Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXB2.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXA3 Beleidsartikelen Ministerie van Financiën (IXB)Artikel 1 BelastingenArtikel 2 Financiële marktenArtikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector Artikel 4 Internationale financiële betrekkingenArtikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringenArtikel 6 Btw-compensatiefondsArtikel 9 DouaneArtikel 13 Toeslagen4 Beleidsartikelen Nationale Schuld (IXA)Artikel 11 Financiering staatsschuldArtikel 12 Kasbeheer5 Niet-beleidsartikelenArtikel 8 ApparaatArtikel 10 Nog onverdeeld
36 850 IX Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2025‒2026
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB);
2. de begrotingsstaat inzake de Nationale Schuld (IXA).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Financiën,E. Heinen
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting September 2025 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA).
In hoofdstuk 2 zijn de overzichten opgenomen met de belangrijkste mutaties: in paragraaf 2.1 voor artikel 1 t/m 13 van IXB en in paragraaf 2.2 voor artikel 11 en 12 van IXA.
Hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 bevatten per beleidsartikel een budgettaire tabel. Hoofdstuk 5 bevat budgettaire tabellen voor de niet-beleidsartikelen. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in de onderstaande staffel (tabel 1) toegelicht. Vanwege de staffel kan de som van de toegelichte mutaties afwijken van de totale mutatie op het artikel.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
De toelichting op de mutatie van de belastingontvangsten is in de Najaarsnota opgenomen.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXB
In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven- (tabel 2) en niet-belastingontvangstenmutaties (tabel 3) weergegeven. Dit zijn de wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting September 2025 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA) en bevat de nieuwe mutaties voor 2025.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
27.626.425
Stand suppletoire begroting September 2025 (incl. NvW)
29.294.078
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Eigen personeel Belastingdienst
1
18.500
2) Opdrachten ICT Belastingdienst
1
21.500
3) Inhuur Belastingdienst
1
‒ 25.900
4) Belasting- en invorderingsrente
1
40.000
5) Bijstelling schade-uitkeringen ekv
5
17.500
6) Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)
6
194.874
7) Eigen personeel Douane
9
16.518
8) Toeslagen herstel
13
‒ 302.046
9) Interdepartementale overboekingen
Div
‒ 18.947
10) Overige mutaties
20.125
Stand 2e suppletoire begroting 2025
29.276.202
Toelichting
1. Eigen personeel Belastingdienst
Bij de Belastingdienst worden er meer uitgaven aan eigen personeel verwacht. Afgelopen jaren heeft de Belastingdienst een succesvolle werving van eigen personeel gehad. Zo zijn recent veel ICT'ers en uitzendkrachten (voor inning) verambtelijkt. Hierdoor heeft de Belastingdienst minder inhuur nodig. Zie ook mutatie nr. 3.
2. Opdrachten ICT Belastingdienst
Het budget voor Opdrachten is verhoogd met € 21,5 mln. De ICT uitgaven die hieronder vallen zijn in 2025 hoger uitgevallen dan vooraf begroot. Dit is met name het gevolg van prijsstijgingen en investeringen in onder andere de vervanging van het omzetbelastingsysteem en het SAP-systeem. Daarnaast zijn er meer contracten getekend dan waarvoor eerder is begroot, zoals de uitgaven voor de IT-infrastructuur (servers, opslag en netwerk).
3. Inhuur Belastingdienst
Afgelopen jaren heeft de Belastingdienst een succesvolle werving van eigen personeel gehad. Zo zijn recent veel ICT'ers en uitzendkrachten (voor inning) verambtelijkt. Hierdoor heeft de Belastingdienst minder inhuur nodig. Daarnaast is er sprake van onderuitputting op het dossier herstel FSV/MSNP (Fraude Signalering Voorziening/Minnelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen).
4. Belasting- en invorderingsrente
Op basis van actuele realisatiecijfers wordt de uitgavenraming van de belasting- en invorderingsrente met € 40 mln. verhoogd. Ook de ontvangstenkant van de belasting- en invorderingsrente wordt opwaarts bijgesteld (met € 200 mln.; zie ook toelichting nr. 2 onder Tabel 3.). Per saldo betreft het een meevaller van circa € 160 mln.
5. Bijstelling schade-uitkeringen ekv
Op basis van de ramingen van Atradius Dutch State Business (ADSB) wordt er € 17,5 mln. meer schade verwacht dan geraamd op de nieuwe en/of lopende door de exportkredietverzekering (ekv) gedekte transacties. Dit komt door meerdere schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn moeilijk te ramen doordat het lastig is om definitief te stellen welke schades uiteindelijk uitgekeerd moeten worden.
6. Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt er uitgavenbudget in het gemeente- of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit budget wordt in het BCF gestort (circa € 194,9 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw die verband houdt met de budgetoverhevelingen naar het gemeente- en provinciefonds terugvragen bij het BCF.
7. Eigen personeel Douane
Per saldo vallen de uitgaven op eigen personeel met € 16,5 mln. hoger uit dan vooraf begroot. Dit komt door een hogere dan verwachte fte-instroom, en daardoor hogere bezettingsgraad (96%) eind 2025, dan eerder dit jaar verwacht (93%). Dit leidt tot hogere uitgaven op het personeelsbudget van Douane.
8. Toeslagen Herstel
Door een later moment van uitvoering van de aanvullende schaderoutes, de wettelijke rente en de HZK-regeling1 en een lagere realisatie in 2025 voor het kwijtschelden van private schulden wordt in 2025 circa € 210 mln. minder besteed aan compensatiemiddelen van de Hersteloperatie Toeslagen. Ook vallen de declaraties voor de Regeling specifieke uitkering (SPUK) gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek in 2025 lager uit dan vooraf verwacht (circa € 20 mln.). Vanwege een later moment van uitvoering van de aanvullende schadeprogramma's, de wettelijke rente en de HZK-regeling wordt ook het apparaatsbudget in 2025 verlaagd (circa € 67 mln.). Bij de voorjaarsnota wordt de meerjarenraming van Toeslagen Herstel opnieuw bezien.
9. Interdepartementale overboekingen
Dit betreft verschillende overboekingen met andere departementen, bijvoorbeeld een bijdrage van de FIOD aan Defensie voor de overname van de broncode voor de module Handhaving door de Koninklijke Marechaussee (€ 4,3 mln.) en budgettaire herijkingingen als gevolg van lagere uitvoeringskosten bij de Belastingdienst (€ 3,1 mln.) en als gevolg van vertraagde incidentele extra werkzaamheden in de uitvoering Dienst Toeslagen Kinderopvang Toeslag (€ 5 mln.).
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire niet-belastingontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2025
Vastgestelde begroting 2025
3.658.166
Stand suppletoire begroting September 2025 (incl. NvW)
4.740.967
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Niet-belastingontvangsten
1
29.000
2) Belasting- en invorderingsrente
1
200.001
3) Renteontvangsten lening TenneT
3
‒ 18.137
4) Verkoop aandelen ABN AMRO
3
202.122
5) Dividend ABN AMRO
3
136.940
6) Vervroegde aflossing Greek Loan Facility
4
320.200
7) Overige mutaties
21.061
Stand 2e suppletoire begroting 2025
5.632.154
Toelichting
1. Niet-belastingontvangsten
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom verwacht de Belastingdienst € 29 mln. meer boeteontvangsten en ontvangsten uit het doorbelasten van invorderingsmaatregelen dan eerder geraamd.
2. Belasting- en invorderingsrente
De ontvangstenraming van de belasting- en invorderingsrente wordt met € 200 mln. omhoog bijgesteld wegens hogere ontvangsten dan eerder geraamd. Tesamen met de bijstelling van de uitgavenraming van de belasting- en invorderingsrente, bedraagt de per saldo bijstelling circa € 160 mln. Zie ook toelichting nr. 4 onder Tabel 2.
3. Renteontvangsten lening TenneT
Doordat de laatste betaling voor de renteontvangsten op de lening TenneT reeds is gedaan, wordt de stand van de begroting gelijkgesteld aan de daadwerkelijke renteontvangsten over 2025. De afwijking tussen de daadwerkelijke renteontvangsten en de raming kan worden verklaard door andere rentestanden dan oorspronkelijk aangenomen bij de begroting en een ander ritme van opname van de lening door TenneT.
4. Verkoop aandelen ABN AMRO
De ontvangsten worden met € 202 mln. naar boven bijgesteld als gevolg van de verkoopopbrengst van aandelen ABN AMRO door het lopende verkoopprogramma van de Staat. Dit betreffen de verkoopopbrengsten tot en met 9 oktober 2025.
5. Dividend ABN AMRO
De dividenden van de staatsdeelnemingen worden met € 136,9 mln.
omhoog bijgesteld. Dit betreft de verwerking van het ontvangen interimdividend van ABN AMRO.
6. Vervroegde aflossing Greek Loan Facility
Griekenland lost een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd af (€ 320,2 mln.). Deze vervroegde aflossing zal op 15 december plaatsvinden. Dit betreft een gedeeltelijke betaling van de aflossing die was voorzien voor de jaren 2033-2041.
2.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXA
In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven- (tabel 4) en ontvangstenmutaties (tabel 5) weergegeven.
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1000)
Artikelnummer
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
33.281.701
Stand suppletoire begroting September 2025
31.637.577
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Rente vaste schuld
11
‒ 65.000
2) Rente vlottende schuld
11
‒ 185.000
3) Rente kasbeheer
12
83.577
4) Overige mutaties
2.355
Stand 2e suppletoire begroting 2025
31.473.509
Toelichting
1. Rente vaste schuld
De raming van de rentelasten vaste schuld valt naar verwachting € 65,0 mln. lager uit doordat de uitgifte van staatsobligaties op een later moment in het jaar heeft plaatsgevonden dan waarmee in de raming rekening was gehouden. Hierdoor wordt er minder rente toegerekend aan het lopende jaar.
2. Rente vlottende schuld
De raming van de rentelasten vlottende schuld valt naar verwachting € 185,0 mln. lager uit als gevolg van de realisaties op de geldmarkt.
3. Rente kasbeheer
De rentelasten kasbeheer vallen naar verwachting € 83,6 mln. hoger uit. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie.
Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Ontvangsten 2025
Vastgestelde begroting 2025
84.307.569
Stand suppletoire begroting September 2025
72.994.511
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Vlottende schuld
11
‒ 8.674.000
2) Rente kasbeheer
12
6.453
3) Ontvangen aflossingen
12
17.831
4) Mutaties in rekening-courant en deposito's
12
‒ 3.238.319
5) Overige mutaties
5
Stand 2e suppletoire begroting 2025
61.106.481
Toelichting
1. Vlottende schuld
De mutatie vlottende schuld is in 2025 lager als gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar is afgenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.
2. Rente kasbeheer
De rentebaten kasbeheer vallen naar verwachting € 6,5 mln. hoger uit. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie.
3. Ontvangen aflossingen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen, die door agentschappen en rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2025 € 17,8 mln. hoger zullen uitvallen dan eerder geraamd.
4. Mutaties in rekening-courant en deposito's
Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2025 minder middelen storten in de schatkist dan eerder verwacht. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s daalt ten opzichte van de laatste raming.
3 Beleidsartikelen Ministerie van Financiën (IXB)
Artikel 1 Belastingen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Belastingen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.314.642
74.051
4.388.693
Uitgaven (1) + (2)
3.988.973
74.051
4.063.024
Apparaatsuitgaven (1)
3.732.760
‒ 9.386
3.723.374
Personele uitgaven
3.239.620
197
3.239.817
Eigen personeel
2.786.024
17.081
2.803.105
Inhuur externen
416.936
‒ 16.884
400.052
Overig personeel
36.660
0
36.660
Materiële uitgaven
493.140
‒ 9.583
483.557
ICT
44.894
‒ 2.862
42.032
Bijdrage aan SSO's
322.105
‒ 2.436
319.669
Overig materieel
126.141
‒ 4.285
121.856
Programma-uitgaven (2)
256.213
83.437
339.650
Garanties
181
0
181
Garantie procesrisico's
181
0
181
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
15.464
306
15.770
Waarderingskamer
2.506
0
2.506
Kadaster
2.933
‒ 168
2.765
Kamer van Koophandel
341
‒ 196
145
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
9.684
670
10.354
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
3.435
‒ 306
3.129
Overige internationale organisaties
3.435
‒ 306
3.129
Opdrachten
501.706
33.287
534.993
ICT opdrachten
430.399
25.805
456.204
Overige opdrachten
71.307
7.482
78.789
Bijdrage aan agentschappen
14.059
0
14.059
Bijdrage Logius
7.287
‒ 5.700
1.587
Bijdrage overige agentschappen
6.772
5.700
12.472
(Schade)vergoeding
15.950
‒ 3.600
12.350
(Schade)vergoedingen
12.558
‒ 3.600
8.958
Vergoeding proceskosten
3.392
0
3.392
Rente
172.389
40.000
212.389
Belasting- en invorderingsrente
172.389
40.000
212.389
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
‒ 466.971
13.750
‒ 453.221
Toerekening uitgaven aan Douane
‒ 219.419
‒ 967
‒ 220.386
Toerekening uitgaven aan Toeslagen
‒ 247.552
14.717
‒ 232.835
Ontvangsten (3) + (4)
209.586.861
9.485.218
219.072.080
Programma-ontvangsten (3)
209.439.212
9.476.718
218.915.931
waarvan: Belastingontvangsten
207.822.435
9.247.717
217.070.153
Bekostiging
236.864
19.000
255.864
Doorbelasten kosten vervolging
236.864
19.000
255.864
Rente
1.106.272
200.001
1.306.273
Belasting- en invorderingsrente
1.106.272
200.001
1.306.273
Boetes en schikkingen
273.641
10.000
283.641
Ontvangsten boetes en schikkingen
273.641
10.000
283.641
Apparaatsontvangsten (4)
147.649
8.500
156.149
Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.314.642
74.051
4.388.693
waarvan garantieverplichtingen
336
0
336
Garantie procesrisico's
336
0
336
waarvan overige verplichtingen
4.314.306
74.051
4.388.357
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Opdrachten
Het budget voor Opdrachten is verhoogd met € 33 mln. De ICT-uitgaven die hieronder vallen zijn in 2025 hoger dan geraamd. Dit is met name het gevolg van prijsstijgingen en investeringen in o.a. de vervanging van het omzetbelastingsysteem en het SAP-systeem. Daarnaast zijn er meer contracten getekend dan waarvoor eerder is begroot, zoals de uitgaven voor de IT-infrastructuur (servers, opslag en netwerk). Naast hogere ICT-uitgaven zijn de prijzen van het postcontract hoger geworden en hevelt Dienst Toeslagen budget over naar de Belastingdienst vanwege een opdrachtverlening tot het versturen van extra brieven. Ook Douane hevelt enkele miljoenen over naar de Belastingdienst voor de ICT-kosten die de Belastingdienst maakt voor de Douane.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Hier staan de uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van Dienst Toeslagen en Douane maakt. Dit betreft onder andere activiteiten als facilitaire zaken, ICT, klantinteractie, gegevensbeheer en administratieve afhandeling. De mutatie van € 13,8 mln. betreft een actualisatie van deze post.
Ontvangsten
Belastingontvangsten
In de Najaarsnota 2025 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. Zie «Bijlage 3: Volledige belasting- en premieontvangsten» voor de bedragen en «Hoofdstuk 1.3 Het inkomstenbeeld» voor een algemene toelichting. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Tabel 8 Belastingontvangsten (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Totaal belastingontvangsten
282.222.249
9.662.150
291.884.399
– /– Afdracht Gemeentefonds
47.611.710
226.358
47.838.068
– /– Afdracht Provinciefonds
3.978.962
132.420
4.111.382
– /– Afdracht BES-fonds
97.999
780
98.779
– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds
4.481.648
194.874
4.676.522
– /– Belastingontvangsten artikel 9 Douane
18.229.495
‒ 139.999
18.089.495
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen
207.822.435
9.247.717
217.070.153
Bekostiging
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 19 mln. meer ontvangsten uit het doorbelasten van vervolgingskosten verwacht dan eerder geraamd.
Boetes en schikkingen
De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 10 mln. meer boeteontvangsten verwacht dan eerder geraamd.
Artikel 2 Financiële markten
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Financiële markten (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
33.912
‒ 342
33.570
Uitgaven
34.065
‒ 342
33.723
Bekostiging
6.792
‒ 15
6.777
Accountantskamer
1.481
0
1.481
Muntcirculatie
5.184
0
5.184
IMVO convenanten
34
0
34
Overig
93
‒ 15
78
Opdrachten
12.399
‒ 238
12.161
Wijzer in geldzaken
1.888
0
1.888
Vakbekwaamheid
4.660
962
5.622
Uitvoeringskosten SRH
0
0
0
Schadeloosstelling SRH
1.500
0
1.500
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia
0
0
0
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia
0
0
0
Overig
4.351
‒ 1.200
3.151
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
13.568
0
13.568
Bijdrage AFM BES-toezicht
769
0
769
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES
2.202
0
2.202
Bijdrage toezicht en handhaving MIF
183
0
183
Bijdrage PSD II
428
0
428
Bijdrage FEC
5.216
0
5.216
Overig
4.770
0
4.770
Storting/onttrekking begrotingsreserve
625
‒ 89
536
Dotatie begrotingsreserve DGS BES
0
0
0
Dotatie begrotingsreserve NHT
625
‒ 89
536
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
681
0
681
IASB
447
0
447
(Caribean) Financial Action Task Force
234
0
234
Ontvangsten
11.293
6.194
17.487
Bekostiging
2.000
0
2.000
Ontvangsten muntwezen
2.000
0
2.000
Toename munten in circulatie
0
0
0
Opdrachten
1.455
0
1.455
Wijzer in geldzaken
1.455
0
1.455
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia
0
0
0
Ontvangsten
7.838
6.194
14.032
Overig
7.838
6.194
14.032
Tabel 10 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
33.912
‒ 342
33.570
waarvan garantieverplichtingen
‒ 153
0
‒ 153
Garantie DGS BES
‒ 153
0
‒ 153
waarvan overige verplichtingen
34.065
‒ 342
33.723
Muntcirculatie
5.184
0
5.184
Vakbekwaamheid
4.660
962
5.622
Schadeloosstelling SRH
1.500
0
1.500
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia
0
0
0
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES
2.202
0
2.202
Bijdrage FEC
5.216
0
5.216
Overige betalingsverplichtingen
15.303
‒ 1.304
13.999
Toelichting
Verplichtingen
Overige betalingsverplichtingen
Dit betreft met name een overboeking van € 1,2 mln. naar het ministerie van Justitie en Veiligheid ten behoeve van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) vanwege verplichtingen in het kader van de Europese NIS2-richtlijn. De middelen worden ingezet in het kader van sectorale CSIRT-taken voor 2025.
Uitgaven
Opdrachten
Overig
Zie toelichting onder 'overige betalingsverplichtingen'.
Ontvangsten
Overig
De overige ontvangsten vallen circa € 6,2 mln. hoger uit dan begroot. Dit komt met name doordat er meer boeteontvangsten van De Nederlandse Bank (DNB) waren.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
73.541.765
1.399.819
74.941.584
Uitgaven
16.383.337
‒ 1.181
16.382.156
Garanties
20
0
20
Regeling Bijzondere Financieringen
20
0
20
Leningen
12.800.000
0
12.800.000
Lening TenneT
12.800.000
0
12.800.000
Opdrachten
4.363
0
4.363
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen
4.363
0
4.363
Opstart Invest International
0
0
0
Vermogensverschaffing/-onttrekking
3.574.000
0
3.574.000
Kapitaalinjectie TenneT
3.000.000
0
3.000.000
Aan-/verkoop vermogenstitels
0
0
0
Afdrachten Staatsloterij
100.000
0
100.000
Kapitaalinjectie Invest-NL
330.000
0
330.000
Kapitaalinjectie Invest International
144.000
0
144.000
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.954
‒ 1.181
3.773
NLFI
4.954
‒ 1.181
3.773
Ontvangsten
2.642.130
317.198
2.959.328
Garanties
4.000
‒ 3.000
1.000
Premieontvangsten garantie TenneT
3.000
‒ 3.000
0
Premieontvangsten garantie FMO
1.000
0
1.000
Leningen
584.226
‒ 18.137
566.089
Renteontvangsten lening TenneT
584.226
‒ 18.137
566.089
Vermogensverschaffing/-onttrekking
2.049.404
339.062
2.388.466
Aan-/verkoop vermogenstitels
1.311.075
202.122
1.513.197
Afdrachten Staatsloterij
100.000
0
100.000
Dividenden staatsdeelnemingen
638.329
136.940
775.269
Winstafdracht DNB
0
0
0
waarvan: Griekse inkomsten SMP
0
0
0
waarvan: rente-inkomsten ESM
0
0
0
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.500
‒ 727
3.773
NLFI
4.500
‒ 727
3.773
Tabel 12 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
73.541.765
1.399.819
74.941.584
waarvan garantieverplichtingen
51.966.760
0
51.966.760
Garantie FMO
‒ 33.240
0
‒ 33.240
Garantie TenneT
52.000.000
0
52.000.000
waarvan overige verplichtingen
21.575.005
1.399.819
22.974.824
Lening SRH
‒ 8.332
0
‒ 8.332
Lening TenneT
18.000.000
1.400.000
19.400.000
Kapitaalinjectie TenneT
3.000.000
0
3.000.000
Afdrachten Staatsloterij
100.000
0
100.000
Kapitaalinjectie Invest-NL
330.000
0
330.000
Kapitaalinjectie Invest International
144.000
0
144.000
Overige betalingsverplichtingen
9.337
‒ 181
9.156
Toelichting
Verplichtingen
Waarvan overige verplichtingen
Lening TenneT
Bij de kasschuif op de lening aan TenneT in de Ontwerpbegroting 2026 is per abuis ook het verplichtingenbudget verschoven. Als gevolg van gewijzigde regelgeving2 had dit niet meer zo verwerkt mogen worden en daarom wordt deze kasschuif gecorrigeerd. De correctie op het verplichtingenbudget is puur technisch van aard en heeft geen gevolgen voor de trekkingsrechten van TenneT op de lening zelf en ook geen gevolgen voor geraamde EMU-saldo en -schuld.
Ontvangsten
Leningen
Renteontvangsten lening TenneT
Doordat de laatste betaling voor de renteontvangsten op de lening TenneT reeds is gedaan, wordt de stand van de begroting gelijkgesteld aan de daadwerkelijke renteontvangsten over 2025. De afwijking tussen de daadwerkelijke renteontvangsten en de raming kan worden verklaard door andere rentestanden dan oorspronkelijk aangenomen bij de begroting en een ander ritme van opname van de lening door TenneT.
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Aan-/verkoop vermogenstitels
De ontvangsten worden met € 202 mln. naar boven bijgesteld als gevolg van de verkoopopbrengst van aandelen ABN AMRO door het lopende verkoopprogramma van de Staat. Dit betreffen de verkoopopbrengsten tot en met 9 oktober 2025.
Dividenden staatsdeelnemingen
De dividenden van de staatsdeelnemingen worden met € 136,9 mln.
omhoog bijgesteld. Dit betreft de verwerking van het ontvangen interimdividend van ABN AMRO.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Internationale financiële betrekkingen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
21.338.972
5.936
21.344.908
Uitgaven
765.023
0
765.023
Garanties
41.400
5.936
47.336
EIB - garantie
0
5.936
5.936
EIB pan-Europees garantiefonds
41.400
0
41.400
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
721.114
‒ 5.936
715.178
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen
1.519
0
1.519
Wereldbank
678.159
0
678.159
EBRD
0
0
0
Kapitaalinleg ESM
0
0
0
Bijdrage EU voor rente Oekraïne
41.436
‒ 5.936
35.500
Leningen
0
0
0
Lening aan Oekraïne
0
0
0
Opdrachten
2.509
0
2.509
Technische assistentie
2.361
0
2.361
Overige opdrachten
148
0
148
Ontvangsten
58.427
317.842
376.269
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
3.733
0
3.733
Ontvangsten IFI's
3.733
0
3.733
Leningen
54.694
317.842
372.536
Aflossing lening Griekenland
0
320.200
320.200
Renteontvangsten lening Griekenland
54.694
‒ 2.358
52.336
Aflossing lening Oekraïne
0
0
0
Renteontvangsten lening Oekraïne
0
0
0
Tabel 14 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
21.338.972
5.936
21.344.908
waarvan garantieverplichtingen
20.381.822
0
20.381.822
Kredieten EU-betalingsbalanssteun
203.981
0
203.981
Garantie aan DNB inzake IMF
57.124
0
57.124
ESM
1.364.000
0
1.364.000
EFSM
118.868
0
118.868
AIIB
‒ 1.678
0
‒ 1.678
Wereldbank
‒ 12.379
0
‒ 12.379
SURE
0
0
0
NGEU
3.127.190
0
3.127.190
MFA+
57.263
0
57.263
MFB-ULCM
78.045
0
78.045
Oekraïne faciliteit
102.624
0
102.624
SAFE - garantie
15.286.784
0
15.286.784
waarvan overige verplichtingen
957.150
5.936
963.086
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen
0
0
0
Wereldbank
954.641
0
954.641
EBRD
0
0
0
Kapitaalinleg ESM
0
0
0
Bijdrage EU voor rente Oekraïne
0
0
0
Technische assistentie
2.361
0
2.361
Overige betalingsverplichtingen
148
5.936
6.084
Toelichting
Uitgaven
Garanties
EIB - garantie
De European Investment Bank (EIB) verricht onder andere activiteiten in de Afrikaanse, Caribische en Pacifische landen, alsmede in Europese Overzeese Gebieden. Hiervoor heeft Nederland een garantie afgegeven. Op één van deze activiteiten is een tegenvaller ontstaan.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Bijdrage EU voor rente Oekraïne
De rente op de door de EU aan Oekraïne geleende middelen via de MFA+ lening (€ 18 mld.) wordt door de EU-lidstaten gecompenseerd. De rente bijdrage is geactualiseerd op basis van het Nederlands bni-aandeel en de al verrichte betalingen in 2025. Dit leidt tot € 5,9 mln. lagere uitgaven in 2025.
Ontvangsten
Leningen
Griekenland lost een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd af (€ 320,2 mln.). Deze vervroegde aflossing zal op 15 december plaatsvinden. Dit betreft een gedeeltelijke betaling van de aflossing die was voorzien voor de jaren 2033-2041. Tevens worden de renteontvangsten met € 2,4 mln. naar beneden bijgesteld op basis van de vervroegde aflossing en de gerealiseerde rentestand.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
10.133.350
‒ 4.961.750
5.171.600
Uitgaven
240.850
28.250
269.100
Opdrachten
22.322
250
22.572
Kostenvergoeding Atradius DSB
21.469
0
21.469
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten
750
250
1.000
Overige uitgaven
103
0
103
Garanties
115.900
20.000
135.900
Schade-uitkering ekv
107.500
17.500
125.000
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten
6.000
4.000
10.000
Herverzekerde schades ekv - premies
2.000
‒ 1.500
500
Herverzekerde schades ekv - restituties na 2019
200
0
200
Herverzekerde schades ekv - restituties na 1999-2019
100
0
100
Herverzekerde schades ekv - restituties voor 1999
100
0
100
Storting/onttrekking begrotingsreserve
102.628
8.000
110.628
Mutatie begrotingsreserve ekv
102.628
8.000
110.628
Ontvangsten
177.400
7.140
184.540
Garanties
148.831
8.640
157.471
Premies ekv
102.000
8.000
110.000
Premies herverzekering leverancierskredieten
7.000
2.000
9.000
Schaderestituties ekv voor 1999
26.843
0
26.843
Schaderestituties ekv vanaf 1999 tot 2019
628
0
628
Schaderestituties ekv na 2019
3.860
‒ 1.360
2.500
Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten
1.000
0
1.000
Herverzekerde schades ekv - schadeuitkeringen
7.500
0
7.500
Storting/onttrekking begrotingsreserve
28.569
‒ 1.500
27.069
Mutatie begrotingsreserve ekv
28.569
‒ 1.500
27.069
Tabel 16 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
10.133.350
‒ 4.961.750
5.171.600
waarvan garantieverplichtingen
10.000.000
‒ 4.982.500
5.017.500
Exportkredietverzekeringen
10.000.000
‒ 4.982.500
5.017.500
waarvan: aangegane garantieverplichtingen
10.000.000
‒ 4.982.500
5.017.500
waarvan: vervallen garantieverplichtingen
0
0
0
waarvan overige verplichtingen
133.350
20.750
154.100
Kostenvergoeding Atradius DSB
21.469
0
21.469
Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten
750
5.250
6.000
Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten
6.000
9.000
15.000
Herverzekerde schades ekv - premies
2.000
‒ 1.500
500
Herverzekerde schades ekv - restituties na 2019
200
0
200
Herverzekerde schades ekv - restituties na 1999-2019
100
0
100
Herverzekerde schades ekv - restituties voor 1999
100
0
100
Storting begrotingsreserve ekv
102.628
8.000
110.628
Overige betalingsverplichtingen
103
0
103
Toelichting
Verplichtingen
Exportkredietverzekeringen
Het plafond van € 10 mld. aan maximaal in een jaar aan te gane verplichtingen zal naar alle waarschijnlijkheid niet volledig worden benut in 2025. Op basis van de verplichtingen die op dit moment zijn aangegaan en de transacties die nog in 2025 worden verwacht, wordt € 5 mld. aan geraamde verplichtingen afgeboekt.
Tevens wordt er € 17,5 mln. meer schade verwacht dan geraamd op de nieuwe en/of lopende door de exportkredietverzekering (ekv) gedekte transacties. Zie ook de toelichting: Uitgaven - Schade-uitkering ekv.
Uitgaven
Garanties
Schade-uitkering ekv
Op basis van de ramingen van Atradius Dutch State Business (ADSB) wordt er € 17,5 mln. meer schade verwacht dan geraamd op de nieuwe en/of lopende door de exportkredietverzekering (ekv) gedekte transacties. Dit komt door meerdere schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn moeilijk te ramen doordat het lastig is om definitief te stellen welke schades uiteindelijk uitgekeerd moeten worden.
Storting/ onttrekking begrotingsreserve
Mutatie begrotingsreserve ekv
De raming van de premies ekv wordt met € 8 mln. naar boven bijgesteld (zie toelichting onder ontvangsten). Aangezien de premieontvangsten in de begrotingsreserve worden gestort (een uitgave voor de Financiën-begroting), wordt ook de raming van de storting naar boven bijgesteld.
Ontvangsten
Garanties
Premies ekv
Als een ekv-polis wordt afgegeven, is de verzekerde premie verschuldigd. Op basis van de reeds gerealiseerde en verwachte aanvragen wordt de raming van de premies ekv met € 8 mln. naar boven bijgesteld.
Premies herverzekering leverancierskredieten
Op basis van de huidige ontvangsten is er een prognose gedaan voor het gehele jaar. Er worden meer zaken afgerond, waardoor € 2 mln. meer ontvangsten verwacht worden.
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Btw-compensatiefonds (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.481.648
194.874
4.676.522
Uitgaven
4.481.648
194.874
4.676.522
Bijdrage aan medeoverheden
4.481.648
194.874
4.676.522
Bijdragen aan gemeenten
4.042.000
169.073
4.211.073
Bijdragen aan provincies
439.648
25.801
465.449
Ontvangsten
4.481.648
194.874
4.676.522
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Bijdrage aan medeoverheden
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt er uitgavenbudget in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit budget wordt in het BCF gestort (circa € 194,9 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw die verband houdt met de budgetoverhevelingen naar het gemeente- en provinciefonds terugvragen bij het BCF.
De drie grootste posten binnen deze bijstelling betreffen: € 57,2 mln. aan geraamde btw-afdracht in het kader van de SPUK-mobiliteitspakketten, gericht op mobiliteitsmaatregelen zoals de verbetering van de infrastructuur rondom woningbouwlocaties; € 53,0 mln. aan geraamde btw-afdracht die samenhangt met de specifieke uitkering (SPUK) voor de opvang van Oekraïense ontheemden; en € 20,0 mln. aan geraamde btw-afdracht voor de derde tranche van het Specifiek Provinciefonds (SPV).
Artikel 9 Douane
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Douane (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
894.042
28.808
922.850
Uitgaven (1) + (2)
894.042
28.808
922.850
Apparaatsuitgaven (1)
603.513
19.853
623.366
Personele uitgaven
590.992
21.905
612.897
Eigen personeel
545.414
16.715
562.129
Inhuur externen
40.876
3.845
44.721
Overig personeel
4.702
1.345
6.047
Materiële uitgaven
12.521
‒ 2.052
10.469
ICT
3.282
‒ 1.384
1.898
Bijdrage aan SSO's
1.000
100
1.100
Overig materieel
8.239
‒ 768
7.471
Programma-uitgaven (2)
290.529
8.955
299.484
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.513
306
1.819
Overige bijdrage ZBO's/RWT's
1.513
306
1.819
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
29.444
14.093
43.537
Wereld Douane Organisatie
199
0
199
Bijdragen vertragingsrente EU
29.245
14.093
43.338
Bijdrage aan overige (inter)nationale organisaties
0
0
0
Opdrachten
21.840
‒ 1.848
19.992
ICT opdrachten
4.988
‒ 1.368
3.620
Overige opdrachten
16.852
‒ 480
16.372
Bijdrage aan agentschappen
5.172
132
5.304
Bijdrage overige agentschappen
5.172
132
5.304
(Schade)vergoeding
141
305
446
(Schade)vergoedingen
0
0
0
Vergoeding proceskosten
141
305
446
Rente
13.000
‒ 5.000
8.000
Belasting- en invorderingsrente
13.000
‒ 5.000
8.000
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
219.419
967
220.386
Toegerekende uitgaven van Belastingen
219.419
967
220.386
Ontvangsten (3) + (4)
18.252.200
‒ 139.005
18.113.194
Programmaontvangsten (3)
18.251.595
‒ 140.916
18.110.678
waarvan: Belastingontvangsten
18.229.495
‒ 139.999
18.089.495
Ontvangsten CBAM
0
0
0
Bekostiging
500
0
500
Doorbelasten kosten vervolging
500
0
500
Rente
17.600
0
17.600
Belasting- en invorderingsrente
17.600
0
17.600
Boetes en schikkingen
4.000
‒ 917
3.083
Ontvangsten boetes en schikkingen
4.000
‒ 917
3.083
Apparaatsontvangsten (4)
605
1.911
2.516
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De personele uitgaven zijn met € 21,9 mln. verhoogd. De Douane heeft in 2025 een hogere bezetting dan verwacht (€ 16,5 mln.). Daarnaast zijn de uitgaven voor externe inhuur hoger (€ 3,8 mln.) door extra inhuur bij de directies Operaties en Mensen & Middelen van de Douane. De post Overig personeel komt € 1,3 mln. hoger uit door de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU).
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
De vertragingsrente op de Traditionele Eigen Middelen (TEM) bedraagt circa € 14 mln. en wordt gecompenseerd vanuit de Aanvullende Post. De Europese Commissie rekent vertragingsrente als de terbeschikkingstelling van de TEM te laat heeft plaatsgevonden. De nabetalingen over de TEM worden verantwoord op de begroting van Buitenlandse Zaken en zijn het gevolg van een zelfanalyse van de Nederlandse douaneautoriteiten op casussen waarvan de invoerrechten nog niet met zekerheid zijn vastgesteld of nog niet door de lidstaat zijn geïnd. Nederland heeft de aansprakelijkheid op een aantal dossiers geaccepteerd.
Rente
Er is een meevaller van € 5 mln. op de belasting- en invorderingsrente (BIR). Deze meevaller is gebaseerd op het historische uitgavenverloop. In voorgaande jaren lagen uitgaven rond de BIR relatief hoog, als gevolg daarvan is de raming opgehoogd. Voor 2025 wordt uitgegaan van lagere uitgaven, wat resulteert in een geraamde meevaller van € 5 mln.
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
In onderstaande tabel is de toerekening van de uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van de Douane doet, verdeeld naar de verschillende activiteiten. Deze is bijgewerkt naar de meest actuele stand.
Tabel 19 Toegerekende uitgaven ten behoeve van douaneprocessen (bedragen x € 1.000)
Activiteit
Bedrag
IV
125.367
Huisvesting en facilitaire zaken
72.655
HRM-activiteiten
13.121
Management informatie en Data Analyse
4.173
Team Handel en Team OLGA grote ondernemingen
2.243
Kanaal & Ketenregie en Kanaal Digitaal/ Webcare
1.601
Internationale Fiscale Behandeling (IFB)
649
Gegevens- en betalingsverkeer
576
Totaal
220.385
Ontvangsten
Belastingontvangsten
In de Najaarsnota 2025 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. Zie «Bijlage 3: Volledige belasting- en premieontvangsten» voor de bedragen en «Hoofdstuk 1.3 Het inkomstenbeeld» voor een algemene toelichting. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting is te vinden onder tabel 6 op artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid).
Artikel 13 Toeslagen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Toeslagen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.867.697
‒ 188.389
1.679.308
Uitgaven (1) + (2)
2.028.266
‒ 343.557
1.684.709
Apparaatsuitgaven (1)
616.956
‒ 94.757
522.199
Personele uitgaven
590.393
‒ 91.559
498.834
Eigen personeel
280.463
‒ 22.922
257.541
Inhuur externen
308.715
‒ 69.447
239.268
Overig personeel
1.215
810
2.025
Materiële uitgaven
26.563
‒ 3.198
23.365
ICT
280
20
300
Bijdrage aan SSO's
0
0
0
Overige materiële uitgaven
26.283
‒ 3.218
23.065
Programma-uitgaven (2)
1.411.310
‒ 248.800
1.162.510
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
108
0
108
Bijdrage overige ZBO's/RWT's
108
0
108
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
4.130
0
4.130
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
4.130
0
4.130
Opdrachten
78.516
‒ 2.285
76.231
ICT opdrachten
527
600
1.127
Overige opdrachten
77.989
‒ 2.885
75.104
Bijdrage aan agentschappen
567
2.277
2.844
Bijdrage aan agentschappen
567
2.277
2.844
Bijdrage aan medeoverheden
245.898
‒ 23.985
221.913
Bijdrage aan medeoverheden
245.898
‒ 23.985
221.913
(Schade)vergoeding
832.539
‒ 210.090
622.449
Compensatie toeslagengedupeerden
251.156
‒ 65.000
186.156
Kwijtschelden private schulden
42.100
‒ 20.000
22.100
Herstelprogramma voor kinderen
102.700
0
102.700
Herstelregeling voor ex-partners
32.000
0
32.000
Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen
17.280
‒ 10.000
7.280
Aanvullende schade
310.120
‒ 134.000
176.120
Overige (schade)vergoedingen
77.183
18.910
96.093
0
Subsidies
2.000
0
2.000
Subsidie toeslagen herstel
2.000
0
2.000
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
247.552
‒ 14.717
232.835
Toegerekende uitgaven van Belastingen
247.552
‒ 14.717
232.835
Ontvangsten
320
0
320
Apparaatsontvangsten
320
0
320
Programma-ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt in 2025 per saldo verlaagd met € 188,4 mln. Deze verlaging loopt grotendeels gelijk met de wijzigingen in het uitgavenbudget (zie de toelichting onder 'Uitgaven'), met daarbij een opwaartse bijstelling van het verplichtingenbudget van € 148 mln. voor het verlengen van aflopende inhuurcontracten bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT).
Uitgaven
Personele uitgaven
Er vinden diverse mutaties plaats binnen het personeelsbudget. De voornaamste zijn:
– Het herstelbudget wordt in 2025 met € 66 mln. verlaagd, vanwege een later moment van uitvoering van de aanvullende schadeprogramma's, de wettelijke rente en de HZK-regeling3.
– Vanuit het personeelsbudget wordt € 12 mln. herschikt naar de post opdrachten voor de uitvoering van het programma aanvullende schade bij de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH).
– Dienst Toeslagen boekt in 2025 € 5,5 mln. over naar artikel 1 Belastingen ter dekking van portikosten bij de Belastingdienst.
– Dienst Toeslagen boekt het bij de eerste suppletoire begroting ontvangen bedrag van € 5 mln. in 2025 terug naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit bedrag had betrekking op extra werkzaamheden in de uitvoering van de definitieve toekenning kinderopvangtoeslag, maar deze uitvoeringskosten verschuiven naar 2026.
Bijdrage aan medeoverheden
Het herstelbudget voor bijdrage aan medeoverheden wordt in 2025 met circa € 20 mln. verlaagd, omdat gemeenten minder hebben gedeclareerd voor de Regeling specifieke uitkering (SPUK) gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek dan vooraf verwacht. Daarnaast wordt het btw-deel van het SPUK-budget in 2025 (€ 4 mln.) overgeboekt naar artikel 6 btw-compensatiefonds.
(Schade)vergoeding
Door een later moment van uitvoering van de aanvullende schaderoutes, de wettelijke rente en de HZK-regeling en een lagere realisatie in 2025 voor het kwijtschelden van private schulden wordt er in 2025 circa € 210 mln. minder besteed aan compensatiemiddelen van de Hersteloperatie Toeslagen.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
De toerekening ziet op uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van Dienst Toeslagen maakt. Dit betreft onder andere activiteiten als facilitaire zaken, ICT, klantinteractie, gegevensbeheer en administratieve afhandeling. De mutatie van € 14,7 mln. op deze post betreft een actualisatie van de toerekening van middelen van artikel 1 Belastingen naar artikel 13 Toeslagen.
In de onderstaande tabel is de toerekening van de uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van Dienst Toeslagen doet, verdeeld naar de verschillende activiteiten. Deze is bijgewerkt naar de meest actuele stand.
Tabel 21 Toegerekende uitgaven ten behoeve van toeslagenprocessen (bedragen x € 1.000)
Activiteit
Bedrag
IV
91.750
Gegevensbeheer en administratieve afhandeling
49.058
Kanaal & Ketenregie en Kanaal Digitaal/Webcare
47.406
Huisvesting en facilitaire zaken
23.244
HRM-activiteiten
11.690
Balies, buitenlandtaken, toezicht en bezwaarafhandeling
8.150
Management informatie en Data Analyse
1.537
Totaal
232.835
4 Beleidsartikelen Nationale Schuld (IXA)
Artikel 11 Financiering staatsschuld
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 22 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Financiering staatsschuld (bedragen x € 1 mln.)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
26.687
‒ 248
26.439
Uitgaven
26.687
‒ 248
26.439
Opdrachten
22
2
24
Overige kosten
22
2
24
Rente
6.716
‒ 250
6.466
Rente vaste schuld
5.793
‒ 65
5.728
Rente vlottende schuld
923
‒ 185
738
Voortijdige beëindiging schuld
0
0
0
Rente derivaten lang
0
0
0
Rente derivaten kort
0
0
0
Voortijdige beëindiging derivaten
0
0
0
Leningen
19.949
0
19.949
Aflossing vaste schuld
19.949
0
19.949
Mutatie vlottende schuld
0
0
0
Ontvangsten
60.893
‒ 8.674
52.219
Rente
30
0
30
Rente vlottende schuld
30
0
30
Voortijdige beëindiging schuld
0
0
0
Rente derivaten lang
0
0
0
Voortijdige beëindiging derivaten
0
0
0
Leningen
60.863
‒ 8.674
52.189
Uitgifte vaste schuld
40.000
0
40.000
Mutatie vlottende schuld
20.863
‒ 8.674
12.189
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Opdrachten
De overige kosten vallen in 2025 circa € 2 mln. hoger uit met name als gevolg van hogere ICT kosten in verband met de vernieuwing van het treasury management systeem.
Rente
Rente vaste schuld
De raming van de rentelasten vaste schuld valt naar verwachting € 65,0 mln. lager uit doordat de uitgifte van staatsobligaties op een later moment in het jaar heeft plaatsgevonden dan waarmee in de raming rekening was gehouden. Hierdoor wordt er minder rente toegerekend aan het lopende jaar.
Rente vlottende schuld
De raming van de rentelasten vlottende schuld valt naar verwachting € 185,0 mln. lager uit als gevolg van de realisaties op de geldmarkt.
Ontvangsten
Leningen
Mutatie vlottende schuld
De mutatie vlottende schuld is in 2025 lager als gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar is afgenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.
Artikel 12 Kasbeheer
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 23 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 Kasbeheer (bedragen x € 1 mln.)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
4.951
84
5.034
Uitgaven
4.951
84
5.034
Rente
2.251
84
2.334
Rente kasbeheer
2.251
84
2.334
Uitgaven bij voortijdige beëindiging (hoofdsom)
0
0
0
Leningen
2.700
0
2.700
Verstrekte leningen
2.700
0
2.700
Mutaties in rekening-courant en deposito's
0
0
0
Mutaties in rekening courant en deposito
0
0
0
Ontvangsten
12.102
‒ 3.214
8.888
Rente
169
6
176
Rente kasbeheer
169
6
176
Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer
0
0
0
Leningen
1.384
18
1.402
Ontvangen aflossingen
1.384
18
1.402
Mutaties in rekening-courant en deposito's
10.549
‒ 3.238
7.310
Mutaties in rekening courant en deposito
10.549
‒ 3.238
7.310
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Rente
Rente kasbeheer
De rentelasten kasbeheer vallen naar verwachting circa € 84 mln. hoger uit. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie.
Ontvangsten
Rente
Rente kasbeheer
De rentebaten kasbeheer vallen naar verwachting circa € 6 mln. hoger uit. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie.
Leningen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen, die door agentschappen en rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2025 crica € 18 mln. hoger zullen uitvallen dan eerder geraamd.
Mutaties in rekening-courant en deposito's
Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2025 minder middelen storten in de schatkist dan eerder verwacht. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s daalt ten opzichte van de laatste raming.
5 Niet-beleidsartikelen
Artikel 8 Apparaat
Tabel 24 Apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
474.911
16.689
491.600
Uitgaven
474.906
4.189
479.095
Personele uitgaven
299.438
‒ 726
298.712
Eigen personeel
277.458
‒ 445
277.013
Inhuur externen
20.932
‒ 302
20.630
Overig personeel
1.048
21
1.069
Materiële uitgaven
175.468
4.915
180.383
ICT
23.273
‒ 240
23.033
Bijdrage aan SSO's
53.577
6.000
59.577
Overig materieel
98.618
‒ 845
97.773
Ontvangsten
64.266
4.318
68.584
Apparaatsontvangsten
64.266
4.318
68.584
Toelichting
Verplichtingen
Rijksbreed is een nieuwe uniforme werkwijze voor het negatief bijstellen van verplichtingen voorgeschreven4. De verplichtingenbegroting is bijgesteld, zodat dit beter aansluit bij deze werkwijze.
Ontvangsten
Apparaatsontvangsten
De ontvangsten op artikel 8 Apparaat Kerndepartement vallen circa € 4,3 mln. hoger uit dan eerder verwacht. Dit komt met name door hogere verkoopontvangsten van Domeinen Roerende Zaken.
Artikel 10 Nog onverdeeld
Tabel 25 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
2.968
‒ 2.968
0
Uitgaven
2.968
‒ 2.968
0
Nog te verdelen
2.968
‒ 2.968
0
Nog te verdelen
2.968
‒ 2.968
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Nog te verdelen
Circa € 1 mln. komt niet meer tot besteding en valt daarom vrij. Circa € 2 mln. wordt overgeheveld naar andere artikelen voor tegenvallers daar.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.