Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveGeraamde uitgaven en ontvangstenA. Artikelsgewijze toelichting bij het begrotingswetsvoorstelB. Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen1. Leeswijzer2. Beleidsartikelen2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerA. Algemene doelstellingB. Rol en verantwoordelijkheidC. BeleidswijzigingenD. Budgettaire gevolgen van beleidE. Toelichting op de financiële instrumenten3. Niet-beleidsartikelen3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
36 800 IIA Vaststelling van de begrotingsstaten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2026
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2025–2026
GERAAMDE UITGAVEN EN ONTVANGSTEN
Figuur 1 Geraamde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 288.241.000,-
Figuur 2 Geraamde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.) Totaal € 3.865.000,-
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET BEGROTINGSWETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld.
Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat voor het aangegeven jaar vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten vastgesteld. De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,F.Rijkaart
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1. Leeswijzer
Algemeen
Voor u ligt de begroting 2026 van de Staten-Generaal (IIA).
Groeiparagraaf
Ten opzichte van de begroting 2025 zijn geen wijzigingen voorzien.
Beleidsagenda
Een College dient, conform artikel 2.1 lid 7 van de Comptabiliteitswet 2016 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat deze niet-departementale begroting – in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen – geen beleidsagenda.
Beleidsartikelen
Deze begroting is opgebouwd uit de volgende beleidsartikelen:
– Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
– Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
– Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
– Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
A. Algemene doelstelling
B. Rol en verantwoordelijkheid
C. Beleidswijzigingen
D. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
E. Toelichting op de instrumenten
Voor de toelichting op het niveau van de financiële instrumenten wordt, conform de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025, gebruik gemaakt van onderstaande staffel.
Tabel 1 Ondergrens (staffel) op basis van Rijksbegrotingsvoorschriften 2025
Begrotingsartikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)
Technische mutaties (ondergrens in € mln.)
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln.Ontvangsten 2 mln.
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
10. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln.Ontvangsten 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln.Ontvangsten 2 mln.
Budgetflexibiliteit
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid is geen informatie opgenomen over de budgetflexibiliteit, omdat het grotendeels apparaatsuitgaven betreft.
Niet-beleidsartikel
De begroting bevat het volgende niet-beleidsartikel:
– Artikel 10. Nog onverdeeld
De begroting IIA valt onder de niet-departementale begrotingen. Vanwege een afwijkend regime kent deze begroting geen centraal apparaatsartikel.
2. Beleidsartikelen
2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
A. Algemene doelstelling
De Eerste Kamer is een deeltijdparlement met als kerntaak de totstandkoming van deugdelijke wetgeving. Dat doet ze als medewetgever door wetsvoorstellen die door de Tweede Kamer zijn aangenomen, te toetsen voordat deze in werking kunnen treden. De Eerste Kamer controleert daarnaast het beleid van de regering.
Toetsing
De 75 senatoren toetsen wetsvoorstellen onder meer op rechtmatigheid, handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid. Bij de beoordeling van wetsvoorstellen spelen daarnaast ook politieke afwegingen een rol.
Proces
De behandeling van een wetsvoorstel start in een Kamercommissie. Daar kunnen de senatoren hun oordeel over een wetsvoorstel scherp stellen door middel van schriftelijke vragen aan de betrokken bewindspersoon, via deskundigenbijeenkomsten of technische briefings. Een deel van de wetsvoorstellen wordt als hamerstuk aangenomen. Over een deel van de wetsvoorstellen wordt een debat gehouden. Dit gebeurt in plenaire vergaderingen op dinsdag, de vaste vergaderdag van de Eerste Kamer. De plenaire vergaderingen, waar ook de uiteindelijke besluitvorming over een wetsvoorstel plaatsvindt, worden voorgezeten door de Voorzitter van de Eerste Kamer.
Zorgvuldigheid en transparantie zijn belangrijke kernbegrippen voor de Eerste Kamer. Voor een ordentelijke beoordeling van wetsvoorstellen wordt de tijd genomen die de senatoren daarvoor nodig achten: in de Eerste Kamer vindt immers de laatste toets plaats voordat een wet in werking kan treden. De wekelijkse vergaderingen in commissies en de plenaire debatten op dinsdagen zijn te volgen vanaf de publieke tribune en via de livestream. Vergaderingen kunnen ook worden teruggekeken. Op de Eerste Kamerwebsite worden zowel woordelijke debatverslagen als samenvattingen gepubliceerd. Op die manier kunnen burgers en belanghebbenden het werk van de Eerste Kamer volgen.
Ondersteuning
De Eerste Kamer wordt in haar werk ondersteund door de griffie, de ambtelijke organisatie onder leiding van de Griffier. De griffie bestaat uit ongeveer 80 medewerkers die er samen voor zorgen dat het wetgevingsproces en de bedrijfsvoering op effectieve en efficiënte wijze verlopen.
Staatsrechtelijk bestel
Samen met de Tweede Kamer vormt de Eerste Kamer de Staten-Generaal. Het politieke primaat ligt bij de Tweede Kamer, die bestaat uit direct gekozen fulltime politici en meer bevoegdheden heeft. De indirect gekozen Eerste Kamer opereert met enige afstand tot de dagelijkse politiek. Ze vormt de laatste schakel in de keten van het wetgevingsproces en is daarmee een belangrijk instituut binnen onze democratische rechtsstaat. Naast nationale wetgeving is de Eerste Kamer, net als de Tweede Kamer, ook betrokken bij Europese wetgeving en beleid.
De leden van de Eerste Kamer doen hun politieke werk in deeltijd: er is één vaste vergaderdag per week en de meeste leden hebben naast hun Kamerlidmaatschap ook nog één of meerdere andere functies.
De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Openbaarmaking van informatie
Rekening houdend met de Wet open overheid (Woo) streeft de Eerste Kamer naar maximale transparantie, toegankelijkheid en het versterken van een open bestuurscultuur. De Woo legt een inspanningsverplichting op aan bestuursorganen om zoveel mogelijk informatie proactief openbaar te maken. Daarnaast zijn bestuursorganen verplicht om informatie uit 17 wettelijke informatiecategorieën – voor zover van toepassing – actief te publiceren.
In 2026 gaat de Eerste Kamer verder met de actieve openbaarmaking van informatie op eigen initiatief en verplichtingen implementeren die voortvloeien uit de gefaseerde invoering van de Woo. Dit betreft informatie behorend tot de vierde tranche van de inwerkingtreding van de openbaarmakingsverplichtingen. Naast actieve openbaarmaking verplicht de Woo tot het openbaar maken van informatie op verzoek van burgers (passieve openbaarmaking). In 2026 optimaliseert de Eerste Kamer de afhandeling van de Woo-verzoeken en gaat verder met het verbeteren van de informatiehuishouding.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Art.
Verplichtingen
26.224
28.553
28.286
27.040
26.737
25.010
24.732
Uitgaven
25.531
28.553
28.286
27.040
26.737
25.010
24.732
1.0
Wetgeving en controle Eerste Kamer
25.531
28.553
28.286
27.040
26.737
25.010
24.732
Institutionele inrichting
19.548
22.359
22.192
20.954
20.650
18.923
18.923
Apparaat Eerste Kamer
19.548
22.359
22.192
20.954
20.650
18.923
18.923
Personele uitgaven
5.495
5.702
5.602
5.602
5.602
5.602
5.602
Vergoedingen voorzitter/leden Eerste Kamer
5.495
5.702
5.602
5.602
5.602
5.602
5.602
Materiële uitgaven
488
492
492
484
485
485
207
Verenigde vergadering
488
492
492
484
485
485
207
Ontvangsten
135
140
140
140
140
140
140
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
Het artikelonderdeel Apparaat Eerste Kamer maakt de ondersteuning van de Eerste Kamer mogelijk. Hieronder vallen zowel de capaciteit voor ondersteuning als exploitatie en beheer van de organisatie, huisvesting en de fractiekosten.
Personele uitgaven
Vergoeding Voorzitter/leden Eerste Kamer
Dit betreft de vergoedingen aan de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer en daaruit voortvloeiende uitgaven.
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergaderingen en daarom ook verantwoordelijk voor de uitvoering van deze vergaderingen. Voor 2026 staat één vergadering gepland (Prinsjesdag).
Ontvangsten
De ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op de afwikkeling van verstrekte voorschotten met betrekking tot de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer uit het voorgaande begrotingsjaar.
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, geschaard.
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:
– De schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer;
– De wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2026 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Art.
Verplichtingen
48.514
45.523
45.055
44.463
50.706
45.574
45.054
Uitgaven
44.289
45.523
45.055
44.463
50.706
45.574
45.054
2.0
Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
44.289
45.523
45.055
44.463
50.706
45.574
45.054
Institutionele inrichting
28.390
30.805
30.805
30.805
30.805
30.805
30.805
Schadeloosstelling
28.390
30.805
30.805
30.805
30.805
30.805
30.805
Personele uitgaven
15.899
14.718
14.250
13.658
19.901
14.769
14.249
Pensioenen en wachtgelden
15.899
14.718
14.250
13.658
19.901
14.769
14.249
Ontvangsten
58
86
86
86
86
86
86
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Materiële uitgaven
Schadeloosstelling
Op dit artikelonderdeel staan de uitgaven voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. Ingevolge de Wet Schadeloosstelling leden Tweede Kamer draagt de Tweede Kamer de uitgaven voor schadeloosstelling en de reis- en overige onkostenvergoedingen voor de leden van de Tweede Kamer.
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
Op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers draagt de Tweede Kamer zorg voor de uitgaven van pensioenen en wachtgelden voor de oud-leden van de Tweede Kamer.
Ontvangsten
De ontvangsten op dit artikelonderdeel hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten.
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Volksvertegenwoordiging
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), en 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2026 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Art.
Verplichtingen
216.408
215.049
210.197
200.425
206.358
193.661
193.609
Uitgaven
199.874
215.049
210.197
200.425
206.358
193.661
193.609
3.0
Wetgeving en controle Tweede Kamer
199.874
215.049
210.197
200.425
206.358
193.661
193.609
Institutionele inrichting
138.488
157.549
152.797
145.955
143.475
139.000
138.999
Apparaat Tweede Kamer
138.080
156.128
151.376
144.534
142.054
137.579
137.578
Onderzoeksbudget
408
1.421
1.421
1.421
1.421
1.421
1.421
Materiële uitgaven
61.386
57.500
57.400
54.470
62.883
54.661
54.610
Drukwerk
1.562
2.273
2.273
2.273
2.273
2.273
2.273
Fractiekosten
54.987
49.290
49.151
49.084
57.497
49.275
49.224
Uitzending leden
330
547
547
547
547
547
547
Parlementaire enquêtes
2.048
2.824
2.863
0
0
0
0
Bijdrage ProDemos
2.459
2.566
2.566
2.566
2.566
2.566
2.566
Ontvangsten
8.575
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
3.639
Overzicht van risicoregelingen
Tabel 5 Overzicht garanties (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
Uitstaande garanties 2024
Verleende garanties 2025
Vervallen garanties 2025
Uitstaande garanties 2025
Garantie plafond 2025
Geraamd te verlenen 2026
Geraamd te vervallen 2025
Uitstaande garanties 2026
Garantie plafond 2026
Art.
Fractiekosten
5.451
0
0
5.451
0
0
0
5.451
5.451
Totaal
5.451
0
0
5.451
0
0
0
5.451
5.451
Toelichting
Op basis van de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014 krijgen de fracties een voorschot van 100% voor fractiekosten. De fracties kunnen zelf een egalisatiereserve opbouwen. Sinds 1 januari 2014 kunnen er geen nieuwe trekkingsrechten worden opgebouwd.
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Institutionele inrichting
Apparaat Tweede Kamer
Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer.
Onderzoeksbudget
De Tweede Kamer beschikt over een bedrag voor uitgaven aan Kennis en Onderzoek om de Kamerbrede onderzoeken uit te voeren. Verder zijn 20 Kamercommissies ingesteld die ieder beschikken over een eigen budget.
Materiële uitgaven
Drukwerk
Op dit artikelonderdeel staan de geraamde uitgaven voor de publicatie van officiële documenten.
Fractiekosten
Op dit artikel staat het bedrag dat beschikbaar is voor de tegemoetkoming in de kosten van de fractiestichtingen.
Uitzending leden
Op dit artikelonderdeel staat het bedrag dat beschikbaar is voor commissies en werkbezoeken aan het buitenland.
Parlementaire enquêtes
Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven gepland voor parlementaire enquêtes. In 2025 en 2026 loopt de Parlementaire Enquête Corona.
Bijdrage ProDemos
Jaarlijks betaalt de Tweede Kamer een bijdrage aan ProDemos voor de uitvoering van educatieve activiteiten. Hierover maken de Tweede Kamer en ProDemos jaarlijks afspraken.
Ontvangsten
De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen. De ontvangsten blijven stabiel.
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
A. Algemene doelstelling
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
C. Beleidswijzigingen
Voor 2026 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Art.
Verplichtingen
1.418
3.098
4.703
1.683
1.683
1.683
1.683
Uitgaven
1.180
3.098
4.703
1.683
1.683
1.683
1.683
4.0
Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
1.180
3.098
4.703
1.683
1.683
1.683
1.683
Materiële uitgaven
1.180
3.098
4.703
1.683
1.683
1.683
1.683
Interparlementaire betrekkingen
1.180
3.098
4.703
1.683
1.683
1.683
1.683
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
Het betreft de volgende uitgavenposten:
– Uitzending van Kamerleden naar internationale organisaties;
– Aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen;
– Contacten tussen de (voormalige) parlementen van het Koninkrijk;
– Ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties;
– De activiteiten van de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU).
In verband met de geplande Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) congres in 2026 zijn de uitgaven in 2025 en 2026 hoger.
Kengetallen
Tabel 7 Overzicht interparlementaire betrekkingen (bedragen x € 1.000)
Gemiddelde uitgaven per lid
2020
2021
2022
2023
2024
Interparlementaire betrekkingen
904
890
947
1.456
1.180
Gemiddeld per zetel (225)
4
4
4
6
5
3. Niet-beleidsartikelen
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld
A. Budgettaire gevolgen
Tabel 8 Budgettaire gevolgen artikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Art.
Verplichtingen
0
0
0
0
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
0
0
0
0
10.0
Nog onverdeeld
0
0
0
0
0
0
0
Nog te verdelen
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F. Rijkaart, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.