Verenigde Naties
VNG
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VOG
Verklaring Omtrent het Gedrag
Vso
Voortgezet speciaal onderwijs
Vut
Vervroegde uittreding
vwo
Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
VWS
(Ministerie van) Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Waadi
Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs
Wab
Wet arbeidsmarkt in balans
WagwEU
Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie
Wajong
Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten
Wamil
Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening militairen
WAO
Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering
WAS
Wet aanpak schijnconstructies
WaU
Werk aan Uitvoering
Wav
Wet arbeid vreemdelingen
WAZ
Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen
WAZO
Wet Arbeid en Zorg
WBO
Wet betaald ouderschapsverlof
WEA
Werkgevers Enquête Arbeid
WEU
Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen
Wfw
Wet flexibel werken
WGA
Regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten
WGO
Wetgevingsoverleg
Whk
Werkhervattingskas
WIA
Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen
WKB
Wet op het Kindgebonden Budget
Wko
Wet kinderopvang
Wlz
Wet langdurige zorg
Wml
Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag / Wettelijk minimumloon
Wob
Wet openbaarheid van bestuur
Woo
Wet open overheid
WOR
Wet op de Ondernemingsraden
Wsnp
Wet schuldsanering natuurlijke personen
Wsw
Wet sociale werkvoorziening
Wtl
Wet tegemoetkomingen loondomein
Wtp
Wet toekomst pensioenen
Wtta
Wet toelating ter beschikkingstelling van arbeidskrachten
WW
Werkloosheidswet
WJW
Wet werken waar je wilt
ZBO
Zelfstandig Bestuursorgaan
ZEA
Zelfstandigen Enquête Arbeid
ZEZ
Regeling Zelfstandig En Zwanger
ZonMw
Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie
ZV
Ziekteverzekering Caribisch Nederland
ZVW
Zorgverzekeringswet
ZW
Ziektewet
zzp
Zelfstandige zonder personeel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.