Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 21: Land- en tuinbouw3.2 Artikel 22: Natuur, visserij en gebiedgericht werken3.3 Artikel 23: Kennis en innovatie3.4 Artikel 24: Uitvoering en toezicht4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 50: Apparaat4.2 Artikel 51: Nog onverdeeld5 Agentschappen5.1 Agentschapsparagraaf Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit6 Begrotingsfonds6.1 De begroting van het Diergezondheidsfonds (F)
36 850 XIV Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (XIV) en het Diergezondheidsonds (F) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2025‒2026
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
3. de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Diergezondheidsfonds
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en NatuurF.M.Wiersma
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikel
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
4.774.112
Stand bij suppletoire begroting september 2025
4.330.221
Belangrijkste mutaties tweede suppletoire begroting
1) Compensatie pelsdierhouders
21
25.000
2) Subsidieregeling Brongerichte aanpak emissies
21
‒ 20.001
3) Nationale grondbank
22
‒ 17.000
6) Overige mutaties
‒ 71.794
Stand 2e suppletoire begroting 2025
4.246.426
Toelichting
1. Compensatie pelsdierhouders
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft uitspraak gedaan in rechtszaken aangespannen door nertsenhouders over de vergoeding n.a.v. het vervroegd verbod op de pelsdierhouderij voor het sluiten van deze bedrijven wegens Covid-19. Het vervroegde verbod is ingegaan op 8 januari 2021. Het financieel nadeel van de pelsdierhouders is in 2021 en 2022 financieel gecompenseerd. Een aantal pelsdierhouders heeft bezwaar en beroep aangetekend tegen de hoogte van deze compensatie. Het CBb heeft onder andere bepaald dat de overheid de hoogte van deze vergoedingen niet had mogen verlagen voor het normaal maatschappelijke risico en geen korting voor leegstand in de beleidsregel had mogen opnemen. In 2025 verwacht LVVN € 25 miljoen te betalen, in 2026 volgen nog verdere betalingen.
2. Subsidieregeling brongerichte aanpak emissies
Er is sprake van onderuitputting op de subsidieregeling Brongerichte aanpak emissies. Er zijn minder inschrijvingen dan verwacht op de subsidieregeling. Daarnaast is er besloten dat het budget over meerdere jaren wordt uitbetaald.
3. Nationale grondbank
De bijdrage aan het Rijksvastgoedbedrijf valt € 17 mln. lager uit dan verwacht. Er zijn een aantal aankooptrajecten gestart die niet hebben geleid tot een daadwerkelijke aankoop, waardoor de aankoopkosten van de Nationale Grondbank lager uitvallen dan geraamd.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikel
Ontvangsten 2025
Vastgestelde begroting 2025
74.297
Stand suppletoire begroting september 2025
243.632
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Terugontvangsten voorschotten SPUK MGA
22
‒ 41.000
Overige mutaties
26.902
Stand 2e suppletoire begroting 2025
229.534
Toelichting
1. Terugontvangsten voorschotten MGA
Dit betreft een terugbetaling van een voorschot in het kader van de SPUK Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden. De terugontvangst valt op een later moment dan eerder werd verwacht.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 21: Land- en tuinbouw
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 21 (bedragen x € 1.000)
21 Land- en tuinbouw
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.461.701
‒ 27.314
1.434.387
Uitgaven
2.010.369
‒ 37.499
1.972.870
Subsidies (regelingen)
1.756.862
‒ 40.159
1.716.703
Sociaal economische positie boeren
78.293
22.809
101.102
Duurzame veehouderij
1.399.963
‒ 42.269
1.357.694
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
83.129
‒ 7.987
75.142
Mestbeleid
182.431
‒ 13.255
169.176
Diergezondheid en dierenwelzijn
3.809
1.769
5.578
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
1.019
‒ 694
325
Integraal voedselbeleid
7.218
‒ 32
7.186
Doelsturing
1.000
‒ 500
500
Leningen
41.918
‒ 423
41.495
Lening Investeringsfonds Duurzame Landbouw
40.000
0
40.000
Overige leningen
1.918
‒ 423
1.495
Garanties
1.805
0
1.805
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit
1.805
0
1.805
Opdrachten
26.126
‒ 6.541
19.585
Sociaal economische positie boeren
4.489
‒ 1.676
2.813
Duurzame veehouderij
4.470
‒ 4.370
100
Mestbeleid
93
‒ 37
56
Diergezondheid en dierenwelzijn
9.111
247
9.358
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
6.362
‒ 569
5.793
Integraal voedselbeleid
1.601
‒ 136
1.465
Bijdrage aan ZBO's / RWT's
12.571
4.748
17.319
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden
1.909
2.643
4.552
Centrale Commissie Dierproeven
0
0
0
Medebewind/voormalige productschappen
187
0
187
Raad voor de Plantenrassen
1.544
‒ 599
945
Keuringsdiensten
8.931
2.704
11.635
Bijdrage aan medeoverheden
140.002
0
140.002
Specifieke uitkeringen
140.002
0
140.002
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
11.320
‒ 112
11.208
FAO en overige contributies
11.320
‒ 112
11.208
Storting/onttrekking begrotingsreserve
7127
4988
12115
Storting begrotingsreserve landbouw
0
4.988
4.988
Storting begrotingsreserve apurement
3.500
0
3.500
Storting begrotingsreserve borgstelling
3.627
0
3.627
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
12.638
0
12.638
Diergezondheidsfonds
12.638
0
12.638
Ontvangsten
64.939
14.808
79.747
Ontvangsten
64.939
14.808
79.747
Sociaal economische positie boeren
245
‒ 4
241
ZBO's / RWT's
2.300
350
2.650
Agroketens
2.298
7.782
10.080
Agrarische innovatie en overig
0
17.371
17.371
Mestbeleid
12.209
‒ 4.509
7.700
Garanties
1.800
0
1.800
Weerbare planten en teeltsystemen
0
4
4
Diergezondheid en dierenwelzijn
11.600
‒ 85
11.515
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
13.231
‒ 6.101
7.130
Onttrekkingen begrotingsreserves
21.256
0
21.256
Toelichting
Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Het subsidiebudget voor Sociaal economische positie boeren wordt verhoogd met € 22,8 mln. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft uitspraak gedaan in rechtszaken aangespannen door nertsenhouders over de vergoeding n.a.v. het vervroegd verbod op de pelsdierhouderij voor het sluiten van deze bedrijven wegens Covid-19. Het vervroegde verbod is ingegaan op 8 januari 2021. Het financieel nadeel van de pelsdierhouders is in 2021 en 2022 financieel gecompenseerd. Een aantal pelsdierhouders heeft bezwaar en beroep aangetekend tegen de hoogte van deze compensatie. Het CBb heeft onder andere bepaald dat de overheid de hoogte van deze vergoedingen niet had mogen verlagen voor het normaal maatschappelijke risico en geen korting voor leegstand in de beleidsregel had mogen opnemen. In 2025 verwacht LVVN € 25,0 mln. euro te betalen, in 2026 volgen nog verdere betalingen.
Duurzame veehouderij
Het subsidiebudget voor Duurzame veehouderij wordt verlaagd met € 42,3 mln. Dit heeft twee voornaamste oorzaken. De eerste oorzaak betreft de subsidieregeling brongerichte aanpak emissies (€ 20,0 mln.). Er zijn minder inschrijvingen dan verwacht op de subsidieregeling brongerichte aanpak emissies en er is besloten dat het budget over meerdere jaren wordt uitbetaald. De tweede oorzaak betreft de Verplaatsingsregeling (€ 13,5 mln.). Eerder werd aangenomen dat er sneller na een haalbaarheidsonderzoek gestart zou worden met de verplaatsing. In de praktijk blijkt dat een veehouder meer tijd nodig heeft om de keuze voor bedrijfsverplaatsing te nemen.
Vrijwilling beëindiging, verplaatsing en extensivering
Tabel 5 Gedetailleerde weergave uitgaven (Vrijwillige beëindiging, verplaatsing en extensivering) (bedragen x € 1.000)
Subsidieregeling
2024
2025
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (Lbv)
136.413
283.425
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties met piekbelasting (Lbv-plus)
319.700
1.030.064
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties kleinere sectoren (Lbv ks)
‒
29.292
Landelijke verplaatsingsregeling veehouderijen met piekbelasting (Lvvp)
‒
6.000
Tijdelijke extensiveringsregeling melkveehouderij (in voorbereiding)
‒
‒
Vrijwillige beëindigingsregeling (in voorbereiding)
‒
‒
Totaal
456.113
1.348.781
Bovenstaande tabel geeft een verdiepend inzicht in een aantal subsidieregelingen waarvoor geldt dat het kasritme minder eenvoudig te ramen is, te weten de Lbv-regelingen, de verplaatsingsregeling. Deze regelingen zijn onderdeel van de stikstofaanpak.
Voor de Lbv-regelingen geldt dat de realisatie in 2025 om wisselende redenen kan afwijken van de prognose. Bij de Lbv en Lbv-plus geldt dat er een piek aan aanvraagmomenten voor het tweede betaalmoment is rond de jaarwisseling. Het uiterste moment waarop deelnemers aan de regeling moet voldoen aan deze voorwaarden ligt vast, maar het staat deelnemers vrij om betaling eerder aan te vragen of voor hun tweede deelbetaling zich terug te trekken uit de regeling. Voor de Lbv-kleinere sectoren geldt juist dat ultimo 2025 veel uiterste data verstrijken waarop veehouders moeten aangeven of zij (definitief) deelnemen aan de regeling en vervolgens de eerste voorschotbetaling ontvangen. Dit maakt dat de raming voor 2025 onzeker is, er is een serieus risico van doorschuiven van betalingen naar 2026 met bijbehorende onderuitputting als gevolg van deze vertraging in 2025.
Het budget wordt nu niet neerwaarts bijgesteld zodat deelnemers die een aanvraag voor het tweede voorschot indienen die ook uitbetaald kunnen krijgen, rekening houdend met noodzakelijke beoordeling en doorlooptijd door RVO.
Mestbeleid
Het subsidiebudget voor Mestbeleid wordt verlaagd met € 13,3 mln. Dit heeft meerdere redenen. Omdat in 2025 veel capaciteit in werd gezet voor het 8e Actieplan Nitraatrichtlijn (8e AP), konden niet alle geplande uitgaven voor het 7e AP in 2025 worden gerealiseerd (€ 7,0 mln.). Verder wordt een deel van openstelling 2025 van de Regeling hoogwaardige mestverwerking pas in 2026 en 2027 uitbetaald (€ 2,2 mln.). Tenslotte zijn uitvoeringskosten van de NVWA en RVO voor het versterken van het toezicht op de mestregelgeving door de Taskforce Mestmarkt geschoven naar artikel 24 van de LVVN-begroting (€ 3,4 mln.).
Ontvangsten
Agrarische innovatie en overig
De ontvangsten op artikel 21 vallen € 17,4 mln. hoger uit dan geraamd. Dit betreft terugontvangsten subsidievoorschotten van ondernemers die deelnamen aan de Lbv of Lbv-plus regelingen maar zichzelf toch uitschreven en het verleende bedrag terug hebben gestort.
3.2 Artikel 22: Natuur, visserij en gebiedgericht werken
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 22 (bedragen x € 1.000)
22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
518.198
‒ 28.932
489.266
Uitgaven
929.641
‒ 48.496
881.145
Subsidies (regelingen)
97.338
‒ 10.616
86.722
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
8.883
466
9.349
Natuur en Biodiversiteit op land
57.624
‒ 11.267
46.357
Beheer Kroondomeinen
753
‒ 7
746
Duurzame visserij
17.242
‒ 4.093
13.149
Overige stelsel activiteiten
11.190
2.396
13.586
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
1.646
1.889
3.535
Leningen
20.795
19
20.814
Leningen rente en aflossing
20.795
19
20.814
(Schade)vergoeding
1.600
‒ 1.189
411
Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit
1.600
‒ 1.189
411
Opdrachten
72.792
‒ 20.703
52.089
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
5.368
‒ 1.320
4.048
Natuur en Biodiversiteit op land
38.747
‒ 13.183
25.564
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
15.079
‒ 3.941
11.138
Duurzame visserij
8.239
‒ 3.334
4.905
Internationale Samenwerking
2.378
1.023
3.401
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit
2.981
52
3.033
Bijdrage aan agentschappen
62.906
‒ 18.725
44.181
Rijkswaterstaat
14.879
‒ 579
14.300
Rijksvastgoedbedrijf
47.350
‒ 18.207
29.143
Overige agentschappen
677
61
738
Bijdrage aan ZBO's / RWT's
35.201
2.084
37.285
Staatsbosbeheer
33.811
2.109
35.920
Overige ZBO's
1.390
‒ 25
1.365
Bijdrage aan medeoverheden
637.168
634
637.802
Caribisch Nederland
979
760
1.739
Specifieke uitkering
636.189
‒ 126
636.063
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
1.841
0
1.841
Internationale Samenwerking
1.841
0
1.841
Ontvangsten
115.061
‒ 30.732
84.329
Ontvangsten
115.061
‒ 30.732
84.329
Landinrichtingsrente
19.641
252
19.893
Verkoop gronden
1.057
4.725
5.782
Overige ontvangsten natuur
85.607
‒ 40.762
44.845
Duurzame visserij
8.756
5.053
13.809
Toelichting
Subsidies
Natuur en biodiversiteit op land
Het subsidiebudget voor Natuur en biodiversiteit op land wordt verlaagd met € 11,3 mln. Dit betreft een saldo van meerdere mutaties. Er worden middelen overgeheveld naar het Provinciefonds ten behoeve van onder andere het Agrarisch Natuurbeheer (€ 3,0 mln.), het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (€ 2,4 mln.) en de Natuurherstelverordening (€ 1,4 mln.). Verder wordt er € 2,6 mln. overgeheveld naar artikel 24. Dit betreft de bijdrage aan de RVO voor uitbreiding van de ondersteuning aan het Agrarisch Natuurbeheer. Ook wordt er € 4,0 mln. overgeheveld naar het gemeentefonds voor een maatwerkcasus in de gemeente Nederweert.
Opdrachten
Natuur en biodiversiteit op land
Het opdrachtenbudget voor Natuur en biodiversiteit op land wordt verlaagd met € 13,2 mln. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een overheveling naar het provinciefonds ten behoeve van Natuurbrandpreventie en -mitigatie (€ 5,7 mln.) en voor de Invasieve exoten aanpak (€ 2,2 mln.). Daarnaast wordt er € 3,4 mln. overgeheveld naar 'Overige stelsel activiteiten'. De gemoeide uitgaven worden onder het subsidiebudget verantwoord. Ook worden er middelen (€ 2,1 mln.) overgeboekt naar artikel 50 ten behoeve van personeelskosten voor zaakbegeleiding, ondernemingsplannen en maatwerk.
Bijdragen aan agentschappen
Rijksvastgoedbedrijf
De bijdrage aan het Rijksvastgoedbedrijf valt € 18,2 mln. lager uit dan verwacht. Er zijn een aantal aankooptrajecten gestart die niet hebben geleid tot een daadwerkelijke aankoop, waardoor de aankoopkosten en de uitvoeringskosten van de Nationale Grondbank lager uitvallen dan geraamd.
Ontvangsten
Overige ontvangsten natuur
De geraamde ontvangsten Overige ontvangsten Natuur vallen € 40,8 mln. lager uit dan verwacht. Dit betreft een terugbetaling van een voorschot in het kader van de SPUK Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden. De terugontvangst valt op een later moment dan eerder werd verwacht.
3.3 Artikel 23: Kennis en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 23 (bedragen x € 1.000)
23 Kennis en innovatie
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
369.843
5.387
375.230
Uitgaven
396.288
‒ 4.256
392.032
Subsidies (regelingen)
218.607
2.969
221.576
Beleidsondersteunend onderzoek
55.571
14.786
70.357
Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid
49.109
‒ 2.109
47.000
Kennisverspreiding en groen onderwijs
113.927
‒ 9.708
104.219
Opdrachten
18.331
‒ 1.848
16.483
Kennisontwikkeling en innovatie
18.331
‒ 1.848
16.483
Bijdrage aan agentschappen
18.656
791
19.447
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
18.656
791
19.447
Bijdrage aan ZBO's / RWT's
140.694
‒ 6.168
134.526
Wageningen Research
140.694
‒ 6.168
134.526
ZonMw
0
0
Ontvangsten
10.274
1.826
12.100
Ontvangsten
10.274
1.826
12.100
Kennisontwikkeling en innovatie
10.274
1.826
12.100
Toelichting
Subsidies
Beleidsondersteunend onderzoek
Het subsidiebudget voor Beleidsondersteunend onderzoek wordt verhoogd met € 14,8 mln. De oorzaak van deze toename is technisch, de beschikking aan WR onder de TO-2 regeling bestaat uit meerdere beschikkingen die vanaf meerdere begrotingsinstrumenten wordt gedekt. Met deze onderliggende technische mutaties worden de budgetinstrumenten in lijn gebracht met deze subsidiebeschikkingen. Meevallers en tegenvallers staan apart vermeld omdat het gaat om separate budgetinstrumenten.
Bijdragen aan ZBO's / RWT's
Wageningen Research
Het subsidiebudget voor Wageningen Research wordt verlaagd met € 6,1 mln. De oorzaak van deze toename is technisch, de beschikking aan WR onder de TO-2 regeling bestaat uit meerdere beschikkingen die vanaf meerdere begrotingsinstrumenten wordt gedekt. Met deze onderliggende technische mutaties worden de budgetinstrumenten in lijn gebracht met deze subsidiebeschikkingen. Meevallers en tegenvallers staan apart vermeld omdat het gaat om separate budgetinstrumenten.
3.4 Artikel 24: Uitvoering en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 24 (bedragen x € 1.000)
24 Uitvoering en toezicht
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
728.595
45
728.640
Uitgaven
728.595
2.633
731.228
Bijdrage aan agentschappen
728.595
2.633
731.228
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
368.263
‒ 1
368.262
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
360.332
2.634
362.966
Ontvangsten
47.161
0
47.161
Ontvangsten
47.161
0
47.161
Agentschappen en overig
47.161
0
47.161
Toelichting
Conform de ondergrenzen voor toelichtingen op mutaties uit de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025, terug te vinden in de leeswijzer, is er geen toelichting voor artikel 24.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 50: Apparaat
Tabel 9 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
50 Apparaat
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
259.851
5.823
265.674
Uitgaven
259.851
5.823
265.674
Personele uitgaven
Eigen personeel
193.486
‒ 12.921
180.565
Externe inhuur
9.188
6.526
15.714
Overige personele uitgaven
2.381
618
2.999
Materiële uitgaven
Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU)
6.808
0
6.808
SSO DICTU
24.847
417
25.264
Overige materiële uitgaven
23.141
11.183
34.324
Ontvangsten
6.197
0
6.197
Ontvangsten
Ontvangsten
6.197
0
6.197
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Het budget voor Eigen personeel wordt verlaagd met € 12,9 mln. Vooruitlopend op de taakstelling en de reorganisatie wordt binnen LVVN terughoudend omgegaan met het openstellen van vacatures en vervulling hiervan. Ook hebben er een aantal technische mutaties plaatsgevonden zoals ook aangegeven onder Materiële uitgaven.
Externe inhuur
Het budget voor Externe inhuur wordt verhoogd met € 6,5 mln. Dit komt hoofdzakelijk doordat externe inhuur wordt doorberekend aan het personeels- of beleidsbudget van de inhurende directie. De betreffende directies hevelen de middelen hiervoor gedurende het jaar over naar het instrument voor externe inhuur, waardoor het budget toeneemt.
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
Het budget voor Overige materiële uitgaven wordt verhoogd met € 11,2 mln. Dit komt voornamelijk door een aantal technische mutaties waarbij budget van personele uitgaven is overgeheveld naar dat van materiële uitgaven en een aantal tegenvallers. Daarnaast zijn de kosten van het IUC (Inkoop Uitvoering Centrum) hoger dan verwacht. Dit komt doordat de realisatie van de ambities van het IUC op het vlak van verambtelijking en het terugdringen van de inzet van externe inhuur tegenvallen. Ook valt de realisatie op in- en uitbesteding hoger uit.
4.2 Artikel 51: Nog onverdeeld
Tabel 10 Artikel 51 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
51 Nog onverdeeld
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
5.477
‒ 2.000
3.477
Uitgaven
5.477
‒ 2.000
3.477
Loonbijstelling
228
0
228
Nog te verdelen
5.249
‒ 2.000
3.249
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Nog onverdeeld
Nog te verdelen
Vanuit artikel 51 wordt een bijdrage gedekt ad € 2,0 mln. aan Staatsbosbeheer ten behoeve van de inzet voor groene boa's. Deze middelen worden overgeheveld naar artikel 22.
5 Agentschappen
5.1 Agentschapsparagraaf Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
Toelichting
De agentschapsparagraaf is in deze Tweede suppletoire begroting niet opgenomen. Op basis van de regeling Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 wordt een agentschapsparagraaf opgesteld indien de realisatie cumulatief 5% of cumulatief € 20 mln. afwijkt van de begroting. Hier is geen sprake van.
6 Begrotingsfonds
6.1 De begroting van het Diergezondheidsfonds (F)
Toelichting
Voor het Diergezondheidsfonds is geen sprake van wijzigingen in de begroting ten opzichte van de stand bij suppletoire begroting september.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Wiersma, minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.