Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 820 XX Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Asiel en Migratie (XX) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Miljoenennota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2025 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Asiel en Migratie;
de begrotingsstaat inzake het agentschap van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Asiel en Migratie, D.M. van Weel
De Minister voor Asiel en Migratie, M.C.G. Keijzer
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Dit is de suppletoire begroting september 2025 van het Ministerie van Asiel en Migratie.
Deze suppletoire begroting hangt samen met de mutaties zoals genoemd in de Vermoedelijke
Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2026).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangsten
mutaties. Het betreft de mutaties die groter zijn dan 10 miljoen euro.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen.
In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit
de kolom «mutaties suppletoire begroting september» gegeven voor zover deze groter
zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch
van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften
niet nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk
zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties.
Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingenmutaties een aparte toelichting
opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 is het exploitatie- en kasstroomoverzicht van het agentschap weergegeven
indien de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk
vastgestelde begroting of de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 20 miljoen euro
ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Suppletoire begroting september)
(bedragen x € 1.000)
Artikel Uitgaven
2025
Vastgestelde begroting 2025 (inclusief NvW, AW)
9.480.898
Stand eerste suppletoire begroting 2025
8.967.359
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Migratie partnerschappen
37
10.000
2
Afrekening COA, Nidos en IND
37
358.320
3
Kasschuif COA-middelen
37
– 526.393
4
Decentralisatieuitkering spreidingswet
37
– 28.050
5
ODA middelen (naar BHO)
37
– 250.033
6
Asielmaatregelen Regeerprogramma
37, 91
29.217
7
Inzet middelen Regeerprogramma COA
37
84.243
8
Middelen Regeerprogramma wetsvoorstellen
92
– 84.243
9
Verdeling Loon- en prijsbijstelling
alle
124.821
10
Overige mutaties
– 149.346
Stand suppletoire begroting september 2025
8.535.895
Toelichting
1. Migratie Partnerschappen
In het regeerprogramma staan partnerschappen opgenomen als een direct instrument met
derde landen om de instroom te beperken en terugkeer te bevorderen. Hiervoor wordt
voor 2025 € 10 mln. beschikbaar gesteld aan het Ministerie van Asiel en Migratie vanuit
de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Deze
middelen zullen worden ingezet voor het bevorderen van terugkeer en het tegengaan
van irreguliere migratie (inclusief bijvoorbeeld de inzet van de keten bij grensmanagement
en de aanpak van mensenhandel en mensensmokkel) via programma’s, projecten en uitbreiding
van operationele inzet in derde landen, aansluiting bij en invloed op de EU-migratiepartnerschappen
en het inrichten van pilots voor innovatieve partnerschappen.
Afrekening COA, Nidos en IND
De afrekening over 2024 van het COA, NIDOS en IND wordt door middel van een kasschuif
ingezet voor asielopvang bij het COA in latere jaren (zie nummer 3).
Kasschuif COA-middelen
Een meevaller van 526 miljoen euro wordt met een kasschuif naar 2028 tot en met 2030
ingezet voor asielopvang bij het COA in die jaren. Dit betreft naast afrekeningen
over 2024 met de asielorganisaties (zie de post hierboven), ook de loon- en prijsontwikkeling
(LPO) van het NIDOS (circa 22 miljoen euro) en het COA (circa 62 miljoen euro) en
de meevaller bij de middelen wetsvoorstellen regeerprogramma in 2025 (circa 84 miljoen euro).
Decentralisatieuitkering spreidingswet
Vanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het
zoeken van opvangplekken. Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het
gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer
hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan
het provinciefonds.
ODA middelen (naar BHO)
De kosten van eerstejaarsasielopvang zijn toerekenbaar aan ODA. Het blijkt dat de
realisatie van het toerekenbare percentage voor ODA een daling laat zien. Op basis
van recente ervaringscijfers wordt daarom het ODA-aandeel in de asielkosten aangepast.
Asielmaatregelen Regeerprogramma
Bij de Voorjaarsnota is structureel € 115 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering
van asielmaatregelen uit het Regeerprogramma. Een deel van de benodigde middelen wordt
vanuit artikel 92 overgeboekt naar de artikelen 37 en 91 op de begroting van Asiel
en Migratie voor de uitvoering van deze asielmaatregelen. Daarnaast wordt er budget
overgeboekt naar de begroting van Justitie en Veiligheid voor kosten die samenhangen
met het Migratiepact, de Asielnoodmaatregelenwet, het tweestatusstelsel en personeelskosten,
waaronder uitgaven voor de Raad voor Rechtsbijstand en de Raad voor de Rechtspraak.
Voor een nadere toelichting op deze mutaties wordt verwezen naar de begroting van
het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Op de begroting van Asiel en Migratie betreft
het de volgende budgetmutaties:
Voor de uitvoering van de verplichtingen volgend uit het Migratiepact wordt € 16,5 mln.
in 2025 beschikbaar gesteld.
Asielnoodmaatregelenwet en tweestatusstelsel. Voor de voorbereiding en uitvoering
van de wetsvoorstellen wordt voor 2025 € 4 mln. beschikbaar gesteld aan de IND. Daarnaast
worden voor het extra werk volgend uit de wetsvoorstellen structurele middelen toegevoegd
op het onderdeel eigen personeel. Het betreft € 0,2 mln. in 2025.
Voor de uitbreiding van vreemdelingenbewaring worden middelen aan DJI beschikbaar
gesteld. Het betreft € 5,6 mln. in 2025.
Voor de voorbereiding en uitvoering van de wet Terugkeer en Vreemdelingenbewaring
worden structureel middelen beschikbaar gesteld aan DJI. Het betreft € 2,9 mln. in
2025.
Inzet middelen Regeerprogramma COA
De onderuitputting op de middelen voor de wetsvoorstellen wordt door middel van een
kasschuif ingezet voor asielopvang bij het COA in latere jaren (zie nummer 3).
Middelen Regeerprogramma wetsvoorstellen
De middelen voor de wetsvoorstellen zullen dit jaar naar verwachting niet volledig
worden besteed.
Verdeling Loon- en prijsbijstelling
De toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2025 wordt met deze mutatie doorverdeeld
naar de desbetreffende artikelen.
Overige mutaties
De post «overige mutaties» bestaat voornamelijk uit technische mutaties (zoals het
overboeken van de Loon en prijsbijstelling, middelen migratiepact en Asielnoodmaatregelen
en tweestatusstelsel) en mutaties van minder dan 10 miljoen euro.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (suppletoire begroting
september) (bedragen x € 1.000)
Artikel
2025
Vastgestelde begroting 2025
12.826
Stand eerste suppletoire begroting 2025
21.826
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Afrekening 2024 (IND, COA en Nidos)
37
358.320
2
Overige mutaties
5.826
Stand suppletoire begroting september 2025
385.972
Toelichting
1. Afrekening 2024 (IND, COA en Nidos)
Uit de afrekening over 2024 blijkt op basis van de lagere gerealiseerde productie,
een totale meevaller van € 358 mln. te zijn, waarvan € 15 mln. op IND, € 282 mln.
op COA en € 61 mln. op Nidos.
Door middel van een kasschuif worden deze middelen ingezet voor asielopvang bij het
COA in latere jaren (zie ook de post kasschuif COA onder nummer 3 bij uitgaven).
Overige mutaties
De post «overige mutaties» bestaat voornamelijk uit technische mutaties en mutaties
van minder dan 10 miljoen euro.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 37 Migratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
8.695.236
– 190.976
8.504.260
Uitgaven
8.691.793
– 190.976
8.500.817
37.1
Apparaat Dienst Terugkeer en Vertrek
90.708
895
91.603
Personele uitgaven
75.468
– 4.445
71.023
Eigen personeel
68.793
– 4.445
64.348
Externe inhuur
6.662
0
6.662
Overig Personeel
13
0
13
Materiële uitgaven
15.240
5.340
20.580
ICT
7.786
2.791
10.577
SSO's
3.282
1.973
5.255
Overig materieel
4.172
576
4.748
37.4
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
5.903.331
– 206.369
5.696.962
Bijdrage aan agentschappen
1.005.858
57.069
1.062.927
IND
921.016
45.303
966.319
DJI – Vreemdelingenbewaring
84.842
11.766
96.608
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.690.930
– 249.533
4.441.397
COA
4.259.362
– 249.533
4.009.829
NIDOS – opvang
431.568
0
431.568
Bijdrage aan medeoverheden
31.122
35.053
66.175
Samenwerkingsverbanden asielketen
31.122
35.053
66.175
Subsidies (regelingen)
20.458
677
21.135
Vluchtelingenwerk Nederland
13.052
610
13.662
IOM
2.776
25
2.801
Overige Subsidies
4.630
42
4.672
Opdrachten
154.963
– 49.635
105.328
Programma Ketenvoorzieningen
9.178
83
9.261
Versterking vreemdelingenketen
120.172
– 56.180
63.992
Identificatie en Registratie vreemdelingen
25.613
6.462
32.075
37.5
Terugkeer en bewaring vreemdelingen
33.336
3.866
37.202
Bijdrage aan agentschappen
9.024
3.742
12.766
DJI – Dienst vervoer en ondersteuning
9.024
3.742
12.766
Subsidies (regelingen)
10.778
– 71
10.707
REAN-regeling
6.557
278
6.835
Overige Subsidies
4.221
– 349
3.872
Opdrachten
13.534
195
13.729
Vreemdelingen vertrek
13.534
195
13.729
37.6
Versterking Grenstoezicht
0
10.632
10.632
Subsidies (regelingen)
0
10.632
10.632
Versterking grenstoezicht
0
10.632
10.632
37.7
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
2.664.418
0
2.664.418
Bijdrage aan medeoverheden
2.389.193
0
2.389.193
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
2.389.193
0
2.389.193
Subsidies (regelingen)
20.108
0
20.108
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
20.108
0
20.108
Opdrachten
255.117
0
255.117
Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden
255.117
0
255.117
Ontvangsten
21.826
364.146
385.972
Toelichting
37.1 Apparaat Dienst terugkeer en Vertrek
Deze post bestaat uit een aantal kleine mutaties, zoals de verdeling van de loon-
en prijsbijstelling voor de tranche 2025–2030, waarvan € 3,2 mln. in 2025 valt.
37.4 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025–2030, waarvan
€ 126,3 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verwerkt.
– In het regeerprogramma zijn partnerschappen opgenomen als direct instrument met derde
landen om de instroom te beperken en terugkeer te bevorderen. Hiervoor wordt in 2025
€ 10 mln. beschikbaar gesteld aan het Ministerie van Asiel en Migratie, afkomstig
uit de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp.
Deze middelen zullen worden ingezet voor het bevorderen van terugkeer en het tegengaan
van irreguliere migratie (inclusief bijvoorbeeld inzet van de keten bij grensmanagement
en de aanpak van mensenhandel en mensensmokkel) via programma’s, projecten en uitbreiding
van operationele inzet in derde landen, aansluiting bij en invloed op de EU-migratiepartnerschappen,
en het inrichten van pilots voor innovatieve partnerschappen.
– Bij de Voorjaarsnota is structureel € 115 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering
van asielmaatregelen uit het Regeerprogramma. Een deel van de benodigde middelen wordt
vanuit artikel 92 overgeboekt naar de artikelen 37 en 91 van de begroting van Asiel
en Migratie voor de uitvoering van deze asielmaatregelen. Daarnaast wordt er budget
overgeboekt naar de begroting van Justitie en Veiligheid voor kosten die samenhangen
met het Migratiepact, de Asielnoodmaatregelenwet, het tweestatusstelsel en personeelskosten,
waaronder uitgaven voor de Raad voor Rechtsbijstand en de Raad voor de Rechtspraak.
Voor een nadere toelichting op deze mutaties wordt verwezen naar de begroting van
het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Op de begroting van Asiel en Migratie betreft
het de volgende budgetmutaties:
• Voor de uitvoering van de verplichtingen voorvloeiend uit het Migratiepact wordt in
2025 € 15,3 mln. beschikbaar gesteld.
• Asielnoodmaatregelenwet en tweestatusstelsel: voor de voorbereiding en uitvoering
van deze wetsvoorstellen wordt in 2025 € 4 mln. beschikbaar gesteld aan de IND.
• Voor de uitbreiding van vreemdelingenbewaring worden middelen aan DJI beschikbaar
gesteld. Het betreft € 5,6 mln. in 2025.
• Voor de voorbereiding en uitvoering van de Wet Terugkeer en Vreemdelingenbewaring
worden structureel middelen beschikbaar gesteld aan DJI. Het betreft € 2,9 mln. in
2025.
– De onderuitputting (ad € 84,2 mln.) op de middelen voor de wetsvoorstellen wordt door
middel van een kasschuif ingezet voor asielopvang bij het COA in latere jaren.
– De afrekening over 2024 (€ 358,3 mln.) van het COA, Nidos en IND wordt door middel
van een kasschuif ingezet voor asielopvang bij het COA in latere jaren.
– Een meevaller van 526 miljoen euro wordt met een kasschuif naar 2028 tot en met 2030
ingezet voor asielopvang bij het COA in die jaren. Dit betreft naast afrekeningen
over 2024 met de asielorganisaties (zie de post hierboven), ook de loon- en prijsontwikkeling
(LPO) van het NIDOS (circa 22 miljoen euro) en het COA (circa 62 miljoen euro) en
de meevaller bij de middelen wetsvoorstellen regeerprogramma in 2025 (circa 84 miljoen euro).
– Vanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het
zoeken van opvangplekken. Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het
gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer
hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan
het provinciefonds.
– De kosten van eerstejaarsasielopvang zijn toerekenbaar aan ODA. Het blijkt dat de
realisatie van het toerekenbare percentage voor ODA een daling laat zien. Op basis
van recente ervaringscijfers wordt daarom het ODA-aandeel in de asielkosten aangepast.
37.6 Versterking Grenstoezicht
Deze post bestaat hoofdzakelijk uit een desaldering van Eurostar. Conform het convenant
tussen Eurostar en het Rijk, geldig in 2024, is de betaling van Eurostar overgemaakt
naar Defensie/KMar in 2024. De betaling van de factuur over 2024 door Eurostar is
recent ontvangen; de middelen ad € 5,8 mln. worden ingezet in 2025 ten behoeve van
Versterking Grenstoezicht. Het restantsaldo betreft een interne overboeking tussen
twee artikelonderdelen. De middelen voor de verordening van het Europees Grens en
Kustwacht Agentschap (EGKWA, voorheen Frontex) worden structureel overgezet van Versterking
Vreemdelingen Keten naar het nieuwe subartikel Versterking Grenstoezicht. Nederland
levert hiermee inzet aan Frontex/EGKWA. Voor 2025 betreft dit een bedrag van € 4,8 mln.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 91 Apparaat Kerndepartement
Tabel 4 Artikel 91 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
33.245
191
33.436
Uitgaven
33.245
191
33.436
91.2
Apparaatsuitgaven kerndepartement
33.245
191
33.436
Personele uitgaven
30.342
176
30.518
Eigen personeel
23.628
174
23.802
Externe inhuur
6.301
0
6.301
Overig personeel
413
2
415
Materiële uitgaven
2.903
15
2.918
ICT
100
0
100
SSO's
100
0
100
Overig materieel
2.703
15
2.718
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Op artikel 91 hebben geen mutaties plaatsgevonden die een nadere toelichting behoeven.
4.2 Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 5 Artikel 92 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
242.321
– 240.679
1.642
Uitgaven
242.321
– 240.679
1.642
92.2
Nog onverdeeld
242.321
– 240.679
1.642
Nog te verdelen
242.321
– 240.679
1.642
Nog onverdeeld
242.321
– 240.679
1.642
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen
en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later worden
doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen
uitgaven en ontvangsten gedaan; dit gebeurt uitsluitend op de overige artikelen.
5 Agentschappen
Algemeen:
Per 1 januari 2025 is de nieuwe Regeling Agentschappen ingegaan. Deze regeling biedt
de mogelijkheid voor bekostiging op basis van output en/of input. In verband met het
overgangsjaar naar de nieuwe Regeling Agentschappen is het exploitatieoverzicht voor
het uitvoeringsjaar 2025 nog opgesteld conform de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024.
Vanaf de begroting 2026 is het exploitatieoverzicht opgesteld volgens de nieuwe Regeling
Agentschappen. Hoe de huidige omzetcategorieën zich verhouden tot de nieuwe specificatie
van baten, wordt inzichtelijk gemaakt in de ontwerpbegroting 2026 van het Ministerie
van Asiel en Migratie. Voor een nadere toelichting op de nieuwe specificatie van baten
wordt verwezen naar de begroting van het Ministerie van Asiel en Migratie 2026.
5.1 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
Tabel 6 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND (suppletoire begroting september)
(Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
981.016
24.749
1.005.765
waarvan omzet moederdepartement
921.016
9.749
930.765
waarvan omzet overige departementen
0
0
0
waarvan omzet derden
60.000
15.000
75.000
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
981.016
24.749
1.005.765
Lasten
Apparaatskosten
– Personele kosten
663.563
15.690
679.253
waarvan eigen personeel
573.118
15.690
588.808
waarvan inhuur externen
85.445
0
85.445
waarvan overige personele kosten
5.000
0
5.000
– Materiële kosten
207.303
9.059
216.362
waarvan apparaat ICT
1.000
0
1.000
waarvan bijdrage aan SSO's
70.000
0
70.000
waarvan overige materiële kosten
136.303
9.059
145.362
Materiele programmakosten
104.150
0
104.150
Afschrijvingskosten
6.000
0
6.000
– Materieel
2.000
0
2.000
waarvan apparaat ICT
1.800
0
1.800
waarvan overige materiële kosten
200
0
200
– Immaterieel
4.000
0
4.000
Rentelasten
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
981.016
24.749
1.005.765
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 7 Kasstroomoverzicht IND (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2025 + depositorekeningen
92.549
92.549
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
981.016
24.479
1.005.495
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 975.016
– 24.479
– 999.495
2.
Totaal operationele kasstroom
6.000
6.000
Totaal investeringen (-/-)
– 3.660
– 3.660
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
– 3.660
– 3.660
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
– 4.000
– 4.000
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
– 4.000
– 4.000
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
90.889
0
90.889
Toelichting
Het verschil tussen de stand van de eerste suppletoire begroting en de stand van de
suppletoire begroting september wordt voornamelijk verklaard door de implementatie
van de asielwetgeving en migratiepact, en meer leges vanuit derden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Asiel en Migratie -
Mede ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, minister voor Asiel en Migratie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.